ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
03 травня 2022 року м. Дніпросправа № 340/3591/21
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Прокопчук Т.С. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року (головуючий суддя: Жук Р.В.) по адміністративній справі № 340/3591/21, розглянутої у спрощеному провадженні,
за позовом ОСОБА_1 до Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області про визнання протиправними рішень та зобов`язати вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач ОСОБА_1 05.07.2021 року звернулася до суду з позовом до відповідача Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 26.02.2021 року №217 в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки; та зобов`язати відповідача затвердити проект землеустрою та передати позивачу у приватну власність земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 3522281900:02:000:0277, яка знаходиться на території Іванковецької сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області.
Позовні вимоги обґрунтовано порушенням відповідачем визначеного їй Земельним кодексом України права на безоплатну передачу земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства.
У відзиві на позов відповідач просив в задоволенні позовних вимог відмовити, вважаючи, що прийнятим сільрадою рішенням правомірно відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою з підстав невідповідності проекту вимогам земельного законодавства України.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року позов задоволено, визнане протиправними та скасовано рішення Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області №217 від 26.02.2021 року в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, та зобов`язано Дмитрівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою та передати позивачу у приватну власність земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 3522281900:02:000: 0277, яка знаходиться на території Іванковецької сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області.
На користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області стягнуті судовий збір у розмірі 908,00 грн. та судові витрати на оплату професійної правничої допомоги у розмірі 1 000 грн.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Дмитрівською сільською радою Кропивницького району Кіровоградської області подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить рішення скасувати з підстав порушення судом норм матеріального права, та відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відзив на апеляційну скаргу від позивача не надійшов.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права та правової оцінки обставин у справі колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ч.1,2,3 ст.242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того, ст.2 та ч.4 ст.242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону рішення суду першої інстанції відповідає, а апеляційна скарга підлягає не задоволенню з огляду на наступне.
Із матеріалів справи вбачається, що рішенням №1707 від 20.10.2020 року Іванковецькою сільською радою Знам`янського району Кіровоградської області позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки, площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території сільради (а.с.13).
На замовлення позивача сертифікованим інженером-землевпорядником ФОП ОСОБА_2 розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на території Іванковецької сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, площею 2,00 га (а.с.9-44).
Висновком експерта державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Полтавській області №27650/82-20 від 10.12.2020 року проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу визнано таким, що відповідає вимогам чинного земельного законодавства, прийнятим нормативно-правовим актам та погоджено (а.с.45).
Державним кадастровим реєстратором ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області за результатами розгляду проекту землеустрою 06.01.2021 року позивачу видано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6114048452021, з кадастровим номером 3522281900:02:000: 0277 ( а.с.47-49).
Позивач у січні 2021 року подала до Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області , яка є правонаступником майна, прав та обов`язків Іванковецької сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, відповідно до п.п.1,2 рішення сільської ради №14 від 20.11.2020 року, заяву про затвердження проекту землеустрою та передачу вищезазначеної земельної ділянки їй у приватну власність.
Згідно матеріалів справи рішенням Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області від 26.02.2021 року № 217 позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою у зв`язку з невідповідністю проекту вимогам законів, та Постанові Кабінету Міністрів України від 4.03. 2004 року № 266, якою затверджено Типовий договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Не погодившись з таким рішенням відповідача, позивач звернулася до суду із позовом за захистом своїх інтересів.
Положеннями ст.14 Конституції України та ст. 373 ЦК України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується Конституцією України. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.
Приписами ч.1 ст.22, ч. 6, абз. 1,3 ч. 7 ст. 118, п. б ч. 1 ст. 121 ЗК України, в редакції на час виникнення спірних правовідносин, визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема для ведення особистого селянського господарства в розмірі не більше 2,0 гектара.
Землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів АРК, Верховній Раді АРК, Раді міністрів АРК, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-право вих актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Частиною 8 ст. 118 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст.186- 1 цього Кодексу.
Згідно з ч. 6 ст. 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому ст.186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.
Оригінал відповідної документації із землеустрою подається розробником для погодження територіальному органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а іншим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування та іншим суб`єктам, які здійснюють погодження документації із землеустрою, - копії такої завіреної розробником документації (ч. 15 ст. 186 ЗК України).
Частинами 5, 6 ст.186-1 ЗК України визначено, що органи, зазначені в ч.1-3 цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови в погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Згідно розпорядження КМ України від 31.01.2018 року №60-р передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліку земельних ділянок державної власності, права на які виставлені на земельні торги, в комунальну власність об`єднаних територіальних громад після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди таких земельних ділянок; здійснення до передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності під час передачі в користування (виключно шляхом проведення аукціонів) або у власність здійснюється за погодженням з об`єднаними територіальними громадами (шляхом прийняття відповідною радою рішення згідно із ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні.
Приписами ч.1 ст. 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Положеннями п. 34 ч.1 ст. 26, п.9 ч. 1 ст. 33, ч.1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до відання виконавчих органів сільських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища належать, в т.ч. делеговані повноваження з організації і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Із матеріалів справи вбачається, що позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки, площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства на території сільради рішенням Іванковецької сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області №1707 від 20.10.2020 року.
Компетентними спеціально уповноваженими суб`єктами проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу виготовлений і перевірений на відповідність вимогам законів, визнано таким, що відповідає вимогам чинного земельного законодавства, прийнятим нормативно-правовим актам та погоджений, здійснено державну реєстрацію сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 3522281900:02:000:0277 у Державному земельному кадастрі.
Тим самим позивач виконала вимоги чинного земельного законодавства, та правомірно із заявою про затвердження проекту землеустрою та передачу земельної ділянки у приватну власність звернулася до Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області , яка в результаті реорганізації Іванковецької сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, як юридичної особи, стала її правонаступником, в силу чого суб`єктивні права та обов`язки, які належали Іванковецькій сільській раді стали правами та обов`язками відповідача Дмитрівської сільської ради, яка продовжила свою діяльність.
Відповідачем розглянута вищезазначена заява позивача, та з підстав, не передбачених чинним земельним законодавством відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою.
Суд першої інстанції у відповідності до приписів ч.5 ст.242 КАС України при вирішенні справи врахував правову позицію Верховного Суду по справі № 825/60 від 23.05. 2018 року , Верховного Суду України у справі №21-1465а15 від 16.09.2015 року, та дійшов вірного висновку, що повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. У разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку ; ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
В силу викладеного суд першої інстанції правомірно визнав належним способом захисту порушених прав позивача зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати її у власність позивачу, та скасував рішення відповідача № 217 від 26.02.2021 року про відмову у затвердженні проекту землеустрою.
У відповідності до приписів ст.132, 134, ч.1 ст. 139 КАС України суд першої інстанції правомірно стягнув на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача понесені нею документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в сумі 908,00 грн. та витрати на професійну правничу допомогу в сумі 1 000 грн.
Доводами апеляційної скарги зазначені обставини не спростовано.
Оскільки судом першої інстанції у повному обсязі встановлено обставини, що мають значення для справи та прийнято рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, підстави для його скасування відсутні.
Керуючись ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Дмитрівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 жовтня 2021 року по адміністративній справі № 340/3591/21 залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 03 травня 2022 року та не підлягає оскарженню в касаційному порядку згідно пп.2 п.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддяТ.С. Прокопчук
суддяО.О. Круговий
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.05.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104241987 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Прокопчук Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні