Постанова
від 03.05.2022 по справі 522/6060/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2022 року

м. Київ

справа № 522/6060/18

адміністративне провадження № К/9901/8558/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Бучик А.Ю.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2018 року ( головуючий суддя Андрухів В.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року (колегія суддів у складі: Ступакової І.Г., Бітова А.І., Лукянчук О.В.) у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ДІА-ЛЕКС» до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправними та скасування постанови про накладення штрафу та припису, визнання дій протиправними,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДІА-ЛЕКС» звернулося до суду з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просило суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 03.04.2018 №009/18/17/вих;

- визнати протиправним та скасувати припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, виданий 22.03.2018;

- визнати протиправними дії Управління ДАБК Одеської міської ради щодо повернення ТОВ «ДІА-ЛЕКС» листом від 19.12.2017 №01-16/3740д/д повідомлення про початок виконання підготовчих робіт на доопрацювання.

Позов обґрунтовувало тим, що позивачем у встановленому законодавством порядку надіслано Управлінню державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, однак, листом від 19.12.2017 №01-16/3740д/д відповідачем зазначене повідомлення про початок виконання підготовчих робіт в порушення вимог законодавства повернуто Товариству на доопрацювання, проте відповідний лист на адресу ТОВ «ДІА-ЛЕКС» не надходив та його представнику не вручався, що є безумовною підставою для скасування спірних рішень.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року, позов задоволено у повному обсязі.

Не погодившись з указаними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.

Касаційну скаргу, окрім іншого, обґрунтовано тим, що судами не надано належної правової оцінки виявленим в ході перевірки порушенням та зазначав, що справа судом фактично не розглянута.

Заперечень на касаційну скаргу від відповідача до суду не надходило.

Ухвалою Верховного Суду від 17.05.2019 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.

У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як установлено судами попередніх інстанцій, на підставі рішення Одеської міської ради №2537-VII від 04.09.2017 та договору оренди землі від 27.11.2017, укладеного між Одеською міською радою (орендодавець) та ТОВ «ДІА-ЛЕКС» (орендар), позивачу передано у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 0,6567 га, що знаходиться за адресою: місто Одеса, вулиця Єврейська, земельна ділянка 3, кадастровий номер - 5110137500:21:017:0010. Цільове призначення земельної ділянки: для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку; категорія земель: землі житлової та громадської забудови.

Речове право ТОВ «ДІА-ЛЕКС» на зазначену земельну ділянку зареєстровано 27.11.2017 приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Калгановою М.В., що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №105259626 від 27.11.2017.

На виконання вимог Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року №466, 14.12.2017 ТОВ «ДІА-ЛЕКС» подало до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради повідомлення про початок виконання підготовчих робіт/про заміну даних у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, а саме: будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним гаражем за адресою: м. Одеса, вул. Єврейська 3, генпідрядником у якій зазначено КП «Будова», код ЄДРПОУ 22484783.

Листом від 19.12.2017 №01-16/3740д/д Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради повернуло подане Товариством повідомлення про початок виконання підготовчих робіт на доопрацювання, в якому зазначило про необхідність уважно заповнити бланк повідомлення з метою уникнення розбіжностей, а саме: не в повному обсязі надано інформацію щодо юридичної особи - замовника в частині зазначення його місцезнаходження та номера телефону; не в повному обсязі надано інформацію щодо підстав користування земельною ділянкою.

Відомості щодо направлення Управлінням вказаного листа на адресу ТОВ «ДІА-ЛЕКС» або вручення його уповноваженому представнику в матеріалах справи відсутні.

Судами встановлено встановлено, що у зв`язку з надходженням заяви ОСОБА_1 від 14.03.2018 та на підставі наказу №01-13/49ДАБК від 16.03.2018 про проведення позапланової перевірки та направлення для проведення планового (позапланового) заходу №000318 від 16.03.2018 у період з 16.03.2018 по 22.03.2018 відповідачем було проведено позапланову перевірку на об`єкті «Будівництво житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним гаражем за адресою: м. Одеса, вул. Єврейська 3», замовник: ТОВ «ДІА-ЛЕКС», генеральний підрядник: КП «Будова».

За результатами проведеної перевірки складено акт щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих робіт №000318, яким зафіксовано, що на момент виїзду на місце встановлено, що за даною адресою виконані роботи із закріплення осьових ліній огорожі, улаштування основ під огорожі, влаштування необхідної огорожі будівельного майданчика, виконані роботи із демонтажу двохповерхового адміністративно-побутового корпусу (поз. №4 відповідно до буд генплану), двохповерхового адміністративно-побутового корпусу (поз. №3 відповідно до буд генплану) та виконувалися роботи з демонтажу трьохповерхового виробничого корпусу (поз. №2 відповідно до буд генплану). Зазначено, що замовником будівництва ТОВ «ДІА-ЛЕКС» 14.12.2017 до Управління було подано повідомлення про початок виконання підготовчих робіт за вх. №01-16/3740д/д за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Єврейська, 3. Однак, дане повідомлення було повернуте замовнику будівництва на доопрацювання. Відповідно до даних єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, відсутня інформація стосовно реєстрації дозвільних документів на проведення будівельних робіт за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Єврейська, 3.

У зв`язку з цим, перевіряючі дійшли висновку, що замовником будівництва ТОВ «ДІА-ЛЕКС» та генеральним підрядником КП «БУДОВА» виконуються підготовчі роботи за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Єврейська, 3 без отримання права на виконання такого виду робіт, чим порушено абз.2 ч.2 ст.35 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п.4 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ за №466 від 13 квітня 2011 року.

22.03.2018 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради за результатами перевірки ТОВ «ДІА-ЛЕКС» було видано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, яким вимагалося зупинити виконання підготовчих робіт на об`єкті з 22.03.2018.

Того ж дня, Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яким зафіксовано порушення ТОВ «ДІА ЛЕКС» абз.2 ч.2 ст.35 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п.4 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України за №466 від 13 квітня 2011 року, відповідальність за що встановлена п.1 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності».

За результатами розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності стосовно ТОВ «ДІА-ЛЕКС» 03.04.2018 Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради винесено постанову №009/18/171вих. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою позивача визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.1 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності», та накладено на нього штраф у сумі 17620 грн.

Не погоджуючись з правомірністю припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 22.03.2018, постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності 03.04.2018, а також діями Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради щодо повернення повідомлення про початок виконання підготовчих робіт на доопрацювання, ТОВ «ДІА-ЛЕКС» оскаржило їх в судовому порядку.

Суд першої інстанції, з позицією якого погодилась колегія суддів апеляційного суду, виходив з того, що позивачем виконано в повній мірі покладені на нього містобудівним законодавством зобов`язання, в той час як відповідач прийняв оскаржені рішення та вчинив спірні дії в порушення вимог такого законодавства.

Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 1 Закону України від 16 листопада 1992 року № 2780-XII «Про основи містобудування» (далі - Закон № 2780-XII) містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об`єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об`єктів містобудування, спорудження інших об`єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об`єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.

Статтею 6 Закону № 2780-XII визначено, що законодавство України про містобудування складається з Конституції України, цього Закону, законів України "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про архітектурну діяльність" та інших нормативно-правових актів, що видаються на їх виконання.

Органи, що здійснюють державне регулювання у сфері містобудування, наведені у статті 7 Закону № 2780-XII, за змістом якої таке регулювання здійснюється, зокрема, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами в порядку, встановленому законодавством.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів закріплено Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI (далі - Закон № 3038-VI).

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють органи державного архітектурно-будівельного контролю, визначені статтею 6 Закону №3038-VI.

Положеннями цієї ж статті визначено, що органом державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду є центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Частинами першою, другою, пунктами 1, 2 частини четвертої статті 41 Закону № 3038-VI встановлено, що Державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог статті 41 Закону № 3038-VI Кабінет Міністрів України постановою від 23.05.2011 №553 «Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» затвердив Порядок №553, який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

За приписами пункту 5 вищенаведеного Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Підставами для проведення позапланової перевірки є:подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.

Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.

Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки (пункт 7 Порядку № 553).

Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб`єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об`єкт будівництва (пункт 9 Порядку № 553).

В той же час, за правилами пункту 11 Порядку №553 Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час проведення перевірки мають право:

1) безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів та до об`єктів, що підлягають обов`язковому обстеженню;

2) складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону;

3) у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, містобудівних умов та обмежень, затвердженого проекту або будівельного паспорта забудови земельної ділянки видавати обов`язкові для виконання приписи щодо: усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; зупинення підготовчих та будівельних робіт.

Підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам, стандартам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання, підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності;

4) проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам будівельних норм, стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомок, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у передбачених законодавством випадках паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації;

5) проводити перевірку відповідності будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що використовуються під час будівництва об`єктів, вимогам стандартів, норм і правил згідно із законодавством;

7) залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій;

8) одержувати в установленому законодавством порядку від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Забороняється витребовувати у суб`єктів містобудування інформацію та документи податкової, фінансової звітності, щодо оплати праці, руху коштів та інші, не пов`язані із здійсненням державного архітектурно-будівельного контролю;

9) вимагати у випадках, визначених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій;

10) забороняти за вмотивованим письмовим рішенням експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих в експлуатацію;

11) здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням фото, аудіо- та відеотехніки.

Крім того, пунктами 16-20 Порядку №553 визначено, що за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.

У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).

У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.

Керівникові кожного суб`єкта містобудування, щодо якого складений акт перевірки, або його уповноваженій особі надається по одному примірнику такого акта. Один примірник акта перевірки залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю.

Акт перевірки підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку, та керівником суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, або його уповноваженою особою, в останній день перевірки.

Завірена належним чином копія акта, складеного посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю за результатами проведеної на об`єкті будівництва перевірки, щодо невиконання приписів, виданих органом державного архітектурно-будівельного контролю генеральному підряднику (підряднику), стосовно порушень вимог нормативно-правових актів, будівельних норм та нормативних документів у сфері містобудівної діяльності, затверджених проектних рішень під час будівництва об`єктів та/або зупинення підготовчих та будівельних робіт надсилається до апарату Держархбудінспекції як органу ліцензування для прийняття відповідного рішення.

Припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, а інший надається суб`єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.

Припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.

Протокол разом з усіма матеріалами перевірки протягом трьох днів після його складення подається посадовій особі органу державного архітектурно-будівельного контролю, до повноважень якої належить розгляд справ про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Із системного аналізу наведених правових норм можна дійти до висновку про те, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у формі планових і позапланових перевірок, за його результатами посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки, а у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил та (або) зупинення підготовчих та будівельних робіт. Перевірка проводиться у присутності суб`єкта містобудівної діяльності або його представника.

Судами встановлено, що у період з 16.03.2018 по 22.03.2018 відповідачем було проведено позапланову перевірку на об`єкті «Будівництво житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним гаражем за адресою: м. Одеса, вул. Єврейська 3», замовник: ТОВ «ДІА-ЛЕКС», генеральний підрядник: КП «Будова».

За результатами проведеної перевірки відповідачем встановлено, що замовником будівництва ТОВ «ДІА-ЛЕКС» та генеральним підрядником КП «БУДОВА» виконуються підготовчі роботи за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Єврейська, 3 без отримання права на виконання такого виду робіт, чим порушено абз.2 ч.2 ст.35 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п.4 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою КМУ за №466 від 13 квітня 2011 року, внаслідок чого складено акт №000318 та видано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт, яким вимагалося зупинити виконання підготовчих робіт на об`єкті з 22.03.2018.

Того ж дня складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яким зафіксовано порушення ТОВ «ДІА ЛЕКС» абз.2 ч.2 ст.35 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п.4 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України за №466 від 13 квітня 2011 року, відповідальність за що встановлена п.1 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність у сфері містобудівної діяльності» та за результатами розгляду на позивача накладено стягнення.

Так, положеннями статті 8 Закону № 3038-VI передбачено, що планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.

Забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.

Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.

Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.

Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; 6) реєстрація права власності на об`єкт містобудування (стаття 26 Закону № 3038-VI).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється.

Отримання замовником інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті, не вимагається.

Порядок виконання підготовчих та будівельних робіт, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 (далі - Порядок №466), пунктом 2 якого передбачено, що підготовчими роботами є роботи з підготовки земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки, вишукувальні роботи, роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, улаштування під`їзних шляхів, складування будівельних матеріалів, підведення тимчасових інженерних мереж, а також з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень.

Так, відповідно до п.4 Порядку №466, підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, стандартами і правилами, можуть виконуватися замовником після набуття права на земельну ділянку відповідного цільового призначення та подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Виконання підготовчих робіт може здійснюватися на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - дозвіл).

Таким чином, положеннями Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку №466 передбачено можливість виконання підготовчих робіт після повідомлення відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю про початок виконання підготовчих робіт або повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Разом з цим, вказані норми не містять жодних імперативних застережень щодо покладення на суб`єкта містобудування обов`язків отримання в уповноваженого органу будь-якого підтвердження про прийняття надісланого ним повідомлення про початок виконання підготовчих робіт чи його реєстрацію в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.

Як установлено судами, матеріалами справи підтверджено та учасниками справи не заперечувався факт надіслання 14.12.2017 ТОВ «ДІА-ЛЕКС» до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради повідомлення про початок виконання підготовчих робіт/про заміну даних у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, а саме: будівництва житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним гаражем за адресою: м. Одеса, вул. Єврейська 3, генпідрядником у якій зазначено КП «Будова», код ЄДРПОУ 22484783.

Отже, позивач виконав покладений на нього обов`язок у встановлений законодавством спосіб та мав законні очікування, що подане ним повідомлення прийнято Управлінням та зареєстровано у відповідному Реєстрі.

Наслідком вказаних дій товариства є набуття ним права на здійснення підготовчих робіт на об`єкті «Будівництво житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним гаражем за адресою: м. Одеса, вул. Єврейська, 3».

Крім того, як установлено судами, в матеріалах справи відсутні відомості про отримання товариством листа Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 19.12.2017 №01-16/3740д/д, яким надіслане ним повідомлення про початок виконання підготовчих робіт нібито повернено органом державного архітектурно-будівельного контролю на доопрацювання.

Також судами установлено, що листом від 26.01.2018 ТОВ «ДІА-ЛЕКС» зверталося до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради щодо надання роз`яснень причин відсутності в Єдиному реєстрі відомостей про право товариства виконувати підготовчі роботи на об`єкті «Будівництво житлових будинків з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним гаражем за адресою: м. Одеса, вул. Єврейська, 3».

Відомості про надання відповідачем відповіді на вказаний лист позивачу в матеріалах справи відсутні.

Так, Верховний Суд у постанові від 15 червня 2021 року у справі №813/2549/18 вже наголошував, що відповідач, як суб`єкт, який наділений владними повноваженнями, не повинен допускати у своїй діяльності випадків, коли підконтрольні суб`єкти позбавлені можливості знати про прийняте рішення. При цьому, суб`єкт владних повноважень при прийнятті рішення повинен дотримуватися встановлених чинними нормативно-правовими актами формальних процедур, які пов`язані з його прийняттям, інакше таке рішення не можна визнати законним.

За таких обставин, Верховний Суд вважає, що суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог.

Не дають підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій також інші, зазначені у касаційній скарзі, аргументи позивача, позаяк вони не применшують і не змінюють основних правових висновків та мотивів судів.

Суд також звертає увагу на те, що здійснюючи судочинство Європейський суд з прав людини в рішенні від 18 липня 2006 р. у справі "Проніна проти України" зазначив, що за змістом пункту 1 статті 6 Конвенції суди зобов`язані обґрунтувати свої рішення, проте це не може сприйматись як вимога давати детальну відповідь на кожен довод. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру ухвалюваного рішення (CASE OF Svetlana Vladimirovna PRONINA against Ukraine (Application no. 63566/00)).

Відповідно до частини першої статті 350 КАС України (в редакції до набрання чинності змінами, внесеними Законом України від 15.01.2020 № 460-IX) суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Оскільки колегія суддів залишає в силі рішення судів попередніх інстанцій, то відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати не підлягають новому розподілу.

Керуючись ст.ст. 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2018 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 12 лютого 2019 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий А.Ю. Бучик

Судді А.І. Рибачук

Л.В. Тацій

Дата ухвалення рішення03.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104177813
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —522/6060/18

Постанова від 03.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 02.05.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 17.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 05.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гриців М.І.

Ухвала від 12.04.2018

Адміністративне

Приморський районний суд м.Одеси

Домусчі Л. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні