ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 квітня 2022 року Справа № 925/1843/21
м. Черкаси
Господарський суд Черкаської області у складі судді Гладуна А.І. розглянув справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Дмитрушківської сільської ради Уманського району Черкаської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерген Солар 1" про стягнення заборгованості у розмірі 64291,37 грн, розірвання договору та зобов`язання повернути земельну ділянку.
Секретар судового засідання Клочков А.І.
Представники учасників справи:
Прокурор Олійник І.А.
Позивач - не з`явився
Відповідач не з`явився
Обставини справи.
Заступник керівника Уманської окружної прокуратури, ідентифікаційний код 02911119, адреса місцезнаходження: м. Умань, вул. Гайдамацька, 16, Черкаська область, в інтересах держави в особі Дмитрушківської сільської ради Уманського району Черкаської області, ідентифікаційний код 26261442, адреса місцезнаходження: с. Дмитрушки, вул. Петропавлівська, 19, Уманський район, Черкаська область, звернувся до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерген Солар 1", ідентифікаційний код 43659734, адреса місцезнаходження: с. Дмитрушки, вул. Петропавлівська, 19, Уманський район, Черкаська область:
1) про стягнення заборгованості за договором оренди землі від 27.08.2020 у розмірі 64291,37 грн за період з листопада 2020 року по жовтень 2021 року;
2) про розірвання договору оренди землі від 27.08.2020, укладеного між Сушківською сільською радою та ТОВ "Енерген Солар 1", зареєстрованого в Державному реєстрі прав власності на нерухоме майно 03.09.2020 (номер запису про інше речове право 38079960);
3) про зобов`язання ТОВ "Енерген Солар 1" повернути Дмитрушківській сільській раді Уманського району Черкаської області земельну ділянку за кадастровим номером 7124388000:01:001:0418 площею 1,8000 га, яка розташована в адміністративних межах Сушківської сільської ради Дмитрушківської територіальної громади Уманського району Черкаської області.
У позові прокурор просить судові витрати покласти на відповідача та стягнути на користь Черкаської обласної прокуратури.
Підставами позову є обставини, якими прокурор обґрунтовує позовні вимоги, зокрема систематична (три або більше випадків) несплата відповідачем орендної плати, передбаченої договором, є підставами для розірвання з відповідачем договору оренди землі та повернення позивачу земельної ділянки.
30.12.2021 ухвалою суду прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №925/1843/21. Суд вирішив розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначив її до розгляду у підготовчому засіданні на 20.01.2022 о 12 год. 30 хв.
20.01.2022 ухвалою суду відкладено підготовче засідання на 03.02.2022 об 11 год. 30 хв.
03.02.2022 представник ТОВ "Енерген Солар 1" адвокат Прудивус М.А. надіслав електронною поштою на адресу електронної пошти Господарського суду Черкаської області відзив на позов з додатками.
03.02.2022 ухвалою суду відзив на позовну заяву та додані до нього документи повернуто ТОВ "Енерген Солар 1" без розгляду; відкладено підготовче засідання на 17.02.2022 о 10 год. 00 хв.
10.02.2022 представник ТОВ "Енерген Солар 1" адвокат Прудивус М.А. надіслав до суду поштою відзив на позов, в якому просив суд відмовити у позові повністю та провести наступні судові засідання у цій справі в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
10.02.2022 ухвалою суду задоволено клопотання представника ТОВ "Енерген Солар 1" адвоката Прудивуса М.А., призначено підготовче судове засідання на 17.02.2022 о 10 год.00 хв. в режимі відеоконференції.
15.02.2022 та 16.02.2022 заступник керівника Уманської окружної прокуратури Горобець Тарас Леонідович надіслав до суду через систему Електронний суд клопотання про закриття провадження у справі в частині стягнення заборгованості у розмірі 64291,37 грн на підставі пункту 2 частини 1 статті 231 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку з відсутністю предмета спору. Обґрунтовуючи клопотання прокурор повідомив, що відповідач ТОВ "Енерген Солар 1" 02.02.2022 повністю сплатив заборгованість, що підтверджується платіжним дорученням від 02.02.2022 №1 та довідкою про рух коштів за 01.01.2022 по 11.02.2022 в розрізі платників. У клопотанні заступник прокурора Горобець Т.Л. просив повернути обласній прокуратурі на підставі ст.7 Закону України Про судовий збір сплачений судовий збір у розмірі 2270 грн за першою майновою вимогою про стягнення заборгованості.
15.02.2022 заступник керівника Уманської окружної прокуратури Горобець Тарас Леонідович надіслав до суду через систему Електронний суд відповідь на відзив, в якій заперечив проти доводів відповідача, викладених у відзиві та підтримав вимоги про розірвання договору оренди землі від 27.08.2020, укладеного між Сушківською сільською радою та ТОВ "Енерген Солар 1", про зобов`язання ТОВ "Енерген Солар 1" повернути Дмитрушківській сільській раді Уманського району Черкаської області земельну ділянку.
15.02.2022 Дмитрушківська сільська рада Уманського району Черкаської області подала до суду заяву, в якій просила суд закрити провадження у справі в частині стягнення заборгованості у розмірі 64291,37 грн орендної плати за період з листопада 2020 року по жовтень 2021 року, розгляд справи здійснювати без участі її представника
17.02.2022 суд закрив провадження у справі № 925/1843/21 в частині стягнення заборгованості у розмірі 64291,37 грн. Ухвалою суду повернуто Черкаській обласній прокуратурі з Державного бюджету України частину судового збору в розмірі 2270 грн, сплаченого згідно з платіжним дорученням №2286 від 01.12.2021; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 15 березня 2022 року о 10 год. 00 хв.
18.02.2022 заступник керівника Уманської окружної прокуратури Горобець Тарас Леонідович надіслав до суду поштою відповідь на відзив, в якій заперечив проти доводів відповідача, викладених у відзиві та підтримав вимоги про розірвання договору оренди землі від 27.08.2020, укладеного між Сушківською сільською радою та ТОВ "Енерген Солар 1", про зобов`язання ТОВ "Енерген Солар 1" повернути Дмитрушківській сільській раді Уманського району Черкаської області земельну ділянку.
15.03.2022 ухвалою суду відкладено розгляд справи по суті на 12.04.2022 о 10 год. 00 хв.
31.03.2022 Дмитрушківська сільська рада Уманського району Черкаської області подала до суду заяву про розгляд справи без участі її представника, підтримала позовні вимоги у повному обсязі про розірвання договору оренди земельної ділянки від 27.08.2020 та повернення земельної ділянки (а. с. 142).
12.04.2022 прокурор Олійник І.А. подала до суду заяву про ознайомлення з матеріалами справи та пояснення, у яких просила суд не відкладати розгляд справи на після припинення воєнного стану в Україні, оскільки у період воєнного стану не можуть бути припинені повноваження судів, а тривалий розгляд цієї справи сприяє порушення відповідачем інтересів держави, які полягають у недопустимості безоплатного використання земельної ділянки та зволіканню з вирішенням суспільно значимого питання наповнення місцевого бюджету в складних умовах сьогодення (а. с. 144, 145-148).
12.04.2022 ухвалою суду відкладено розгляд справи по суті на 26.04.2022 о11 год. 30 хв.
Ухвала від 12.04.2022 надіслана учасникам справи в установленому законом порядку, зокрема відповідачу та його представнику адвокату Прудивусу М.А. рекомендованими листамим з повідомленнями про вручення, позивачу - рекомендованим листом, прокурору простим листом. Ухвала від 12.04.2022 вручена 15.04.2022 особисто представнику відповідача адвокату Прудивусу М.А., що підтверджується повідомленням про вручення (а. с. 157); не вручена відповідачу та повернута поштою на адресу суду.
12.04.2022 Господарський суд Черкаської області для забезпечення прав відповідача бути поінформованими про розгляд справи з його участю опублікував інформацію про його виклик на офіційній сторінці Господарського суду Черкаської області веб-порталу судової влади (а.с. 154-155-156).
22.04.2022 Дмитрушківська сільська рада Уманського району Черкаської області подала до суду заяву про розгляд справи без участі її представника, підтримала позовні вимоги у повному обсязі про розірвання договору оренди земельної ділянки від 27.08.2020 та повернення земельної ділянки (а. с. 158).
Прокурор відділу Черкаської обласної прокуратури Олійник Ірина Анатоліївна у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила суд позов задовольнити повністю.
Позивач у судове засідання не з`явився, проте у заявах від 20.01.2022, 15.02.2022, 31.03.2022 та від 22.04.2022 Дмитрушківська сільська рада Уманського району Черкаської області позовні вимоги про розірвання договору оренди земельної ділянки від 27.08.2020 та повернення земельної ділянки підтримала у повному обсязі, просила суд розглянути справу без участі її представника.
Оскільки явка учасників судового провадження в судове засідання обов`язковою не визнавалась, суд вважає за можливе розглянути справу без участі позивача та відповідача, із врахуванням поданих сторонами заяв по суті спору та письмових доказів, що містять у матеріалах справи.
Керуючись частиною 1 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 26 квітня 2022 року суд проголосив вступну та резолютивну частини судового рішення у справі №925/1843/21.
Вислухавши пояснення прокурора, дослідивши письмові докази, що містяться у матеріалах справи та оцінивши їх у сукупності, суд
ВСТАНОВИВ:
27 серпня 2020 року Сушківська сільська рада (орендодавець) та Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерген Солар 1" (орендар) уклали договір оренди землі (а. с. 22-23), за яким орендодавець на підставі рішень Сушківської сільської ради №52-12/VII від 13 серпня 2020 року надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (код КВ ЦПЗ секція J підрозділ - 14.01) в оренду земельну ділянку (кадастровий номер 7124388000:01:001:0418) площею 1,8000 га, яка розташована в межах Сушківської сільської ради Уманського району Черкаської області.
На земельній ділянці об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури відсутні (пункти 1, 2, 3).
Договір укладено на 25 років (пункт 7 договору оренди землі).
Відповідно до статті 2 Закону України "Про орендну землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. (ст. 1 ЗУ "Про оренду землі").
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Отже, між сторонами у справі виникли майново-господарські зобов`язання на підставі договору оренди землі.
Відповідно до частини 1 статті 79 Земельного кодексу України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
За змістом частин 1, 3, 4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Відповідно до статті 3 Закону України "Про оренду землі" об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Об`єктом оренди відповідно до укладеного між сторонами договору є земельна ділянка площею 1,8000 га, яка розташована в межах Сушківської сільської ради Уманського району Черкаської області. Земельна ділянка внесена до Державного земельного кадастру і їй присвоєно кадастровий номер 7124388000:01:001:0418. Право власності на земельну ділянку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13.08.2020, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2148006371243.Отже, земельна ділянка є сформованою та може бути об`єктом цивільних прав.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №728-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області" Дмитрушківською сільською радою прийнято рішення №1-13/VIII від 24.11.2020 "Про реорганізацію сільських рад шляхом приєднання до Дмитрушівської сільської ради", згідно якого Дмитрушківська сільська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Сушківської сільської ради (а. с. 36-39).
Згідно до статті 8-3 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" повноваження сільської, селищної ради, її виконавчого комітету та сільського, селищного голови територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади, припиняються з дня набрання чинності рішенням сільської, селищної ради та рішенням міської ради об`єднаної територіальної громади про добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади. З моменту припинення повноважень сільської, селищної ради повноваження міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася до міської об`єднаної територіальної громади.
Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 06.10.2020 №804/958/17.
Отже, з 24.11.2020 Дмитрушківська сільська рада є правонаступником Сушківської сільської ради.
27.05.2021 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04..2021 №1423.
Згідно з пунктом 24 Перехідних положень Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
Отже, орендодавцем спірної земельної ділянки кадастровий номер 7124388000:01:001:0418 площею 1,8000 га є Дмитрушківська сільська рада Уманського району Черкаської області.
Відповідно до статті 5 Закону України "Про оренду землі" орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.
На підставі укладеного договору оренди землі відповідач ТОВ "Енерген Солар 1" є орендарем земельної ділянки площею 1,8000 га, яка розташована в межах Сушківської сільської ради Уманського району Черкаської області, кадастровий номер 7124388000:01:001:0418.
Частиною 1 статті 93 Земельного кодексу України встановлено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право користування (оренди) земельною ділянкою зареєстровано 03.09.2020 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та реєстрі прав власності на нерухоме майно. Номер запису про інше речове право 38079960 (а. с. 24-27).
Отже, на підставі укладеного договору оренди землі у відповідача виникло право користування земельною ділянкою (право оренди) з моменту його державної реєстрації.
Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Відповідно до пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з пунктом 287.3. статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Отже, з моменту виникнення права користування земельною ділянкою у відповідача виник обов`язок сплачувати плату за землю у виді орендної плати.
Згідно зі статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з пунктом 4 договору оренди землі нормативна грошова оцінка земельної ділянки для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель та споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій на дату укладення договору згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1254 від 25.06.2020 становить: кадастровий номер 7124388000:01:001:0418- 584467,17 грн.
Відповідно до пункту 8 договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі шляхом перерахування коштів на рахунок відповідного бюджету в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,8000 га, що становить 584467,17 грн та складає 70136,06 грн за 1,8000 га в рік.
Згідно з пунктами 10 і 12 договору орендна плата вноситься у такі строки: рівними частинами, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором: у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100% річної орендної плати, встановленої цим договором стягується пеня у розмірі 0,3% несплаченої суми за кожен день прострочення.
Відповідач з листопада 2020 року по жовтень 2021 року не сплачував орендну плату за використання землі, у строк встановлений законом та договором, у зв`язку з цим утворилась заборгованість зі сплати за користування земельною ділянкою у розмірі 64291,37 грн.
02.02.2022 відповідач повністю сплатив заборгованість, що підтверджується платіжним дорученням від 02.02.2022 №1 та довідкою про рух коштів за 01.01.2022 по 11.02.2022 в розрізі платників, що зумовило звернення прокурора з клопотанням про закриття провадження у справі в частині майнової вимоги про стягнення заборгованості з орендної плати.
Враховуючи закриття судом провадження у справі в частині стягнення заборгованості з орендної плати на підставі пункту 2 частини 1 статті 231 Господарського процесуального кодексу України - у зв`язку з відсутністю предмета спору, предметом позову є вимоги прокурора про розірвання договору оренди землі від 27.08.2020, укладеного між Сушківською сільською радою та ТОВ "Енерген Солар 1", зареєстрованого в Державному реєстрі прав власності на нерухоме майно 03.09.2020 (номер запису про інше речове право 38079960); та про зобов`язання ТОВ "Енерген Солар 1" повернути Дмитрушківській сільській раді Уманського району Черкаської області земельну ділянку за кадастровим номером 7124388000:01:001:0418 площею 1,8000 га, яка розташована в адміністративних межах Сушківської сільської ради Дмитрушківської територіальної громади Уманського району Черкаської області.
Відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Отже, строк внесення орендної плати є істотною умовою договору оренди землі.
На переконання суду, порушення строку внесення орендної плати є істотним порушенням умов договору оренди землі.
Відповідно до статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.
Згідно зі статтею 32 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.
Відповідно до статті 25 Закону України "Про оренду землі" орендар земельної ділянки зобов`язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - також і орендну плату за водний об`єкт;
Відповідно до пункту "в" частини 1 статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.
Відповідно до пункту 28 договору дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
Дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, в тому числі несвоєчасна та не в повному обсязі оплата орендної плати та, внаслідок випадкового знищення , пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом (пункт 29 договору).
Згідно із статтями 526, 530 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
При вирішенні питання щодо розірвання договору оренди землі за обставин систематичного невнесенню орендної плати, застосуванню також підлягають положення частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України щодо підстав для розірвання договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін з підстав істотного порушення договору другою стороною.
Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі №912/1386/17, від 22.06.2020 у справі №922/2216/19, від 11.10.2017 №6-1449цс17.
Суд установив, що відповідач неналежно виконував обов`язки землекористувача (орендаря) та систематично (більше ніж два рази) не вносив орендну плату у строк встановлений законом та договором, у зв`язку з чим утворилася заборгованість зі сплати за користування земельною ділянкою у розмірі 64291,37 грн. Несвоєчасна сплата орендної плати позбавила позивача на отримання орендної плати у встановлений у договорі оренди землі строк. Ухилення відповідача від належного виконання зобов`язань за договором оренди землі є істотним порушенням умов договору, що є підставою для розірвання договору оренди землі на вимогу орендодавця.
Відповідно до статті 34 Закону України "Про оренду землі" у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.
На підставі викладеного суд дійшов переконання про обґрунтованість позову прокурора в інтересах орендодавця про розірвання договору оренди та повернення орендодавцеві земельної ділянки на умовах, визначених договором, та задовольняє позов повністю.
Щодо питання представництва прокурором інтересів держави в суді слід зазначити, що стаття 23 Закону України Про прокуратуру визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 травня 2020 року у справі №912/2385/18 звернула увагу, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 червня 2019 року у справі №587/430/16-ц зазначила, що системне тлумачення абзацу 1 частини 3 статті 23 Закону дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Суд установив, що прокурор звертався листом від 10.11.2021 №53-1289 вих-21 до Дмитрушківської сільської ради (а. с. 31-33), в якому просив позивача проінформувати прокурора про вжиті міською радою заходи з метою стягнення заборгованості з орендної плати за землю згідно договору оренди землі від 27.08.2020 в судовому порядку з відповідача, розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки.
Дмитрушківська сільська рада у листі від 29.11.2021 за вих.№851/02-16 повідомила прокурору, що на 01.11.2021 заборгованість ТОВ "Енерген Солар 1" з орендної плати за договором оренди землі від 27.08.2020 за даними електронного кабінету ДПС становить 64291,37 грн. Тому Дмитрушівська сільська рада просила прокурора звернутися з позовом до суду щодо стягнення з ТОВ "Енерген Солар 1" заборгованості з орендної плати за землю згідно договору оренди землі від 27.08.2020, розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки, направила прокурору всі необхідні матеріали для підготовки позову до суду, оскільки у сільської ради відсутні кошти на сплату судового збору за подання позову до суду ( а. с. 34).
Зволікання сільської ради щодо звернення до суду з відповідним позовом в подальшому може призвести до спливу строків позовної давності та втрати можливості стягнення до бюджету коштів.
Тому бездіяльність Дмитрушківської сільської ради є підставою для звернення прокурора з цим позовом до суду стосовно захисту інтересів держави, оскільки Дмитрушківська сільська рада впродовж тривалого часу не забезпечує стягнення з відповідача належних сільській раді грошових коштів за користування землею.
Враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави і визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов висновку, що прокурор у цій справі належним чином обґрунтував та довів підстави для представництва інтересів держави в суді. Тому підстав для залишення позову без розгляду суд не встановив.
За подання позову до суду Черкаська обласна прокуратура сплатила судовий збір у розмірі 6810 грн, що підтверджується платіжним дорученням від 01.12.2021 №2286.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 17 лютого 2022 року закрито провадження у справі № 925/1843/21 в частині стягнення заборгованості у розмірі 64291,37 грн та повернуто Черкаській обласній прокуратурі з Державного бюджету України частину судового збору в розмірі 2270 грн, сплаченого згідно з платіжним дорученням №2286 від 01.12.2021.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки, позовні вимоги прокурора задоволенні повністю, до відшкодування йому за рахунок відповідача підлягає судовий збір у розмірі 4540 грн.
Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Розірвати договір оренди землі від 27 серпня 2020 року, укладений між Сушківською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енерген Солар 1", зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 03.09.2020 (номер запису про інше речове право 38079960).
3. Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Енерген Солар 1" (ідентифікаційний код 43659734, Україна, 20332, Черкаська область, Уманський район, село Дмитрушки, вулиця Петропавлівська, будинок 19) повернути Дмитрушківській сільській раді Уманського району Черкаської області (ідентифікаційний код 26261442, Україна, 20332, Черкаська область, Уманський район, село Дмитрушки, вулиця Петропавлівська, будинок 19) земельну ділянку площею 1,8000 га, кадастровий номер 7124388000:01:001:0418, яка розташована в адміністративних межах Сушківської сільської ради Дмитрушківської територіальної громади Уманського району Черкаської області.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Енерген Солар 1" (ідентифікаційний код 43659734, Україна, 20332, Черкаська область, Уманський район, село Дмитрушки, вулиця Петропавлівська, будинок 19) на користь Черкаської обласної прокуратури (ідентифікаційний код 02911119, Україна, 18002, місто Черкаси, булульвар Шевченка, 286, р/р UA 138201720343160001000003751 в ДКСУ у м. Київ) 4540 грн (чотири тисячі п`ятсот сорок гривень) витрат зі сплати судового збору.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Північного апеляційного господарського суду.
Повний текст рішення складено та підписано 10.05.2022.
Суддя А.І. Гладун
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104231753 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Гладун А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні