Рішення
від 16.05.2022 по справі 340/1792/22
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/1792/22

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дегтярьової С.В., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

до відповідача: Гайворонської міської ради (26300, Кіровоградська обл., м. Гайворон, площа Героїв Майдану, 5, ЄДРПОУ 04055297)

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення двадцятої сесії восьмого скликання Гайворонської міської ради Кіровоградської області від 26.11.2021 р. за №2717 про відмову у наданні йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність;

- визнати протиправним та скасувати рішення Гайворонської міської ради Кіровоградської області від 21.10.2021 року №2131 «Про включення до переліку земельних ділянок з метою підготовки лотів до продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону та надання дозволу на виготовлення документації»;

- зобов`язати Гайворонську міську раду Кіровоградської області надати йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за поданою ним заявою від 08.11.2021 р. у власність кадастровий номер 3521181300:02:000:2251.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (а.с.22-23).

Позов мотивовано тим, що позивачем виконано всі вимоги, передбачені законодавством для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Проте, відповідачем відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 3521181300:02:000:2251 включена до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, призначених для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами, затвердженого рішенням Гайворонської міської ради від 21 жовтня 2021 року №2131. Позивач вважає, що оскаржувані рішення є протиправними, оскільки зазначена відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою не міститься в ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.

Від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву із запереченнями проти позову (а.с.31-35). Відповідач стверджував, що клопотання позивача про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність земельної ділянки відповідно до норм діючого законодавства розглянуто на сесії Гайворонської міської ради. Відповідачем зазначено, що за наслідками розгляду клопотання та документів до нього прийнято рішення про відмову у наданні дозволу у зв`язку з тим, що бажана до відведення земельна ділянка відповідно до рішення Гайворонської міської ради від 21.10.2021 р. №2131 включена до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, призначених для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами. А відповідно до ч.3 ст.136 Земельного кодексу України земельні ділянки, як зазначив відповідач, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Розглянувши справу в порядку спрощеного (письмового) провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

Рішенням Гайворонської міської ради від 21.10.2021 року №2131 «Про включення до переліку земельних ділянок з метою підготовки лотів до продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону та надання дозволу виготовлення відповідної документації», земельну ділянку з кадастровим номером 3521181300:02:000:2251, зокрема, включено в перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що плануються для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону (а.с.47).

Згідно додатку до вище зазначеного рішення, земельна ділянка з кадастровим номером 3521181300:02:000:2251 розташована в Гайворонській міській раді (за межами с. Долинівка), площа: 2,7627 га, цільове призначення: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.48-49).

ОСОБА_1 04.11.2021 року звернувся до відповідача з клопотанням, в якому просив надати дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,7627 га кадастровий номер 3521181300:02:000:2251 у приватну власність (а.с.38).

Розглянувши подане позивачем клопотання Гайворонська міська рада прийняла рішення від 26.11.2021 року №2717 «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 на території Гайворонської міської ради (за межами с. Долинівка)», оскільки подані матеріали не відповідають вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законодавством порядку (частина сьома статті 118 Земельного кодексу України) та пункту 5 статті 136 Земельного кодексу України, а саме: вказана в клопотанні та в доданих до нього графічних матеріалах земельна ділянка відповідно до рішення Гайворонської міської ради від 21 жовтня 2021 року № 2131 «Про включення до переліку земельних ділянок з метою підготовки лотів до продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону та надання дозволу на виготовлення відповідної документації» включена до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, призначених для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами. Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності, або права на них, виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів (а.с.38).

Позивач, вважаючи, рішення відповідача протиправними, звернувся із вказаним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі - ЗК України) та Законом України «Про землеустрій».

Згідно з ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Між тим, 03.04.2016 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" від 18.02.2016 № 1012-VІІІ, відповідно до якого з 03.04.2016 року право оренди земельної ділянки, зокрема, для особистого селянського господарства, набувається на конкурентних засадах (земельних торгах), тому правові підстави для передачі земельних ділянок для таких потреб без проведення земельних торгів відсутні.

При цьому зміст статті 136 ЗК України, якою визначено порядок добору земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах, свідчить про те, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є також самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Відповідний висновок викладений Верховним Судом у справі №620/1058/19.

Так, відповідач реалізовуючи свої повноваження організатора земельних торгів прийняв відповідне рішення про перелік земельних ділянок комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.

З матеріалів справи судом встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 3521181300:02:000:2251, на підставі рішення Гайворонської міської ради від 21 жовтня 2021 року №2131 міститься в переліку земельних ділянок, що плануються для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону (аукціон).

Саме земельну ділянку з кадастровим номером 3521181300:02:000:2251 позивач бажав на умовах ст.121 ЗК України в порядку безоплатної приватизації отримати у приватну власність.

Як вказано вище, позивач звернувся з відповідною заявою про надання дозволу на розробку проекту відведення 04 листопада 2021 року, тобто на той момент, коли вказана ним в заяві земельна ділянка вже була включена до переліку земельних ділянок, що плануються для продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону (аукціон).

У відповідності до частини третьої статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Системний аналіз зазначених норм дає підстави для висновку про те, що відповідач як розпорядник земель комунальної власності відповідно до вимог чинного законодавства наділений повноваженнями визначати перелік земельних ділянок комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги. При цьому, положеннями частини третьої статті 136 Земельного кодексу України встановлено імперативну та безальтернативну заборону відчуження в будь-який спосіб земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги.

Отже, включення у передбаченому законодавством порядку спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди на які буде продано на земельних торгах (аукціоні), виключає можливість відчуження цих земельних ділянок її розпорядником (відповідачем) до завершення торгів.

Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 03.04.2018 у справі № 815/3059/17, від 17.10.2019 у справі № 823/1120/16, від 08.11.2019 у справі № 420/914/19.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про правомірність прийнятого відповідачем оскаржуваного рішення про відмову в наданні позивачу дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою, оскільки спірна земельна ділянка відповідно до норм чинного законодавства включена до переліку земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги.

Тому, виходячи з наведених норм права та встановлених по справі дійсних обставин, суд вважає, що немає підстав для визнання протиправними та скасування рішень Гайворонської міської ради від 26.11.2021 року №2717 та зобов`язання Гайворонської міської ради Кіровоградської області надати позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 3521181300:02:000:2251 за поданою ним заявою у власність.

Зазначений правовий висновок узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, висловленою, зокрема, в постанові від 28 жовтня 2020 року у справі №819/1976/17 (адміністративне провадження №К/9901/61181/18).

Окрім того, завданням адміністративного судочинства згідно з положеннями частини 1 статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Положеннями частини 1 статті 5 КАС України, позиції Конституційного Суду України, викладеної у рішеннях №6-рп/1997 від 25.11.1997, №9-рп/1997 від 25.12.1997 щодо офіційного тлумачення частини 2 статті 55, статей 64, 124 Конституції України, статті 248-2 Цивільного процесуального кодексу України, встановлено, що кожен має право звернутись до суду, якщо його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав чи свобод.

Отже, право на звернення до адміністративного суду з позовом не є тотожним праву на судовий захист, яке закріплено у статті 5 КАС України. Саме по собі звернення до адміністративного суду ще не означає, що суд зобов`язаний надати такий захист, адже для того, щоб він був наданий, необхідно встановити, що право особи, яка звернулась з позовом, було дійсно порушено у публічно-правових відносинах.

Аналізуючи вищезазначені норми КАС України, суд дійшов висновку, що позивач на власний розсуд визначає, чи порушено його права рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Проте це рішення, дія або бездіяльність мають бути такими, що породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки позивача.

Крім того, аналіз частини 1 статті 2 КАС України дає підстави вважати, що адміністративне судочинство спрямоване на захист прав, свобод та інтересів осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. При цьому захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту порушення законного права (свободи, інтересу) саме суб`єкта звернення до суду, тобто, позивача.

Обов`язковою ознакою дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, є прямий (безпосередній) вплив рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень на правовий статус фізичної чи юридичної особи, зокрема обмеження її прав, свобод, покладення на неї обов`язків.

Відтак підставою для звернення до суду є наявність порушеного права, а таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які підтверджували б наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.

При цьому суд перевіряє відповідність оскаржуваного рішення вимогам чинного законодавства та не може скасувати його лише за бажанням позивача.

З аналізу зазначених положень чинного законодавства України вбачається, що прийняття оскаржуваного рішення Гайворонської міської ради Кіровоградської області від 21.10.2021 року №2131 «Про включення до переліку земельних ділянок з метою підготовки лотів до продажу права оренди на них на земельних торгах у формі аукціону та надання дозволу на виготовлення документації» не має впливу на право позивача на таку земельну ділянку через його відсутність в об`єктивній дійсності на момент прийняття такого рішення.

Адміністративний суд покликаний захищати осіб від порушень їх прав з боку суб`єктів владних повноважень. Обов`язковим елементом правопорушення є негативні для особи наслідки у вигляді невизнання, обмеження або перешкоджання у реалізації її реальних прав, свобод або інтересів, які настають внаслідок протиправних дій або рішень суб`єктів владних повноважень. Відсутність порушення суб`єктивних прав особи, унеможливлює досягнення завдань адміністративного судочинства.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297, 382 КАС України, суд, -ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.

Копію рішення суду надіслати учасникам справи.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду С.В. Дегтярьова

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.05.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу104377675
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —340/1792/22

Рішення від 16.05.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

С.В. Дегтярьова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні