ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 травня 2022 року ЛуцькСправа № 140/2648/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Волдінера Ф.А.,
розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом заступника керівника Володимир-Волинської окружної прокуратури в інтересах держави до Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Володимир-Волинської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся з позовом до Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області, в якому просить суд:
1) визнати протиправною бездіяльність Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області щодо незабезпечення безкоштовним харчуванням дітей з інвалідністю у закладах дошкільної освіти Литовезької сільської ради Володимир- Волинського району Волинської області;
2) зобов`язати Литовезьку сільську раду Володимир-Волинського району Волинської області вчинити дії, спрямовані на забезпечення безкоштовним харчуванням дітей з інвалідністю у закладах дошкільної освіти Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що розпорядженням КМУ від 12 червня 2020 року №708-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Волинської області» затверджено склад новоутворених громад. Зокрема до Литовезької територіальної громади увійшли: Литовезька, Заболотцівська, Звставненська, Мовниківська сільські ради.
Комунальними закладами заснованими на комунальній власності Павлівської сільської ради, бюджетними установами та неприбутковами організаціями згідно з даними ЄДРПОУ є наступні заклади дошкільної освіти: ЗДО «Сонечко» с. Литовеж (ідентифікаційний код юридичної особи 23016831); ЗДО «Метелик» с. Мовники (ідентифікаційний код юридичної особи 23016957); ЗДО «Пізнайко» с. Заставне (ідентифікаційний код юридичної особи 42426594). Як слідує з відомостей ЄДРПОУ засновником вищевказаних ЗДО є Литовезька сільська рада.
Вказує, що рішенням сесії Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області від 10 грудня 2021 року №15/3 «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в закладах дошкільної освіти с. Литовеж, с. Мовники, с. Заставне на 2022 рік», однак зазначеним рішенням, всупереч вимогам частини п`ятої статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» узагалі не передбачено звільнення від сплати за харчування у закладах дошкільної освіти дітям з інвалідністю.
Також, моніторингом офіційного інтернет-сайту Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області встановлено, що останньою будь-які інші рішення щодо встановлення плати за харчування дітей у закладах дошкільної освіти не приймалися. З наведених підстав прокурор просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 04 березня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не подав.
Згідно із частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступне.
Розпорядженням КМУ від 12 червня 2020 року №708-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Волинської області» затверджено склад новоутворених громад. Зокрема до Литовезької територіальної громади увійшли: Литовезька, Заболотцівська, Звставненська, Мовниківська сільські ради.
Відповідно до рішень відповідача від 23 липня 2021 року №10/8 «Про перейменування комунального закладу дошкільної освіти «Сонечко» Литовезької сільської ради Іваничівського району Волинської області та затвердження Статуту у новій редакції», №10/9 «Про перейменування комунального закладу дошкільної освіти «Метелик» Литовезької сільської ради Іваничівського району Волинської області та затвердження Статуту у новій редакції», № 10/10 «Про перейменування комунального закладу дошкільної освіти «Пізнайко» Литовезької сільської ради Іваничівського району Волинської області та затвердження Статуту у новій редакції» комунальними закладами заснованими на комунальній власності Павлівської сільської ради, бюджетними установами та неприбутковами організаціями згідно з даними ЄДРПОУ є наступні заклади дошкільної освіти: ЗДО «Сонечко» с. Литовеж (ідентифікаційний код юридичної особи 23016831); ЗДО «Метелик» с. Мовники (ідентифікаційний код юридичної особи 23016957); ЗДО «Пізнайко» с. Заставне (ідентифікаційний код юридичної особи 42426594).
Рішенням сесії Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області прийнято рішення №15/3 від 10 грудня 2021 року «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в закладах дошкільної освіти с. Литовеж, с. Мовники, с. Заставне на 2022 рік», згідно з пунктом 2 якого встановлено пільги щодо оплати за харчування дітей наступних категорій:
- 100% знижки за харчування дітей учасників АТО;
- 100% знижки за харчування дітей згідно пільг, які передбачені Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
- 100% знижки за харчування дітей із малозабезпечених сімей;
- 100% знижки за харчування дітей із особливими освітніми потребами;
- 100% знижки за харчування дітей що мають статус дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування;
- 25% знижки за харчування дітей із багатодітних сімей.
На запит позивача №50/1-87Вих-22 від 20 січня 2022 року Литовезька сільська рада листом №32/01-25/2-22 від 21 січня 2022 року надано інформацію про кількість дітей з інвалідністю, які відвідують заклади дошкільної освіти, а саме: у ЗДО с. Мовники та ЗДО с. Литовеж вихованців даної категорії немає, а у ЗДО с. Заставне 1 вихованець.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Статтею 53 Конституції України передбачено, що держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Згідно статті 19 Закону України «Про охорону дитинства» держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно вимог пункту 5 статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладах для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України «Про охорону дитинства» місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують: організацію безкоштовного харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах, та учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям».
Із викладених правових норма вбачається, що на органи місцевого самоврядування покладений обов`язок щодо безкоштовного харчування дітей пільгових категорій, зазначених у статті 35 вказаного Закону.
Крім того, відповідно до пункту 2.6 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21 листопада 2002 року №667, плата з батьків не справляється за харчування дітей у санаторних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей з малими й затухаючими формами туберкульозу, у спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, в інших випадках, передбачених законодавством України (діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, які перебувають під опікою і виховуються в сім`ях, діти з інвалідністю, діти працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов`язків, тощо).
Також пункт 2 Постанови Кабінету Міністрів України «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернат них навчальних закладів» від 26 серпня 2002 року №1243 встановлено, що плата не справляється, зокрема, за харчування дітей у санаторних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей з малими і затухаючими формами туберкульозу, спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного або розумового розвитку, та дітей з інвалідністю.
Як слідує зі змісту рішення відповідача №15/3 від 10 грудня 2021 року «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в закладах дошкільної освіти с. Литовеж, с. Мовники, с. Заставне на 2022 рік», згідно з пунктом 2 якого встановлено пільги щодо оплати за харчування дітей наступних категорій: 100% знижки за харчування дітей учасників АТО; 100% знижки за харчування дітей згідно пільг, які передбачені Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; 100% знижки за харчування дітей із малозабезпечених сімей; 100% знижки за харчування дітей із особливими освітніми потребами; 100% знижки за харчування дітей що мають статус дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування; 25% знижки за харчування дітей із багатодітних сімей.
Відтак, на підставі вказаного вище рішення, позбавлені права на звільнення від плати за харчування у закладі дошкільної освіти с. Заставне Литовезької сільської ради одна дитина з інвалідністю.
Тобто, відповідачем допущено протиправну бездіяльність, як органу місцевого самоврядування, яка виражається в тому, що в порушення вимог пункту 5 статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» до рішення №15/3 від 10 грудня 2021 року «Про встановлення батьківської плати за харчування дітей в закладах дошкільної освіти с. Литовеж, с. Мовники, с. Заставне на 2022 рік», не включено вимоги про забезпечення безкоштовним харчуванням дітей з інвалідністю, які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Відповідно до пункту 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку, тому за вказаних умов вбачаються підстави для вжиття заходів органами прокуратури шляхом пред`явлення позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України «Про прокуратуру».
Відповідно до статті 131-1 Конституції України до повноважень прокуратури віднесено представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно із статтею 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави у випадках та порядку, встановлених законом.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Аналогічна норма передбачена в статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
У Декларації прав дитини, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН 20 листопада 1959 року, закріплено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження.
Відповідно до частини другої статті 3 Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року, яка ратифікована Україною 27 лютого 1991 року, держави-учасниці Конвенції зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.
Державою законодавчо встановлено підвищені гарантії соціального захисту окремої категорії сімей з дітьми щодо харчування у державних та комунальних навчальних закладах. Реалізація державної політики щодо організації безкоштовного та пільгового харчування дітей в закладах освіти покладена відповідно до статті 5 Закону України «Про охорону дитинства» та статті 35 Закону України «Про дошкільну освіту» виключно на органи місцевого самоврядування.
У відповідності до частини першої статті 2 КАС України: завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Отже, суд погоджується з доводами прокурора щодо бездіяльності Литовезької сільської ради в зв`язку з невстановлення умов звільнення від плати за харчування дітей з інвалідністю, яка в свою чергу суперечить вимогамстатті 56 Закону №2145, статті 35Закону №2628 та пункту 2.4, 2.6 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України №667 від 21 листопада 2002 року.
Підсумовуючи вищевикладене в його сукупності, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи.
Враховуючи те, що позивач, як суб`єкт владних повноважень, під час подання позову поніс лише судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, тому судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області щодо незабезпечення безкоштовним харчуванням дітей з інвалідністю у закладах дошкільної освіти Литовезької сільської ради Володимир- Волинського району Волинської області.
Зобов`язати Литовезьку сільську раду Володимир-Волинського району Волинської області розглянути питання щодо забезпечення безкоштовним харчуванням дітей з інвалідністю у закладах дошкільної освіти Литовезької сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач: Володимир-Волинська окружна прокуратура (43025, Волинська область, м. Нововолинськ, вул. Маяковського, 19).
Відповідач: Литовезька сільська рада Володимир-Волинського району Волинської області (45325, Волинська область, Володимир-Волинський район, село Литовеж, вулиця Володимира Якобчука, 11, ідентифікаційний код юридичної особи 04335252).
Суддя Ф.А. Волдінер
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104233004 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Волдінер Фелікс Арнольдович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні