РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
03 травня 2022 р. Справа № 120/13579/21-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян М.Б., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Комунального закладу "Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 "Колосок" Іллінецької міської ради Вінницької області" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до Комунального закладу "Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 "Колосок" Іллінецької міської ради Вінницької області" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що згідно з вимогами статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" з 22 по 26 лютого 2021 здійснено перевірку Комунального закладу "Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 "Колосок" Іллінецької міської ради Вінницької області. З 13 по 14 липня 2021 здійснено позапланову перевірку Комунального закладу "Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 "Колосок" Іллінецької міської ради Вінницької області. За результатами складено Припис від 26.02.2021 № 16 та Акт перевірки від 14.07.2021 №614, в якому зафіксовані порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Припис від 26.02.2021 та Акт від 14.07.2021 №614 вручено директору Комунального закладу, про що свідчить її власноручний підпис. Зауважень або заперечень щодо Припису та Акту перевірки до Головного управління не надходило. 21.07.2021 за результатами перевірки на директора Комунального закладу "Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 "Колосок" Іллінецької міської ради Вінницької області складено протокол за ст. 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Позивач зауважує, що будівлі та споруди Комунального закладу "Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 "Колосок" Іллінецької міської ради Вінницької області експлуатуються відповідачем з грубим порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей. Вказане, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 27.10.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.
25.11.2021 на адресу Вінницького окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву відповідно якого, представник відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог позивача. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що порушення, які були виявленні під час перевірки та зазначені в акті № 614 усунені частково, решта порушень буде усунена згодом. Відтак, з огляду на часткове усунення виявлених порушень та те, що в іншій частині проводяться роботи з їх усунення, просить у задоволенні адміністративного позову відмовити.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що згідно з вимогами статті 5 Закону №877-V, з 22 по 26 лютого 2021 року здійснено планову перевірку Комунального закладу «Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 «Колосок» Іллінецької міської ради Вінницької області за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, м. Іллінці, вул. Ватутіна, 108 та складено Припис від 26.02.2021 №16, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 29 березня 2021 року.
З 13 по 14 липня 2021 року здійснено позапланову перевірку вказаного закладу. За результатами перевірки складено Акт від 14.07.2021 №614, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
1. Не здійснено оцінку ризиків впливу та не прийняті усі необхідні відповідні заходи захисту від блискавок та не надано підтвердження про спростування необхідності захисту будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів у відповідності до вимог ДСТУ ЕN62305:2012 «Блискавкозахист» (розділ 4 п. 1.21 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015№252/26697 (далі ППБУ)) [п. 1 Припис №16; п. 1 Акт №614].
2. Дерев`яні конструкції будівлі не оброблено вогнетривким розчином (розділ 3 п. 2.5 ППБУ) [п. 2 Припис №16; п. 2 Акт №614].
3. Будівлю дошкільного навчального закладу не обладнано системами протипожежного захисту (системою протипожежної сигналізації, системами керування евакуюванням (в частині оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання),системоюцентралізованогопожежного спостерігання) (розділ 5 п. 1.2 ППБУ ч. 1 ст. 57 Кодексу ЦЗУ; п. 7.3 додаток А табл. А.1 ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту»; п. 8.46 ДБН В.2.2-3:2018 «Заклади освіти») [п. З Припис №16; п. З Акт №614].
4. Не проведено заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок (розділ 4 п. 1.20 ППБУ) [п. 4 Припис №16; п. 4 Акт №614].
5. Об`єкт не забезпечено запасом води для цілей зовнішнього водопостачання з розрахунку витрат води у відповідності до норм (розділ 5 п. 2.1 ППБУ; ч. 1 ст. 57 Кодексу ЦЗУ; табл. 4 ДБН В.2.5-74:2013 «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди»)) [п. 5 Припис №16; п. 5 Акт №614].
6. Не забезпечено територію та приміщення первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності (розділ 2 п. 3.6 ППБУ) [п. 6 Припис № 16; п. 6 Акт №614].
7. На об`єкті застосовуються матеріали та речовини з невизначеними показниками щодо пожежної небезпеки (пластикова вагонка) (розділ 2 п. 9 ППБУ) [п. 7 Припис №16; п 7 Акт №614].
8. Не проведене технічне обслуговування наявних вогнегасників (розділ 5 п. 3.17 ППБУ) [п. 9 Припис №16; п. 9 Акт №614].
Припис від 26.02.2021 №16 вручено виконуючій обов`язків завідуючої КЗ Іллінецького ДНЗ №5 «Колосок» Шевчук М.М., про що свідчить її власноручний підпис, Акт від 14.07.2021 №614 вручено завідуючій КЗ Іллінецького ДНЗ №5 «Колосок» Шевчук М.М про що свідчить її власноручний підпис. Зауважень або заперечень щодо Припису та Акту перевірки до Головного управління не надходило.
21.07.2021 за результатами позапланової перевірки складено протокол за ст. 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності завідувача КЗ Іллінецького ДНЗ №5 «Колосок» Шевчук М.М.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд враховує наступне.
Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та її гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Принципи, засади та порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Разом з тим, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади та місцевого самоврядування врегульовано Кодексом цивільного захисту України.
Відповідно до частини 1 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно з частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Отже, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених відповідних заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року у справі № 823/589/16.
Відповідно до пунктів 32 - 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежа - неконтрольований процес знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для істот та навколишнього природного середовища; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Отже, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі або підвищують ризик розвитку пожеж.
У пункті 31 постанови Верховного Суду від 16.04.2020 по справі №1540/4375/18 зазначено, що захід реагування у вигляді повного зупинення роботи навчального закладу до повного усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки є заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При цьому, згідно з пунктами 35 - 36 постанови Верховного Суду від 28 лютого 2019 року по справі №810/2400/18 та постанови Верховного Суду від 05 лютого 2020 року по справі №160/1739/19, недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.
У пункті 41 постанови Верховного Суду від 31 липня 2019 року по справі № 2040/6351/18 вказано, що законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
У пункті 48 постанови Верховного Суду від 04 червня 2019 року по справі № 809/443/16 та п.45 постанови Верховного Суду від 31 липня 2019 року по справі № 2040/6351/18 зазначено, що посилання позивача на те, що ним усунуто частину виявлених порушень не свідчить про минування загрози життю та здоров`ю людей та, як наслідок, відсутності підстав для застосування відповідних заходів реагування.
Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Отже, суд вважає хибними твердження відповідача щодо відмови у задоволенні позову з тих підстав, що порушення, які зазначені в акті перевірки №614 від 14.07.2021 частково усунуті.
Крім того, суд звертає увагу, що відповідно до статті 27 Конституції України, обов`язок держави - захищати життя людини.
Суд зазначає, що недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Виявлені перевіркою порушення стосуються протипожежних норм та становлять реальну небезпеку, створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Зважаючи на те, що в матеріалах справи відсутні відомості, що відповідачем усунуті порушення вимог пожежної безпеки в приміщенні, де перебувають люди, суд вважає недопустимою експлуатацію таких до повного усунення виявлених перевіркою порушень.
При цьому суд вказує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Такий захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення суб`єктом господарювання виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю людей.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність понесених витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, сплачений позивачем судовий збір стягненню на його користь не підлягає.
Керуючись ст.ст. 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до Комунального закладу "Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 «Колосок» Іллінецької міської ради Вінницької області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Комунального закладу «Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 «Колосок» Іллінецької міської ради Вінницької області, за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, м. Іллінці, вул. Ватутіна, 108 (Вінницький район), шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 14.07.2021 №614, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 38635397)
Комунальний заклад "Іллінецький дошкільний навчальний заклад №5 "Колосок" Іллінецької міської ради Вінницької області (вул. Ватутіна, 108, м. Іллінці, Іллінецький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 26241787)
Суддя Мультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104171622 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні