Рішення
від 16.05.2022 по справі 420/214/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/214/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд під головуванням судді Андрухіва В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовною заявою Головного управління Держпраці в Одеській області до Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія» про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), дозвільної системи у сфері господарської діяльності,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Держпраці в Одеській області звернулося до суду з позовом до Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія», в якому просить: застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія» шляхом зобов`язання Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія» зупинити виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 B; експлуатації ПЛ-10 кв довжиною 0,152 км; КТПН 4012 з трансформатором 160 кВА, за юридичною адресою вул. Енгельса, буд. 13, селище міського типу Олександрівка, місто Іллічівськ, Одеська область, 68000, у зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до наказу Головного управління від 14.12.2021 року № 1882 у період з 17.12.2021 року по 20.12.2021 року посадовою особою Головного управління було проведено позапланову перевірку Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія» (юридична адреса: вул. Енгельса, буд. 13, смт. Олександрівка, м. Іллічівськ, Одеська область, 68000) з метою перевірки виконання раніше виданого припису від 28.10.2019 року № 15/14.3/08-1224-1920.

Під час позапланової перевірки встановлено, що неусуненими є 12 пунктів раніше виданого припису від 28.10.2019 року № 15/14.3/08-1224-1920, з них 4 порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Статтею 4 Закону України «Про охорону праці» визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Враховуючи вищезазначене, а також порушення законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, викладені у рядках № 2, 3, 4, 7 розділу «Опис виявлених порушень» Акту від 20 грудня 2021 року № 15/12.3-10-1373, з метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей, на думку позивача, є підстави для негайного зупинення виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В; експлуатації ПЛ-10 кВ довжиною 0,152 км; КТПН 4012 з трансформатором 160 кВА за вищевказаною адресою.

Ухвалою від 10.01.2022 року прийнято до розгляду вказану позовну заяву та відкрито провадження у справі. Ухвалено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Вказану ухвалу відповідач отримав 29.01.2022 року, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення рекомендованого поштового відправлення (а.с. 35).

Відповідач відзив на позовну заяву не подав.

Дослідивши в порядку письмового провадження наявні в матеріалах справи докази, суд встановив такі обставини.

Відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області від 14.12.2021 року №1882 та згідно з направленням на проведення перевірки від 14.12.2021 року №15/01-29-1851, посадовими особами Головного управління Держпраці в Одеській області було проведено позапланову перевірку Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія» (вул. Енгельса, буд. 13, смт. Олександрівка, м. Іллічівськ, Одеська область, 68000; код ЄДРПОУ: 21022425), зокрема, на предмет додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки (а.с. 17-18).

Головним управлінням Держпраці в Одеській області складено Акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання Спільним Українсько-Турецьким підприємством «Імперія» вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки від 20.12.2021 року №15/12.3-10-1373 (а.с. 19-23).

Під час проведення позапланової перевірки було виявлено 13 порушень відповідачем вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких чотири (№№ 2, 3, 4, 7 акту перевірки) створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- № 2 - ст.21 Закон України «Про охорону праці» - дозвіл на експлуатацію обладнання з підвищеною небезпекою товариством не отримано, а саме на експлуатацію: ПЛ-10 кВ довжиною 0,152 км.; КТПН 4012 з грансформатором 160 кВА. Порушено: п.8 дод. 3 Постанови Кабінету Міністрів України №1107 від 26.10.2011 (зі змінами);

- № 3 - ст.21 Закон України «Про охорону праці» - декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки на роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В підприємством не подано в ГУ Держпраці. Порушено: ст.21 ЗУ-2694 «Про охорону праці»; Постанова Кабінету Міністрів України №1107 від 26.10.2011 зі змінами;

- № 4 - ст.13 Закон України «Про охорону праці» - опосвідчення безпечного стану електроустановок об`єднання, що вичерпали свій ресурс, експертно-технічними центрами або іншими спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл на виконання таких робіт, не проведено. Порушено: п.8.6 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»;

- № 7 - ст.13 Закон України «Про охорону праці» - відсутні випробувані засоби захисту відповідно до норм комплектування, а саме: Ізолювальна штанга (оперативна або універсальна) - 2 шт. на кожний клас напруг; Покажчик напруги - 2 шт. на кожний клас напруг; Ізолювальні кліщі (за відсутності універсальної штанги) - 1 шт. на кожний клас напруг (за наявності запобіжників на ці напруги); Діелектричні рукавички - не менше 2 пар; Діелектричне взуття - 1-пара; Переносні заземлення -2 шт. на кожен клас напруг; Захисні огородження (щити) - не менше 2 шт.; Плакати і знаки безпеки (переносні) - За місцевими умовами експлуатації обладнання (далі - за місцевими умовами); Захисні окуляри - 2 пари. Порушено: п.4.2.5, п. 4.2.9., дод. 2, НПАОП 40.1-1.07-01 «Правила експлуатації електрозахисних засобів».

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пункт 7 вищезазначеного Положення передбачає, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Стаття 4 Закону № 2694-XII передбачає, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Частина перша статті 39 Закону України від 14.10.1992 № 2694-XII Про охорону праці (далі за текстом - Закон № 2694-XII) встановлює, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема: безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції; забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Згідно з абзацом другим статті 1 Закону України від 05.04.2007 № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі за текстом - Закон №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з частиною п`ятою статті 4 Закону № 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Системний аналіз наведених норм чинного законодавства вказує на те, що державний нагляд у сфері господарської діяльності має на меті виявити та запобігти порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання, що здійснюється як в інтересах суспільства, так і для забезпечення безпеки життя та здоров`я людини, а також належних, безпечних і здорових умов праці.

Підставою для звернення органу державного нагляду до суду з вимогою про зупинення суб`єктом господарювання виконання певних робіт є акт перевірки, в ході якої виявлено порушення вимог законодавства, що становлять загрозу життю та здоров`ю працюючих. Водночас застосування заходів реагування у сфері державного нагляду здійснюється судом до усунення суб`єктом господарювання тих порушень, що стали підставою для застосування заходів реагування.

Під загрозою життю та здоров`ю людей слід розуміти виникнення умов, за яких подальше продовження господарської діяльності, виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди громадянам, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Відтак, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. При цьому застосування таких заходів обумовлюється саме наявністю факту порушення вимог законодавства, що зафіксований в акті перевірки та залишається не усунутим на час розгляду судом відповідного позову органу державного нагляду (контролю).

Суд встановив, що позивач, як суб`єкт нагляду у сфері охорони праці та промислової безпеки, в ході позапланової перевірки виявив факти істотних порушень відповідачем вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, що підтверджується Актом від 20.12.2021 року №15/12.3-10-1373 (а.с. 19-23).

Суд погоджується з доводами позивача, що відповідач створює небезпечні умови для роботи своїх працівників, а виявлені порушення законодавства про охорону праці, промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.

Доказів усунення виявлених порушень, зокрема, зафіксованих у пунктах 2, 3, 4, 7 Опису виявлених порушень Акта від 20.12.2021 року №15/12.3-10-1373, відповідач суду не надав.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

За таких обставин, позовні вимоги Головного управління Держпраці в Одеській області є обґрунтованими та підлягають повному задоволенню.

При цьому, в юридичній адресі відповідача суд зазначає актуальне найменування населеного пункту (смт. Олександрівка, м. Чорноморськ).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 77, 90, 241-246, 293 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Головного управління Держпраці в Одеській області (адреса: проспект Шевченка, 2, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 39781624) до Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія» (адреса: вул. Енгельса, 13, смт. Олександрівка, м. Чорноморськ, Одеська область, 68000, код ЄДРПОУ 21022425) - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія» (адреса: вул. Енгельса, 13, смт. Олександрівка, м. Чорноморськ, Одеська область, 68000, код ЄДРПОУ 21022425) шляхом зобов`язання Спільного Українсько-Турецького підприємства «Імперія» зупинити виконання робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 B; експлуатації ПЛ-10 кв довжиною 0,152 км; КТПН 4012 з трансформатором 160 кВА, за юридичною адресою: вул. Енгельса, буд. 13, селище міського типу Олександрівка, місто Чорноморськ, Одеська область, 68000, у зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Суддя В.В. Андрухів

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104337441
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/214/22

Рішення від 16.05.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Ухвала від 10.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні