КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 травня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/8089/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд, у складі судді Хилько Л.І., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Кіровоградській області (далі позивач) до приватного підприємства "Альянс-Маркет" (також відповідач) про застосування заходів реагування, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом та просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов`язання його зупинити виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: вантажно-розважувальні роботи з допомогою машин і механізмів.
На обґрунтування позовної заяви вказав про те, що підприємство не отримало дозвіл на виконання вантажно-розвантажувальних робіт за допомогою машин і механізмів, що є порушенням ст. 21 ЗУ "Про охорону праці".
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що підприємством вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів не здійснюються, а відповідне обладнання не використовується (мостовий кран в/п 5 т. у кількості 1 шт. повернуто власнику (орендодавцю)) (а.с.39-40).
Дослідивши наявні в справі документа та матеріали, суд дійшов наступних висновків.
Встановлено, що згідно до наказу Управління Держпраці від 05.07.2021 №657 та направлення на проведення перевірки від 05.07.2021 №259, з 26 по 30.07.2021 посадовими особами позивача проведено планову перевірку відповідача на предмет дотримання ним вимог законодавчих та нормативно-правових актів з питань охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, за результатами якої складено акт від 30.07.2021 №КР7099/05, в якому зафіксовано виявлення перевіркою 39 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких порушення, визначене у рядку № 10 таблиці "Опис виявлених порушень вимог законодавства", може створювати загрозу життю та здоров`ю людей, а саме: підприємством не отримано дозвіл на виконання вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів (пункт 20 групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 (в редакції постанови КМУ від 03.02.2021 №77), що є порушенням вимог статті 21 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 №2694-ХІІ.
Примірник акту перевірки отримав директор ОСОБА_1 без зауважень (заперечень) (а.с.11-28).
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі за текстом Закон № 877) державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною 5 статті 2 Закону № 877 заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
З огляду на абзац 2 частини 1 статті 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1994 № 2694-ХІІ (далі Закон №2694) державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі Положення № 96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з підпунктом 1 пункту 3 Положення № 96 основними завданнями Держпраці є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення №96 встановлено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пункту 1 Положення про Управління Держпраці у Кіровоградській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 №84 (далі Положення №84) Управління Держпраці у Кіровоградській області є територіальним органом Державної служби України з питань охорони праці, що їй підпорядковується (а.с.6-10).
На підставі підпункту 16 пункту 4 Положення №84 Управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування. Транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами. Проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань (а.с.17).
Частиною 5 статті 4 Закону № 877 встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
У відповідності до частини 4 статті 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.
Положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, поряд з іншими правовими актами регулює Закон №2694.
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону № 2694, охорона праці це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров`я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.
Статтею 4 Закону № 2694 визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно до частини 1 статті 6 цього Закону умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.
Роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці (ч.1 ст.13 Закону № 2694).
При цьому, нормативно-правові акти з охорони праці це правила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов`язкові для виконання (ст.27 Закону № 2694).
Відповідно до абз.5 ч.1 ст.39 Закону № 2694, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному та об`єктивному дослідженні.
Як вбачається зі змісту акту від 30.07.2021 №КР7099/05, підприємством не було отримано дозвіл на виконання вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів (пункт 20 групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 №1107 (в редакції постанови КМУ від 03.02.2021 №77), що не заперечується відповідачем.
Водночас, як зазначив відповідач, підприємство вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів не здійснює, а відповідне обладнання не використовується, оскільки мостовий кран в/п 5 т. у кількості 1 шт. повернуто власнику ТОВ "Альянс-Трейдинг" (орендодавцю) (а.с.41-52).
Ухвалою суду від 01.12.2021 зобов`язано Управління Держпраці у Кіровоградській області надати до суду письмову інформації (пояснення) щодо усунення ПП "Альянс-Маркет" порушень нормативно-правових актів з охорони праці, вказаних у рядку № 10 таблиці "Опис виявлених порушень вимог законодавства" акту від 30.07.2021 №КР7099/05 (а.с.58).
На виконання вимог ухвали суду позивачем подано інформацію, що відповідачем не було усунуто виявлених порушень, оскільки не отримано дозвіл на виконання вантажно-розвантажувальних робіт за допомогою машин і механізмів, а саме: електро-механічного штабелера XL-DYC-2007-007 (0,5 т) (а.с.63-66).
На підставі вищевказаного, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Щодо звернення судового рішення до негайного виконання, то слід зазначити, що положеннями статті 371 КАС України визначено категорії спорів, рішення по яких виконуються негайно, а також, які можуть бути звернуті до негайного виконання.
Однак, рішення щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не можуть бути звернуті до негайного виконання відповідно до змісту статті 371 КАС України.
Щодо розподілу судових витрат у справі суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Зазначених витрат у справі не встановлено.
Керуючись ст.ст.139, 246, 382, 255, 292-297, 325 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до приватного підприємства "Альянс-Маркет" (код ЄДРПОУ 31562637), шляхом повного зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: вантажно-розважувальні роботи з допомогою машин і механізмів, до повного усунення порушень нормативно-правових актів з охорони праці, вказаних у рядку №10 таблиці "Опис виявлених порушень вимог законодавства" акту від 30.07.2021 №КР7099/05.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені ст.ст.255, 295 КАС України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції в 30-денний строк з дня отримання його копії.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104234352 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні