ДЗЕРЖИНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КРИВОГО РОГУ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
У Х В А Л А
іменем України
Справа № 210/6211/21
Провадження № 1-кс/210/437/22
"02" травня 2022 р.
Дзержинський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі:
слідчого судді: ОСОБА_1 ,
за участі секретаря судового засідання: ОСОБА_2 ,
прокурора: ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області, клопотання процесуального керівника у кримінальному провадженні, прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю Дніпропетровської обласної прокуратури ОСОБА_3 , винесене в рамках кримінального провадження №42020040000000845 від 26.11.2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст.190 ч.3, 209-1 ч.1 КК України, про проведення обшуку, -
В С Т А Н О В И В:
02.05.2022 року до Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області звернувся прокурор із вищевказаним клопотанням, котре вмотивовано тим, що відділом нагляду за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю Дніпропетровської обласної прокуратури забезпечується процесуальне керівництво у кримінальному провадженні за №42020040000000845 від 26.11.2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст.190 ч.3, 209-1 ч.1 КК України.
У провадженні п`ятого відділу розслідування кримінальних проваджень СУ ФР ГУ ДФС у Дніпропетровській області перебували матеріали кримінального провадження, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань №42020040000000845 від 26.11.2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст.190 ч.3, 212 ч.1 КК України.
З урахуванням набрання 25.03.2021 року чинності окремими положеннями Закону України «Про Бюро економічної безпеки України» від 28.01.2021 року №1150-IX слідчі підрозділи органів ДФС України 25.09.2021 року були позбавлені повноважень на здійснення досудового розслідування кримінальних правопорушень, що передбачено ч.3 ст.216 КПК України.
У зв`язку із чим постановою заступника керівника Дніпропетровської обласної прокуратури від 21.10.2021 року проведення досудового розслідування зазначеного вище кримінального провадження доручено слідчому відділу ВП №2 Криворізького районного управління поліції ГУ НП України в Дніпропетровській області.
Під час проведення досудового розслідування вказаного вище кримінального провадження оперативними співробітниками Управління протидії кіберзлочинам в Дніпропетровській області встановлено та отримано інформацію стосовно ряду підприємств у тому числі ТОВ «ФК» «Профинеф» (код ЄДРПОУ 40671628), яке розташовано за юридичною адресою: м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 125/72, має безстрокову ліцензію, що видана 02.06.2020 року, №37, з можливістю здійснення таких операцій, як переказ коштів, торгівля валютними цінностями в готівковій формі та ТОВ «ФК» «Октава Фінанс» (код ЄДРПОУ 39628794), що розташовано за юридичною адресою: м. Київ, вул. Євгена Коновальця, 36 «в», і також має безстрокову ліцензію, яка видана 30.05.2019 року, №18 та надає можливість здійснення операцій, щодо торгівлі валютними цінностями в готівковій формі.
При цьому, зазначеним вище оперативним підрозділом також встановлено ряд осіб та підприємств з урахуванням і тих, що зазначені вище, які окрім вказаних вище операцій, також пов`язують свою діяльність та безпосередньо надають посередницькі послуги у сфері обігу віртуальних активів, а саме: обмін віртуальних активів; переказ віртуальних активів; зберігання та/або адміністрування віртуальних активів або інструментів, що дають змогу контролювати віртуальні активи; участь і надання фінансових послуг, пов`язаних із пропозицією емітента та/або продажем віртуальних активів, і торгівлю за готівкові кошти дорогоцінними металами (банківським золотом).
Зазначені вище встановлені особи та підприємства згідно ст.6 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», віднесено до суб`єктів первинного фінансового моніторингу.
Разом з цим, не дивлячись на те, що встановлені особи та наведені вище підприємства, є суб`єктами первинного фінансового моніторингу та мають відповідні ліцензії, здійснюють свою господарську діяльність у порушення вимог Закону України «Про Національний банк України» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, № 29, ст.238); Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», (Із змінами, внесеними згідно із Законами №1349-IX від 19.03.2021); Постанови правління Національного банку України 02.01.2019 №2 про «Положення про здійснення операцій із валютними цінностями»; Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», якими запроваджено виконання загальних засад функціонування платіжних систем і систем розрахунків в Україні, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг, а також захист прав та законних інтересів громадян, суспільства і держави, забезпечення національної безпеки шляхом визначення правового механізму запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів.
Окрім цього, в ході проведення досудового розслідування для з`ясування обставин скоєння злочинів у господарській сфері та кримінальних правопорушень проти власності, проведено огляди офіційних Інтернет ресурсів таких, як Інтернет ресурс ТОВ ФК «Профинеф», що розташовано за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_1 Інтернет ресурс «ТОВ ФК «ОКТАВА ФІНАНС», що розташовано за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_2 Інтернет ресурс «НБУ», що розташовано за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_3 Інтернет ресурс «БАНКНОША», що розташовано за посиланням ІНФОРМАЦІЯ_4 встановлено, що у вказаних вище підприємств відсутні будь-які посилання на наявність ліцензій та дозволів, які надають право на проведення операцій із купівлею, продажем та випуском віртуальних активів (криптовалют), а також продажем дорогоцінних металів (банківського золота) та монет. При цьому, строк дії Генеральної ліцензії сплив 09.02.2020 року.
Разом з цим, проводячи огляд сайту https://bank.gov.ua/ з`ясовано, що у вказаного вище ТОВ «ФК» «ПРОФІНЕФ» та ТОВ «ФК» «Октава Фінанс» відсутні будь-які посилання на наявність ліцензій та дозволів, які надають право на проведення операцій із купівлею та продажем, випуском віртуальних активів (криптовалют), а також продажом дорогоцінних металів (банківського золота) та монет.
В ході проведення досудового розслідування оперативними співробітниками Управління протидії кіберзлочинам в Дніпропетровській області також допитано ряд свідків, які надали покази про те, що вони проводили обмін віртуальних активів (криптовалют) такі, як «Біткоін», «Ефір» та інших віртуальних активів (криптовалют) на національну валюту України, послуги яких надаються обмінними пунктами країни. При цьому, свідки вважають, що на території України згідно чинного законодавства обмін віртуальних активів (криптовалют) ніяким законодавчим актом чи законом не закріплений, а тому особи, які здійснюють таку діяльність, тим самим ухиляються від сплати податків так, як ці транзакції ними ніде не зазначаються, і тим саме здійснюють шахрайські дії відносно громадян України, яким доводиться інформація, що точки по обміну віртуальних активів (криптовалют) на території України законні, в них є на це ліцензія Національного Банку України. Однак, чомусь для обміну віртуальних активів (криптовалют) використовуються сайти на яких будь яка інформація, яка може вказувати на той чи інший обмінний пункт, який має відповідний дозвіл та ліцензію «Національного Банку України», не зазначається, а при наданні послуги грошові кошти клієнтом отримуються в таких обмінних пунктах, будь яка квитанція щодо здійснення даного виду послуг не надається, що на їх думку вказує на протиправні дії з боку осіб, яким належать такі обмінні пункти.
Окрім цього, за результатами проведення негласних слідчих (розшукових) дій в порядку ст.271, ст.260, ст.263, ст.264, ст.267, ст.268, ст.270 КПК України отримано відповідні результати про, що складено протоколи з додатками до них, встановлено певне коло осіб причетних до скоєння злочинів у господарській сфері та категорії кримінальних правопорушень проти власності.
З урахуванням отриманої інформації встановлено, що організатор організованої групи діє з метою забезпечення своєї та підібраної ним організованої групи вказаних вище осіб, приховуючи та маскуючи дійсну свою діяльність, яка щільно пов`язана із скоєнням злочинів у господарській сфери та кримінальних правопорушень проти власності, розробив конспіративні заходи забезпечення безпеки для утримання в таємниці існування створеної ним організованої групи, даних її членів, фактів підготовки вчинення ними нових кримінально-караних діянь, а також приховуючи та маскуючи істинну сутність злочинної діяльності, її принципів, форм і методів для створення у правоохоронців та відповідних контролюючих органів помилкових вражень та переконань про відсутність злочинних дій у безпосередній діяльності організованої групи, узгодивши їх між співучасниками встановленої оперативно-розшуковими та слідчими розшуковими заходами організованої групи.
Разом із цим, негласними слідчими (розшуковими) діями також встановлено діючу систему переказів грошових коштів та дорогоцінних металів (банківського золота), а саме: грошові кошти за відповідних домовленостей між «отримувачем» та «відправником» можливо отримати у любому необхідному місті держави так і за її межами, при наявності у особи отримувача належного «код - паролю», який присилається на «мобільний номер телефону» «отримувача», після пред`явлення отриманого «код - паролю», «отримувачу» видається належна сума грошових коштів, і це при тому, що грошові кошти фактично з місця відправки ні яким чином не відправляються, після отримання коштів, за необхідності здійснюється безпосередня фактична і фізична доставка грошових коштів спеціально підібраними довіреними кур`єрами, тобто наведена вище схема переказів грошових коштів а також дорогоцінних металів (банківського золота) дозволяє уникати діючих механізмів контролю фінансового моніторингу з боку належних контролюючих органів, що унеможливлює збір дійсних, відповідних та належних даних, учасників фінансових, валютних, та інших операцій, погашення віртуальних активів (криптовалют), де посередником виступає, створена ОСОБА_4 організована група осіб.
При цьому, також встановлено, що для прикриття та маскування своєї злочинної діяльності 26.02.2020 за вказівкою організатора організованої групи створено сайт «ІНФОРМАЦІЯ_6» та телеграм канал « ІНФОРМАЦІЯ_5 », за допомогою даних інструментів здійснюється надання наведених вище послуг, де також можливо здійснити погашення віртуальних активів (криптовалют) без будь-яких діючих законних механізмів контролю фінансового моніторингу.
Під час проведення негласних слідчих (розшукових) дій також зафіксовано, що на підконтрольних пунктах обміну не ведеться облік значної кількості грошових коштів відповідно до вимог чинного законодавства, протягом робочого дня проводяться понадлімітні операції без будь-якого документального підтвердження, залишки не облікованих грошових коштів після завершення робочої зміни передаються до головного офісу злочинної організації, розташованому за адресою: м. Дніпро, вул. Ширшова.
Окрім цього, вжитими оперативно-розшуковими заходами також встановлено, що вказані вище підприємства здійснюють свою підприємницьку діяльність у приміщеннях, які відсутні в офіційному реєстрі приміщень (пункти обміну валют), у яких здійснюються валютні операції, що передбачають використання готівки в національній та/або іноземній валютах.
Згідно п.15 постанови правління Національного банку України від 02.01.2019 №2 про «Положення про здійснення операцій із валютними цінностями» розділ III. Порядок та особливості проведення операцій із торгівлі банківськими металами з фізичною поставкою та валютно-обмінних операцій, небанківська установа, пункт обміну валюти банку, небанківської установи зобов`язані здійснювати валютно-обмінні операції з оформленням документа, який створений в паперовій та/або електронній формі реєстратором розрахункових операцій (далі - РРО) або програмним реєстратором розрахункових операцій (далі - програмний РРО) та застосовується для обліку і реєстрації валютно-обмінних операцій (далі - розрахунковий документ РРО). Форма і зміст розрахункового документа РРО встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Небанківська установа, пункт обміну валюти банку, небанківської установи зобов`язані забезпечити зберігання розрахункових документів РРО у вигляді паперового або електронного документа в документах дня.
При цьому, відповідно до ст.32 Закону України «Про Національний банк України» (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, № 29, ст.238) грошовою одиницею України є гривня, що дорівнює 100 копійкам. Випуск та обіг на території України інших грошових одиниць і використання грошових сурогатів як засобу платежу забороняються. Офіційне співвідношення між гривнею та золотом або іншими дорогоцінними металами не встановлюється.
Крім того, Національним банком України надано роз`яснення щодо правомірності використання в Україні «віртуальної валюти/криптовалюти» «Bitcoin» з якого вбачається, що Згідно з Конституцією України (стаття 99), Цивільним кодексом України (стаття 192), Законом України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» (стаття 3) та Декретом Кабінету Міністрів України від 19.02.93 № 15-93 «Про систему валютного регулювання і валютного контролю» (стаття 3) гривня як грошова одиниця України є єдиним законним платіжним засобом в Україні, приймається усіма фізичними і юридичними особами без будь-яких обмежень на всій території України для проведення переказів та розрахунків. Однією з функцій Національного банку України є монопольне здійснення емісії національної валюти України та організація готівкового грошового обігу (стаття 7 Закону України «Про Національний банк України»). Випуск та обіг на території України інших грошових одиниць і використання грошових сурогатів як засобу платежу забороняються (частина друга статті 32 Закону України «Про Національний банк України»). Ураховуючи зазначене вище Національний банк України розглядає «віртуальну валюту/криптовалюту» «Bitcoin» як грошовий сурогат, який не має забезпечення реальною вартістю і не може використовуватися фізичними та юридичними особами на території України як засіб платежу, оскільки це протирічить нормам українського законодавства. Крім того, під час використання «віртуальної валюти/криптовалюти» «Bitcoin» є фактор підвищеного ризику, пов`язаного із цією послугою, операцією або каналом постачання, зокрема анонімність операції (які можуть включати готівку), децентралізованість операції. Водночас міжнародне поширення таких платежів робить цю категорію послуг привабливою для протиправних дій, у тому числі відмивання коштів, отриманих злочинним шляхом, або фінансування тероризму. З метою захисту прав споживачів, безпечності здійснення переказу коштів Національний банк України рекомендує громадянам використовувати послуги лише тих платіжних систем, систем розрахунків, які внесені Національним банком України до Реєстру платіжних систем, систем розрахунків, учасників цих систем та операторів послуг платіжної інфраструктури.
Відповідно ст.4 розділу ІІ Умови надання фінансових послуг до Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2002, № 1, ст. 1), а саме: 1. Фінансовими вважаються такі послуги: 3) торгівля валютними цінностями; 4) залучення фінансових активів із зобов`язанням щодо наступного їх повернення; 5) фінансовий лізинг; 6) надання коштів у позику, в тому числі і на умовах фінансового кредиту; 7) надання гарантій;
8) фінансові платіжні послуги; 9) у сфері страхування; 9.1) діяльність у системі накопичувального пенсійного забезпечення; 10) професійна діяльність на ринках капіталу; 11) факторинг; 14) банківські та інші фінансові послуги, що надаються відповідно до Закону України «Про банки і банківську діяльність».
Разом з цим, ч.2 вказаної вище статті вказує на те, що фінансові послуги, надання яких передбачається іншими законами, підлягають включенню до переліку, визначеного частиною першою цієї статті. Надання фінансових послуг, не включених до зазначеного переліку, забороняється.
Згідно ч.3 ст.11 Закону України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2020, № 25, ст.171), належна перевірка здійснюється в разі: встановлення ділових відносин (крім ділових відносин, встановлених на підставі договорів страхування за видами страхування, що не передбачають здійснення страхової виплати в разі дожиття застрахованої особи до закінчення строку дії договору страхування та/або досягнення застрахованою особою певного віку, визначеного в такому договорі, за якими клієнтом є фізична особа та загальний страховий платіж не перевищує 27 тисяч гривень або його сума еквівалентна зазначеній сумі, у тому числі в іноземній валюті; а також крім встановлення ділових відносин, які виникають на підставі договорів про участь в лотереї, за умови, що розмір ставки гравця не перевищує 5 тисяч гривень); наявності підозри; здійснення платіжних операцій (у тому числі міжнародних) без відкриття рахунка; проведення фінансової операції з віртуальними активами на суму, що дорівнює чи перевищує 30 тисяч гривень.
Отже, з урахуванням наведеного вище та аналізуючи здобуті під час проведення досудового розслідування даного кримінального провадження докази, сторона обвинувачення приходить до висновку, що створена організована група осіб здійснює свою злочинну діяльність конспіративно, із забезпеченням безпеки її членів, утриманням в таємниці своєї злочинної діяльності, яка направлена на скоєння злочинів у господарській сфери та кримінальних правопорушень проти власності, приховуючи та маскуючи істинну сутність злочинної діяльності, принципів, форм і методів для створення у правоохоронців та відповідних контролюючих органів помилкових вражень та переконань про відсутність злочинних дій, тобто здійснюють свою злочинну діяльність у господарській сфері під прикриттям отримавши відповідні ліцензії та дозволи, разом із цим, дана організована група осіб має стійке ієрархічне об`єднання, чітко розподілені між собою ролі скоєння кримінальних правопорушень, які попередньо зорганізувалася для спільної діяльності з метою вчинення злочинів.
При цьому, із здобутих в ході проведення досудового розслідування доказів також вбачається, що підібрані та розроблені злочинною організацією інструменти, а саме: «телеграм канали», «система здійснення фізичних переказів», «обмінні пункти онлайн», дозволяють здійснювати фінансові та валютні операції, а також і посередницькі послуги у сфері обігу віртуальних активів, купівлю або продаж дорогоцінних металів (банківського металу) без належної та відповідної перевірки, забезпечуючи уникнення відповідного фінансового моніторингу з боку належних контролюючих органів, тобто дозволяють уникати діючих механізмів контролю фінансового моніторингу, унеможливлюючи збір дійсних та належних даних, учасників фінансових та валютних операцій, погашення віртуальних активів (криптовалют) і інших операцій, з перевищенням вказаних порогів проведення фінансових операцій відповідно до вимог Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Таким чином, створена організована група осіб своїми діями заподіює істотну шкоду охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним, громадським інтересам та інтересам окремих юридичних осіб, що полягає у несвоєчасному виявленні факту фінансування злочинної діяльності, інформація про фінансову операцію, яка підлягає обов`язковому фінансовому моніторингу, в разі її надходження до Спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади зі спеціальним статусом з питань фінансового моніторингу є підставою для застосування до учасників фінансової операції, яка проводиться за допомогою суб`єктів первинного фінансового моніторингу, негативних обмежувальних заходів, спрямованих на протидію легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, та підставою для відповідного реагування з боку правоохоронних органів, тим самим встановлена організована група осіб, яка своїми злочинними діями порушує встановлений державою порядок взаємодії суб`єктів господарювання з органами державної влади у сфері протидії легалізації і відмиванню доходів.
Разом з цим з`ясовано, що ТОВ «ФК» «Октава Фінанс» та ТОВ «ФК» «Профинеф» отримували ліцензії на переказ коштів та торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, здійснюють свою господарську діяльність з надання фінансових послуг, зокрема і через мережу пунктів обміну «БАНКНОША», а також і інших підконтрольних організованій групі обмінних пунктів, які входять до їх розгалуженої мережі, які розташовані на території, як міста Дніпро так і інших міст держави, зокрема: АДРЕСА_1, наведене вище у сукупності прямо вказує на порушення запровадженої з метою захисту системи оподаткування, ліцензованої діяльності, порядок взаємодії суб`єктів господарювання з органами державної влади у сфері протидії легалізації і відмивання доходів.
При цьому, оперативними співробітниками, що здійснюють оперативне супроводження даного кримінального провадження проведено огляди місць здійснення торгівлі валютними цінностями - обмінних пунктів, які перебувають під контролем організатора встановленої організованої групи, під час проведення оглядів встановлено місця розташування, під якими вивісками надають свої послуги, безпосереднє місце розташування, яким чином можливо потрапити до обмінних пунктів та інше про, що складено відповідний протокол з додатками до нього.
Отже, органом досудового розслідування встановлено, що за місцем розташування пункту обміну, а саме: АДРЕСА_1 , відбувається порушення загальних засад функціонування платіжних систем і систем розрахунків в Україні, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг, а також захист прав та законних інтересів громадян, суспільства і держави, забезпечення національної безпеки шляхом визначення правового механізму запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, у зв`язку з чим з метою документування факту скоєння кримінального правопорушення виникла необхідність у проведенні обшуку, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення або майна, яке здобуте у результаті його вчинення, а саме: грошові кошти, чорнові записи, комп`ютерне обладнання, системи відеоспостереження, якими обладнане зазначене володіння, засобів зв`язку осіб, які організували незаконну діяльність зазначеного вище пункту обміну валют, первинну та бухгалтерську документацію, і інші предмети, речі що містять відомості про скоєння кримінально правопорушення та можуть бути використані під час досудового розслідування у кримінальному провадженні з можливістю їх вилучення.
Таким чином, на разі у сторони обвинувачення є всі достатні підстави вважати, що встановлена організована група порушує правила виконання загальних засад функціонування платіжних систем і систем розрахунків в Україні, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг, а також захист прав та законних інтересів громадян, суспільства і держави, забезпечення національної безпеки шляхом визначення правового механізму запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, а тому на разі в діях організованої групи вбачаються ознаки складу кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст.190 ч.3, 209-1 ч.1 КК України.
Відповідно до положень ст.8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Згідно ст.30 Конституції України не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим рішенням суду.
При цьому, ч.5 ст.9 КПК України зазначає, що кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
Отже, п.42 рішення Європейського суду з прав людини від 13.01.2011 року у справі «Михалкова та інші проти України» розтлумачено, що за ст.1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод держава зобов`язана «гарантувати кожному, хто потребує під її юрисдикцією, права і свободи, визначені у Конвенції», що також опосередковано вимагає наявності будь-якої форми ефективного розслідування. Розслідування має бути ретельним, безстороннім і сумлінним. Розслідування повинне забезпечити встановлення винних осіб та їх покарання. Органи державної влади повинні вжити всіх заходів для отримання всіх наявних доказів, які мають відношення до події, показань очевидців, свідків, доказів експертиз. Будь які недоліки у розслідуванні, які підривають його здатність встановити відповідальну особу, створюють ризик недодержання такого стандарту.
Разом з цим, згідно «Узагальнення судової практики щодо розгляду слідчим суддею клопотань про надання дозволу на проведення обшуку житла чи іншого володіння особи» підставою, як однією з умов клопотання необхідною для проведення обшуку в даному випадку є достатні підстави вважати, що речі та документи, які зазначені вище, знаходяться в зазначеному приміщенні, а попереднє звернення з тимчасовим доступом до речей та документів до володільця не забезпечить виконання цілей, необхідних для встановлення істини у кримінальному провадженні.
При цьому, без застосування заходів забезпечення кримінального провадження, отримати документи, які можуть бути використані під час досудового розслідування та судового розгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні, неможливо.
Відповідно до ст.131 КПК України, заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
Одним із таких заходів є, передбачений п.5 ч.2 ст.131 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів.
Необхідність проведення такої слідчої дії як обшук, а не тимчасовий доступ до речей та документів, обумовлюється саме необхідністю отримати та відшукати усі документи, чорнові записи, бухгалтерські документи, які ведуться та складаються по «2 формі» що складалися під час незаконних дій вищезазначених осіб, а також речей за допомогою яких вони вчинялись, наявністю достатніх ризиків вважати, що з метою прикриття своєї протиправної діяльності можуть бути не надані, сховані чи знищені.
У зв`язку з чим, для перевірки отриманої інформації, виявлення та фіксації обставин вчинення злочину, відшукування знаряддя та засобів вчинення кримінального правопорушення, отримання доказів, які самостійно чи в сукупності з іншими доказами можуть мати суттєве значення для з`ясування обставин кримінального правопорушення, встановлення кола причетних до його вчинення осіб, а також запобігання злочинній діяльності необхідно проведення обшуку пункту обміну валют розташованого за адресою: АДРЕСА_1, а також в усіх підсобних, неробочих, обслуговуючих, господарських, технічних приміщеннях, складах, тощо, розташованих на території за адресою: АДРЕСА_1.
Власником вищезазначеної будівлі, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , згідно інформаційної довідки № 293224288 державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, є ОСОБА_5 , на праві приватної власності.
Під час проведення обшуку планується відшукати та вилучити знаряддя вчинення кримінального правопорушення, предмети вчинення правопорушення, речі і документи щодо фінансово-господарської діяльності, документи, в яких відображено відомості стосовно ведення вказаним пунктом торгівлі валютними цінностями господарської діяльності з іншими юридичними та фізичними особами (у тому числі документів з обліку кадрів, відомостей, товарно-транспортних, видаткових, чи податкових накладних, банківської документації, актів виконаних робіт, актів наданих послуг, договорів із додатками та специфікаціями, тощо), магнітні та електронні засоби зберігання та передачі інформації, банківських карток, чорнові записи, печатки, штами, незаповнені бланки з відбитками печаток, підроблені документи, ліцензії щодо здійснення торгівлею валютних цінностей, грошві кошти, здобуті злочинним шляхом, комп`ютерна та інша техніка, якою ведеться облік та перевірка грошових коштів, мобільних телефонів, сім-карток мобільних операторів, карток пам`яті, флеш-накопичувачів, електронних та оптичних носіїв інформації та інших предметів і документів, які мають особливо важливе значення для даного кримінального провадження.
Зазначене майно та документи дозволять підтвердити факти відношення причетних осіб до протиправної господарської діяльності, а також встановити в даному кримінальному провадженні і підтвердити факти злочинної діяльності.
Разом з цим, вказане вище майно має першочергове значення для встановлення обставин вчинення злочину, а також є предметом кримінального правопорушення та відповідно доказом у даному кримінальному провадженні.
Обґрунтуванням того, що доступ до речей, документів або відомостей, які можуть у них міститися, неможливо отримати органом досудового розслідування у добровільному порядку шляхом витребування речей, документів або за допомогою інших слідчих дій є проведення обшуку з метою відшукання знаряддя та засобів вчинення кримінального правопорушення, предметів і документів що зберегли на собі сліди його вчинення, тобто отримання доказів, які мають особливо важливе значення для повного, всебічного, об`єктивного та неупередженого проведення досудового розслідування.
Під час проведення досудового розслідування по даному кримінальному провадженню, обставин або відомостей, які б вказували на те, що власники або користувачі земельної ділянки, споруд та будівель розташованих за адресою АДРЕСА_1 відносяться до категорії осіб, щодо яких відповідно до ст. 480 КПК України здійснюється особливий порядок кримінального провадження не встановлено.
На підставі викладеного, прокурор просить клопотання задовольнити.
Присутній у судовому засіданні прокурор надав пояснення по суті справи, клопотання підтримав у повному обсязі з підстав та мотивів, викладених у ньому, просив слідчого суддю його задовольнити.
Згідно ст.132 ч.2 КПК України, клопотання подано до місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування.
Клопотання розглядається в порядку ст.163 ч.2 КПК України.
Слідчий суддя, вислухавши пояснення прокурора, дослідивши клопотання та додані до нього матеріали, приходить до наступних висновків.
Відповідно до положень ст.234 ч.1 КПК України, обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб.
Відповідно ст.234 ч.3 п.п.4, 5, 6 КПК України, клопотання прокурора повинне містити відомості про: підстави для обшуку; житло чи інше володіння особи або частину житла чи іншого володіння особи, де планується проведення обшуку; особу, якій належить житло чи інше володіння, та особу, у фактичному володінні якої воно знаходиться. До клопотання також мають бути додані оригінали або копії документів та інших матеріалів, якими прокурор, слідчий, дізнавач обґрунтовує доводи клопотання.
Відповідно до ст.234 ч.5 п.4 КПК України, слідчий суддя відмовляє у задоволенні клопотання про обшук, якщо прокурор, дізнавач, слідчий не доведе наявність достатніх підстав вважати, що відшукувані речі, документи або особи знаходяться у зазначеному в клопотанні житлі чи іншому володінні особи.
Відповідно до ст.234 ч.3 п.п.6, 7 КПК України, клопотання про обшук має містити відомості про особу, якій належить майно, та особу, у фактичному володінні якої воно знаходиться, де планується проведення обшуку, а також відомості про речі, документи або осіб, яких планується відшукати.
Відповідно до вимог ст.235 КПК України, ухвала слідчого судді про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи з підстав, зазначених у клопотанні прокурора, дізнавача, слідчого, надає право проникнути до житла чи іншого володіння особи лише один раз.
Відповідно до ст.236 ч.5 КПК України, обшук на підставі ухвали слідчого судді повинен проводитися в обсязі, необхідному для досягнення мети обшуку.
На підставі вищевикладеного слідчий суддя приходить до висновку про обґрунтованість та доведеність клопотання.
Крім того, обставини викладені у клопотанні прокурора підтверджуються наданими матеріалами.
На підставі вищевикладеного, слідчий суддя вважає, що для повного та всебічного розслідування кримінального провадження, отримання доказів по провадженню, встановлення винних осіб та притягнення їх до відповідальності необхідне проведення обшуку пункту обміну валют розташованого за адресою: АДРЕСА_1, а також в усіх підсобних, неробочих, обслуговуючих, господарських, технічних приміщеннях, складах, тощо розташованому за адресою: АДРЕСА_1, власником вищезазначеної будівлі, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , згідно інформаційної довідки №293224288 державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, є ОСОБА_5 , на праві приватної власності.
Керуючись ст.ст.234, 235 КПК України, слідчий суддя, -
П О С Т А Н О В И В:
Клопотання процесуального керівника у кримінальному провадженні, прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю Дніпропетровської обласної прокуратури ОСОБА_3 , винесене в рамках кримінального провадження №42020040000000845 від 26.11.2020 року, за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст.ст.190 ч.3, 209-1 ч.1 КК України, про проведення обшуку, - задовольнити.
Надати дозвіл на проведення обшуку пункту обміну валют розташованого за адресою: АДРЕСА_1, а також в усіх підсобних, неробочих, обслуговуючих, господарських, технічних приміщеннях, складах, тощо розташованому за адресою: АДРЕСА_1, власником вищезазначеної будівлі, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , згідно інформаційної довідки №293224288 державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, є ОСОБА_5 , на праві приватної власності, з метою відшукання та подальшого вилучення знарядь вчинення кримінального правопорушення, предмети вчинення правопорушення, речі і документи щодо ведення фінансово-господарської діяльності, документи, в яких відображено відомості стосовно ведення вказаним пунктом торгівлі валютними цінностями господарської діяльності з іншими юридичними та фізичними особами (у тому числі документів з обліку кадрів, відомостей, товарно-транспортних, видаткових, чи податкових накладних, банківської документації, актів виконаних робіт, актів наданих послуг, договорів із додатками та специфікаціями, тощо), бухгалтерські документи, які ведуться та складаються по «формі 2», магнітні та електронні засоби зберігання та передачі інформації, банківських карток, чорнові записи, печатки, штами, незаповнені бланки з відбитками печаток, підроблені документи, ліцензії щодо здійснення торгівлею валютних цінностей, грошві кошти, здобуті злочинним шляхом, рахункових машинок для грошей, касових апаратів, комп`ютерну та іншу техніку якою ведеться облік та перевірка грошових коштів, мобільних телефонів, сім-карток мобільних операторів, карток пам`яті, флеш-накопичувачів, електронні та оптичні носії інформації, системи аудіо, - відео, спостереження та інших предметів і документів, які мають особливо важливе значення для даного кримінального провадження.
Проведення обшуку дозволити прокурорам групи прокурорів у вказаному провадженні, слідчим слідчої групи та співробітникам оперативного підрозділу, які здійснюють оперативне супроводження даного кримінального провадження Управління протидії кіберзлочинам в Дніпропетровській області.
Термін дії ухвали слідчого судді один місяць, тобто до 31 травня 2022 року включно.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали складено 02 травня 2022 року.
Слідчий суддя: ОСОБА_1
Суд | Дзержинський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2022 |
Оприлюднено | 08.05.2023 |
Номер документу | 104179739 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про проведення обшуку житла чи іншого володіння особи |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні