ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1841/22
18 травня 2022 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючої судді Мірінович У.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП" до Івано-Франківської митниці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державна казначейська служба України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» до Івано-Франківської митниці, у якій позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Івано-Франківської митниці щодо нездійснення формування (підготовки) та надіслання (подання) до Казначейства електронного висновку про повернення товариству з обмеженою відповідальністю «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» надміру сплачених митних платежів в сумі 103002, 44 грн;
- зобов`язати Івано-Франківську митницю сформувати (підготувати) та надіслати (подати) до Казначейства електронний висновок про повернення товариству з обмеженою відповідальністю «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» надміру сплачені митні платежі в сумі 103002, 44 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 22.07.2019 між Spфlka z ograniczon odpowiedzialnoscia spфlka komandytowa «PODLASIE - EXPRESS» (Польща) та позивачем укладено контракт, згідно якого, продавець продав, а покупець купив автобус марки Mercedes-Benz Tourismo RHD-L, номер VIN: НОМЕР_1 , рік випуску: 2008.
Позивач вказує, що сторонами узгоджено в укладеному контракті, що загальна вартість товару (автобуса) становить 157380, 44 злотих (PLN). Згідно Фактури (Faktura VAT korekta) від 03.11.2021 вартість автобуса становить 157380, 44 злотих (PLN) (Netto), податок на додану вартість - 36197, 50 злотих (PLN) (VAT), 193577, 94 злотих (PLN) (Brutto).
Станом на 12.11.2021, митним брокером подано до митного оформлення електронну митну декларацію (далі - ЕМД) № UA206080/2021/004328 та задекларовано товар: автобус пасажирський, марка «MERCEDES-BENZ», модель «TOURISMO» номер кузова НОМЕР_2 . При цьому, фактурна вартість заявлена в сумі 193577, 94 злотих (PLN). Відповідно до графи 22 та 42 митної декларації та фактури від 03.11.2021 №1/1, - визначення митної вартості здійснено за 1 методом. Відповідно до курсу 6,4672 грн, який відображено в графі 23 статистична вартість становила 1251907, 2536 грн (графа 46). Враховуючи наведене, нараховано загальнообов`язкові державні платежі на вказану суму. До митної декларації долучено: Контракт від 22.07.2019; Додаток №5 від 01.11.2021 до контракту; Додаток № 2 до контракту від 01.06.2020; Фактура від 03.11.2021; Платіжні документи; Декларацію країни відправлення.
Позивач зазначає, що в митній декларації вказано вартість розмитнення автобуса в розмірі 701193,15 грн, яка включає: ввізне мито (20%) - 250381,45грн; акциз - 125294,97грн; ПДВ (20%) - 325516,73 грн. Вказану суму коштів (701193,15 грн) зараховано до бюджету України.
Разом з тим, позивач вказує, що митний брокер зазначив у митній декларації позивача вартість автобуса разом із податком на додану вартість (VAT), який в подальшому підлягав поверненню покупцю автобуса, тобто позивачу, що і відбулося згідно з випискою рахунку станом на 03.12.2021 у сумі 36197, 50 злотих (PLN).
З огляду на що, на переконання позивача, ним надмірно сплачено на рахунок Державної митної служби України митні платежі, оскільки в їх розрахунок включено суму податку (VAT), яка згодом була повернута польською фірмою-продавцем, а отже, нараховані позивачем при митному оформленні на цю суму митні платежі є «надмірними» та підлягають поверненню.
Однак, відповідач відмовив позивачу у їх поверненні, з огляду на що, позивач звернувся до суду із даним позовом та просить суд зобов`язати Івано-Франківську митницю сформувати (підготувати) та надіслати (подати) до Казначейства електронний висновок про повернення товариству надміру сплачені митні платежі.
Ухвалою суду від 19.04.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.
Також суд, цією ж ухвалою, з власної ініціативи, залучив до участі у розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Державну казначейську службу України.
04.05.2022, на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, зі змісту якого слідує, що відповідач повністю заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що згідно з частиною першою статті 295 Митного кодексу України митні платежі нараховуються декларантом або іншими особами, на яких покладено обов`язок із сплати митних платежів відповідно до Митного кодексу України, Податкового кодексу України та інших законів України.
Водночас, фактурна вартість це ціна товарів, які переміщуються через митний кордон України, зазначена в рахунку (рахунку-фактурі, рахунку-проформі тощо) або іншому документі, що визначає вартість товару. Декларант самостійно вносить до митної декларації вказані відомості та з моменту прийняття митної декларації до митного оформлення несе юридичну відповідальність за недостовірність таких відомостей.
Відповідач вказує, що фактурна вартість товару була заявлена позивачем у ЕМД № UA206080/2021/004328 особисто та заявлена за першим - основним методом.
Митний орган стверджує, що ним не здійснювалось коригування визначеної у вказаній митній декларації Товариством з обмеженою відповідальністю «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» митної вартості товару (автотранспортного засобу).
Відповідач вказує, що провівши митний контроль та митне оформлення заявленої митної декларації, - товар, а саме: автобус пасажирський марка «MERCEDES-BENZ», модель «TOURISMO» номер кузова НОМЕР_2 , - випущено у вільний обіг.
При цьому, відповідач зазначає, що твердження позивача про наявність в останнього надмірно сплачених коштів в сумі 103002,44 грн є помилковим, оскільки те, що у позивача виникли певні обставини, за яких він повернув собі суму в розмірі 36197, 50 злотих (PLN) від «PODLASIE-EXPRESS» - є зовнішньоекономічною діяльністю позивача із суб`єктами ЗЕД та не стосується діяльності митного органу, позаяк, митний орган здійснює митний контроль та оформлення на підставі зазначених відомостей декларантом та поданих на підтвердження документах, що і було здійснено у межах процедури ввезення позивачем на митну територію України автотранспортного засобу (арк. справи 28-39).
09.05.2022, на адресу суду надійшла відповідь на відзив представника позивача в якому також заявлено клопотання про стягнення з відповідача витрат на правничу допомогу (арк. справи 40-44).
Ухвалою від 10.05.2022, суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін.
Інших заяв по суті спору на адресу суду не надходило.
Відповідно до положень статті 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» (далі ТОВ «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП», Товариство) зареєстрований як суб`єкт господарювання з основним видом економічної діяльності 77.11 «Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобі» та взятий на облік як платник податків (арк. справи 5).
Станом на 22.07.2019, між Spфlka z ograniczon odpowiedzialnoscia spфlka komandytowa «PODLASIE - EXPRESS» (Польща) (продавець) та позивачем ТОВ «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» (покупець) укладено контракт, за умовами якого, продавець продав, а покупець купив автобус марки Mercedes-Benz Tourismo RHD-L, номер VIN: НОМЕР_1 , рік випуску: 2008 Euro V.
У розділі 2 Контракту «Ціна та загальна вартість Контракту» сторонами узгоджено, що валюта дійсного договору є Польський злотий (PLN), а загальна вартість товару (автобуса) становить 157380, 44 злотих (PLN).
Умовами розділу 7 Контракту «Податки, Мита та Збори» передбачено, що усі податки, мита та митні збори, діючі або які можуть виникнути в майбутньому відносно Товару на території країни виробника, повинні сплачуватися ПРОДАВЦЕМ згідно з умовами Інкотермс, прописаними у Договорі (пункт 7.1). Усі податки, імпортні мита та митні збори, пов`язані з виконанням цього Контракту в цей час або в майбутньому, пов`язані з товаром або послугами, які надаються в Україні, повинні сплачуватися ПОКУПЦЕМ (пункт 7.2).
Пунктом 8.1 та 8.3 Контракту передбачено, що товар постачається згідно з правилами Інкотермс 2010 на умовах DAP м. Тернопіль.
Відомо, що фактурна вартість це ціна товарів, які переміщуються через митний кордон України, зазначена в рахунку (рахунку-фактурі, рахунку-проформі тощо) або іншому документі, що визначає вартість товару.
Так, фактурою Faktura VAT korekta від 03.11.2021 визначено, що ціна Netto придбаного автобуса становить 157380, 44 злотих (PLN), при цьому, ставка податку на товари та послуги (VAT) встановлена у розмірі 23% (36197, 50 злотих (PLN)), а тому ціна Brutto придбаного автобуса встановлена 193577, 94 злотих (PLN) (157380, 44+36197, 50).
Митне оформлення для випуску у вільний обіг автомобіля марки Mercedes-Benz Tourismo RHD-L, номер VIN: НОМЕР_1 , рік випуску: 2008 Euro V здійснено за митною декларацією №UA206080/2021/004328 (арк. справи 12).
Так, ТОВ «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП», за вказаною електронною митною декларацією, ввезено на митну територію України та здійснено митне оформлення товару (транспортний засіб), а саме: автобус пасажирський, марка «MERCEDES-BENZ», модель «TOURISMO» номер кузова НОМЕР_2 , тип двигуна: дизельний: № двигуна: не встановлено; робочий об`єм: 11967 куб. см, потужність: 315 кВт; календарний рік виготовлення: 2008р.; модельний рік виготовлення: 2008р.; колісна Формула: 3/8; загальна кількість місць для сидіння, включаючи місце водія: 64; призначений для використання по дорогах загального користування для перевезення пасажирів. Торговельна марка: «MERCEDES-BENZ», модель: TOURISMO RHD-L. Виробник; EVOBUS GMBH - Німеччина/DE», Код товару згідно з УКТЗЕД 87021019 90 0.
Ставка ввізного мита пільгова/повна 20% від митної вартості. Фактурна вартість заявлена Товариством у розмірі 193577, 94 злотих (PLN).
Відповідно до графи 22 та 42 митної декларації та фактури від 03.11.2021 №1/1, Товариством вартість придбаного автобуса визначена за першим методом.
Відповідно до курсу польського злотого - 6,4672 грн, який відображено в графі 23 митної декларації, - статистична вартість становила 1251,90725 грн (графа 46).
Відповідно до графи 47 митної декларації, яка заповнюється, коли оформлення товару вимагає забезпечення сплати митних платежі, Товариством розраховано суму загальнообов`язкових митних платежів, а саме: ввізне мито (20%) 250381,45 грн; акциз 125294,97 грн; ПДВ (20%) - 325516, 73 грн, які сплачено у повному обсязі згідно платіжного доручення №105 від 10.11.2021 (арк. справи 11).
Як слідує з матеріалів справи та не спростовано учасниками справи, до митної декларації долучено: Контракт від 22.07.2019; Додаток №5 від 01.11.2021 до контракту; Додаток № 2 до контракту від 01.06.2020; Фактура від 03.11.2021; Платіжні документи; Декларацію країни відправлення.
Відповідно до умов Інкотермс 2010 Delivered at Place, скорочено DAP (Постачання в місці призначення) - одна з умов (термінів) Інкотермс, що означає, що продавець виконав своє зобов`язання з постачання тоді, коли він надав покупцеві товар, випущений в митному режимі експорту та готовий до розвантаження з транспортного засобу, який прибув у вказане місце призначення. Умови постачання DAP покладають на продавця обов`язки нести всі витрати й ризики, пов`язані з транспортуванням товару в місце призначення, включаючи (де це буде потрібно) будь-які збори для експорту з країни відправлення.
Зважаючи на те, що у листопаді 2021 року, автобус марки Mercedes-Benz Tourismo RHD-L, номер VIN: НОМЕР_1 , рік випуску: 2008 Euro V, який придбаний позивачем за умовами контракту від 22.07.2019, експортовано за межі Європейського Союзу на митну територію України, - то Spфlka z ograniczon odpowiedzialnoscia spфlka komandytowa «PODLASIE - EXPRESS» (Польща) (продавець) повернув позивачу суму податку на товари та послуги (VAT) у розмірі 23% на суму 36197, 50 злотих (PLN), що визначена умовами продажу згідно фактури Faktura VAT korekta від 03.11.2021, та яку було сплачено позивачем при придбанні автобуса за визначеною сторонами ціною Brutto, що підтверджується випискою по рахунку за період з 03.12.2021 - 03.12.2021 (арк. справи 14).
За наведених обставин, позивач дійшов переконання, що фактична вартість автобуса становить - 1017810,78 грн (157 380,44 злотих (PLN)), як наслідок - вартість розмитнення автобуса становить 598190, 71 грн, а отже, сплачена ним сума за митне оформлення автобуса в розмірі 701193,15 грн є надмірною в частині сплати суми в розмірі 103002,44 грн (701193, 15 грн - 598 190,71 грн = 103002,44 грн).
ТОВ «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» звернулося до Державної митної служби України із заявою про повернення надміру сплачених сум митних платежів, в якій просило перерахувати надміру сплачені митні платежі в сумі 103002,44 грн на рахунок ТОВ «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП».
Івано-Франківська митниця, листом №7.21-1/15/13394 від 07.02.2022, відмовила ТОВ «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» у поверненні надміру сплачених митних платежів в сумі 103002, 44 грн, оскільки відповідно до графи 42 митної декларації №UA206080/2021/004328, заявлена Товариством до митного оформлення вартість товару складає 193577, 94 польських злотих (а не 157380,44 польських злотих), з огляду на підстави для повернення вказаних коштів відсутні (арк. справи 15).
Вважаючи таку відмову відповідача протиправною, позивач звернувся з даним позовом в суд.
Суд зазначає, що спір між сторонами стосується наявності чи відсутності у Івано-Франківської митниці обов`язку сформувати (підготувати) та надіслати (подати) до Казначейства електронний висновок про повернення товариству з обмеженою відповідальністю «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» надміру сплачених митних платежів в сумі 103002,44 грн.
Засади державної митної справи, зокрема, правовий статус органів доходів і зборів, митна територія та митний кордон України, процедури митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України, митні режими та умови їх застосування, заборони та/або обмеження щодо ввезення в Україну, вивезення з України та переміщення через територію України транзитом окремих видів товарів, умови та порядок справляння митних платежів, митні пільги, визначаються Митним кодексом України та іншими законами України.
Пунктами 23, 24 частини першої статті 4 Митного кодексу України встановлено, що митне оформлення це - виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Митний контроль це - сукупність заходів, що здійснюються митними органами в межах своїх повноважень з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.
Відповідно до пункту 8 частини першої статті 4 Митного кодексу України (надалі -МК України) декларант - особа, яка самостійно здійснює декларування або від імені якої здійснюється декларування.
Декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи (частина перша статті 257 МК України).
Умови та порядок декларування, перелік відомостей, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення, визначаються цим Кодексом. Положення про митні декларації та форми цих декларацій затверджуються Кабінетом Міністрів України, а порядок заповнення таких декларацій та інших документів, що застосовуються під час митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, - центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (частина шоста статті 257 МК України).
Вимоги до оформлення і використання митних декларацій, на підставі яких декларуються товари, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон України підприємствами, та інші товари, що відповідно до законодавства України декларуються шляхом поданням митної декларації, передбаченої для підприємств визначено Положенням про митні декларації, затверджені постановою КМУ від 21.05.2012 №450.
Відповідно до частини шостої статті 265 МК України декларування товарів, що належать громадянам, може здійснюватися цими громадянами або іншими громадянами, уповноваженими на це власниками зазначених товарів нотаріально посвідченими дорученнями.
Стаття 51 МК України регламентує визначення митної вартості товарів, що переміщуються через митний кордон України.
Митна вартість товарів, що переміщуються через митний кордон України, визначається декларантом відповідно до норм цього Кодексу (частина перша статті 51 МК України).
Митна вартість товарів, що ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, визначається відповідно до глави 9 цього Кодексу (частина друга статті 51 МК України).
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 52 МК України декларант або уповноважена особа, які заявляють митну вартість товару, зобов`язані подавати митному органу достовірні відомості про визначення митної вартості, які повинні базуватися на об`єктивних, документально підтверджених даних, що піддаються обчисленню.
Згідно з вимогами статті 266 МК України та пункту 36.1 статті 36 Податкового кодексу України (далі - ПК України) обов`язком обчислення, декларування та сплати митних платежів є обов`язком декларанта (платника податків).
Згідно з частиною першою статті 295 МК України митні платежі нараховуються декларантом або іншими особами, на яких покладено обов`язок із сплати митних платежів відповідно до МК України, Податкового кодексу України та інших законів України покладається на митні органи.
Порядком заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 №651, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 14.08.2012 №1372/21684, визначено графи МД, які заповнюються декларантом самостійно.
Так, зокрема графи в яких наводиться опис товару, код товару та відомості про нарахування митних платежів, заповнюються декларантом.
Фактурна вартість - ціна товарів, які переміщуються через митний кордон України, зазначена в рахунку (рахунку-фактурі, рахунку-проформі тощо) або іншому документі, що визначає вартість товару.
Судом встановлено, що позивачем ТОВ «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП», при подані митної декларації №UA206080/2021/004328, заявлено до митного оформлення товар, вартість якого складає 193577, 94 польських злотих.
При цьому, з матеріалів справи слідує та не спростовано сторонами, що при проходженні митного контролю, для підтвердження митної вартості автотранспортного засобу, відповідачу надано фактуру від 03.11.2021 та тринадцять платіжних доручень, а саме: від 08.08.2019 на суму 14665, 39 PLN; від 18.09.2019 на суму 15153, 38 PLN; від 20.09.2019 на суму 15109,01 PLN; від 18.10.2019 на суму 15064, 66 PLN; від 26.11.2019 на суму 15020, 29 PLN; від 26.12.2019 на суму 14975, 93 PLN; від 23.01.2020 на суму 14931, 56 PLN; від 27.02.2020 на суму 14887, 21 PLN; від 27.02.2020 на суму 14842, 84 PLN; від 09.04.2020 на суму 14798, 47 PLN; від 04.08.2020 на суму 14754, 11 PLN; від 23.09.2020 на суму 14709, 75 PLN; від 09.10.2020 на суму 14665, 34 PLN на загальну суму сплати 193577, 94 PLN, яка зазначена у фактурі та заявлена, як вартість товару у митній декларації №UA206080/2021/004328.
Відповідно до статті 49 МК України митною вартістю товарів, які переміщуються через митний кордон України, є вартість товарів, що використовується для митних цілей, яка базується на ціні, що фактично сплачена або підлягає сплаті за ці товари.
За приписами частини першої статті 52 МК України заявлення митної вартості товарів здійснюється декларантом або уповноваженою ним особою під час декларування товарів у порядку, встановленому розділом VIII цього Кодексу та цією главою.
Суд враховує, що фактичну сплату за товар підтверджують зазначені платіжні доручення, що були надані контролюючому органу при митному оформленні.
За наведених обставин суд дійшов висновку, що позивачем, як декларантом, самостійно визначено митну вартість товару, будь-яких доказів про коригування заявленої митної вартості на суму 193577,94 польських злотих, - сторонами не надано, а судом не здобуто.
Надалі, провівши митний контроль та митне оформлення заявленої митної декларації, товар, а саме: автобус марки Mercedes-Benz Tourismo RHD-L, номер VIN: НОМЕР_1 , рік випуску: 2008 Euro V - випущено у вільний обіг.
Виходячи із заявленої митної вартості, Товариством розраховано в митній декларації суму загальнообов`язкових митних платежів, а саме: ввізне мито (20%) 250381,45 грн; акциз 125294,97 грн; ПДВ (20%) - 325516, 73 грн, які сплачено у повному обсязі на загальну суму 702389, 73 грн (згідно платіжного доручення №105 від 10.11.2021).
Разом з тим, позивач стверджує про наявність в останнього «надмірно» сплачених коштів в сумі 103002,44 грн.
Відповідно до частини першої статті 301 МК України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.
При цьому, визначення терміну «надміру сплаченого грошового зобов`язання» надано у підпункті 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (правила якого застосовуються до відносин, пов`язаних зі справлянням митних платежів) згідно якого надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету або на єдиний рахунок понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Згідно з підпунктом 14.1.182 пункту 14.1 статті 14 ПК України помилково сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату надійшли до відповідного бюджету від юридичних осіб (їх філій, відділень, інших відокремлених підрозділів, що не мають статусу юридичної особи) або фізичних осіб (які мають статус суб`єктів підприємницької діяльності або не мають такого статусу), що не є платниками таких грошових зобов`язань.
Пунктом 43.1 статті 43 ПК України встановлено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 МК України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків (пункт 43.2 статті 43 Кодексу).
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (пункт 43.3 статті 43 Кодексу).
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку (пункт 43.4 статті 43 Кодексу).
Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету (пункт 43.5 статті 43 Кодексу).
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані (пункт 43.6 статті 43 Кодексу).
Частиною другою статті 45 Бюджетного кодексу України встановлено, що казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням (висновком) органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету, перерахування компенсації частини суми штрафних (фінансових) санкцій покупцям (споживачам) за рахунок сплачених до державного бюджету сум штрафних (фінансових) санкцій, застосованих такими органами за наслідками проведеної перевірки за зверненням або скаргою покупця (споживача) про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій.
Згідно з частиною третьою статті 301 МК України помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до частини п`ятої статті 299, частини третьої статті 301 МК України, статті 43 ПК України та підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, наказом Міністерства фінансів України за № 643 від 18.07.2017 затверджено Порядок повернення авансових платежів (передоплати) і помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів (далі - Порядок).
Розділ ІІІ Порядку визначає порядок повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені.
Повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплаченої суми митних, інших платежів та пені здійснюється за заявою платника податків протягом 1095 днів від дня її виникнення (пункт 1 розділу ІІІ Порядку).
Граничні строки для подання заяви підлягають продовженню керівником митниці ДФС (його заступником) за письмовим запитом платника податків у випадках, встановлених статтею 102 Податкового кодексу України (пункт 2 розділу ІІІ Порядку).
У заяві зазначаються: сума коштів до повернення за видами митних, інших платежів та пені; причини виникнення такої суми коштів; найменування юридичної особи та код за ЄДРПОУ, або прізвище, ім`я та по батькові, реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); напрям(и) перерахування суми коштів: на поточний рахунок платника податку в установі банку із зазначенням реквізитів; для виплати готівкою (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою); для подальших розрахунків як авансові платежі (передоплата) або грошова застава: на депозитний рахунок 3734; на депозитний рахунок 3734 іншої митниці ДФС; на банківський рахунок 2603 (у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою); для погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів незалежно від виду бюджету; реквізити митної декларації (іншого документа, що її замінює) або уніфікованої митної квитанції, за якими помилково та/або надміру сплачені суми митних платежів.
До заяви додаються: документи, що підтверджують суму помилково та/або надміру сплачених митних, інших платежів та пені; виконавчий лист суду та/або рішення суду, що набрало законної сили (за наявності), щодо скасування рішення митниці ДФС, яке призвело до виникнення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені; документи, що підтверджують право на перенесення граничних строків для подання заяви щодо повернення надміру сплачених митних платежів (за наявності) (пункт 3 розділу ІІІ Порядку).
Після реєстрації в митниці ДФС заява платника податку про повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені передається на опрацювання до Підрозділу (пункт 4 розділу ІІІ Порядку).
Підрозділ перевіряє факт перерахування суми коштів з відповідного рахунку до державного бюджету за допомогою автоматизованої системи митного оформлення та відсутність у нього податкового боргу. За результатами опрацювання готує висновок або лист про відмову в поверненні коштів з відповідним обґрунтуванням (пункт 11 цього розділу) (пункт 5 розділу ІІІ Порядку).
Заява платника податку, висновок, завізований керівником (заступником керівника) Підрозділу, реєстри висновків за відповідними платежами, підготовлені за формами згідно з додатками 1, 2 до Порядку взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 31 грудня 2015 року за № 1679/28124 , та акт звірки (у разі складання) подаються керівнику (заступнику керівника) митниці ДФС для прийняття рішення та підписання висновку і реєстрів за відповідними платежами (пункт 6 розділу ІІІ Порядку).
Висновок реєструється в журналі реєстрації висновків про повернення з державного бюджету помилково та/або надміру сплачених сум митних, інших платежів та пені (далі - Журнал реєстрації висновків про повернення платежів з державного бюджету), який ведеться Підрозділом за формою згідно з додатком 3 до цього Порядку (пункт 7 розділу ІІІ Порядку).
Митниця ДФС у строк не пізніше, ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцяти денного строку з дня подання платником податків заяви передає висновки згідно з реєстром висновків за відповідними платежами для виконання відповідному органу Державної казначейської служби України (далі - орган Казначейства) (пункт 8 розділу ІІІ Порядку).
У разі якщо заявником не виконано вимоги пункту 3 цього розділу, надано недостовірні дані та/або за наявності у нього податкового боргу (крім випадків визначення у заяві напряму перерахування коштів на погашення податкового боргу), готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відмова (пункт 11 розділу ІІІ Порядку).
Таким чином, вказаними нормами права регламентовано чіткий порядок повернення надмірно сплачених митних платежів, який включає в себе сукупність послідовних дій учасників даних правовідносин, а саме: звернення до митних органів із заявою; проведення відповідними структурними підрозділами митного органу перевірки наведених в заяві обставин та підстав; встановлення митними органами наявності факту переплати; складання ними відповідного висновку та його надіслання органам Державної казначейської служби України для повернення суб`єкту господарювання надміру сплачених митних платежів або прийняття обґрунтованої відмови у задоволенні заяви.
Вказані висновки суду узгоджуються із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 10.10.2019 у справі №810/4436/15.
Таким чином, суд зазначає, що однією з обов`язкових умов для здійснення повернення надмірно сплачених сум митних та інших платежів є наявність факту надмірної сплати коштів.
Так, судом встановлено, що фактурна вартість автобуса марки Mercedes-Benz Tourismo RHD-L, номер VIN: НОМЕР_1 , рік випуску: 2008 Euro V в розмірі 193577, 94 польських злотих, яка зазначена в графі 22 митної декларації № UA206080/2021/004328, враховуючи курс валют (графа 23 митної декларації) стала підставою для зазначення митної вартості товару (графа 45 митної декларації) та в свою чергу, основою для нарахування митних платежів (графа 47 митної декларації).
У грудні 2021 року (по спливу майже місячного терміну після ввезеня автотранспортного засобу на митну територію України), - Spфlka z ograniczon odpowiedzialnoscia spфlka komandytowa «PODLASIE - EXPRESS» (Польща) (продавець) повернув позивачу, як покупцю, суму податку на товари та послуги (VAT, 23%) у розмірі 36197, 50 злотих (PLN), яка визначена умовами продажу згідно фактури Faktura VAT korekta від 03.11.2021, та яку було сплачено позивачем при придбанні автобуса за визначеною сторонами ціною Brutto.
Як вже зазначалось судом, відповідно до частини четвертої статті 58 МК України митною вартістю товарів, які ввозяться на митну територію України відповідно до митного режиму імпорту, є ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну, скоригована в разі потреби з урахуванням положень частини десятої цієї статті.
Тобто, при визначенні митної вартості товару, який ввозиться відповідно до митного режиму імпорту, до уваги береться та ціна, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за товари, якщо вони продаються на експорт в Україну. При цьому норма статті передбачає можливість коригування вказаної ціни на суми, передбачені статтею 58 МК України. Разом з тим, вказана норма статті не містить вказівки про те, що при визначенні митної вартості товару до уваги береться ціна, визначена у Контракті.
Частиною одинадцятою статті 58 МК України при визначенні митної вартості до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті, не допускається включення ніяких інших витрат, крім тих, що передбачені у цій статті. До митної вартості не включаються нижчезазначені витрати або кошти за умови виділення їх з ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті за оцінювані товари, що документально підтверджені та які піддаються обчисленню: 1) плата за будівництво, спорудження, складення, технічне обслуговування або технічну допомогу, здійснені після ввезення імпортних товарів, таких як промислова установка, машини або обладнання; 2) витрати на транспортування після ввезення; 3) податки, які справляються в Україні.
Суд зазначає, що з врахуванням приспів статті 58 МК України, позивачем вірно заявлено митну вартість товару у митній декларації №UA206080/2021/004328, враховуючи курс валют (графа 23 митної декларації), яка стала підставою для зазначення митної вартості товару (графа 45 митної декларації) та в свою чергу, основою для нарахування митних платежів (графа 47 митної декларації), оскільки в її підтвердження позивачем надано необхідні платіжні документи про фактичну сплату вартості товару, що визначена умовами продажу згідно фактури Faktura VAT korekta від 03.11.2021.
Відповідно до статті 278 МК України датою виникнення податкових зобов`язань із сплати мита у разі ввезення товарів на митну територію України чи вивезення товарів з митної території України є дата подання митному органу митної декларації для митного оформлення або дата нарахування такого податкового зобов`язання митним органом у випадках, визначених цим Кодексом та законами України.
Частиною другою статті 270 МК України визначено, що правила оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, іншими (крім мита) митними платежами встановлюються Податковим кодексом України з урахуванням особливостей, що визначаються цим Кодексом.
Згідно з пунктом 2 статті 277 МК України, об`єктом оподаткування митом є: товари, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України в обсягах, які підлягають оподаткуванню митними платежами відповідно до розділу XII цього Кодексу, а також розділів V та VI Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VІ, зі змінами та доповненнями. Датою виникнення податкових зобов`язань із сплати мита у разі ввезення товарів на митну територію України чи вивезення товарів з митної території України є дата подання митному органу митної декларації для митного оформлення або дата нарахування такого податкового зобов`язання митним органом у випадках, визначених цим Кодексом та законами України (ст. 278 МК України).
Відповідно до статті 289 МК України у разі ввезення товарів на митну територію України обов`язок із сплати митних платежів виникає з моменту фактичного ввезення цих товарів на митну територію України, а припиняється такий обов`язок згідно пунктом 1 частини першої статті 290 МК України - при виконанні обов`язку із сплати митних платежів.
При цьому, приписами статті 301 «Повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів» МК України передбачено, що якщо надмірна сплата сум митних платежів сталася внаслідок помилки з боку посадових осіб митного органу, повернення надміру сплачених сум митних платежів здійснюється у першочерговому порядку. Повернення сум відповідних митних платежів здійснюється також у разі, якщо:
1) законом передбачено повернення сум сплаченого мита при поміщенні товарів у митний режим реімпорту або у митний режим реекспорту відповідно до розділу V цього Кодексу, а також в інших випадках, визначених цим Кодексом;
2) у випадках та в порядку, визначених цим Кодексом, здійснюється зміна раніше заявленого митного режиму, якщо суми митних платежів, належних до сплати при поміщенні товарів у новий митний режим, є меншими, ніж суми митних платежів, сплачених при поміщенні їх у попередній митний режим;
3) відновлюється режим найбільшого сприяння, вільної торгівлі;
4) митну декларацію змінено або визнано недійсною;
5) у товарах, що ввозяться на митну територію України або вивозяться за її межі, виявлено дефекти або вони якимось іншим чином не відповідають погодженим специфікаціям, за умови, що ці товари не ремонтувалися і не використовувалися відповідно на території України та за її межами (крім операцій, необхідних для виявлення дефектів або невідповідності) і повертаються протягом строку, визначеного підпунктом "а" пункту 3 частини другої статті 78 цього Кодексу;
6) платником податків подано митному органу документи, які підтверджують наявність у нього на день подання митному органу митної декларації для митного оформлення права на звільнення від сплати митних платежів (частина четверта-п`ята статті 301 МК України).
Судом встановлено, що сплачені позивачем кошти не підпадають під поняття помилково або надміру сплачених, оскільки ним сплачено вартість митного оформлення автомобіля, яке відповідно до встановлених вище обставин є завершеним та не скасованим.
Відповідно до статті 269 МК України, за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи та з дозволу митного органу відомості, зазначені в митній декларації, можуть бути змінені. У разі відмови у наданні такого дозволу митний орган зобов`язаний невідкладно, письмово або в електронному вигляді, повідомити декларанта про причини і підстави такої відмови. Внесення змін до митної декларації, прийнятої митним органом, допускається протягом трьох років з дня завершення їх митного оформлення. Порядок внесення змін до митних декларацій визначається Кабінетом Міністрів України.
Так, відповідно до пунктів 33-37 Положення про митні декларації, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.12 №450, для зміни відомостей митної декларації, декларант подає до митного органу заяву за формою згідно з додатком 3, в якій зазначає причини зміни декларації. До заяви додаються документи, що підтверджують необхідність внесення нових відомостей. Після завершення митного оформлення зміни до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа можуть вноситися шляхом заповнення та оформлення митним органом аркуша коригування за формою згідно з додатком 4. Аркуш коригування заповнюється та оформлюється митним органом у разі необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з поверненням митних платежів.
Суд зазначає, що доказів внесення змін до митної декларації №UA206080/2021/004328, в частині заявленої до митного оформлення вартості товару, Товариством не представлено, а судом не здобуто.
При цьому, суд зазначає, що згідно статті 24 Конвенції між Урядом України і Урядом Республіки Польща про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень від 11.03.1994 з урахуванням положень законодавства України, що стосуються звільнення податку, сплаченого на території за межами України (які не будуть суперечити головним принципам цього пункту), на польський податок, сплачуваний за законодавством Польщі та відповідно до цієї Конвенції прямо або шляхом вирахування з прибутку, доходів або майна, що підлягає оподаткуванню, із джерел в Польщі, буде робитись знижка у вигляді кредиту проти будь-якого українського податку, обчислюваного стосовно того ж прибутку, доходу або майна, стосовно яких обчислюється український податок.
Отже, з моменту ввезення позивачем автомобіля на митну територію України станом на листопад 2021 року та сплати усіх передбачених загальнообов`язкових платежів до бюджету України, «PODLASIE - EXPRESS» (Польща) (продавець) повернув позивачу суму податку на товари та послуги (VAT) у розмірі 23% на суму 36197, 50 злотих (PLN), що визначена умовами продажу згідно фактури Faktura VAT korekta від 03.11.2021, та яку було сплачено позивачем при придбанні автобуса за визначеною сторонами ціною Brutto, що підтверджується випискою по рахунку за період з 03.12.2021 - 03.12.2021.
На переконання суду, повернення вказаної суми позивачу обумовлено саме сплатою ним в Україні усіх необхідних митних платежів, оскільки за інших обставин, таке повернення було б безпідставним, в той же час як її неповернення, за умови сплати позивачем в Україні загальнообов`язкових платежів та сплати таких же платежів у ціні товару в країні-експортері могло б свідчити (при наявності усіх передбачених ознак) про подвійне оподаткування такого товару.
Враховуючи вищевикладене, та те, що автомобіль розмитнено та випущено у вільний обіг на митній території України відповідно до митного режиму імпорту, а сплачені митні платежі перераховано митницею до державного бюджету, підстави для визнання протиправною бездіяльності Івано-франківської митниці стосовно повернення позивачу суми оплати митних платежів у розмірі 103002, 44 грн - відсутні.
За наведених обставин справи судом встановлено, що контролюючий орган обґрунтовано дійшов висновку про відсутність у ТОВ «КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП» підстав для повернення сплачених митних платежів у розмірі 1003002, 44 грн, позаяк сплачені позивачем кошти не підпадають під поняття помилково або надміру сплачених.
У відповідності до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Відповідачем доведено правомірність оскаржених податкових повідомлень-рішень, у зв`язку з чим позовні вимоги є необґрунтованими, суперечать вимогам закону та не відповідають обставинам справи, що підтверджується дослідженими в судовому засіданні належними та допустимими доказами та задоволенні позову слід відмовити.
Оскільки адміністративний позов не підлягає до задоволення, то відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП" до Івано-Франківської митниці, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Державна казначейська служба України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, - відмовити у повному обсязі.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повне судове рішення складено 18 травня 2022 року.
Реквізити учасників справи:
позивач: - Товариство з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ ІНВЕСТ ГРУП" (місцезнаходження: вул. За Рудкою, 33, оф. 608, м. Тернопіль, 46003, код ЄДРПОУ: 42858089);
відповідач: - Івано-Франківська митниця (місцезнаходження: вул. Чорновола, 159, м. Івано-Франківськ, 76005, код ЄДРПОУ: 43971364);
третя особа: - Державна казначейська служба України (місцезнаходження: вул. Бастіонна 6,м. Київ 14,01014, код ЄДРПОУ: 37567646) .
Головуючий суддяМірінович У.А.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104359259 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мірінович Уляна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні