Рішення
від 11.05.2022 по справі 340/1713/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/1713/22

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) адміністративну справу

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю «Ва Грейн Експресс» (28000, Кіровоградська обл., м. Олександрія, вул. Бульвар, 43/2, ЄДРПОУ 37583626)

до відповідача: Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області (25004, м. Кропивницький, вул. Генерала Родимцева, 102, ЄДРПОУ 39816845)

про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Представник позивача звернулася з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову відділу державного нагляду контролю у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування до ТОВ «Ва Грейн Експресс» адміністративно-господарського штрафу №311454 від 02.02.2022 року.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 14.03.2022 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (а.с.16-17).

Позов мотивовано тим, що ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт», якою регламентовані правовідносини та відповідальність учасників перевезень автомобільним транспортом, чітко встановлює, що застосування адміністративно - господарських штрафів за порушення вимог даного закону можливе не до будь-якої особи, а виключно до автомобільного перевізника, яким позивач, станом на 02.12.2021 р., не був. Представник позивача вказує, що відповідно до договору №1 ОЗК оренди транспортних засобів від 01.02.2020 р., який укладено між позивачем (орендодавець) та ТОВ «Олександрійська зернова компанія» (орендар), позивачем передано в довгострокову оренду транспортні засоби, в тому числі транспортний засіб «Scania», державний номерний знак НОМЕР_1 . Однак, відповідач розглядаючи справу про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт не взяв до уваги, що власником вантажу та його перевізником був інший суб`єкт господарювання.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнаються (а.с.21-27). Зазначивши, що при проведенні рейдової перевірки посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у Одеській області зупинений транспортний засіб марки «Scania» реєстраційний номер НОМЕР_1 , який здійснював перевезення вантажів без оформлення документів передбачених ст.48 Законом України «Про автомобільний транспорт». Зазначав, що за наслідками встановленого порушення складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №328033 від 02.12.2021 року, що і стало підставою для винесення постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №311454 від 02.02.2022 року. Окрім того, представник відповідача зазначає, що договір оренди транспортних засобів на який посилається позивач, водієм під час перевірки не надавався, крім того позивача викликано на розгляд справи про порушення автотранспортного законодавства 02.02.2022 р., однак позивач не прибув на розгляд справи, пояснень чи додаткових документів на адресу Відділу не направляв, а тому відповідачу не було відомо про наявність даного договору. З цих підстав просив суд відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши справу в порядку спрощеного (письмового) провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

02.12.2021 посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки у Одеській області, на ділянці дороги М-14 Одеса-Мелітополь 21км+434м, проведено рейдову перевірку транспортного засобу марки «Scania», державний номерний знак НОМЕР_1 , яким здійснювалися перевезення вантажів, без оформлення документів передбачених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме - відсутня роздруківка по режиму праці та відпочинку водія за 02.12.2021 р. та особиста картка водія.

За наслідками перевірки складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №328033 від 02.12.2021 року, яким зафіксовано порушення, передбачене абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" - надання послуг з перевезення вантажу без оформлення документів, перелік яких визначено статтею 48 цього Закону, а саме - відсутні щоденні реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водія за 02.12.2021 року, картка водія (а.с.41).

Повідомлення про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, який був призначений на 02.02.2022 року, направлено позивачу у встановленому порядку (а.с.44-45).

В.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті, розглянувши справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт, виніс постанову №311454 року, якою на підставі абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт" до ТОВ «Ва Грейн Експресс» застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що склало 17000 грн. (а.с.40)

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що вантажний автомобіль марки «Scania», державний номерний знак НОМЕР_1 , належить на праві власності ТОВ «Ва Грейн Експресс», про що свідчать відомості, зазначені в свідоцтві про реєстрацію даного транспортного засобу (а.с.42-43).

Судом встановлено, що згідно договору №1 ОЗК оренди транспортних засобів від 01.02.2020 р. ТОВ «Ва Грейн Експресс» (Орендодавець) передано у платне користування ТОВ «Олександрійська зернова компанія» (Орендар), зокрема, транспортний засіб марки «Scania», державний номерний знак НОМЕР_1 на строк до 31.12.2030 року (а.с.6-7). Про факт передачі даного транспортного засобу на виконання зазначеного договору свідчить акт приймання передачі за договором від 01.02.2020 р. №1-ОЗК (а.с.8-10).

Вищезазначений договір діяв, станом на час виникнення спірних правовідносин, та недійсним у встановленому законодавством порядку не визнавався.

Доказів, які б спростовували встановлені судом обставини сторонами суду не надано.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені в Законі України «Про автомобільний транспорт» від 05 квітня 2001 року №2344-IIІ (далі за текстом - Закон №2344-III).

Частиною 14 статті 6 Закону №2344-IIІ встановлено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

В силу статті 34 Закону №2344-III, автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Відповідно до частин 1, 2 статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:

для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;

для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Згідно з абз.3 ч.1 ст.60 Закону №2344-IIІ За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Абзацом 1 частини 1 статті 60 Закону №2344-IIІ визначено, що суб`єктом відповідальності за порушення законодавства про автомобільний транспорт - є автомобільний перевізник.

В розумінні вимог статті 1 Закону N 2344-III автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.

Відповідно до ст.33 Закону №2344-IIІ автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовується на законних підставах.

Згідно з розділом 1 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 року №363, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 року за №128/2568, товарно-транспортна документація - комплект юридичних документів, на підставі яких здійснюють облік, приймання, передавання, перевезення, здавання вантажу та взаємні розрахунки між учасниками транспортного процесу. Товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов`язкові реквізити, передбачені цими Правилами. Перевізник - фізична або юридична особа - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами. Транспортна послуга - перевезення вантажів та комплекс допоміжних операцій, що пов`язані з доставкою вантажів автомобільним транспортом.

Враховуючи те, що автомобільним перевізником в даних правовідносинах є ТОВ «Олександрійська зернова компанія», застосування штрафу до ТОВ «Ва Грейн Експресс» є безпідставним, оскільки позивач у спірних правовідносинах не мав статусу автомобільного перевізника в розумінні статей 1, 33 Закону №2344-ІІІ, а тому не може бути суб`єктом відповідальності, передбаченої абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону №2344-III.

В силу вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем по справі, як суб`єктом владних повноважень, не виконано покладеного на нього обов`язку щодо доказування правомірності прийняття оскаржуваної постанови.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про протиправність постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті, якою застосовано до ТОВ «Ва Грейн Експресс» штраф у розмірі 17000,00 грн., яка підлягає скасуванню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Суд зазначає, що Відділ державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті - не є розпорядником бюджетних коштів, оскільки є структурним підрозділом апарату Державної служби України з безпеки на транспорті та її територіальним органом. А тому, судові витрати, понесені позивачем на сплату судового збору у розмірі 2481,00 грн. (а.с.11), слід стягнути на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті.

Керуючись ст.ст.9, 132, 134, 139, 243-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу №311454 від 02 лютого 2022 року.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Ва Грейн Експресс» (ЄДРПОУ 37583626) здійснені ним судові витрати на оплату судового збору в сумі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (ЄДРПОУ 39816845).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду С.В. Дегтярьова

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.05.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104336626
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —340/1713/22

Рішення від 11.05.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 13.03.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні