Рішення
від 11.05.2022 по справі 300/396/22
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" травня 2022 р. справа № 300/396/22

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Григорука О.Б., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання до вчинення дій та стягнення моральної шкоди

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області про: визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо не прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання позивача, як депутата Переріслянської сільської ради; визнання протиправною та скасування постанови Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії "Про розгляд питання про відкликання депутата за результатами перевірки Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії та із залученням Відділу ведення державного реєстру виборців та органів Національної поліції" №9 від 09.01.2022; зобов`язання відповідача прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Переріслянської сільської ради Івано-Франківської області - ОСОБА_1 ; стягнення з відповідача на користь позивача моральної шкоди 1000,00 гривень.

Позовні вимоги мотивує тим, що відповідачем безпідставно прийнято постанову №9 від 09.01.2022 "Про розгляд питання про відкликання депутата за результатами перевірки Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії та із залученням Відділу ведення державного реєстру виборців та органів Національної поліції", оскільки при ініціюванні та проведенні процедури відкликання не дотримано вимог статей 37-41,48 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад». Вказує, що зважаючи на вказані порушення відповідач зобов`язаний був прийняти рішення про припинення ініціативи відкликання, натомість прийняв оскаржувану постанову. Зазначив, що протиправними діями відповідача, йому нанесено моральну шкоду, яку позивач оцінює в 1 тисячу гривень та просить її стягнути.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.01.2022 позовну заяву залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви, які ним усунуто в строк встановлений судом.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.02.2022 відкрито провадження в даній адміністративній справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними в справі матеріалами.

Відповідач ухвалу про відкриття провадження отримав 22.02.2022, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 37), правом подання відзиву на адміністративний позов не скористався.

Суд, розглянувши справу за правилами спрощеного позовного провадження, дослідивши письмові докази встановив наступне.

ОСОБА_1 є депутатом Переріслянської сільської ради Івано-Франківської області.

26.12.2011 в с. Цуцилів, Переріслянської територіальної громади відбулися збори виборців виборчого округу №7, на яких, зокрема, внесено пропозицію щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, розпочато процедуру відкликання депутата ОСОБА_1 , за народною ініціативою, вирішено розпочати збір підписів серед виборців округу №7 с. Цуцилів Надвірнянського району з приводу відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, утворено ініціативну групу в складі 10 осіб для збирання підписів та визначено її персональний склад та обрано офіційного представника ініціативної групи, затверджено форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата ОСОБА_1 , що підтверджується витягом з протоколу (а.с. 16-27).

Ініціативною групою було здійснено збір підписів, що підтверджується копіями підписних листів (а.с. 28-34).

З метою перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата за народною ініціативою, Переріслянська сільська територіальна виборча комісія звернулася до Відділу ведення Державного реєстру виборців апарату Надвірнянської РДА щодо перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, які підтримали відкликання депутата, та до Надвірнянського відділу поліції ГНУП щодо проведення вибіркової перевірки достовірності підписів громадян (не менше 10 відсотків від загальної кількості), що підтримали відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Відділ ведення Державного реєстру виборців Надвірнянської РДА в своїй відповіді зазначив, що ним здійснено перевірку за допомогою відомостей Державного реєстру виборців в кількості 10 листів та поінформовано, що в підписному листі №5 виборець ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 зареєстрований за виборчою адресою у м. Надвірна (а.с. 54).

Надвірнянський відділ поліції ГУНП в Івано-Франківській області повідомив, що в результаті здійсненої вибіркової перевірки достовірності підписів громадян, які підтримали відкликання депутата Переріслянської сільської ради ОСОБА_1 було встановлено, що при опитуванні 10% громадян, які поставили підписи в відповідних підписних листах, всі підтвердили достовірність своїх підписів (а.с. 55).

Також Переріслянськорю сільскою радою листом від 05.01.2022 повідомлено відповідача про те, що «Народний дім» с. Цуцилів (вестибюль, актовий зал, бібліотека, музей) до місць видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги не відноситься (а.с. 56).

09.01.2022 завершено перевірку дотримання вимог статей 30-40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» та підписних листів при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 , узагальнено підсумки збору підписів на підтримку даної пропозиції (постанови №6,7,8 від 09.01.2022 Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії (а.с. 57-59).

Згідно постанови №9 від 09.01.2022 Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії за результатами перевірки вирішено: надіслати підписні листи з підписами виборців, протокол зборів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Переріслянської сільської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою виборчого округу №7 с. Цуцилів до вищого керівного органу Політичної партії Всеукраїнського об`єднання «Свобода»; дану постанову розмістити для загального ознайомлення на сайті Переріслянської сільської ради та на сайті Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії і передати вищому керівному органу Політичної партії Всеукраїнського об`єднання «Свобода» (а.с. 60).

Не погоджуючись і даною постановою та вважаючи, що відповідач повинен був за результатами розгляду прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Переріслянської сільської ради ОСОБА_1 позивач звернувся до суду із даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата для відкликання депутата сільської, селищної ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб.

Частиною 3 статті 38 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 40 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

Згідно зі ст. 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Відповідно до ч. 5, 6 ст. 41 Закону якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

Як встановлено судом у спірних правовідносинах відповідач вчинив необхідні дії передбачені статтею 41 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», зокрема встановив чи була внесена пропозиція про ініціювання відкликання депутата належним суб`єктом, тобто громадянами України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу; залучив органи ведення Державного реєстру виборців та правоохоронні органи для перевірки достовірності відомостей про громадян та їхні підписи. При цьому, при прийнятті оскаржуваного рішення врахована отримана інформація від Відділу ведення Державного реєстру виборців Надвірнянської РДА та було вирішено вважати відомості про громадян у підписних листах достовірними за результатами перевірки Державного реєстру виборців підписних листів, крім виборця ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , який зареєстрований за виборчою адресою у м. Надвірна. Також відповідачем перевірено відповідність вимогам закону місце проведення зборів ініціативної групи, та перевірено достовірність підписів громадян України у підписних листах за результатами їх перевірки Надвірнянським відділом поліції, що підтверджується постановами №6, 7, 8 Переріслянської сільської територіально-виборчої комісії, які є чинними, позивачем не оскаржувались та не є скасованими (а.с. 57-59). Враховуючи, що комісією не встановлено жодних відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, а участь у процедурі особи, яка не є виборцем відповідного округу усунута, є безпідставними доводи позивача про наявність підстав для скасування постанови №9 від 09.01.2022.

Також суд зазначає, що є необґрунтованими твердження позивача про позбавлення його права на захист в зв`язку з неповідомленням його про збори виборців, оскільки згідно витягу з протоколу зборів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата від 26.12.2021 вказані збори відбулись за присутності позивача, а також при обговоренні діяльності депутата йому було надано можливість надати пояснення (а.с. 16-20).

Інші доводи позивача не дають підстав для висновку про протиправність оскаржуваної постанови, підстави для визнання протиправною та скасування постанови Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області від 01.09.2022 №9 «Про розгляд питання про відкликання депутата за результатами перевірки Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії та із залученням Відділу ведення державного реєстру виборців та органів Національної поліції» відсутні, а відтак вказані позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Оскільки судом встановлено відповідність вимогам закону оскаржуваної постанови та відсутність протиправності в діях відповідача, задоволенню не підлягають також вимоги про визнання протиправними дій (бездіяльності) щодо неприйняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання ОСОБА_1 та зобов`язання відповідача прийняти рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Переріслянської сільської ради ОСОБА_1 , а також вимога про стягнення моральної шкоди як похідної.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 (ідентифікаційний № НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Переріслянської сільської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 43789928, вул. С. Стрільців, 47, с. Перерісль, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78420) про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання до вчинення дій та стягнення моральної шкоди - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Григорук О.Б.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.05.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу104277111
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —300/396/22

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 02.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 20.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Ухвала від 21.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 11.05.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Григорук О.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні