Рішення
від 05.05.2022 по справі 460/497/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

06 травня 2022 року м. Рівне№460/497/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Зозулі Д.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Головного управління Держпродспоживслужби у Рівненській області доТовариства з обмеженою відповідальністю ВАБОГТ про стягнення штрафу, -

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Держпродспоживслужби у Рівненській області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ВАБОГТ (далі - відповідач) про стягнення штрафу згідно рішень про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу від 05.10.2021 № 000107, № 000108, № 000109, № 000110.

Позовні вимоги мотивовані тим, що за порушення Товариством з обмеженою відповідальністю ВАБОГТ законодавства про рекламу Головним управлінням Держпродспоживслужби у Рівненській області винесено рішення про стягнення штрафів в загальній сумі 10183,00грн. Сума штрафу відповідачем в добровільному порядку не сплачена, а тому підлягає до стягнення в судовому порядку.

Ухвалою суду від 02.02.2022 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи провести за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Вказана ухвала суду про відкриття провадження надіслана для відповідача повернулася на адресу суду 24.03.2022, з відміткою Укрпошти "За закінченням терміну зберігання".

Відтак, у встановлений ухвалою суду строк, відповідачем не подано до суду відзив на адміністративний позов, будь-яких пояснень, заяв чи клопотань до суду також не надходило.

Таким чином, відповідач належним чином повідомлений судом про можливість подання відзиву на позовну заяву, однак зазначеним правом не скористався. А тому враховуючи приписи ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Оскільки, розгляд справи здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи, то відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.

26.05.2021 під час здійснення контролю за дотриманням суб`єктами господарювання вимог Закону України «Про рекламу» посадовою особою Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області зафіксовано факт розповсюдження реклами про знижки на товари («Кондитерські вироби. Продукти. Тютюн. Чай, кава. Напої ВАБОГТ Постійні знижки та акції ВАБОГТ Фаст-Фуд 24.9 грн»). Реклама розміщена на вулиці Князя Володимира (біля приміщення магазину «Продукти ВАБОГТ» (вул. Кн. Володимира, буд 112А, м. Рівне). Зазначена реклама розповсюджується для невизначеного кола осіб і призначена сформувати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес до рекламованого товару та отримання знижки на продукцію. У змісті даної реклами зазначено відомості про продукцію та місце, де можна отримати знижки, відомості про знижки, однак, відомостей про співвідношення розміру знижки до попередньої ціни реалізації товару та відомостей про дату початку і закінчення знижки цін на продукцію не зазначено. Відсутність у змісті реклами відомостей про співвідношення розміру знижки до попередньої ціни реалізації товару та відомостей про дату початку і закінчення знижки цін на продукцію свідчить про наявність порушення вимог частини 5 статті 8 Закону України «Про рекламу».

Наведені вище обставини підтверджуються приєднаною до матеріалів справи копією протоколу про порушення законодавства про рекламу від 26.05.2021 № 75.

Під час дослідження вищезазначеної реклами позивача встановлено, що рекламодавцем реклами є Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАБОГТ».

26.05.2021 під час здійснення контролю за дотриманням суб`єктами господарювання вимог Закону України «Про рекламу» посадовою особою відповідача зафіксовано факт розповсюдження на зовнішній поверхні споруди магазину « ІНФОРМАЦІЯ_1 » ( АДРЕСА_1 ) реклами алкогольного напою вина виноградного ігристого « ІНФОРМАЦІЯ_2 » за допомогою заходу рекламного характеру («ТОВАР ТИЖНЯ VABOGT АКЦІЯ!». В змісті реклами використано кольорове зображення плитки шоколаду «ROSHEN» та пляшки вина виноградного ігристого «Asti» АКЦІЯ»). Зазначена реклама розповсюджується для невизначеного кола осіб, які знаходяться за межами приміщення магазину «Продукти ВАБОГТ» і призначена сформувати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес до рекламованих товарів: шоколаду «ROSHEN» та вина виноградного ігристого «Asti», які продаються у магазині « ІНФОРМАЦІЯ_1 » за ціною 109,9 грн. Та заохочує до вживання алкогольних напоїв. Дана реклама розповсюджується з порушенням частини 2, частини 3 статті 22 Закону України «Про рекламу». У частині 2 статті 22 Закону України «Про рекламу» зазначено, що реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої забороняється за допомогою заходів рекламного характеру. А в частині 3 статті 22 зазначено, що реклама алкогольних напоїв, реклама знаків для товарів і послуг, інших об`єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються алкогольні напої не повинна заохочувати до вживання алкогольних напоїв.

Наведені вище обставини підтверджуються приєднаною до матеріалів справи копією протоколу про порушення законодавства про рекламу від 26.05.2021 № 76.

На вимоги позивача (№05-01-17/01-11/1895-21 від 26.05.2021),(№05- 01-17/01-11/3313-21 від 28.08.2021) (№05-01-17/01-11/3665-21 від 20.09.2021) в порушення вимог частини 2 статті 26 Закону України «Про рекламу», Товариство з обмеженою відповідальністю «ВАБОГТ» не надало інформації щодо вартості розповсюдженої реклами, яка розповсюджується з порушенням частини 2, частини 3 статті 22 Закону України «Про рекламу». Відсутність документального підтвердження вартості розповсюдженої реклами (договорів, рахунків, накладних, товарних чеків, актів виконаних робіт та ін.), що дає підстави вважати вартість виготовленої реклами такою, яку неможливо встановити. Також, до переліку необхідної для виконання владних повноважень інформації внесена інформація про вартість розповсюдженої реклами, визначеної відповідно до вимог частини 5 статті 27 Закону України «Про рекламу».

Відповідача повідомлено про дату та час розгляду справи про порушення Закону України «Про рекламу», рекомендованим листом направленим на юридичну адресу, що стверджується приєднаними до матеріалів справи копіями фіскальних чеків.

07.06.2021 на електронну адресу Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області: vetmed@rivneprod.gov.ua надійшло електронне повідомлення від відповідача про продовження терміну до 15.06.2021 для надання необхідної документації щодо розміщення реклами. Оскільки суб`єктом господарювання ТОВ «ВАБОГТ» не було надано затребуваної у вимозі (№05-01-17/01-11/1895-21 від 26.05.2021) інформації, 28.08.2021 було повторно направлено вимогу про надання інформації (№05-01-17/01-11/3313-21 від 28.08.2021). В терміни, зазначені у вимозі ТОВ «ВАБОГТ» повторно не надано затребуваної у вимогах інформації.

20.09.2021 листом №05-01-17/01-11/3665-21 від 20.09.2021 повідомлено відповідача про дату, час та місце розгляду матеріалів справи, одночасно даним листом було надана іще одна можливість, в термін до 30.09.2021, надати інформацію, затребувану у вимогах. 21.09.2021 поштове відправлення було вручене, що підтверджується відстеженням руху листа на офіційному сайті «Укрпошта». Однак доказів, що в зазначений термін ТОВ «ВАБОГТ» надало інформацію позивачу, для суду не представлено.

Так, судом встановлено, що 05.10.2021 відповідачем прийнято рішення № 000107 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу стосовно відповідача: за неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами - у розмірі 1700,00грн.

Крім того, рішенням № 000108 від 05.10.2021 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу на відповідача: за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами та у замовленні розповсюдження реклами, в якій не дотримано встановлені законом вимоги щодо її змісту, відповідно до частини 7 статті 27 Закону України Про рекламу, накладено штраф у розмірі 5083,00грн.

Рішенням № 000109 від 05.10.2021 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу на ТОВ ВАБОГТ: за неподання інформації щодо вартості розповсюдженої реклами накладено штраф у розмірі 1700,00грн.

Також, рішенням № 000110 від 05.10.2021 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу на ТОВ ВАБОГТ: за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами та у замовленні розповсюдження реклами, в якій не дотримано встановлені законом вимоги щодо її змісту, відповідно до частини 7 статті 27 Закону України Про рекламу у розмірі 1700,00грн.

Оскільки відповідачем не сплачено суми штрафів у строки зазначені у вищенаведених рішенням, то позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з такого.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України «Про рекламу» № 270/96-ВР від 03.07.1996 р. (в редакції чинній на час виникнення спору, надалі - Закон № 270/96-ВР) визначено засади рекламної діяльності в Україні, врегульовано відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами.

Відповідно до статті 1 Закону №270/96-ВР, реклама - інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; розповсюджувач реклами - особа, яка здійснює розповсюдження реклами;

Зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Частиною 1 статті 16 Закону №270/96-ВР, розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах проводиться на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, а поза межами населених пунктів - на підставі дозволів, що надаються обласними державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Під час видачі дозволів на розміщення зовнішньої реклами втручання у форму та зміст зовнішньої реклами забороняється.

Частинами 1 та 2 статті 26 цього Закону, визначено, що контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснює у межах своїх повноважень спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами. На вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.

Крім того, відповідний орган державної влади має право, у тому числі, вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами усунення виявлених порушень вимог законодавства.

Частиною 4 статті 27 Закону Закону №270/96-ВР передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, за поданням державних органів, зазначених у статті 26 цього Закону, або самостійно у випадках, передбачених цією статтею, крім тих, які віднесено виключно до компетенції Антимонопольного комітету України та які регулюються законодавством з питань авторського права та суміжних прав, накладає штрафи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, на: рекламодавців за вчинення дій, передбачених пунктом 1 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдженої реклами; виробників реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 2 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості виготовлення реклами; розповсюджувачів реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 3 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдження реклами.

Згідно з частиною 5 статті 27 цього Закону, вартість розповсюдженої реклами визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості без урахування суми внесених (нарахованих) податків, зборів (обов`язкових платежів), які встановлені Податковим кодексом України.

Відповідно до вимог частини 6 статті 27 Закону №270/96-ВР, за виявлені порушення вимог законодавства України про рекламу на розповсюджувачів, рекламодавців та виробників реклами накладається штраф у розмірі 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Частиною 7 статті 27 Закону №270/96-ВР у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог Закону України «Про рекламу», на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладається штраф у розмірі до 300 неоподаткованих мінімумів доходів громадян.

Рішення у справах про порушення законодавства про рекламу можуть бути оскаржені до суду (ч.11 ст.27 Закону).

Питання накладення уповноваженими особами Держспоживінспекції та її територіальних органів в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі (далі - територіальні органи) штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу (крім штрафів, накладення яких належить виключно до компетенції Антимонопольного комітету і регулюється законодавством з питань авторського права та суміжних прав) регулює Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 693 (далі - Порядок № 693).

Відповідно до пункту 11 Порядку № 693 накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу за наявності ознак порушення законодавства про рекламу приймається рішення про початок розгляду справи.

Справа розглядається у місячний строк з дня прийняття рішення про початок її розгляду (п. 12 Порядку № 693).

Пунктом 9 Порядку № 693 встановлено, що підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (далі - справа) є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою.

Згідно з пунктом 16 Порядку № 693 справа розглядається за участю представника особи, щодо якої порушено справу. В разі його відсутності справу може бути розглянуто, якщо незважаючи на своєчасне повідомлення про місце і час розгляду справи не надійшло обґрунтоване клопотання про відкладення розгляду справи.

Відповідно до пункту 18 Порядку №693 за результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку.

Згідно з пунктом 19 Порядку №693 рішення у справі може бути оскаржено в установленому порядку.

Пунктом 20 Порядку №693 передбачено, що сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства.

Штрафні санкції до порушників законодавства про рекламу застосовуються на підставі рішення Держпродспоживслужби, яке приймається за наслідками розгляду справи про порушення законодавства про рекламу, підставою для початку розгляду якої, у свою чергу, є протокол про порушення законодавства про рекламу.

Сума штрафної санкції, визначена за наслідками розгляду справи про порушення законодавства про рекламу, після закінчення строку на оскарження відповідного рішення, якщо його не було оскаржено, набуває статусу узгодженого грошового зобов`язання та підлягає сплаті до державного бюджету.

Позивачем було повідомлено відповідача про дату, час та місце розгляду справи про порушення законодавства про рекламу.

Оскільки відповідачем письмової інформації та підтверджуючих документів про надання яких клопотав позивач, Товариством з обмеженою відповідальністю «ВАБОГТ" надано не було, то за результатами розгляду справ про порушення законодавства про рекламу заступником начальника Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області було винесено чотири рішення про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу, якими за недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами та у замовленні розповсюдження реклами, в якій не дотримано встановлені законом вимоги щодо її змісту, накладено штраф на відповідача у загальному розмірі 10183,00грн.

Оскільки рішення позивача про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу від 05.10.2021 № 000107, № 000108, № 000109, № 000110, відповідачем не оскаржені, штраф у добровільному порядку не сплачено, то відповідно факт вчинення правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.27 Закону України «Про рекламу», підтверджується наявними у матеріалах справи доказами, а відтак суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Суд звертає увагу, що вимогою заявленого позову є стягнення заборгованості зі сплати штрафних санкцій за правопорушення законодавства про рекламу, у зв`язку з чим предметом доказування у даній справі є обставини, які свідчать про наявність підстав, з якими закон пов`язує можливість стягнення відповідної заборгованості в судовому порядку: дотримання суб`єктом владних повноважень встановленої процедури прийняття рішення про застосування штрафних санкцій; узгодження визначеного у рішенні грошового зобов`язання; сплата узгоджених грошових зобов`язань у встановлений законом строк.

Згідно із ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідач під час розгляду справи, обставин наявності у нього спірної заборгованості, не сплаченої у встановлені законом строки, що є предметом розгляду даної адміністративної справи, не спростував.

Як наслідок, системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки позивачем не надано суду доказів пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ВАБОГТ( Ідентифікаційний код юридичної особи 42229125, м. Рівне, вул. Князя Володимира, 112А, 33009) штрафи згідно рішень про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу від 05.10.2021 № 000107 у розмірі 1700,00грн, № 000108 у розмірі 5083,00грн, № 000109 у розмірі 1700,00грн, № 000110 у розмірі 1700,00грн. до Державного бюджету УДКСУ: УК у м. Рівному/м. Рівне/21081100, код отримувача за ЄДРПОУ 38012714; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП) UA ЄДРПОУ 868999980313020106000017002; код класифікації доходів бюджету: 21081100.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 06 травня 2022 року

Учасники справи:

Позивач - Головне управління Держпродспоживслужби у Рівненській області (вул. Малорівненська, 91,м. Рівне,33025, ЄДРПОУ/РНОКПП 40309748)

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю ВАБОГТ (вул.Кн.Володимира,112А,м.Рівне,33009, ЄДРПОУ/РНОКПП 42229125)

Суддя Д.П. Зозуля

Дата ухвалення рішення05.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104211401
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення штрафу

Судовий реєстр по справі —460/497/22

Рішення від 05.05.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

Ухвала від 02.02.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні