Ухвала
від 02.05.2022 по справі 914/689/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

03.05.2022 Справа№ 914/689/19 Господарський суд Львівської області у складі судді Петрашка М.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні

заяву старшого державного виконавця Сколівського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів)

про заміну сторони у виконавчому провадженні

у справі № 914/689/19

за позовом Першого заступника керівника Стрийської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі:

позивача-1 Головного управління Держгеокадастру у Львівській області

позивача-2 Львівської обласної державної адміністрації

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Сколівська ВЕС"

за участю у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Ямельницької сільської ради Сколівського району Львівської області

про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов`язання повернути земельну ділянку.

за участю представників:

від заявника не з?явився

від прокуратури Леонтьєва Н.Т.

від позивача-1 не з`явився

від позивача-2 Кобилецький А.І.

від відповідача не з?явився

від третьої особи не з`явився

ВСТАНОВИВ

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла заява державного виконавця Сколівського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) (вх.№ 1106/21 від 21.04.2022р.) про заміну сторони у виконавчому провадженні у справі №914/689/19 за позовом Першого заступника керівника Стрийської місцевої прокуратури Львівської області в інтересах держави в особі: позивача-1 Головного управління Держгеокадастру у Львівській області позивача-2 Львівської обласної державної адміністрації до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Сколівська ВЕС" за участю у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Ямельницької сільської ради Сколівського району Львівської області про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов`язання повернути земельну ділянку.

Ухвалою суду від 21.04.2022р. розгляд заяви призначено на 03.05.2022р.

В судове засідання 03.05.2022р. з`явилися представники прокуратури та позивача-2, щодо заяви про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником не заперечили.

Заявник та інші учасники справи явку представників в судове засідання 03.05.2022р. не забезпечили.

03.05.2022р. на адресу суду надійшла заява (вх.№ 9096/22) Сколівського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) про розгляд заяви про заміну сторони виконавчого провадження її правонаступником без участі його представника.

Відповідно до абзацу 2 частини 3 статті 334 Господарського процесуального кодексу України, неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Розглянувши подані матеріали, судом встановлено таке.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 10.12.2020р. у справі №914/689/19 позов задоволено, вирішено розірвати договір оренди землі (кадастровий номер 4624588600:02:000:0172) №45/20/11-14 від 20.11.2014р., що укладений між Головним управлінням Держземагенства у Львівській області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Сколівська ВЕС» та зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 27.12.2014р. (номер запису про інше речове право 8307778).

Вказаним рішенням суду також зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю «Сколівська ВЕС» повернути на користь держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах Львівській обласній державній адміністрації земельну ділянку площею 1 га (кадастровий №4624588600:02:000:0172), що розташована за межами населеного пункту на території Ямельницької сільської ради Сколівського району Львівської області.

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 02.06.2021р. вимоги апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Сколівська ВЕС задоволено, рішення Господарського суду Львівської області від 10.12.2020р. у справі №914/689/19 скасовано та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено повністю.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 04.08.2021р. касаційну скаргу Заступника керівника Львівської обласної прокуратури задоволено, постанову Західного апеляційного господарського суду від 02.06.2021р. у справі №914/689/19 скасовано, а рішення Господарського суду Львівської області від 10.12.2020р. залишено в силі.

30.08.2021р. на виконання рішення Господарського суду Львівської області від 10.12.2020р. та постанови Верховного Суду від 04.08.2021р. видано наказ про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Сколівська ВЕС» повернути на користь держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах Львівській обласній державній адміністрації земельну ділянку площею 1 га (кадастровий №4624588600:02:000:0172), що розташована за межами населеного пункту на території Ямельницької сільської ради Сколівського району Львівської області.

24.09.2021р. на підставі вказаного наказу Господарського суду Львівської області від 30.08.2021р. у справі №914/689/19 старшим державним виконавцем Сколівського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) відкрито виконавче провадження ВП№66929591.

21.04.2022р. старшим державним виконавцем Сколівського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) подано заяву (вх.№1106/22) у справі №914/689/19 про заміну сторони (стягувача) у виконавчому провадженні ВП№66929591 з Львівської обласної державної адміністрації на Сколівську міську раду Львівської області.

В обгрунтування поданої заяви, держаний виконавець зазначає, що листом Стрийська окружна прокуратура (вих.№ 14.57/05-42-5791 вих.-21 від 09.11.2021р.) повідомила, що змістом пункту 24 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України (набрав чинності 27.05.2021) визначено, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім випадків встановлених вказаним пунктом. В зв`язку з цим, заявником зазначено, що власником (розпорядником) земельної ділянки, що була предметом спору у даній справі є Сколівська міська рада.

Таким чином, старший державний виконавець Сколівського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) просить суд замінити стягувача у виконавчому провадженні ВП №66929591, а саме: Львівську обласну державну адміністрацію на Сколівську міську раду Львівської області.

Дослідивши подані матеріали, заслухавши доводи представників прокуратури та позивача-2, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви про заміну сторони виконавчого провадження з огляду на таке.

Відповідно до частини 1 статті 148-1 Земельного кодексу України, до особи, яка набула право власності на земельну ділянку, що перебуває у користуванні іншої особи, з моменту переходу права власності на земельну ділянку переходять права та обов`язки попереднього власника земельної ділянки за чинними договорами оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту щодо такої земельної ділянки.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ від 28.04.2021, що набрав законної сили 27.05.2021, доповнено Перехідні положення Земельного кодексу України пунктом 24, згідно з абзацами 1, 2 якого, з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

При цьому, згідно з частинами 1, 4 статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.

Згідно частиною 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону .

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).

Згідно із частиною другою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Положеннями статті 514 Цивільного кодексу України визначено, що до нового кредитора переходять права первісного кредитора у зобов`язанні в обсязі і на умовах, що існували на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом.

Враховуючи вищенаведені норми законодавства, необхідною умовою для переходу земельної ділянки до земель комунальної власності є факт державної реєстрації права комунальної власності на таку земельну ділянку за територіальною громадою міста Сколе в особі Сколівської міської ради.

До матеріалів справи заявником додано інформацію з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку щодо земельної ділянки кадастровий номер 4624588600:02:000:0172 площею 1 га., згідно з якою право власності на зазначену земельну ділянку 15.02.2022р. зареєстровано Славською селищною радою Стрийського району Львівської області за Сколівською міською радою, номер запису про право (в державному реєстрі прав): 46779856.

Зазначене свідчить, що земельна ділянка, що була предметом спору у даній справі, на момент виконання рішення суду за виконавчим провадженням ВП№66929591, перейшла до земель комунальної форми власності та відповідно змінився її власник із Львівської обласної державної адміністрації на Сколівську міську раду.

За приписами частини 1 статті 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

Як зазначив Верховний Суд у постанові від 06.09.2021 у справі №923/484/18, процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав та обов`язків від однієї особи до іншої. Виникнення процесуального правонаступництва безпосередньо пов`язане з переходом матеріальних прав між такими особами. Заміна сторони правонаступником відбувається, як правило, у випадках зміни суб`єкта права або обов`язку у правовідношенні, коли новий суб`єкт права повністю або частково приймає на себе права чи обов`язки попередника. Колегія суддів звертає увагу, що процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником). У зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника. Отже, процесуальне правонаступництво, це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.

Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України «Про виконавче провадження», сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник.

Частиною 5 статті 15 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Згідно частини 1 статті 334 Господарського процесуального кодексу України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.

Отже, враховуючи державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 4624588600:02:000:0172 площею 1 га., що є предметом спору у даній справі, за Сколівською міською радою у зв`язку з внесенням змін до земельного законодавства, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви старшого державного виконавця Сколівського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) про заміну сторони у виконавчому провадженні.

Керуючись статтями 52, 233, 234, 334 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ

1. Задовольнити заяву старшого державного виконавця Сколівського відділу державної виконавчої служби у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Львів) (вх.№ 1106/22 від 21.04.2022р.) про заміну сторони у виконавчому провадженні.

2. Замінити сторону виконавчого провадження у справі № 914/689/19, а саме: стягувача Львівську обласну державну адміністрацію (79008, місто Львів, вулиця Винниченка, будинок 18, ідентифікаційний код 00022562) на його правонаступника Сколівську міську раду (82600, Львівська область, Стрийський район, місто Сколе, майдан Незалежності, будинок 1, ідентифікаційний код 04056262).

Ухвала господарського суду набирає законної сили відповідно до статті 235 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалу господарського суду може бути оскаржено відповідно до розділу IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст ухвали складено 06.05.2022р.

Суддя Петрашко М.М.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення02.05.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104201680
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/689/19

Ухвала від 02.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 20.04.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 22.03.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 13.01.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 11.01.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 30.12.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 06.12.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Постанова від 04.08.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 13.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 02.06.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Желік Максим Борисович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні