ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 травня 2022 року Справа № 160/1607/22
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Голобутовського Р.З. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «Донспецмонтаж-Агро» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
25.01.2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Донспецмонтаж-Агро» (вул. Бердянська, буд. 3А, м. Дніпро, 49081, код ЄДРПОУ 36841800) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), у якій просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, ГУ ДПС у Дніпропетровській області:
- №3456863/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №33 від 12.11.2021 року;
- №3456867/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №29 від 12.11.2021 року;
- №3456865/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №30 від 12.11.2021 року;
- №3456864/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №31 від 12.11.2021 року;
- №3456866/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №32 від 12.11.2021 року;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №33 від 12.11.2021 року; №32 від 12.11.2021 року; №31 від 12.11.2021 року; №30 від 12.11.2021 року; №29 від 12.11.2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного отримання.
Позовна заява обґрунтована наступним. У квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних підставою відмови зазначено ненадання договорів та додатків до них, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством. Тобто стандартний перелік документів, без вказівки на конкретні документи, які б стосувалися конкретно діяльності позивача. Оцінюючи наведені в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних підстави відповідача 1, позивач звертає увагу суду на той факт, що у додатку 3 Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Таким чином, позивач вважає, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підстави пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях. Таким чином, позивач вважає, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.01.2022 року відкрито провадження у адміністративній справі; справу №160/1607/22 призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін за наявними у справі матеріалами.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.
21.02.2022 року представником Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (відповідач 1) надано відзив на позовну заяву, в якому відповідач 1 просить у задоволенні позову відмовити, зазначивши наступне. Комісія контролюючого органу при прийнятті оскаржуваних рішень діяла у межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачений законом здійснила перевірку поданих платником податку копій документів. Також, відповідач-1 зазначає, що квитанція не є рішенням податкового органу, а лише підтверджує факт прийняття ПН/РК в електронному вигляді. Крім того, зі змісту квитанції вбачається, що платника податку повідомлено про факт зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, а також зазначено причину такого зупинення. Отже, податковий орган при направленні квитанції дотримався абз.10 п.201.10 ст.201 ПК України та Порядку №1246. Окремо, відповідач 1 зазначає, що адміністративний суд перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч.2 ст.2 КАС України критеріям не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень, не ставить своїм завданням підміняти компетентні національні органи.
21.02.2022 року представником Державної податкової служби України (відповідач 2) надано відзив на позовну заяву, в якому відповідач 2 просить відмовити у задоволенні позовної заяви повністю та обґрунтовує свою позицію наступним. Позивач звернуся до суду з оскарженням проміжного рішення контролюючого органу, яке полягало лише в зупиненні реєстрації податкових накладних. Платник податку має право подати пояснення для розблокування зупинених податкових накладних. Законодавством передбачено порядок виконання податковим органом своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій. Отже, позивач обрав такий спосіб захисту, який суперечить закону. Крім того, у разу ухвалення рішення про зобов`язання податкового органу зареєструвати податкову накладну, суд фактично візьме на себе повноваження суб`єкта владних повноважень (відповідача у справі), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування ЄРПН.
Згідно з частинами 5, 8 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, судом встановлено наступне.
Товариства з обмеженою відповідальністю «Донспецмонтаж-Агро» (код ЄДРПОУ 36841800) належним чином зареєстровано 24.11.2009 року та перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Основним видом економічної діяльності ТОВ «Донспецмонтаж-Агро» є оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткованням (код КВЕД 46.61).
Судом встановлено, що на виконання абз.1 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, в процесі здійснення господарської діяльності, позивачем складено та направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) наступні податкові накладні по взаємовідносинам з ТОВ «КАРГОЄВРОТРАНС» (код ЄДРПОУ 41715634), а саме:
- податкову накладну №29 від 12.11.2021 року на загальну суму 300000,00 грн, в тому числі ПДВ 50000,00 грн.;
- податкову накладну №30 від 12.11.2021 року на загальну суму 320000,00 грн, в тому числі ПДВ 53333,33 грн.;
- податкову накладну №31 від 12.11.2021 року на загальну суму 350000,00 грн, в тому числі ПДВ 58333,33 грн.;
- податкову накладну №32 від 12.11.2021 року на загальну суму 400000,00 грн, в тому числі ПДВ 66666,67 грн.;
- податкову накладну №33 від 12.11.2021 року на загальну суму 480000,00 грн, в тому числі ПДВ 80000,00 грн.
В подальшому 26.11.2021 року на електронну адресу позивача надійшли квитанції зі змісту яких видно, що реєстрація вказаних податкових накладних зупинено, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Позивачу, також, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
29.11.2021 року позивачем подано повідомлення від 29.11.2021 року №2 про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №29 від 12.11.2021 року, №30 від 12.11.2021 року, №31 від 12.11.2021 року, №32 від 12.11.2021 року, №33 від 12.11.2021 року, реєстрацію яких зупинено.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийнято наступні рішення:
- рішення №3456867/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №29 від 12.11.2021 року;
- рішення №3456865/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 12.11.2021 року;
- рішення №3456864/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №31 від 12.11.2021 року;
- рішення №3456866/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №32 від 12.11.2021 року;
- рішення №3456863/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №33 від 12.11.2021 року.
У якості підстав відмови реєстрації податкових накладних у вказаних рішеннях зазначено ненадання платником податку копій наступних документів:
- договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них;
- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
- документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
В графі «Додаткова інформація» вказано: відсутні документи на транспортні засоби (свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, посвідчення водія) та оборотно-сальдові відомості 10, 63, 36 тощо.
09.12.2021 року позивачем подано скарги на рішення комісії регіонального рівня до ДПС України.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ДПС України скарги позивача залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня без змін, про що прийнято відповідні рішення, а саме:
- рішення №59155/36841800/2 від 23.12.2021 року про залишення без змін рішення комісії регіонального рівня №3456867/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №29 від 12.11.2021 року;
- рішення №59155/36841800/2 від 23.12.2021 року про залишення без змін рішення комісії регіонального рівня №3456865/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №30 від 12.11.2021 року;
- рішення №59208/36841800/2 від 23.12.2021 року про залишення без змін рішення комісії регіонального рівня №3456864/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №31 від 12.11.2021 року;
- рішення №59209/36841800/2 від 23.12.2021 року про залишення без змін рішення комісії регіонального рівня №3456866/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №32 від 12.11.2021 року;
- рішення №59210/36841800/2 від 23.12.2021 року про залишення без змін рішення комісії регіонального рівня №3456863/36841800 від 02.12.2021 року про відмову у реєстрації податкової накладної №33 від 12.11.2021 року.
Не погоджуючись із рішеннями про відмову в реєстрації податкової накладної, вважаючи їх протиправними, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.
Судом встановлено, що ТОВ «Донспецмонтаж-Агро» виписано на адресу контрагента ТОВ «КАРГОЄВРОТРАНС» (код ЄДРПОУ 41715634) податкові накладні, а саме:
- податкову накладну №29 від 12.11.2021 року на загальну суму 300000,00 грн, в тому числі ПДВ 50000,00 грн.;
- податкову накладну №30 від 12.11.2021 року на загальну суму 320000,00 грн, в тому числі ПДВ 53333,33 грн.;
- податкову накладну №31 від 12.11.2021 року на загальну суму 350000,00 грн, в тому числі ПДВ 58333,33 грн.;
- податкову накладну №32 від 12.11.2021 року на загальну суму 400000,00 грн, в тому числі ПДВ 66666,67 грн.;
- податкову накладну №33 від 12.11.2021 року на загальну суму 480000,00 грн, в тому числі ПДВ 80000,00 грн.
Зазначені податкові накладні виписані щодо оренди самоскида марки SINOTRUK.
На підтвердження господарських взаємовідносин з контрагентом ТОВ «КАРГОЄВРОТРАНС», позивачем надано наступні документи:
- договір №3018/354632 від 11.11.2021 року про придбання вантажного автомобіля, самоскиду марки SINOTRUK, укладений між ТОВ «Донспецмонтаж-Агро» (покупець) та ТОВ «АГСОЛКО УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 39681109, продавець);
- специфікація від 11.11.2021 року до договору №3018/354632 від 11.11.2021 року;
- акт прийому-передачі товарів (самоскида марки SINOTRUK) від 29.11.2021 року до договору №3018/354632 від 11.11.2021 року;
- акт прийому-передачі товарів (самоскида марки SINOTRUK) від 02.12.2021 року до договору №3018/354632 від 11.11.2021 року;
- видаткова накладна №5592/354632 від 29.11.2021 року до договору №3018/354632 від 11.11.2021 року;
- видаткова накладна №5694/354632 від 02.12.2021 року до договору №3018/354632 від 11.11.2021 року;
- акт огляду реалізованого транспортного засобу (самоскида марки SINOTRUK) №7370/21/000461 від 29.11.2021 року до договору №3018/354632 від 11.11.2021 року;
- акт огляду реалізованого транспортного засобу (самоскида марки SINOTRUK) №7370/21/000465 від 02.12.2021 року до договору №3018/354632 від 11.11.2021 року;
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу самоскида марки SINOTRUK, реєстраційний номер АЕ0423РІ ;
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу самоскида марки SINOTRUK, реєстраційний номер АЕ0425РІ ;
- свідоцтво про реєстрацію машин навантажувача фронтального, реєстраційний номер 60958АЕ ;
- свідоцтво про реєстрацію машин навантажувача фронтального, реєстраційний номер 60959АЕ ;
- кредитний договір №36841800-КД-2 від 07.12.2021 року укладений між ТОВ «Донспецмонтаж-Агро» (позичальник) та АТ КБ «ПРИВАТБАНК» (код ЄДРПОУ 14360570, банк), про кредитування придбання самоскидів (2 шт.);
- заключна виписка за період з 15.11.2021 року по 15.11.2021 року;
- оборотно-сальдова відомість по рахунку 631 за 2021 рік;
- оборотно-сальдова відомість по рахунку 6811 за 4 квартал 2021 року;
- оборотно-сальдова відомість по рахунку 3711 за 2021 рік.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд керується наступним.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно приписів пункту 201.7 статті 201 ПК Кодексу, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
У випадку якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), визначено механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України(далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Пунктом 5 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:
- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);
- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;
- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;
- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);
- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;
- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;
- дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Наведене положення відповідає пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, яким закріплено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатні для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно положень пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).
Відповідно до вимог пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
За приписами пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку №1165).
У відповідності до пункту 1 додатку 3 «Критерії ризиковості здійснення операцій» Порядку №1165 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Аналізуючи підставу зупинення реєстрації податкових накладних та надані позивачем документи, суд робить наступний висновок.
У відповідності до матеріалів судової справи, позивачем до суду надано виключно документи, які підтверджують право власності на транспортні засоби.
В свою чергу, підставою відмови у реєстрації податкових накладних, яка зазначена в оскаржуваних позивачем рішеннях комісії регіонального рівня ГУ ДПС у Дніпропетровській області, вказано ненадання платником податку копій наступних документів:
- договорів, зокрема, зовнішньоекономічних контрактів з додатками до них;
- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних;
- документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
В графі «Додаткова інформація» вказано: відсутні документи на транспортні засоби (свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, посвідчення водія) та оборотно-сальдові відомості 10, 63, 36 тощо.
У відповідності до вимог ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Отже, для того, щоб суд встановив правомірність чи протиправність рішення податкового органу, позивачем, в силу вимог чинного законодавства України, необхідно додати до позову документи, які підтверджуються його позицію та спростовують інформацію, викладену в оскаржуваному рішенні.
В свою чергу, позивачем до суду не надано жодного документа на підтвердження господарських взаємовідносин з контрагентом ТОВ «КАРГОЄВРОТРАНС», окрім податкових накладних.
Копію попереднього договору оренди транспортних засобів, на який позивач посилається у позовній заяві, не надано, як і не надано актів прийому-передачі техніки, або банківських виписок, які б надали можливість встановити факт настання першої події, у зв`язку з виникненням якої позивачем складені та направлені на реєстрацію податкові накладні (згідно положенням ст.201 Податкового кодексу України).
Суд звертає увагу, що документи про право власності на самоскиди, які позивач в подальшому надав в оренду та у зв`язку з чим склав відповідні податкові накладні, жодним чином не підтверджують господарських операцій з оренди вказаних транспортних засобів.
Таким чином, суд робить висновок, що підстави відмови у реєстрації податкових накладних, вказані в оскаржуваних позивачем рішеннях ГУ ДПС у Дніпропетровській області обґрунтовані та підтверджені матеріалами справи, в той час як позивачем належних доказів на підтвердження своєї позиції до суду не надано.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №33 від 12.11.2021 року; №32 від 12.11.2021 року; №31 від 12.11.2021 року; №30 від 12.11.2021 року; №29 від 12.11.2021 року, суд зазначає наступне.
У відповідності до пункту 201.10 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У відповідності до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, відмова в задоволенні позовної заяви про визнання неправомірним рішення щодо неприйняття податкової накладної для реєстрації не призводить до настання наслідків, передбачених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частина 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.
Водночас частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.
Виходячи із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд робить висновок, що позовна заява є необґрунтованою та не підлягає задоволенню.
Згідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі відмови в задоволенні позову судові витрати не присуджуються на користь сторони за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Донспецмонтаж-Агро» (вул. Бердянська, буд. 3А, м. Дніпро, 49081, код ЄДРПОУ 36841800) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, буд. 17А, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ ВП 44118658), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Р.З. Голобутовський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2022 |
Оприлюднено | 20.06.2022 |
Номер документу | 104218663 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні