Рішення
від 16.05.2022 по справі 480/14097/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 травня 2022 року Справа № 480/14097/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/14097/21

за позовом Управління Держпраці у Сумській області

до Обласного комунального підприємства "Аеропорт Суми"

про застосування заходів реагування,-

В С Т А Н О В И В:

Управління Держпраці у Сумській області звернулось до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Обласного комунального підприємства "Аеропорт Суми", в якій просить:

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Обласного комунального підприємства АЕРОПОРТ СУМИ, а саме зупинити до усунення порушень:

- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках (порушення зазначене в пункті 4, 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра (порушення зазначене в пункті 5, 10, 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме: устаткування напругою понад 1000В (електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне електрообладнання) - трансформаторні підстанції ТП-185, ТП-2, ТП-3, ТП-414, ТП-6, ТП-7, ТП-8 (порушення зазначене в пункті 4, 6, 9 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: зварювальні та газополум`яні роботи (крім робіт на машинах, механізмах, устаткуванні підвищеної небезпеки) (порушення зазначене в пункті 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021).

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Управлінням Держпраці у Сумській області 25.11.2021 року проведена позапланова перевірка відповідача з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці, промислової безпеки та гігієни праці в частині виконання вимог раніше виданого припису №СМ2935/1033/766 від 19.10.2021, за результатами якої складено Акт перевірки суб`єкта господарювання № СМ3113/1033 від 25.11.2021, в якому зафіксовано порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які несуть загрозу життю та здоров`ю людей, а тому просить позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою суду від 24.12.2021 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Відповідач, отримавши копію ухвали про відкриття провадження у справі 03.02.2022 (а.с. 20), у встановлений судом строк відзиву на позов не надав.

Дослідивши наявні матеріали справи, заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що на підставі наказу № 1216 від 22.11.2021 "Про позапланову перевірку" (а.с. 4) Управлінням Держпраці у Сумській області 25.11.2021 року проведена позапланова перевірка Обласного комунального підприємства «Аеропорт Суми» щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового значення, за результатами якої складено Акт перевірки № СМ3113/1033 від 25.11.2021 (а.с. 5-8), в якому зафіксовано порушення нормативно-правових актів з охорони праці, серед яких є порушення, які несуть загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- не проведені регламентні роботи з опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці»; пункту 8.1-8.7 розділу 8 НПАОП 40.1-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів»; пункту 4.1-4.5 розділу 4 НПАОП 0.00-6.15-99 «Порядок проведення опосвідчення електроустановок споживачів» (порушення зазначене в пункті 4 Акта перевірки суб`єкта господарювання № СМ31 13/1033 від 25.11.2021);

- суб`єктом господарювання виконуються роботи підвищеної небезпеки без подання до територіального органу Держпраці декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства про охорону праці, а саме: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, що є порушенням вимог статті 21 Закону України «Про охорону праці»; пункту 21 «Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року №1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 року №77) та пункту 3 Група Б Переліку видів робіт підвищеної небезпеки Додатку 2 до даного Порядку (порушення зазначене в пункті 5 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- повідомлення про результати ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки за об`єктом м.Суми, вул. Кірова, 221 потребує перегляду та доопрацювання. При проведенні ідентифікації не враховано наявність на об`єкті трансформаторного мастила, що є порушенням вимог статті 9 Закону України «Про об`єкти підвищеної небезпеки»; пункту 6, пункту 19 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №956 від 11.07.2002 (порушення зазначене в пункті 6 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМЗ 113/1033 від 25.11.2021);

- суб`єктом господарювання експлуатується без отримання дозволу територіального органу Держпраці устаткування підвищеної небезпеки, а саме: устаткування напругою понад 1000В (електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне електрообладнання) - трансформаторні підстанці ТП-185, ТП-2, ТП-3, ТП-414, ТП-6, ТП-7, ТП-8, що є порушенням вимог статті 21 Закону України «Про охорону праці», пункту 6. 7, 9 «Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року №1107 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 №77); пункту 8 Групи А Переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2021 №77 (порушення зазначене в пункті 9 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- не призначено працівника, відповідального за організацію і безпечне виконання робіт на висоті, який пройшов навчання та перевірку знань з НПАОП 0.00-1.15-07 «Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті», що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці», пункту 1.12 розділу 1 НПАОП 0.00-1.15-07 «Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті» (порушення зазначене в пункті 10 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- не проведена атестація робочих місць за умовами праці згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці та Методичними рекомендаціями щодо проведення атестації робочих місць за умовами праці, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці», пункту 3 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року №442 (порушення зазначене в пункті 11 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- не надано підтверджуючих документів щодо організації проведення лабораторних досліджень умов праці з визначенням шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу на всіх робочих місцях, окрім оператора котельні та електрозварника згідно наданого штатного розпису від 12.10.2021 року, що є порушенням вимог статті 13 Закону України «Про охорону праці», пункту 3 Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затвердженого наказом МОЗ від 21 травня 2007 року №246 (порушення зазначене в пункті 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021).

Обласне комунальне підприємство «АЕРОПОРТ СУМИ» виконує на підставі дозволу №487.14.59, строк дії якого продовжено до 29.12.2024, наступні роботи підвищеної небезпеки:

- зварювальні та газополум`яні роботи (крім робіт на машинах, механізмах, устаткуванні підвищеної небезпеки);

- зберігання балонів із стисненим, зрідженим та вибухонебезпечним газом (балони сталеві безшовні місткістю до 55 л для стисненого кисню; балони сталеві зварні місткістю до 55 л для пропан-бутану; балони сталеві безшовні місткістю до 4 л для стисненого повітря, а саме: балони для легеневого апарата АСВ-2 в кількості 4 одиниць: з/н 2185, 2531, з робочим тиском не більше 16 МПа (160 кгс/см2), з/н 12438, 1250, з робочим тиском не більше 20 МПа (200 кгс/см2), V=4л, рік виготовлення 1985, СРСР).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Статтею 38 Закону України Про охорону праці передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Згідно з ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини 5 статті 2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) сфері господарської діяльності заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, визначено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

В силу п. 7 Положення про Державну службу України з питань праці, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно Положення про Управління Держпраці у Сумській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 № 84, одним з основних завдань Управління є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду.

З матеріалів справи, судом встановлено, що в ході позапланової перевірки позивачем встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 25.11.2021 року № СМ3113/1033 порушення вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки.

Статтею 4 Закону України Про охорону праці (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Перелік робіт з підвищеною небезпекою затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України "Про охорону праці" роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Суд зазначає, що станом на час розгляду справи відповідачем не надано належних та допустимих доказів усунення порушень, зазначених у Акті перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021, які створюють загрозу здоров`ю та життю працівників.

Таким чином, оскільки порушення, викладені у акті відповідачем не виконано, а тому позовні вимоги позивача щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду є обґрунтованими.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що підлягають застосуванню заходи реагування у сфері державного нагляду до Обласного комунального підприємства АЕРОПОРТ СУМИ, а саме зупинення до усунення порушень: виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках (порушення зазначене в пункті 4, 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021); виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра (порушення зазначене в пункті 5, 10, 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021); експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме: устаткування напругою понад 1000В (електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне електрообладнання) - трансформаторні підстанції ТП-185, ТП-2, ТП-3, ТП-414, ТП-6, ТП-7, ТП-8 (порушення зазначене в пункті 4, 6, 9 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021); виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: зварювальні та газополум`яні роботи (крім робіт на машинах, механізмах, устаткуванні підвищеної небезпеки) (порушення зазначене в пункті 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021).

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління Держпраці у Сумській області до Обласного комунального підприємства "Аеропорт Суми" про застосування заходів реагування задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Обласного комунального підприємства АЕРОПОРТ СУМИ (код ЄДРПОУ 31014118), а саме зупинити до усунення порушень:

- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в діючих електроустановках (порушення зазначене в пункті 4, 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра (порушення зазначене в пункті 5, 10, 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- експлуатацію устаткування підвищеної небезпеки, а саме: устаткування напругою понад 1000В (електричне устаткування електричних станцій та мереж, технологічне електрообладнання) - трансформаторні підстанції ТП-185, ТП-2, ТП-3, ТП-414, ТП-6, ТП-7, ТП-8 (порушення зазначене в пункті 4, 6, 9 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021);

- виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: зварювальні та газополум`яні роботи (крім робіт на машинах, механізмах, устаткуванні підвищеної небезпеки) (порушення зазначене в пункті 11, 12, 13 Акта перевірки суб`єкта господарювання №СМ3113/1033 від 25.11.2021).

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги на рішення суду протягом тридцяти днів з дня складення судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104338515
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —480/14097/21

Рішення від 16.05.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 24.12.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні