Рішення
від 02.05.2022 по справі 420/3941/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3941/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 травня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Бойко О.Я.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Одеського національного університету ім. І.І. Мечникова до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, треті особи без самостійних вимог, Міністерство освіти і науки України, ТОВ «МЕГА-СІТІ ХХІ» про скасування містобудівних умов та обмежень, вирішив адміністративний позов задовольнити.

І. Суть спору

Позивач, Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, звернувся з позовом до відповідача, Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, треті особи без самостійних вимог, Міністерство освіти і науки України, ТОВ «МЕГА-СІТІ ХХІ», в якому просив суд:

визнати протиправними і скасувати Містобудівні умови і обмеження, видані ТОВ «МЕГА СІТІ - ХХІ» для проектування об`єкта будівництва №239/1 за адресою: м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г, реконструкція нежитлового приміщення, без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, під жилі цілі, затверджені наказом Управління архітектури і містобудування від 03.12.2018 №01-06/236.

ІІ. Аргументи сторін

(а) Позиція Позивача

Позивач стверджував, що відповідач при наданні містобудівних умов та обмежень ТОВ «МЕГА-СІТІ ХХІ» не виконав належним чином надані йому законом повноваження, оскільки існували підстави для відмови в їх наданні. Зокрема, у повідомленні ТОВ «МЕГА-СІТІ ХХІ» про початок виконання підготовчих робіт навело недостовірні відомості щодо використання земельної ділянки, оскільки відсутні докази набуття права власності чи користування земельною ділянкою, яка планується для забудови. Більше того, вказана земельна ділянка передана на підставі державного акту в користування позивача із цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти.

Позивач посилався, що недостовірність зазначених відомостей, а також те, що роботи виконуються не щодо реконструкції а нового будівництва встановлені судовими рішеннями.

Своїми діями відповідач, на думку позивача, порушує його право користування земельної ділянки державної форми власності.

Також позивач зазначає, що ТОВ «МЕГА-СІТІ ХХІ» у повідомленні зазначив про реконструкцію нежитлового приміщення, яке фактично не існує.

Відповідач та треті особи своїм правом на подання відзиву на позов та пояснень не скористалися, хоча належним чином отримали ухвалу суду і були повідомлені про відкриття провадження у справі та про строки, встановлені судом, для подання до суду заяв по суті спору.

ІІІ. Процедура та рух справи

21.02.2022 ухвалою Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження, встановив для відповідача 15-ти денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву з усіма підтверджуючими документами, для третіх осіб 5-ти денний строк з дня отримання позову пояснення. Копії ухвали та позову направив учасникам справи невідкладно. Докази отримання учасниками справи ухвали містяться в матеріалах справи на аркушах157-160.

ІV. Обставини справи, встановлені судом та докази на їх підтвердження

Позивачу на праві власності належить право постійного користування земельною ділянкою державної форми власності, площею 17,1248 га, за адресою: м.Одеса, Французький бульвар, 22-30, кадастровий номер 5110137500:45:005:0063, згідно з державним актом від 27.08.2001 № 1-ОД №004234 для експлуатації та обслуговування будівель та споруд студентського містечка ОНУ ім. І.І. Мечникова з цільовим призначенням В.03.02 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти.

Відповідач наказом від 03.12.2018 №01-06/236 затвердив та видав Містобудівні умови і обмеження для проектування об`єкта будівництва №239/1 за адресою: м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г, реконструкція нежитлового приміщення, без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, під жилі цілі.

Згідно з п.1 Містобудівних умов передбачена реконструкція окремо розташованого одно-двоповерхового нежитлового приміщення за адресою: м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г, реконструкція нежитлового приміщення, без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, з улаштуванням : додаткових приміщень у рівні 2 поверху, цокольного поверху та експлуатуємого горища під жилі цілі, з відновленням архітектурної стилістики, опорядження та фарбування фасадів будівлі, після реконструкції, із застосуванням традиційних пісочно-пастельних тонів, прийнятних для Південної Пальміри.

В п.3 Містобудівних умов міститься висновок про відповідність цільового і функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні. Також вказано, що нежитлове приміщення м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г частково розміщене на території житлово-громадської забудови, а друга його частина розміщена на території житлово-громадської забудови, але в зоні закладів науки та освіти. При цьому також зазначено, що переважним видом використання території є розміщення багатоквартирних житлових будинків від 4-до 10-ти поверхів.

Об`єкт нерухомості за адресою м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:45:005:0063, яка є державною власністю з цільовим призначенням В.03.02 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти та згідно з державним актом на право постійного користування земельною ділянкою І-ОД №004234 передана у постійне користування позивачу. Даний факт встановлений рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2019 у справі №420/4012/19, яке набрало законної сили.

З огляду на надану суду фототаблицю земельної ділянки відсутні зовнішні споруди.

22-23.10.2019 УДАБК Одеської міської ради за результатами проведення позапланової перевірки об`єкта реконструкції нежитлового приміщення за адресою: м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г, винесло постанову №066/19/494 про накладення штрафу через недостовірність даних документа , що потребує право власності чи користування земельною ділянкою, а також у зв`язку з тим, що виконуються роботи не щодо реконструкції, а нове будівництво.

Постановою від 14.12.2021 П`ятий апеляційний суду справі №420/6746/19 відмовив у задоволенні позову ТОВ «МЕГА СІТІ-ХХІ» до Управління ДАБК Одеської міської ради про визнання протиправними та скасування припису і зазначеної вище постанови. У своєму рішенні суд встановив, що об`єкт нерухомості за адресою: м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:45:005:0063, яка є державною власністю з цільовим призначенням В.03.02 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти та згідно з державним актом на право постійного користування земельною ділянкою І-ОД №004234 передана у постійне користування Одеському національному університету ім. І.І. Мечникова; […] на зазначені земельній ділянці відсутні елементи збережуючих несучих конструкцій, а також відсутні будь-які залишки елементів будь-якої будівлі.

V. Джерела права та висновки суду

Згідно з ст.13 Закону України «Про архітектурну діяльність» до уповноважених органів містобудування та архітектури належать , зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад з питань архітектури.

Положення про Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради визначає Департамент виконавчим органом Одеської міської ради, який є уповноваженим органом Одеської міської ради з питань архітектури та містобудування та правонаступником Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради.

Відповідно до абз. другого ч.2 ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» № 3038- VI від 17.02.2011 (далі Закон № 3038- VI): «Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства».

Частини 1,4,5 статті 26 Закону № 3038- VI ( в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), встановлюють, що забудова земельної ділянки здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Проектування та будівництво об`єктів здійснюються власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи;

3) затвердження проектної документації;

4) виконання підготовчих та будівельних робіт;

4-1) проведення контрольного геодезичного знімання закінчених будівництвом об`єктів (крім об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1)) та здійснення їх технічної інвентаризації (крім об`єктів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування);

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

За змістом ч. 1 ст. 29 Закону № 3038- VI містобудівні умови та обмеження є однією з основних складових вихідних даних.

Згідно з ч.3 цієї статті: «Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000».

Частина 4 ст.29 Закону № 3038- VI встановлює підстави для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень:

« 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень;

2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці;

3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

У відповідності до Положення про Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради (п.п.2.1.4, 2.3.1.,3.1.2), затверджене рішенням Одеської міської ради №3295-VI від 16.04.2013 ( в редакції чинній на момент видачі містобудівних умов), на відповідача покладалися обов`язки забезпечити дотримання законодавства у сфері містобудування, охорони об`єктів культурної спадщини, державних стандартів, норм і правил забудови, затвердження містобудівної документації і проектів будівництва конкретних об`єктів у випадках, передбачених законодавством; визначення відповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні та надання відповідних висновків, надання суб`єктам містобудівної діяльності у встановленому порядку містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок; […] здійснення контролю за дотриманням фізичними та юридичними особами законодавства у сфері містобудівної діяльності, положень містобудівної документації; вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проєктної документації. Для здійснення належного контролю Управління має право безкоштовно одержувати у встановленому законодавством порядку від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій інформацію та інші матеріали, необхідні для виконання поставлених на нього завдань.

З сукупного аналізу вказаним норм права суд підсумовує, що чинне законодавство передбачає умови, за яких відповідач уповноважений видавати містобудівні умови та обмеження через покладення на нього обов`язку перевіряти існування права на земельну ділянку заявника, достовірність відомостей у документах, що підтверджують таке право, а також відповідність намірів забудови.

Повертаючись до обставин цієї справи, суд погоджується з аргументами позивача, що ТОВ «МЕГА СІТІ-ХХІ» навело недостовірні відомості у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, зареєстрованому 03.04.2019 №ОД010190931724 щодо правових підстав використання земельної ділянки, а також про намір здійснити реконструкцію замість нового будівництва.

Так, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2019 у справі №420/4019 та постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 14.12.2021 у справі №420/6746 суди встановили, що об`єкт нерухомості за адресою: м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5110137500:45:005:0063, яка є державною власністю з цільовим призначенням В.03.02 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти та згідно з державним актом на право постійного користування земельною ділянкою І-ОД №004234 передана у постійне користування Одеському національному університету ім. І.І. Мечникова. Крім того, суд встановив, що на зазначеній земельній ділянці відсутні елементи збережуючих несучих конструкцій, а також відсутні будь-які залишки елементів будь-якої будівлі.

Таким чином, в силу приписів ст.78 КАС України вказані обставини не потребують доказування. Відтак - суд робить висновок, що у відповідача були відсутні законні підстави для видачі містобудівних умов та обмежень ТОВ «МЕГА СІТІ ХХІ», через існування обов`язку відмовити у їх видачі у зв`язку з недостовірністю відомостей щодо права на земельну ділнку заявники та намірів забудови. Відповідно сяуд погоджується з твердженнями позивача, що видача містобудівних умови та обмежень порушує його законне право користування земельною ділянкою.

VI. Розподіл судових витрат

При поданні позовної заяви до суду позивач сплатив судовий збір у сумі 2481 грн. згідно з квитанцією №9260-2416-8834-2509 від 15.02.2022 (а.с.10). З урахуванням висновку суду про задоволення двох позовних вимог, на підставі ст.139 КАС України суд робить висновок, що сплачений та документально підтверджений позивачем судовий збір належить до відшкодування.

У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.

Керуючись ст. ст. 2, 139, 243-246КАС України суд,

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправними і скасувати Містобудівні умови і обмеження, видані ТОВ «МЕГА СІТІ -ХХІ» для проектування об`єкта будівництва №239/1 за адресою: м.Одеса, пр-т Шевченка, 23-г, реконструкція нежитлового приміщення, без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, під жилі цілі, затверджені наказом Управління архітектури і містобудування від 03.12.2018 №01-06/236.

3. Стягнути з Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради на користь Одеського національного університету ім. І.І. Мечникова судовий збір у сумі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну), 00 грн.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду подається протягом тридцяти днів.

Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Позивач Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова (ЄДРПОУ 02071091; 65082, м.Одеса, вул. Дворянська, 2);

Відповідач Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради (ЄДРПОУ 02498820; 65082, м.Одеса, вул. Гоголя,10);

треті особи:

-Міністерство освіти і науки України (ЄДРПОУ 38621185; 01135, м.Київ, пр. Перемоги, 10);

-ТОВ «МЕГА-СІТІ ХХІ»; (ЄДРПОУ 41554858, 65023, м.Одеса, вул. Новосельського, 54).

Суддя Оксана БОЙКО

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104174762
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/3941/22

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 02.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко О.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні