Рішення
від 09.05.2022 по справі 560/4288/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/4288/22

РІШЕННЯ

іменем України

10 травня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Інсерт" до відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову про накладення адміністративно-господарського штрафу №190147 від 10.01.2022, винесену начальником відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті - в.о. Чепуренко М.І.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 16.11.2021 Слобожанським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки у Полтавській області складено акт №250907 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. В акті зафіксовано порушення абз.3 ч.1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» - перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, передбачених ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме товарно-транспортної накладної із зазначенням коду платника податків згідно ЄДРПОУ та номера посвідчення водія.

Постановою в.о. начальника відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області від 10.01.2022 №190147 до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі 17000 грн. Вважає необґрунтованою підставу, згідно якої до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф, оскільки обов`язок правильного заповнення ТТН покладається саме на вантажовідправника, а не перевізника.

Ухвалою суду від 21.03.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Відповідач відзиву на позовну заяву не подав.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

16.11.2021 посадовими особами Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у Полтавській області було проведено перевірку транспортного засобу Daf, реєстраційний номер НОМЕР_1 .

За результатами перевірки складено акт №250907 від 16.11.2021, в якому зафіксовано порушення - перевезення вантажу згідно ТТН від 16.11.2021 за відсутності документів, передбачених ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме ТТН із зазначенням коду платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій та номеру посвідчення водія. Відповідальність за вказане передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт».

В акті також вказано, зокрема, що транспортний засіб належить ТОВ «Інсерт», серія і номер свідоцтва про реєстрацію - НОМЕР_2 .

При цьому, в матеріалах справи наявна товарно-транспортна накладна від 16.11.2021, згідно якої автомобільним перевізником є ТОВ «Перша Львівська Експедиція», замовник та вантажовідправник ТОВ «Голден Тайл».

Позивач повідомлявся про час (10.01.2022 об 10:00) і місце розгляду справи про порушення відповідно до повідомлення Слобожанського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у Полтавській області від 30.12.2021.

Заявами від 20.12.2021 та 06.01.2022 позивач звертався до відповідача, у яких вказував про те, що відповідальність за виготовлення та заповнення ТТН покладено на вантажовідправника.

На підставі акту перевірки, в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті Чепуренко М.І. розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт та винесено 10.01.2022 постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №190147, відповідно до якої до ТОВ «Інсерт» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17000 грн. згідно абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Листом Державної служби України з безпеки на транспорті від 11.02.2022 позивача повідомлено про залишення заяви від 24.01.2022 без задоволення, а постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 10.01.2022 №190197 без змін.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт» №2344-III (далі - Закон №2344-III).

Статтею 6 Закону №2344-III передбачено, що державний контроль автомобільних перевізників здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок.

Пунктом 15 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок № 1567) встановлено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39, 48 Закону №2344-ІІІ документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

Згідно пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

Як встановлено судом, актом проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №250907 від 16.11.2021 зафіксовано порушення - перевезення вантажу згідно ТТН від 16.11.2021 за відсутності документів, передбачених ст. 48 ЗУ «Про автомобільний транспорт», а саме ТТН із зазначенням коду платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій та номеру посвідчення водія, у тому числі порушення.

Згідно ст. 48 Закону №2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів для водія є посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Відповідно до ст. 60 Закону від 05.04.2001 № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону - у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, склад порушення, за вчинення якого позивача притягнуто до відповідальності, полягав у здійсненні перевезення вантажу за відсутності товарно - транспортної накладної.

При цьому безспірною є та обставина, що на момент проведення перевірки водієм надано ТТН від 16.11.2021. Однак посадовою особою відповідача кваліфіковано виявлені недоліки ТТН як здійснення перевезення вантажів за відсутності товарно-транспортної накладної.

Згідно ст.1 Закону №2344-III товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Згідно ч. 3 ст. 48 Закону від 05.04.2001 № 2344-III (у редакції Закону № 1534-IX від 03.06.2021, який набрав чинності 01.10.2021), при оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:

1) дата і місце складання;

2) вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

3) автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;

4) вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);

5) транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;

6) пункти завантаження і розвантаження.

Тобто, законодавством прямо передбачений обов`язок вантажовідправника при оформленні товарно-транспортної накладної зазначати код ЄДРПОУ та номер посвідчення водія транспортного засобу. В той же час, обов`язок автомобільного перевізника щодо оформлення товарно-транспортної накладної, або здійснення контролю за правильністю оформлення вантажовідправником всіх відомостей, внесених до товарно-транспортної накладної, законодавством не передбачено.

Із наданої позивачем копії товарно-транспортної накладної від 16.11.2021 встановлено, що вантажовідправником є ТОВ «Голден Тайл».

Таким чином, Закон №2344-III покладає обов`язок із заповнення ТТН та зазначення необхідних відомостей на вантажовідправника, яким позивач не являється (вантажовідправник - ТОВ «Голден Тайл»), а відповідальність перевізника на підставі норм ст. 60 Закону № 2344-III настає лише у випадку здійснення перевезень за відсутності ТТН, а не за порушення правил її оформлення.

Цей висновок узгоджується із нормами Наказу Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363 "Про затвердження Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні" (далі - Правила №363).

Так, згідно п. 11.3 Правил №363, товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом виписує Замовник (вантажовідправник) у трьох примірниках.

Після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її примірники (п. 11.4 Правил №363).

Пункт 11.1 Правил №363 передбачає, що товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Отже, враховуючи принцип індивідуальності юридичної відповідальності, відсутні підстави покладати на позивача тягар негативних наслідків та притягувати до відповідальності за формальне неповне виконання іншою юридичною особою (вантажовідправником) її обов`язків із повного внесення усіх відомостей до товарно - транспортної накладної.

Більш того, як вже зазначалось, стаття 48 Закону від 05.04.2001 № 2344-III передбачає відповідальність перевізника за перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки товарно - транспортної накладної, а не за порушення правил її оформлення.

Таким чином, висновки, викладені в акті перевірки №250907 від 16.11.2021 про перевезення позивачем вантажів автомобільним транспортом за відсутності товарно-транспортної накладної, є помилковими, адже за встановлених у справі обставин певні недоліки в оформленні наявної у водія ТТН від 16.11.2021 не можуть бути кваліфіковані як відсутність товарно-транспортної накладної на момент проведення перевірки.

Отже, оскаржувана постанова від 10.01.2022 №190147 про застосування до товариства з обмеженою відповідальністю «Інсерт» адміністративно-господарського штрафу є протиправною та підлягає скасуванню.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Відповідачем у справі є відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (територіальний орган Укртрансбезпеки), який згідно норм КАС України володіє статусом суб`єкта владних повноважень, однак не є юридичною особою, що виключає можливість стягнення із відповідача сплаченого позивачем судового збору.

Отже, сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір в розмірі 2481,00 грн. належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов товариства з обмеженою відповідальністю "Інсерт" задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №190147 від 10.01.2022, винесену в.о. начальника відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Інсерт" судовий збір у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна) грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 10 травня 2022 року

Позивач:Товариство з обмеженою відповідальністю "Інсерт" (вул. Прибузька, буд. 20/1,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 23654299) Відповідач:Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Європейська, буд. 155,м. Полтава, Полтавська область,26008 , код ЄДРПОУ - 39816845)

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104241580
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —560/4288/22

Рішення від 09.05.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні