ЛУГАНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ Г ОСПОДАРСЬКИЙ СУД
м. Луганськ, вул. Коцюбинськ ого, 2
ПОСТАНОВА
Іменем України
13.07.2010 року С права № 14/179пн
Луганський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:
головуючого: Бойченка К.І.
суддів Єжової С.С.
Журавльової Л.І.
секретар судового засідан ня: Міхальчук О.А.
за участю представників:
від заявника позову: -Гриненко С.В., прокур ор відділу представництва ін тересів
громадян та держави в суда х прокуратури області, посві дчення № 548 від 31.07.08;
від позивача: -Ватулін А.М., начальн ик відділу землекористуванн я
управління з питань архі тектури, містобудування та
землекористування Алчевсь кої міської ради,
дов. №1/31-180 від 04.02.10;
-Д рачова М.С., головний спеціа ліст - юрисконсульт відділу
договірно-правової робо ти юридичного управління ви конавчого комітету Алчевськ ої міської ради, дов. №1/с-70 від 16.01.10;
від відповідача: -ОСОБА_5, фізична о соба - підприємець, паспорт
серії НОМЕР_1, виданий 03.09.99 Алчевським
МВ УМВС України в Луганські й області;
розглянувши
у судовому засіданні
апеляційне подання Заступника прокурора Луга нської області в інтересах д ержави в особі Алчевської мі ської ради, м. Алчевськ Луганс ької області
на ухвалу
господарського суду Луганської області
від 0 7.06.10
по справі №14/179пн (суддя - Лісовицький Є.А .)
за позовом Прокурора міста Алчевсь ка Луганської області в інте ресах держави в особі Алчевс ької міської ради, м. Алчевськ Луганської області
до відповідача Фізичної особи - підпри ємця ОСОБА_5,
м. Алчевськ Луганської об ласті
про звільнення земельної діля нки
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2010 року Прокуро р міста Алчевська Луганської області (далі за текстом - пр окурор, заявник) в інтересах д ержави в особі Алчевської мі ської ради, м. Алчевськ Луганс ької області (далі за текстом - Алчевська міська рада, поз ивач), звернувся до господарс ького суду Луганської област і з позовною заявою №10/70-0722 вих в ід 26.02.10 з вимогами про зобов' я зання фізичної особи - підпр иємця ОСОБА_5, м. Алчевськ Луганської області (далі за т екстом - приватний підприєм ець ОСОБА_5, відповідач), зв ільнити самовільно зайняту з емельну ділянку під самовіль но встановленим торгівельни м кіоском на землях житлової та громадської забудови м. Ал чевська по проспекту Леніна біля будинку 17, площею 0,0023 га та привести земельну ділянку у придатний для використання с тан.
Прокурор згідно з положенн ями ст. 22 Господарського проце суального кодексу України 25.05 .10 подав до місцевого господар ського суду уточнення позовн их вимог за заявою від 20.05.10 №10/70-2664 , за якою просив зобов' язати відповідача звільнити самов ільно зайняту земельну ділян ку під самовільно встановлен им торгівельним кіоском на з емлях житлової та громадсько ї забудови м. Алчевська по про спекту Леніна біля будинку 17 п лощею 0,0023 га шляхом демонтажу к іоску та привести земельну д ілянку у придатний для викор истання стан.
Ухвалою господарського с уду Луганської області від 07.0 6.10 провадження у справі №14/179пн п рипинено на підставі п. 1 ч. 1 ст. 80 Господарського процесуаль ного кодексу України.
Дана ухвала суду першої і нстанції мотивована наступн им:
-положеннями ст. 17 Кодексу ад міністративного судочинств а України, рішенням Конститу ційного Суду України у справ і за конституційним поданням Вищого адміністративного су ду України щодо офіційного т лумачення положень частини п ершої статті 143 Конституції У країни, пунктів "а", "б", "в", "г" стат ті 12 Земельного кодексу Украї ни, пункту 1 частини першої ста тті 17 Кодексу адміністративн ого судочинства України у сп раві №1-6/2010 №10-рп/2010 від 1 квітня 2010 р оку;
-позов заявлено на підставі положень Господарського про цесуального кодексу України , тому, відповідно, провадженн я у даній справі порушено теж за правилами Господарського процесуального кодексу Укра їни, про що винесено ухвалу. Пр оте, даний позов підлягає роз гляду адміністративним судо м в порядку, встановленому Ко дексом адміністративного су дочинства України;
-положення пунктів "а", "б", "в" , "г" статті 12 Земельного кодекс у України у частині повнова жень сільських, селищних, міс ьких рад відповідно до цього кодексу вирішувати питання розпорядження землями тери торіальних громад, передачі земельних ділянок комунал ьної власності у власність г ромадян та юридичних осіб, на дання земельних ділянок у к ористування із земель комуна льної власності, вилучення з емельних ділянок із земель к омунальної власності треба р озуміти так, що при вирішенні таких питань ці ради діють як суб'єкти владних повнов ажень;
-прокурором заявлено вимог у про зобов' язання відповід ача звільнити земельну ділян ку і позивачем визначено Алч евську міську раду. Вжиття за ходів по звільненню земельно ї ділянки від користувача, йо го майна є діями, направленим и на вирішення статусу, стану земельної ділянки, тобто роз порядженням нею;
-при вирішенні питання щ одо вилучення чи зобов' язан ня повернути земельну ділянк у територіальній громаді м. А лчевська позивач - Алчевськ а міська рада, діє як орган вла дних повноважень. Позовні ви моги направлені не на захист прав та інтересів Алчевсько ї міської ради як установи, а н а захист прав та інтересів те риторіальної громади м. Алче вська, якою позивачу відпові дно до Закону України “Про мі сцеве самоврядування в Украї ні” делеговані відповідні по вноваження;
-тому, враховуючи вищевикла дене, суд першої інстанції ді йшов висновку, що зазначений спір у даній справі підлягає розгляду в порядку, встановл еному Кодексом адміністрати вного судочинства, та не може розглядатися господарським судом.
Не погоджуючись з ухвалою г осподарського суду Луганськ ої області від 07.06.10 у справі №14/179 пн, заступник прокурора Луга нської області подав до Луга нського апеляційного господ арського суду апеляційне под ання від 16.06.10 №05-4385-10, у якому проси ть згадану ухвалу скасувати та справу №14/179пн направити на р озгляд до господарського суд у Луганської області.
В обґрунтування апеляційн ої скарги прокурор посилаєть ся на те, що:
-оскаржувана ухвала судом п ершої інстанції винесена з п орушенням норм процесуально го та матеріального права;
-президія Вищого господарс ького суду України у Рекомен даціях від 27.06.07 №04-5/120 „Про деяк і питання підвідомчості і пі дсудності справ господарськ им судам” визначила підвідом чість як визначену законом с укупність повноважень судів щодо розгляду справ, віднесе них до їх компетенції. Стаття 12 Господарського процесуаль ного кодексу України визнача є справи, підвідомчі господа рським судам. До них належать в тому числі й справи у спорах , що виникають із земельних ві дносин, в яких беруть участь с уб' єкти господарської діял ьності, за винятком тих, що від несено до компетенції адміні стративних судів;
-рішення органу місцевого с амоврядування або державної адміністрації про надання з емельної ділянки господарюю чому суб' єкту у власність а бо у користування втілює вол евиявлення власника землі і реалізується у цивільних пра вовідносинах з урахуванням в имог Земельного кодексу Укра їни, спрямованих на раціонал ьне використання земельних д ілянок як об' єктів нерухомо сті (власності). Відтак, скаржн ик вважає, що помилковим є від несення спорів за участі орг анів виконавчої влади та сам оврядування, пов' язаних з н аданням земельної ділянки го сподарюючим суб' єктам у вла сність або у користування, з о формленням цих прав, укладан ням договору та інше, видачею документів, що посвідчують п раво власності або користува ння земельними ділянками, до публічно-правових. Адмініст ративні правовідносини між о рганами місцевого самовряду вання або виконавчої влади т а господарюючими суб' єктам и не надають спору, що з них ви ник, публічно-правового хара ктеру, оскільки повноваження , які реалізуються органами м ісцевого самоврядування або виконавчої влади у цих відно синах, не є владними, а мають л ише організаційно-розпорядч ий характер;
-віднесення до адміністрат ивного судочинства правовід носин, пов' язаних з набуття м права власності (оренди) на з емлю, має наслідком порушенн я засад цивільного і земельн ого законодавства;
-прокурор зазначає, що при в ирішенні питання щодо підвід омчості земельного спору нез алежно від формулювання позо вних вимог, необхідно виходи ти не лише із складу сторін сп ору та його предмету, але і вра ховувати підставу позову, що визначається сутністю право відносин, з яких виник спір, і яка визначає правове станови ще сторін спору відносно одн а одній. Він вважає, що якщо пі дставою позову є порушення п рава суб' єкта господарсько ї діяльності на спірну земел ьну ділянку, то такий спір під відомчий господарським суда м;
-на думку прокурора положен ня п. 1 ч. 1 ст. 17 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и стосовно поширення компете нції адміністративних судів на спори фізичних чи юридичн их осіб із суб' єктом владни х повноважень щодо оскарженн я його рішень (нормативно-пра вових актів чи правових акті в індивідуальної дії), дій чи б ездіяльності слід розуміти т ак, що до публічно-правових сп орів, на які поширюється юрис дикція адміністративних суд ів, належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самовряду вання як суб' єктом владних повноважень, пов' язані з ос карженням його рішень, дій чи бездіяльності. А у даному вип адку, прокурор зазначає, що зв ернувся до господарського су ду Луганської області в інте ресах держави в особі Алчевс ької міської ради з позовним и вимогами про звільнення са мовільно зайнятої земельної ділянки;
-у даному випадку міська ра да з повноваженнями власника землі намагається захистити своє порушене право на вільн е володіння, розпорядження ч и використання спірної земел ьної ділянки, тому прокурор в важає, що даний спір підлягає розгляду саме у господарськ ому судочинстві.
Відповідач письмового від зиву на апеляційне подання п рокурора до Луганського апел яційного господарського суд у не подав, лише усно в судовом у засіданні заявив, що спірну земельну ділянку не займає.
Позивач - Алчевська міськ а рада, подав до суду апеляцій ної інстанції відзив від 13.07.10 № 1/ю-1237, в якому у повному обсязі п ідтримав апеляційне подання прокурора та зазначив, що, на його думку, позов у даній спр аві повинен розглядатися в п орядку господарського судоч инства.
Розпорядженням го лови Луганського апеляційно го господарського суду від 23.0 6.10, відповідно до ст. 28 Закону Ук раїни “Про судоустрій Україн и”, для розгляду апеляційног о подання Заступника прокуро ра Луганської області в інте ресах держави в особі Алчевс ької міської ради, м. Алчевськ Луганської області, від 16.06.10 №05 -4385-10 на ухвалу господарського суду Луганської області від 07.06.10 у справі №14/179пн призначено с удову колегію у складі: голов уючий суддя - Бойченко К.І., су ддя - Єжова С.С., суддя - Журавль ова Л.І.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 106 Господарського процесуа льного кодексу України ухвал и місцевого господарського с уду можуть бути оскаржені в а пеляційному порядку у випадк ах, передбачених Господарськ им процесуальним кодексом Ук раїни та Законом України “Пр о відновлення платоспроможн ості боржника або визнання й ого банкрутом”.
Апеляційні скарги на ухвали місцевого господарсь кого суду розглядаються в по рядку, передбаченому для роз гляду апеляційних скарг на р ішення місцевого господарсь кого суду.
Згідно з ч. 2 ст. 99 Госпо дарського процесуального ко дексу України апеляційний го сподарський суд, переглядаюч и рішення в апеляційному пор ядку, користується правами, н аданими суду першої інстанці ї.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст . 101 Господарського процесуаль ного кодексу України у проце сі перегляду справи апеляцій ний господарський суд за ная вними у справі і додатково по даними доказами повторно роз глядає справу.
Апеляційний господа рський суд не зв' язаний дов одами апеляційної скарги і п еревіряє законність і обґрун тованість рішення місцевого господарського суду у повно му обсязі.
Розглянувши матеріал и справи, заслухавши пояснен ня представників сторін та п рокурора у судовому засіданн і, обговоривши доводи апеляц ійного подання, перевіривши юридичну оцінку обставин спр ави та повноту їх встановлен ня, дослідивши правильність застосування судом першої ін станції норм матеріального т а процесуального права, коле гія суддів дійшла висновку, щ о апеляційне подання прокуро ра підлягає задоволенню, з ог ляду на наступне.
Підставою для зверне ння прокурора до місцевого г осподарського суду з позовом у даній справі стала необхід ність захисту інтересів держ ави, пов' язана з тим, що відпо відач самовільно, без відпов ідного дозволу, зайняв земел ьну ділянку під самовільно в становленим торгівельним кі оском на землях житлової та г ромадської забудови м. Алчевська по проспекту Лен іна біля будинку 17 площею 0,0023 га .
Відповідно до п. 6 ч. 1 с т. 12 Господарського процесуал ьного кодексу України господ арським судам підвідомчі спр ави у спорах, що виникають і з земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти госпо дарської діяльності, за виня тком тих, що віднесено до комп етенції адміністративних су дів.
Згідно з частиною др угою статті 2 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни до адміністративних суді в можуть бути оскаржені будь -які рішення, дії чи бездіяльн ість суб' єктів владних повн оважень, крім випадків, коли щ одо таких рішень, дій чи безді яльності Конституцією чи зак онами України встановлено і нший порядок судового провад ження.
Згідно з частиною другою статті 4 Кодексу адміністрат ивного судочинства України ю рисдикція адміністративних судів поширюється на всі пуб лічно-правові спори, крім спо рів, для яких законом встанов лений інший порядок судового вирішення.
У пункті 6 Інформаційного ли ста Вищого господарського су ду України від 12.03.09 №01-08/163 та у пун кті 15 рекомендацій президії В ищого господарського суду У країни від 27.06.07 №04-5/120 "Про деякі питання підвідомчості і під судності справ господарськи м судам" зазначено, зокрема, щ о господарські суди розгляда ють справи у спорах, що виника ють із земельних відносин, в я ких беруть участь суб'єкти го сподарської діяльності, оск ільки земля є об'єктом цивіль них прав і обов'язків і викори стовується в господарській діяльності на підставі циві льно-правових угод. До таких справ слід відносити справ и, пов'язані із захистом права власності або користування землею, в яких, захищаючи св ої цивільні права і охоронюв ані законом інтереси, беруть участь суб'єкти господарськ ої діяльності.
Якщо предметом сп ору є право власності на земе льну ділянку або право корис тування нею, в тому числі відн овлення порушеного права тре тьою особою, яка на підставі рішень владних органів пре тендує на спірну земельну ді лянку, то такий спір є спором про право і незалежно від уча сті в ньому органу, яким земел ьна ділянка надана у власніс ть або у користування, повине н вирішуватися в порядку гос подарського судочинства.
У пункті 4 Інформаці йного листа Верховного Суду України від 26.12.05 №3.2.-2005 також зазн ачено, що Закони України можу ть передбачати вирішення пев них категорій публічно-право вих спорів у порядку іншого с удочинства.
Відповідно до п. 2 постанов и пленуму Верховного Суду Ук раїни від 16.04.04 №7 „Про практ ику застосування судами земе льного законодавства при роз гляді цивільних справ (зі змі нами, внесеними згідно з Пост ановою Верховного Суду №2 від 19.03.10) розмежування компетенці ї судів з розгляду земельних та пов'язаних із земельним и відносинами майнових спор ів відбувається залежно ві д суб'єктного складу їх учасн иків. Ті земельні та пов'яза ні із земельними відносинам и майнові спори, сторонами в я ких є юридичні особи, а також громадяни, що здійснюють під приємницьку діяльність без с творення юридичної особи і в установленому порядку набул и статус суб'єкта підприємни цької діяльності, розглядают ься господарськими судами, а всі інші - в порядку цивільног о судочинства, крім спорів, зо крема, щодо оскарження рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк тів владних повноважень при реалізації ними управлінсь ких функцій у сфері земельни х правовідносин, вирішення я ких згідно з пунктами 1, 3 части ни першої статті 17 Кодексу ад міністративного судочинств а віднесено до компетенції а дміністративних судів.
Відповідно до рі шення Конституційного Суду У країни „У справі за конститу ційним поданням Вищого адмін істративного суду України що до офіційного тлумачення пол ожень частини першої статті 143 Конституції України, пункті в "а", "б", "в", "г" статті 12 Земельног о кодексу України, пункту 1 час тини першої статті 17 Кодексу а дміністративного судочинст ва України” від 1 квітня 2010 року №10-рп/2010” у справі № 1-6/2010 вирішен ня земельних спорів фізичних та юридичних осіб з органом м ісцевого самоврядування як с уб'єктом владних повноважен ь щодо оскарження його рішен ь (нормативно-правових актів чи правових актів індивіду альної дії), дій чи бездіяльно сті належить до юрисдикції а дміністративних судів, крім публічно-правових спорів, дл я яких законом встановлений інший порядок судового вир ішення (частина друга статті 4, пункт 1 частини першої, част ина друга статті 17 Кодексу адм іністративного судочинства України). Тобто, як зазначає К онституційний Суд України в частині 3 пункту 1 резолютивно ї частини вказаного рішення, положення пункту 1 частини пе ршої статті 17 Кодексу адмініс тративного судочинства Укр аїни стосовно поширення комп етенції адміністративних су дів на "спори фізичних чи юрид ичних осіб із суб'єктом владн их повноважень щодо оскарж ення його рішень (нормативн о-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), ді й чи бездіяльності" слід розу міти так, що до публічно-право вих спорів, на які поширюєтьс я юрисдикція адміністратив них судів, належать і земель ні спори фізичних чи юридич них осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень, але тіл ьки пов'язані з оскарженням й ого рішень, дій чи бездіяльно сті.
Згідно з пунктом 1. 6 Рекомендацій Президії Вищо го господарського суду Украї ни від 02.02.10 №04-06/15 „Про практику з астосування господарськими судами земельно го законодавства” в порядку господарського судочинств а розгляду підлягають, зокре ма, такі категорії спорів:
- з питань набуття та реал ізації юридичними особами (в т.ч. суб'єктами підприємниц ької діяльності), органами місцевого самоврядування т а державою права на земельні ділянки;
- визнання незаконними р ішень органів державної влад и та органів місцевого самов рядування з питань передачі земельних ділянок у власніст ь чи надання у користування, п рипинення права власності на ділянки, вилучення земельни х ділянок із користування;
- пов'язані із захистом пр ава власності або права кори стування земельною ділянкою (в тому числі відновлення п орушеного права третьою особ ою, яка на підставі рішень дер жавних органів або органів м ісцевого самоврядування пре тендує на спірну земельну ді лянку);
- про повернення самовіл ьно зайнятих земельних ділян ок;
- про усунення перешкод у користуванні земельною діля нкою;
- пов'язані з набуттям, змі ною та припиненням права кор истування чужою земельною д ілянкою для забудови (суперф іцій), для сільськогосподарс ьких потреб (емфітевзис);
- про встановлення, зміну та припинення земельного сер вітуту;
- про стягнення заборгова ності з орендної плати за дог овором користування земельн ою ділянкою;
- інші спори, пов'язані з пр авами суб'єктів господарюван ня на земельні ділянки.
У даному випадку, про курор звернувся до господарс ького суду Луганської област і в інтересах держави в особі Алчевської міської ради з по зовними вимогами про звільне ння самовільно зайнятої земе льної ділянки і міська рада з повноваженнями власника зем лі намагається захистити сво є порушене право на вільне во лодіння, розпорядження чи ви користання спірної земельно ї ділянки, тому спір у цій спра ві відноситься до підвідомчо сті господарських судів і пі длягає вирішенню за правилам и Господарського процесуаль ного кодексу України.
Судова колегія Луган ського апеляційного господа рського суду дійшла висновку , що оскаржувана ухвала місце вого господарського суду у д аній справі винесена з поруш енням норм процесуального пр ава.
Таким чином, судова ко легія ухвалу суду першої інс танції від 07.06.10 скасовує з напр авленням справи №14/179пн на розг ляд господарського суду Луга нської області.
У судовому засід анні за згодою представників сторін та прокурора оголоше ні вступна та резолютивна ча стини даної постанови.
Керуючись ст. ст. 43, 85, 99, 101, п. 2 ст . 103, п. 4 ч. 1 ст. 104, ст. ст. 105, 106 Господарс ького процесуального кодекс у України, Луганський апеляц ійний господарський суд у ск ладі колегії суддів, -
П О С Т А Н О В И В:
1.Апеляційне подання Заступника прокурор а Луганської області в інтер есах держави в особі Алчевсь кої міської ради, м. Алчевськ Л уганської області, від 16.06.10 №05-4385 -10 на ухвалу господарського су ду Луганської області від 07.06.10 у справі №14/179пн задовольнит и.
2.Ухвалу господарсько го суду Луганської області в ід 07.06.10 у справі №14/179пн скасув ати.
3.Справу №14/179пн направи ти на розгляд господарського суду Луганської області.
Відповідно ч. 3, ч. 5 ст. 105 Г осподарського процесуально го кодексу України постанова набирає законної сили з дня ї ї прийняття та може бути оска ржена у касаційному порядку.
Головуючий суддя К.І. Бойченко
Суддя С.С. Єжова
Суддя Л.І. Журавльова
Суд | Луганський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2010 |
Оприлюднено | 27.08.2010 |
Номер документу | 10426985 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Луганський апеляційний господарський суд
Бойченко К. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні