Рішення
від 02.05.2022 по справі 620/3396/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 травня 2022 року Чернігів Справа № 620/3396/21

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Ткаченко О.Є., розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до суду з адміністративним позовом до Лосинівської селищна рада Ніжинського району Чернігівської області, в якому просять:

- визнати протиправним та скасувати рішення 45 (позачергової) сесії восьмого скликання Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області від 22.09.2020 щодо відмови у наданні дозволів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства;

- зобов`язати видати дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 гектара відповідно до заяви, зареєстрованої Лосинівською селищною радою Ніжинського району Чернігівської області від 05.11.2019 за вхідним номером 2200;

- зобов`язати видати дозвіл ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 гектара відповідно до заяви, зареєстрованої Лосинівською селищною радою Ніжинського району Чернігівської області від 05.11.2019 за вхідним номером 2200.

В обґрунтування своїх вимог позивачами зазначено, що 25.09.2020 відповідач повідомив позивачів, що їх заяви повторно розглянуті та відмовлено у надання земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 гектара, оскільки за поданими графічними матеріалами на земельну ділянку ТОВ «ДЗК Плюс» розробляє Лосинівській селищній раді проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення громадського пасовища. Вважаючи дану відмову протиправною позивачі звернулись до суду за захистом своїх прав.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 05.04.2021 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження (без повідомлення учасників справи).

Відповідачем подано відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що визначені позивачами земельні ділянки використовуються як громадське пасовище, на даний час затверджено проект землеустрою.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 10.08.2020 у справі №620/2010/20 позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задоволено повністю. Визнано протиправною бездіяльність Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області, яка полягає у не розгляді заяв ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 05.11.2019 (вх. № 2200 від 05.11.2019, № 2199/04-08 від 09.11.2019) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в межах норм безоплатної приватизації орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області. Зобов`язано Лосинівську селищну раду Ніжинського району Чернігівської області повторно розглянути заяви ОСОБА_1 та ОСОБА_2 від 05.11.2019 (вх. № 2200 від 05.11.2019, № 2199/04-08 від 09.11.2019) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в межах норм безоплатної приватизації орієнтовною площею 2,0 га, для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області та прийняти рішення відповідно до вимог Земельного кодексу України.

22.09.2020 Лосинівською селищною радою Ніжинського району Чернігівської області рішенням сорок п`ятої (позачергової) сесії восьмого скликання скасовано рішення тридцять п`ятої (позачергової) сесії восьмого скликання від 03.12.2019 «Про відмову ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства» (а.с.12).

Заяви позивачів про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства розглянуто повторно.

Листом від 25.09.2020 за вих. № 1961/04-19 Лосинівська селищна рада Ніжинського району Чернігівської області повідомила ОСОБА_2 , що заява повторно розглянута на засіданні сорок п`ятої (позачергової) сесії восьмого скликання від 22.09.2020, дерішення не прийнято у зв`язку з тим, що за його поданим викопіюванням з ортофото плану на земельну ділянку ТОВ «ДЗК Плюс» розробляє Лосинівській селишній раді проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення громадського пасовища (а.с.11).

Вказане також підтверджується копією протоколів сорок п`ятої (позачергової) сесії восьмого скликання Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області від 22.09.2020 з відображеним поіменним голосування депутатів ради (а.с.11 зворот).

Листом від 25.09.2020 за вих. № 1960/04-19 Лосинівська селищна рада Ніжинського району Чернігівської області повідомила ОСОБА_1 , що заява повторно розглянута на засіданні сорок п`ятої (позачергової) сесії восьмого скликання від 22.09.2020, дерішення не прийнято у зв`язку з тим, що за його поданим викопіюванням з ортофото плану на земельну ділянку ТОВ «ДЗК Плюс» розробляє Лосинівській селишній раді проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для створення громадського пасовища (а.с.61).

Відповідно до рішень Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області 24.02.2021 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 11,8813 га. кадастровий номер 7423355400:06:001:0123 та площею 12,9683 га кадастровий номер 7423355400:06:001:0116 за рахунок земель сільськогосподарського призначення Лосинівській селищній раді для сінокосіння і випасання худоби (для створення громадського пасовища) на території Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області (а.с.33,34,78-242).

Крім того, судом встановлено, що з доданих до заяв копій орто-фото планів (а.с.59,66) вбачається, що вказані земельні ділянки знаходяться в межах земельної ділянки площею 13,8813 га кадастровий номер 7423355400:06:001:0123 (а.с.99)

Так, відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Стаття 14 Конституції Українигарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до пункту б частин першоїстатті 81 ЗК Українигромадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Згідно з частиною першою-третьоюстатті 116 ЗК Українигромадяни набувають права власності земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Земельний Кодекс Українипередбачає процедуру передання земельних ділянок у власність.

У частині сьомійстатті 118 ЗК Українизазначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У цій же частиністатті 118 ЗК Українинаведено два альтернативні варіанти правомірної поведінки органу, у разі звернення до нього особи з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою: а) надати дозвіл; б) надати

У частині дев`ятійстатті 118 ЗК Українизазначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та її надання.

Суд звертає увагу, що відповідно достатті 22 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV "Про землеустрій"землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень.

Таким чином, підставою для розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, окрім рішення про надання дозволу, може бути договір або судове рішення.

Суд відзначає, що надання дозволу не гарантує особі прийняття відповідним органом рішення про надання земельної ділянки у власність. Дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є лише стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність.

Законний інтерес особи полягає не в отриманні дозволу, а в отриманні земельної ділянки у власність. Відтак, в судовому порядку підлягає захисту саме право на отримання земельної ділянки у власність.

Суд, також відзначає, щоЗК Українине передбачає можливості оскарження відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відтак, оскільки протиправна бездіяльність у вигляді ненадання дозволу не перешкоджає розробці проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, то, на думку суду, і протиправне рішення у вигляді незаконної відмови у наданні дозволу, теж не повинно бути перешкодою.

Таким чином, у разі протиправної бездіяльності відповідного органу у вигляді ненадання дозволу у належній формі на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність у встановлений строк, відповідно до абзацу третього частини сьомоїстатті 118 ЗК Україниособа має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

З метою ефективного захисту прав людини у сфері земельних правовідносин та усунення необґрунтованих перешкод, суд вважає, що зазначений підхід повинен застосовуватися і у випадку ухвалення протиправного рішення у вигляді незаконної відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.

Аналогічний висновок правозастосування наведених норм матеріального права сформульовано й у постанові Верховного Суду від 11.04.2018, прийнятою за наслідками касаційного розгляду справи №806/2208/17.

Оскільки, виходячи з фактичних обставин справи, на земельні ділянкиплощею 11,8813 га кадастровий номер 7423355400:06:001:0123 та площею 12,9683 га кадастровий номер 7423355400:06:001:0116 рішеннями Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області від 24.02.2021 затверджено проекти землеустрою щодо їх відведення, а позивачі бажають отримати земельні ділянки саме з земель земельної ділянки площею 11,8813 га. кадастровий номер 7423355400:06:001:0123 (відповідно до поданих викопіювань з орто-фото плану на земельну ділянку), то в даному випадку звернення позивачів ґрунтується не на вимогах закону та спрямоване на досягнення результату у вигляді отримання земельної ділянки у власність у спосіб, не передбачений законодавством.

Аналогічні правові висновки містяться в постановах Верховного Суду від 21.08.2018 у справі №823/1179/17, від03.10.2019 у справі №823/1172/17, від25.11.2019 у справі №823/1178/17, від26.11.2019 у справі №№823/1180/17, від07.04.2021 у справі №0640/4182/18.

Відповідно до частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно спірним рішенням відмовлено позивачам у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, тому відсутні правові підстави для визнання його протиправним та скасування.

Таким чином, не підлягають задоволенню і вимоги про зобов`язання відповідача надати позивачам дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, із земель сільськогосподарського призначення на території Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області відповідно до заяви, зареєстрованої Лосинівською селищною радою Ніжинського району Чернігівської області від 05.11.2019 за вхідним номером 2200, як такі, що є похідними.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог, що є підставою для відмови в задоволенні позову повністю.

Підстави для відшкодування судових витрат у справі відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Лосинівської селищної ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Позивач: ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).

Відповідач: Лосинівська селищна рада Ніжинського району Чернігівської області (вул. Шевченка, буд. 2, смт. Лосинівка, Ніжинський район, Чернігівська область, 16663, код ЄДРПОУ 04412461).

Повне рішення суду складено 03 травня 2022 року.

Суддя О.Є. Ткаченко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу104175637
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —620/3396/21

Рішення від 02.05.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 25.01.2022

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 08.07.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Ткаченко О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні