ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/2120/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Глобинської міської ради Полтавської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
04 лютого 2022 року ОСОБА_1 (надалі - позивач; ОСОБА_1 ) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Глобинської міської ради Полтавської області (надалі також відповідач), у якій просить: визнати протиправним та скасувати рішення Глобинської міської ради Полтавської області від 23 грудня 2021 року № 6344 Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га, цільове призначення - для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 , з метою передачі у власність; зобов`язати Глобинську міську раду Полтавської області винести рішення про надання дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га з цільовим призначенням: 01.05 для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 , розташованої поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 5320610100:50:001:0666, яка належить ОСОБА_1 на праві приватної власності, з метою її передачі у власність позивачу.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням 22 сесії 8 скликання Глобинської міської ради Полтавської області від 23.12.2021 №6344 позивачу відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га з цільовим призначенням - 01.05 для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 з посиланням на невідповідність Генеральному плану забудови м. Глобине. Вказує, що бажана земельна ділянка знаходиться поруч із земельною діяльною, що належить позивачу на праві приватної власності. Позивач вважає, що відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є незаконною, оскільки мотиви, що наведені в оскаржуваному рішенні, не ґрунтуються на вимогах законодавства України.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 лютого 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (в письмовому провадженні), витребувано докази від відповідача та встановлено строк для їх надання до суду.
19 квітня 2022 року до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 30-33/, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що при вивченні документів було встановлено, що бажане місце розташування земельної ділянки не відповідає Генеральному плану забудови м. Глобине, оскільки земельна ділянка відноситься до зони відведення залізниці та території магістральної вулиці загальноміського значення, тоді як позивач бажає отримати земельну ділянку для індивідуального садівництва.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
ОСОБА_1 звернувся до Глобинської міської ради Полтавської області із заявою від 14.12.2021 (вхідний №05-04/35401 від 14.12.2021) про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі безоплатно у приватну власність земельної ділянки для індивідуального садівництва орієнтовною площею 0,0828 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 /а.с. 37/.
До вказаної заяви позивачем додано: графічні матеріали, на яких зазначено місце розташування бажаної земельної ділянки /зворот а.с. 38/, копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №187169413, сформованого 01.11.2019 /а.с. 38/, копію паспорта позивача та копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера /а.с. 39, зворот а.с. 39/.
За результатами розгляду вказаної заяви позивача рішенням двадцятої другої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради Полтавської області від 23 грудня 2021 року №6344 "Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га, цільове призначення - для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 , з метою передачі у власність" відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га з цільовим призначенням - 01.05 для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 у зв`язку з невідповідністю Генеральному плану забудови м. Глобине. /а.с. 11,34/.
Позивач не погодився рішенням двадцятої другої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради Полтавської області від 23 грудня 2021 року №6344 "Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га, цільове призначення - для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 , з метою передачі у власність" та звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню двадцятої другої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради Полтавської області від 23 грудня 2021 року №6344 "Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га, цільове призначення - для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 , з метою передачі у власність", суд дійшов таких висновків.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права громадян на землю урегульовано Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (надалі - ЗК України, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Частиною 1 статті 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 ЗК України, відповідно до приписів частини 1 якої до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно з частиною 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Нормами статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності не рідше ніж один раз на місяць.
Частинами 1, 2 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно з пунктом "в" частини 1 статті 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара.
Відповідно до приписів частини 1 статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
За приписами частини 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Як визначено частиною 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.
Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені у постанові Верховного Суду України від 10.12.2013 у справі №21-358а13 та в постановах Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 545/808/17, від 07.06.2019 у справі №826/17196/17, від 25.02.2020 у справі №723/1964/14-а, від 22.04.2020 у справі №818/1707/16.
В якості підстави для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу у спірному рішенні зазначено невідповідність Генеральному плану забудови м. Глобине.
У відзиві на позовну заяву відповідач пояснив, що при вивченні документів встановлено, що бажане місце розташування земельної ділянки не відповідає Генеральному плану забудови м. Глобине, оскільки земельна ділянка відноситься до зони відведення залізниці та території магістральної вулиці загальноміського значення, тоді як позивач бажає отримати земельну ділянку для індивідуального садівництва.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів встановлює Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Відповідно до статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту - містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту; містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.
Згідно з частиною 1 статті 16 цього Закону планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
За приписами статті 17 цього Закону Генеральний план населеного пункту є одночасно видом містобудівної документації на місцевому рівні та документацією із землеустрою і призначений для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Строк дії генерального плану населеного пункту не обмежується.
Частиною 1 статті 18 Закону встановлено, що план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
Досліджуючи чинний на час виникнення спірних правовідносин Генеральний план м. Глобине, викопіювання з якого надано відповідачем до суду /а.с. 35-36/, суд встановив, що частина бажаної позивачем земельної ділянки відноситься до зони магістральної вулиці загальноміського значення, а інша частина - до зони відведення залізниці.
Таким чином, місце розташування земельної ділянки, яку позивач бажає отримати у власність з цільовим призначенням - 01.05 для ведення індивідуального садівництва, згідно Генерального плану м. Глобине відноситься до зони магістральної вулиці загальноміського значення та зони відведення залізниці, а отже, місце розташування об`єкта - бажаної позивачем земельної ділянки не відповідає вимогам генерального плану населеного пункту м. Глобине, що в силу частиною 7 статті 118 ЗК України є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки у власність.
Доводи позивача про те, що бажана земельна ділянка знаходиться поруч із земельною діяльною, що належить позивачу на праві приватної власності, не спростовують факту невідповідності місця розташування бажаної позивачем земельної ділянки вимогам генерального плану населеного пункту м. Глобине, а тому не приймаються судом до уваги.
Зважаючи на встановлені обставини справи та наведені вище норми права, якими врегульовано спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що оспорюване рішення двадцятої другої сесії восьмого скликання Глобинської міської ради Полтавської області від 23 грудня 2021 року №6344 "Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га, цільове призначення - для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 , з метою передачі у власність" прийнято відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а також обґрунтовано, підстави для його скасування відсутні.
Таким чином позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення Глобинської міської ради Полтавської області від 23 грудня 2021 року № 6344 Про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га, цільове призначення - для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 , з метою передачі у власність, а також похідна від неї вимога про зобов`язання Глобинської міської ради Полтавської області винести рішення про надання дозволу гр. ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0828 га з цільовим призначенням: 01.05 для індивідуального садівництва, місце розташування: АДРЕСА_1 , розташованої поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 5320610100:50:001:0666, яка належить ОСОБА_1 на праві приватної власності, з метою її передачі у власність позивачу, - необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Щодо клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення у місячний строк з дати набрання рішенням законної сили, суд зазначає про відсутність підстав для його задоволення з огляду на таке.
Відповідно до частини 1 статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, за приписами вказаної норми покладення таких зобов`язань на суб`єкта владних повноважень є правом, а не обов`язком суду.
Суд не вбачає підстав для застосування зазначеної форми контролю за виконанням судового рішення, оскільки у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 134, 139, 229, 241-245, 262, 382 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) до Глобинської міської ради Полтавської області (ідентифікаційний код 22547673, вул. Центральна, 285, м. Глобине, Полтавська область, 39000) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104358713 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні