Рішення
від 09.05.2022 по справі 380/20680/21
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 травня 2022 року

справа №380/20680/21

провадження № П/380/20912/21

Львівський окружний адміністративний суд

у складі головуючої судді Сподарик Н.І.,

за участю секретаря судового засідання Суліковської У.І.,

представника позивача Крамар Ю.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Тустань» до Державної екологічної інспекції у Львівській області про визнання протиправним і скасування припису,-

В С Т А Н О В И В :

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «Тустань» (82600, Львівська область, Сколівський район, с. Дубина; код ЄДРПОУ 32477768) до Державної екологічної інспекції у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 98; код ЄДРПОУ 38057086) в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Львівській області №318-07 від 22.07.2021 про усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, проведеної 06.07-16.07.2021 начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) тваринного світу та біоресурсів старшим державним інспектором з охорони навколишнього природнього середовища Львівської області Барабаш М.М.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 04.08.2021 позивачем отримано припис Державної екологічної інспекції у Львівській області №318-07 від 22.07.2021 про усунення природоохоронного законодавства. Підставою для припису стали матеріали позапланового заходу додержання (нагляду) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, за наслідками якого оформлено Акт від 16.07.2021. Зазначив, що чинним законодавством України у сфері охорони навколишнього середовища на законного власника диких тварин, які утримуються у напіввільних умовах, наприклад в вольєрі, і право власності на які набуто у встановленому законом порядку, не покладається обов`язку щодо їх обліку, в тому числі і під час «довготривалого» будівництва вольєру. Також, на замовника будівництва вольєру для утримання диких тварин в напіввільних умовах не покладається обов`язку щодо обліку чисельності диких тварин з числа представників місцевої фауни, що перебувають у межах збудованого вольєру, внаслідок їх заходу на територію вольєру під час довготривалого будівництва огорожі. Вважає, що зазначені норми матеріального права, покликання на порушення яких міститься в приписі, не передбачають обов`язку замовника будівництва вольєру для утримання тварин в напіввільних умовах вести облік диких тварин, які перебувають на ділянці природних угідь, що обгороджується, а покладається лише обов`язок вжиття заходів до їх збереження, і якщо це можливо, повернення у природне середовище. Також зазначив, що ТзОВ «Тустань» на виконання спеціального закону укладено з Львівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства договір №56 від 20.03.2018 про умови ведення мисливського господарства; з ДП «Сколівське лісове господарство» договір №14/2020-В від 15.05.2020 про справляння плати за користування мисливськими угіддями; з Сколівським дочірнім лісогосподарським підприємством «Галсільліс» договір №04 від 24.10.2019 про право користування мисливськими угіддями (лісовими ділянками). Навчально-науково-виробничою лабораторією біоресурсів навколишнього середовища Запорізького національного університету розроблено Проект організації та розвитку вольєрного господарства ТзОВ «Тустань». Вказав, що будівництво вольєру здійснено з дотриманням норм законодавства . Такий збудовано і не на землях запасу Козівськогої ОТГ, так як у Козівської ОТГ відсутні будь які правовстановлюючі документи на землі, не заподіяно шкоди навколишньому природньому середовищі. ТзОВ «Тустань» уже закуплено та доставлено на територію вольєру дорого вартісних тварин оленя благородного. При ввезені на митну територію України дотримано всіх необхідних ветеринарних процедур. Стверджує позивач, що на момент проведення інспекцією позапланового заходу на території вольєру в напіввільних умовах перебували лише дикі тварини, які завезені позивачем і право власності на які набуто товариством у законний спосіб і ніким не оспорюється. Позивач вважає припис протиправним.

Ухвалою суду від 24.11.2021 позовну заяву залишено без руху та надано десятиденний строк на усунення її недоліків. На виконання вимог ухвали суду про залишення позовної заяви без руху, позивачем усунуто вказані недоліки.

Ухвалою суду від 20.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 01.02.2022 вирішено перейти із спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

01.02.2022 за вх. №9088 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву. Зазначив, що листом Стрийської окружної прокуратури від 14.01.2022 повідомлено про те, що ТзОВ «Тустань» за відсутності речових прав на земельні ділянки використовуються земельні ділянки: ділянка орієнтованою площею 273 га із земель лісофонду (квартали 10, 14, 15, 16, 19) Козівського лісництва ДП «Сколівське лісове господарство» шляхом встановлення металевої огорожі (вольєр) та з ділянки орієнтованими площами 10, 8 і 2 га із земель запасу Козівської сільської ради (за межами населених пунтків), які долучено до вольєру. За вказаним фактом 10.01.2022 Стрийської окружною прокуратурою зареєстроване кримінальне провадження №42022142330000005, за ознаками вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 КК України та скеровано для досудового розслідування в СД ВП №3 Стрийського РУП ГУ НП у Львівській області. Твердження про те, що ОСОБА_1 був позбавлений права на захист, оскільки не був повідомлений про місце і час розгляду його справи та притягнення його до адміністративної відповідальності не відповідає дійсності, оскільки останній був присутній при складенні протоколу №018383 16.07.2021, в якому зазначено час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення. Протокол був підписаний ОСОБА_1 , відповідно йому було повідомлено та забезпечено право бути присутнім при розгляді справи та складенні постанови. Постановою №1730-07 від 22.11.2021 ОСОБА_1 було визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена с. 188-5 КУпАП (за невиконання пунктів припису №318-07 від 22.07.2021. Така постанова 13.01.2022 скерована у Трускавецький міський відділ державної виконавчої служби Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів). З огляду на наведене просить суд відмовити у задоволенні позову.

07.02.2022 за вх. №11296 від представника позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву. Стверджує, що будівництво вольєру не здійснювалось на землях запасу Козівського ОТГ, оскільки, на час здійснення будівництва вольєру, як і на даний час, у Козівської ТГ відсутні будь-які правовстановлюючі документи про перебування зазначених земель у межах адміністративної території Козівської ТГ, що вбачається із даних Публічної кадастрової карти та даних ДЗК. Зазначене також підтверджується Актом перевірки дотримання земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки за №542-ДК/517/АП/09/01/-21 від 10.12.2021, проведеної ГУ Держгеокадастру у Львівській області. Крім цього, повідомив, що ОСОБА_1 звернувся в Трускавецький міський суд із позовом про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення №1730-07 від 22.11.2021, яким ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 188-5 КУпАП, копію якої він отримав вперше 27.01.2022 в якості додатку до відзиву відповідача. На день подання відповіді на відзив на позовну заяву, провадження судом не відкрито.

17.03.2022 за вх. №3647ел від представника позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи з метою долучення до матеріалів справи рішення Трускавецького міського суду від 11.03.2022 у справі №457/63/22 про скасування постанови про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення №1730-07 від 22.11.2021.

05.04.2022 за вх. №4441ел від представника позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Розгляд справи відкладено на 10 травня 2022 року о 10:30 год.

Представник позивача в засіданні суду 10.05.2022 позовні вимоги підтримує і просить такі задовільнити. Долучив до матеріалів справи рішення Трускавецького міського суду про скасування постанови про накладення адмінштрафу на керівника ТзОВ «Тустань» за результатами перевірки по якій винесено оскаржуваний припис. В засіданні суду стверджує, що рішення набрало законної сили, що обставини, встановлені щодо оскаржуваного припису.

Інших заяв чи клопотань до суду не надходило.

З огляду на неявку відповідача та неповідомлення про причини такої неявки суд ухвалив здійснювати розгляд справи на підставі зібраних доказів.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив.

Державною екологічною інспекцією у Львівській області на підставі наказу від 05.07.2021 № 38-і/п та направлення на проведення перевірки № 499 від 05.07.2021, проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Товариством з обмеженою відповідальністю «Тустань» у період з 06.07.2021 по 16.07.2021.

Підставою здійснення перевірки було звернення гр. ОСОБА_2 від 17.06.2021, яке скеровано на адресу Державної екологічної інспекції у Львівській області Держекоінспекцією України та Погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) видане Державною екологічною інспекцією України №3.2/1222ПГ від 30.06.2021.

За результатами проведеної позапланової перевірки Товариства, посадовими особами Інспекції складено акт щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 499/07/ від 16.07.2021.

Перевіркою, зокрема, встановлено порушення відповідачем норм «Про тваринний світ», Лісового кодексу України, Земельного кодексу України, а саме встановлено:

- не представлено матеріали обліку чисельності диких тварин, диких кабанів, оленів та козулі європейської з числа представників місцевої фауни, що перебувають у межах збудованого вольєру, внаслідок їх перебування чи заходу на територію вольєра, підчас довготривалого будівництва огорожі (за інформацією більше 3 місяців), які фактично вилучені із стану природної волі, через що також не забезпечено охорону середовища існування, умов розмноження і шляхів міграції тварин;

- відсутні матеріали про довгострокове тимчасове користування лісами заснованого на договорі строкового платного використання лісових ділянок, які виділяються для потреб мисливського господарства, укладеного з постійним лісокористувачем ДП «Сколівський ЛГ», що здійснюється без вилучення земельних ділянок у постійного користувача лісами на підставі рішення відповідного виконавчої влади (Львівської ОДА) та органу місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень за погодженням з постійними користувачами лісами та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства;

- ТзОВ «Тустань» за відсутності прав на земельну ділянку використовується земельна ділянка (із земель) лісового фонду Козівського лісництва ДП «Сколівський ЛГ» та земельної ділянки із земель запасу Козівської ТГ) орієнтованою площею 294,2 га для будівництва вольєру з метою утримання та розведення у напіввільних умовах оленя європейського та скельниці звичайної із проведенням інженерно-будівельних робіт пов`язаних з переміщенням грунту та гірської породи при влаштуванні доріг та огорожі вольєру, при цьому частково обмежений доступ громадян для задоволення їх суспільних та рекреаційних потреб.

22.07.2021 начальником відділу державного екологічного нагляду (контролю) тваринного світу та біоресурсів старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Львівської області М.М. Барабаш, з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища щодо ведення мисливського господарства та полювання, винесено припис № 318-07, відповідно до якого від Товариства вимагалось:

- надати на адресу інспекції матеріали обліку чисельності диких тварин, зокрема ратичних з числа представників місцевої фауни, що перебувають у межах збудованого вольєру, в наслідок їх перебування чи заходу на територію вольєра, під час довготривалого будівництва огорожі та документи, що засвідчують законність їх вилучення;

- вжити заходи щодо приведення до вимог діючого законодавства користування ділянками лісового фонду (лісовими ділянками) на яких збудовано вольєр площею 294,2 га в урочищі «Багна» (квартал 10 виділи 21-30.34-24; квартал 14 виділи 26-29, 33-36, 47, 48, 50-55; квартал 15 виділ 1-31, 38, 39; квартал 16 виділ 7-12, 14-16, 18, 19, 21-32; квартал 19 виділ 1-11, 27-29, 52-54 Козівського лісництва ДП «Сколівський ЛГ») та земельними ділянками Козівської ТГ у межах вольєра розташованих, поміж зазначними вище лісовими кварталами Козівського лісництва.

Вважаючи припис протиправними, позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права, шляхом визнання протиправним такого та скасування.

При вирішенні спору суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 № 1264-XII (далі - Закон № 1264-XII) визначає правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь.

Відповідно до ч.1 ст.5 указаного Закону, Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Пунктом 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 (далі - Положення № 275) передбачено, що державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно п.7 Положення № 275 встановлено, що держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Положеннями частини 1 статті 20-2 Закону № 1264-XII закріплено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, та здійснення контролю за їх виконанням.

Так, правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, із змінами і доповненнями (далі - Закон № 877-V).

Положеннями статтей 5 та 7 указаного Закону передбачено, що органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкта господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Нормами ч.1 ст.8 Закону № 877-V встановлено, що орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.

За змістом зазначених норм слідує, що за результатом проведення перевірки орган державного нагляду (контролю) у разі виявлення правопорушення відносно суб`єкта господарювання та наявності підстав для вжиття заходів реагування на підставі акту складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення виявлених порушень.

Як встановлено судом, за результатами проведення перевірки ТзОВ «Тустань» складено припис №318-07 від 22.07.2021, яким зобов`язано позивача надати на адресу Інспекції матеріали обліку чисельності диких тварин, зокрема ратичних з числа представників місцевої фауни, що перебувають у межах збудованого вольєру, внаслідок їх перебування чи доходу на території вольєра, підчас довготривалого будівництва огорожі та документи, що засвідчують їх вилучення до 14.08.2021 (стаття 7, 31 Закону України «Про тваринний світ», розділи ІІІ, ІV, V Порядку утримання та розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних умовах, затверджений наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №429 від 30.09.2010), а також вжити заходи щодо приведення до вимог діючого законодавства користування ділянками лісового фонду (лісовими ділянками) на яких збудовано вольєр площею 294,2 га в урочищі «Багна» (квартал 10 виділи 21-30.34-42; квартал 14 виділи 26-29, 33-36, 47, 48, 50-55; квартал 15 виділ 1-31, 38, 39; квартал 16 виділ 7-12, 14-16, 18, 19, 21-32; квартал 19 виділ 1-11, 27-29, 52-54 Козівського лісництва ДП «Сколівський ЛГ»), та земельними ділянками Козівської ТГ у межах вольєра розташованих, поміж зазначеними вище лісовими кварталами Козівського лісництва до 22.08.2021 (статті 18, 20 Лісового кодексу України, статті 125, 126 Земельного кодексу України).

При вирішенні позовних вимог що скасування припису в частині п.1 порушення суд керується, наступним:

Відносини у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу, об`єкти якого перебувають у стані природної волі, у напіввільних умовах чи в неволі, на суші, у воді, грунті та повітрі, постійно чи тимчасово населяють територію України або належать до природних багатств її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, регулюються Конституцією України, цим Законом, законами України "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про мисливське господарство та полювання" та іншими нормативно-правовими актами. Дикі тварини, які перебувають у стані природної волі в межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, інші об`єкти тваринного світу, на які поширюється дія цього Закону і які перебувають у державній власності, а також об`єкти тваринного світу, що у встановленому законодавством порядку набуті у комунальну або приватну власність і визнані об`єктами загальнодержавного значення, належать до природних ресурсів загальнодержавного значення. Об`єкти тваринного світу в Україні можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Об`єкти тваринного світу в Україні знаходяться під охороною держави незалежно від права власності на них. Об`єкти тваринного світу, вилучені із стану природної волі, розведені (отримані) у напіввільних умовах чи в неволі або набуті іншим не забороненим законом шляхом, можуть перебувати у приватній власності юридичних та фізичних осіб.

Згідно ст. 31 Закону України «Про тваринний світ» правила добування диких тварин, а також їх утримання і розведення у напіввільних умовах чи в неволі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, і центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері рибного господарства. Порядок (затверджений Наказом від 30.09.2010 «Про затвердження Порядку утримання та розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних умовах», далі Порядок), встановлює механізм утримання, використання диких тварин, у тому числі занесених до Червоної Книги України або які є об`єктами регулювання Конвенції про міжнародну торгівлю видами дикої фауни та флори, що знаходяться під загрозою зникнення (далі - CITES), у неволі або в напіввільних умовах, визначає права і обов`язки власників диких тварин, а також контроль у цій сфері. Для певних видів (груп видів диких тварин) може встановлюватися окремий порядок відповідно до чинного законодавства. І саме цей порядок і визначає механізм утримання як дозвільних документів на утримання тварин так і умови, які необхідні для утримання тварин. Порядок поширюється на юридичних та фізичних осіб, які утримують диких тварин в умовах неволі або в напіввільних умовах на території України, за виключенням суб`єктів господарювання, що здійснюють господарську діяльність у сферах рибного господарства та аквакультури.

Згідно визначень у Порядку, дикі тварини - тварини, природним середовищем існування яких є дика природа, у тому числі ті, які перебувають у неволі чи напіввільних умовах.

Вольєр-обгороджена ділянка природних угідь для утримання тварин.

Розділ третій Порядку визначає умови утримання та розведення диких тварин у неволі.

У місцях, де утримуються та розводяться дикі тварини, які перебувають у стані неволі, має бути забезпечено їх облік шляхом ведення відповідного журналу. Даний облік ведеться при утриманні тварин у неволі.

Пункт 4.1 Порядку передбачає, що у місцях, де утримуються та розводяться дикі тварини, які перебувають у стані неволі, має бути забезпечено їх облік шляхом ведення відповідного журналу. Журнал має бути прошитим та пронумерованим. Щодо тварин має містити таку інформацію: (дані про власника або утримувача тварини в/з господарстві(а) якого тварина утримується/вибуває; дані про господарство, в/звідки якому утримується/прибула тварина; дані про перевізника (найменування); дата та причини вибуття/прибуття тварини з/в господарства(о); дані електронного чипування, та (або) генетичної ідентифікації (за наявності), ідентифікаційні мітки (вушні бирки, татуювання тощо), для птахів - номера кілець (зазначаються за наявності); біологічний вид, назва (наукова назва) тварин; кличка (за наявності); стать (якщо визначена); дата народження або орієнтовний вік тварини на момент прибуття; документ про походження тварини (вилучена з природного середовища, ввезена в Україну з інших країн, факт купівлі, обміну, отримання у спадок тощо), відомості про батьків (за наявності); морфометричні показники, зокрема довжина і маса тіла на момент прибуття (за можливості); інші ознаки, що дають змогу ототожнити тварину, зокрема зроблені з двох боків фотографії всього тіла, окремі фото і опис особливих прикмет, до яких можуть відноситися, наприклад, шрами та ділянки з аномальною пігментацією шкіри; стан здоров`я тварини та епізоотичний стан господарства, в якому утримується тварина; відомості про травми, перенесені хвороби, вагітність, пологи;

дані щодо вакцинації, лабораторних досліджень; дані про загибель, падіж, евтаназію, утилізацію). Тобто порядок визначає механізм обліку тварин, яких утримують в неволі. Щодо викладеного як в акті перевірки так і матеріалами справи підтверджено, що позивач скерував на адресу відповідача інформацію щодо виконання припису №318-07 від 22.07.2021 за результатами проведення перевірки ТзОВ «Тустань» і прийняттям оскарженого припису. Також інформовано екологічну інспекцію, що позивач не утримує тварин у неволі, і будівництво вольєру здійснювалося для напіввільного утримання тварин.

Суд при оцінці зібраних доказів враховує і в порядку ст. 78 КАС України, Рішення Трускавецького міського суду Львівської області від 10.09.2021 у справі №457/1004/21, Постанову Сколівського районного суду Львівської області у справі №453/1167/21, та Постанову Трускавецького міського суду Львівської області у справі №457/67/22 від 11.03.2022, якими скасовані накладені адміністративні штрафи на керівника ТзОВ «Тустань» саме за результатами перевірки від 16.07.2021.

Судом встановлено, що у позивача перебували тварини, які ввезені з іншої країни, однак такі не відносяться до тих тварин, облік яких варто вести за оскарженим приписом. Так як, диких тварин з числа представників місцевої фауни на час проведення перевірки на території позивача у збудованому вольєрі не було. Такі тварини не вилучалися і не можуть обліковуватися , і відповідно наявний обов`язок вести облік таких. Отже викладене у приписі порушення щодо обов`язку вести облік диких тварин, зокрема ратичних з числа представників місцевої фауни, що перебувають у межах збудованого вольєру, внаслідок їх перебування чи заходу на територію вольєра, під час довготривалого будівництва огорожі не відповідають вимогам Закону України «Про тваринний світ» та відсутність такого обліку суперечить і Порядку утримання та розведення диких тварин, які перебувають у стані неволі або в напіввільних умовах. Даний порядок визначає механізм обліку тварин, які перебувають у неволі.

Суд дійшов висновку, що припис в частині п.1 зафіксованого порушення не відповідає дійсним обставинами та спростовуються долученими доказами до матеріалів справи. Отже, відсутні підстави для визнання протиправним і скасування припису в цій частині.

Щодо п.2 припису, а саме вжити заходи щодо приведення до вимог діючого законодавства користування ділянками лісового фонду (лісовими ділянками) на яких збудовано вольєр площею 294,2 га в урочищі «Багна» (квартал 10 виділи 21-30.34-42; квартал 14 виділи 26-29, 33-36, 47, 48, 50-55; квартал 15 виділ 1-31, 38, 39; квартал 16 виділ 7-12, 14-16, 18, 19, 21-32; квартал 19 виділ 1-11, 27-29, 52-54 Козівського лісництва ДП «Сколівський ЛГ»), та земельними ділянками Козівської ТГ у межах вольєра розташованого, поміж зазначеними вище лісовими кварталами Козівського лісництва до 22.08.2021 (статті 18, 20 Лісового кодексу України, статті 125, 126 Земельного кодексу України), суд зазначає таке.

Як зафіксовано в акті перевірки від 16.07.2021р, у позивача відсутні речові права на використання земель Козівської ОТГ для будівництва вольєру, площею 294,2 га. За результатами перевірки і винесено припис на усунення порушення. В ході розгляду даної справи позивач, долучив до матеріалів справи лист за підписом начальника Інспекції, який скеровує на адресу Головного Управління Держгеокадастру у Львівській області для реагування в роботі, обставин, які потребують дослідження, а саме щодо порушення використання землі Козівської ОТГ без належних документів для реагування при перевірці щодо дотримання вимог земельного законодавства, так як до повноважень екологічної Інспекції не входить здійснення контролю (нагляду) за порушенням вимог законодавства в частині використання земельних ділянок із земель лісогосподарського призначення, промисловості та ін. земель (крім земель водного фонду та земель природно-заповідного фонду ) без державної реєстрації права на земельні ділянки, передбачених статтями 125, 126 ЗК України.

За результатами перевірки Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області складено Акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту землі від 10.12.2021 №542-ДК/517/АП/09/01/-21. Даний акт фіксує, що земельна ділянка, яка розташована на території Козівської сільської ради, Стрийського району, Львівської області орієнтовною площею 294,9793га, відноситься до земель лісогосподарського призначення та земель лісового фонду, з цільовим призначенням -09.01. Для ведення лісового господарства і пов`язаних послуг, перебуває у державній власності та використовується ТОВ «Тустань». Під час здійснення державного контролю встановлено, що ТзОВ «Тустань» укладено договір з Львівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства договір №56 від 20.03.2018 про умови ведення мисливського господарства; ДП «Сколівське лісове господарство» договір №14/2020-В від 15.05.2020 про справляння плати за користування мисливським угіддями; з Сколівське дочірнє лісогосподарське підприємство «Галсільліс» - договір №04 від 24.10.2019 про право користування мисливськими угіддями (лісовими ділянками), згідно з яким Сколівське ДЛГП «Галсільліс» передає ТзОВ «Тустань» в тимчасове користування мисливські угіддя загальною площею 1332 га, а саме квартали:5,6,10.11,13 Козівської сільської ради, квартал 23 Орявської сільської ради, квартал 18 Плав`янської сільської ради, квартал 13,14 Риківської сільської ради, квартали 5,6 Головецької сільської ради.

Щодо розміщення на спірній земельній ділянці вольєру, то на розміщення такого була згода ДП «Сколівське лісове господарство». Управлінням Держгеокадастру у Львівській області встановлено, що будівництво вольєру не проводилося на землях, які можуть перебувати у приватній власності, що в свою чергу могло призвести до порушення прав землекористувачів. За результатами державного заходу перевірки виявлено, що у Козівської ОТГ відсутні будь які право встановлювальні документи про перебування зазначених земель у межах адміністративної території Козівської ТГ, що відображено у даних Державного земельного кадастру, а також викопіювання з кадастрової карти щодо земельної ділянки, яка розташована в межах 4624883000:02:000. Згідно викопіювання земельна ділянка №НВ-4617471062021 орієнтовною площею 294,9793 га відноситься до земель лісогосподарського призначення та земель лісового фонду і перебуває у державній формі власності.

Отже, як встановлено судом у частині зафіксованого порушення щодо вжиття заходів приведення до вимог діючого законодавства користування ділянками лісового фонду (лісовими ділянками) на яких збудовано вольєр площею 294,2 га позивачем не порушено вимоги як Лісового кодексу так і Земельного кодексу, так як вольєр для утримання та розведення у напіввільних умовах диких тварин збудований на земельній ділянці, яка відноситься до лісогосподарського призначення та земель лісового фонду і перебуває у державній формі власності. Тобто земля не є власністю Козівської ОТГ і не перебуває у приватній власності.

Суд дійшов висновку, що припис у частині вжиття заходів щодо приведення до вимог діючого законодавства користування ділянками лісового фонду (лісовими ділянками) на яких збудовано вольєр площею 294,2 га в урочищі «Багна» (квартал 10 виділи 21-30.34-42; квартал 14 виділи 26-29, 33-36, 47, 48, 50-55; квартал 15 виділ 1-31, 38, 39; квартал 16 виділ 7-12, 14-16, 18, 19, 21-32; квартал 19 виділ 1-11, 27-29, 52-54 Козівського лісництва ДП «Сколівський ЛГ»), та земельними ділянками Козівської ТГ у межах вольєра розташованих, поміж зазначеними вище лісовими кварталами Козівського лісництва до 22.08.2021 (статті 18, 20 Лісового кодексу України, статті 125, 126 Земельного кодексу України ) підлягає скасуванню.

Враховуючи наведене суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги в частині оскарження припису № 318-07 від 22.07.2021 є обґрунтованими та підлягають задоволенню .

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач жодного разу в засідання суду не заявився, відзив долучив, лиш з інформуванням про наявність кримінального провадження. Інших доказів у підтвердження викладеного в акті перевірки до суду не долучив.

Згідно з ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За наведених обставин позовні вимоги підлягають задоволенню.

За наслідками розгляду даної справи розподіл судових витрат здійснюється відповідності до ст. 139 КАС України.

Керуючись ст.ст.14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «Тустань» (82600, Львівська область, Сколівський район, с. Дубина; код ЄДРПОУ 32477768) до Державної екологічної інспекції у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 98; код ЄДРПОУ 38057086) задовольнити повністю.

Визнати протиправним і скасувати припис Державної екологічної інспекції у Львівській області №318-07 від 22.07.2021.

Стягнути з Державної екологічної інспекції у Львівській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Тустань» 2270 (дві тисячі двісті сімдесять) грн судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295-297 КАС України.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 12.05.2022.

Суддя Сподарик Н.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.05.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу104277305
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —380/20680/21

Рішення від 09.05.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 01.02.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 20.12.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 24.11.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні