Рішення
від 17.05.2022 по справі 903/208/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10

E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 травня 2022 року Справа № 903/208/22

Господарський суд Волинської області у складі судді Якушевої І.О., за участю секретаря судового засідання (помічника судді) Хомич О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу № 903/208/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Волиньгаз Збут», м. Луцьк

до Центру культури і дозвілля Дубівської сільської ради, с. Дубове, Ковельського району

про стягнення 10420,22 грн.,

за участю представників:

від позивача: Філюк П.П. - адвокат (довіреність № 007.1Др-40-0720 від 02.07.2020),

від відповідача: н/з,

в с т а н о в и в:

24.03.2022 року до Господарського суду Волинської області надійшла позовна заява № VLz-CK-5648 від. 23.03.2022 Товариства з обмеженою відповідальністю «Волиньгаз Збут» про стягнення з Центру культури і дозвілля Дубівської сільської ради 10 420,22 грн. вартості безпідставно набутого майна.

Ухвалою суду від 29.03.2022 прийнято позовну заяву до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, відкрито провадження у справі; розгляд справи призначено на 27.04.2022.

З 27.04.2022 в судовому засіданні було оголошено перерву до 18.05.2022. Відповідача повідомлено про судовий розгляд ухвалою повідомленням на підставі ст. 120 ГПК України.

20.04.2022 відповідач подав відзив на позов, у якому позову не визнає, просить у його задоволенні відмовити.

Також 20.04.2022 представник позивача подав до суду клопотання про приєднання до матеріалів справи доказу, а саме: копії наказу ТзОВ «Волиньгаз Збут» №9 від 28.02.2022 на підтвердження ціни природного газу в грудні 2021 року, яке судом з метою повного з`ясування обставин справи задоволено.

25.04.2022 представник позивача подав відповідь на відзив, в якому просить врахувати пояснення та задовольнити позов.

05.05.2022 відповідач подав суду заперечення на відповідь на відзив №12 від 03.05.2022, в яких просить взяти заперечення до уваги та відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення позову повністю з огляду на наступне.

З метою оперативного контролю за процесом споживання природного газу усіма категоріями споживачів, державою була розроблена та впроваджена у роботу електронна платформа, принципи її функціонування передбачені Правилами № 2496 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за № 1382/27827.

Інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог Кодексу (абзац 46 пункту 5 глави 1 розділу Кодексу газотранспортної системи /Кодексу ГТС).

Кожному споживачу присвоюється ЕІС-код (EnergyIdentificationCode) згідно з абзацом 3 пункту 5 Правил - персональний код ідентифікації споживача як суб`єкта ринку природного газу або його точки комерційного обліку (за необхідності), присвоєний в установленому порядку Оператором ГРМ (по споживачах, які підключені до газорозподільної системи) або Оператором ГТС (по споживачах, які підключені до газотранспортної системи).

Адміністрування платформи здійснює державне підприємство - Оператор ГТС відповідно до вимог Кодексу ГТС України. Головним призначенням створення і впровадження Державою Платформи була автоматизація процесів електронної взаємодії та документообігу між всіма суб`єктами ринку природного газу - Оператором ГТС, операторами газорозподільних мереж (Оператори ГРМ), постачальниками газу та споживачами під час здійснення діяльності по забезпеченню потреб споживачів природним газом.

Згідно з абзацом 1 п. 2 глави 5 розділу IV Кодексу з моменту реєстрації споживача за постачальником в інформаційній платформі постачальник набуває статусу діючого постачальника для такого споживача (крім майбутніх періодів постачання, які заброньовані за іншими постачальниками в інформаційній платформі, постачання природного газу постачальником «останньої надії» та випадків, передбачених пунктом 6 цієї глави) та вважається, що з цього моменту зазначений постачальник забронював за собою цього споживача на наступні розрахункові періоди та є відповідальним за обсяги споживання природного газу цим споживачем.

У разі якщо за п`ять днів до кінцевої дати постачання природного газу поточним постачальником інформаційна платформа не фіксує такого споживача в Реєстрі іншого постачальника, у тому числі в Реєстрі постачальника із спеціальними обов`язками або постачальника «останньої надії», інформаційна платформа одночасно направляє оператору газорозподільної системи (оператору газотранспортної системи по прямих споживачах) інформаційне повідомлення про відсутність у споживача постачальника з певної дати за формою оператора газотранспортної системи, погодженою з Регулятором. Оператор газорозподільної системи (оператор газотранспортної системи по прямих споживачах), отримавши таке повідомлення, зобов`язаний протягом двох робочих днів проінформувати такого споживача про відсутність у нього постачальника з певної дати та можливі наслідки для нього і за необхідності розпочати заходи з припинення (обмеження) в установленому порядку газопостачання на об`єкти такого споживача (абз. 18 п. 2 глави 5 розділу IV Кодексу).

Згідно з витягом з ЄДРПОУ видами економічної діяльності ТОВ «Волиньгаз Збут» є торгівля газом через місцеві (локальні) трубопроводи; оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; розподілення газоподібного палива через місцеві (локальні) трубопроводи (а.с. 20-27).

Згідно з п. 2.2.2.2. ст. 2 Статуту ТОВ «Волиньгаз Збут» основною метою діяльності товариства є, зокрема надання населенню, бюджетним установам та організаціям, промисловим підприємствам, а також іншим юридичним особам послуг з постачання природного, нафтового газу, газу (метану) вугільних родовищ, скрапленого газу.

Згідно з поясненнями позивача станом на 01.12.2021 жоден постачальник природного газу не здійснив реєстрацію та бронювання в інформаційній платформі споживача Центру культури і дозвілля Дубівської сільської ради та не набув статусу діючого постачальника, у зв`язку з чим Центр 01.12.2021 увійшов до реєстру споживачів, які несанкціоновано споживають природний газ і 04.12.2021 повинні були розпочатись заходи з припинення в установленому порядку газопостачання на його об`єкти. Припинення газопостачання на об`єкти відповідача могло привести до негативних наслідків таких, як неможливість нормального функціонування установи, збільшення ризиків заподіяння шкоди будівлям, магістральним тепловим мережам, газовому обладнанню внаслідок дії низьких температур. З метою уникнення вказаних негативних наслідків 01.12.2021 ТОВ «Волиньгаз Збут» забронювало за собою Центр на інформаційній платформі, не маючи при цьому належним чином оформленого договору.

В подальшому позивач звертався до відповідача з пропозиціями укласти договір постачання природного газу, однак відповідач відмовлявся оформляти відносини з постачальником природного газу.

З метою підтвердження спожитого відповідачем обсягу природного газу позивач звернувся до Оператора газорозподільної системи, яким на території Волинської області є Акціонерне товариство «Оператор газорозподільної системи «Волиньгаз».

АТ «Волиньгаз» направило позивачу довідку, якою підтвердило обсяги спожитого відповідачем природного газу в грудні 2021 року 276,59 м.куб.

Крім цього, позивач подав скріншоти з інформаційної платформи ТзОВ «Оператор газотранспортної системи України», в яких вказано, що у грудні 2021 року відповідач спожив 276,59 грн.

Наказом ТзОВ «Волиньгаз Збут» №32 від 30.09.2021 з 01.10.2021 встановлено відпускну ціну на постачання природного газу для промислових споживачів та інших суб`єктів господарювання за 1 м.куб. в розмірі 37,67389 грн. з ПДВ.

Звертаючись з позовом до суду, позивач обчислив вартість спожитого відповідачем природного газу, виходячи з того, що відпускна ціна на постачання природного газу для установ та організацій, що фінансуються з бюджету за 1 м.куб. з 01.10.2021 становила 37,67389 грн. з ПДВ.

Таким чином, вартість спожитого відповідачем природного газу в грудні 2021 року становить 10420,22 грн.

Акт приймання передачі природного газу відповідач не підписав.

Відповідач у відзиві не визнає пред`явленого до нього позову, вважає його безпідставним, посилається на те, що договір, укладений з позивачем з 29.11.2021 було розірвано, 30.11.2021 року він уклав договір постачання природного газу з іншим постачальником - ТзОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг»

Наведені відповідачем доводи не спростовують аргументів позивача та не можуть бути підставою для відмови у задоволенні позову.

У відзиві відповідач, зокрема, посилається на те, що 26.11.2021 сторони уклали додаткову угоду № 17 до договору №41РВ437-3260-20 на постачання природного газу від 01.01.2021, у якій дійшли згоди достроково припинити дію договору з 29.11.2021 та у п.2 якої зазначено, що підписанням даної угоди сторони підтверджують відсутність претензій один до одного у зв`язку із виконанням даного договору.

Однак, ТзОВ «Волиньгаз Збут» у позовній заяві як на підставу своїх вимог посилається відповідачем не на порушення відповідачем своїх договірних зобов`язань, а на ст. 1212 ЦК України, яка регулює правовідносини, пов`язані з набуттям майна без належної правової підстави, тобто за відсутності договірних правовідносин між сторонами.

Також відповідач зазначає про відсутність заборгованості перед ТзОВ «Волиньгаз Збут», посилаючись при цьому на акт звіряння взаємних розрахунків за період з 01.01.2021 по 15.11.2021, акт приймання-нередачі природного газу № В0381014803 від 30.11.2021, копією платіжного доручення № 186 від 06 12.2021.

Позивач також не заперечує тієї обставини, що у відповідача відсутня заборгованість за переданий природний газ на підставі договору №41ГВ43 7-3260-20 від 01.01.2021 за період з 01.01.2021 по 15.11.2021.

Проте, з 01.12.2021 по 09.12.2021 відповідач додатково спожив 276,59 м.куб. природного газу, постачальником якого був ТзОВ «Волиньзаз Збут», без належної правової підстави, а тому відсутність заборгованості за період з 01.01.2021 по 15.11.2021 не впливає на стан розрахунків за період з 01.12.2021 по 09.12.2021.

У відзиві на позовну заяву Центр культури і дозвілля Дубівської сільської ради зазначає, що ТзОВ «Волиньгаз Збут» вирішило самостійно, без погодження споживача включити його до власного реєстру споживачів, в той час, як станом на 01.12.2021 у нього був укладений договір з новим постачальником.

Відповідно до ч.2 ст. 1212 ЦК України положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Окрім цього, сам по собі факт укладення договору на постачання природного газу не означає автоматичний перехід споживача до нового постачальника.

Відповідач зазначає, що 30.11.2021 він уклав договір постачання природного газу № 02-1168/21-БО-Т з новим постачальником - ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз трейдинг».

Відповідно до п. 3.2. цього договору, постачання газу за цим договором здійснюється постачальником виключно за умови включення споживача до реєстру споживачів постачальника, розміщеного на інформаційній платформі Оператора ГТС.

Згідно з п. 3.3. договору постачання (включення Споживача до Реєстру споживачів Постачальника) та використання (відбір) природного газу за цим Договором здійснюється за умови виконання Споживачем вимог пункту 5.1. цього Договору щодо остаточного розрахунку за фактично переданий природний газ та відсутності реєстрації Споживача в реєстрі будь-якого іншого постачальника природного газу.

Відповідно до п. 1 розділу II Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2496 від 30.09.2015, підставою для постачання природного газу споживачу є:

- наявність у споживача, об`єкт якого підключений до газорозподільної системи, договору розподілу природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГРМ, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального ЕІС-коду як суб`єкту ринку природного газу;

- наявність у споживача, об`єкт якого підключений до газотранспортної системи, договору транспортування природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГТС, та присвоєння споживачу Оператором ГТС персонального ЕІС-коду як суб`єкту ринку природного газу;

- наявність у споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу та дотримання його умов;

- включення споживача до Реєстру споживачів постачальника у відповідному розрахунковому періоді;

- відсутність простроченої заборгованості споживача за поставлений природний газ перед діючим постачальником (за його наявності), що має підтверджуватися письмовою довідкою діючого постачальника або складеним з ним актом звірки взаєморозрахунків, або наявність письмового дозволу діючого постачальника на перехід споживача до нового постачальника.

Відповідно до п.1 глави 5 розділу IV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг № 2493 від 30.09.2015 року (надалі за текстом - Кодекс ГТС), постачання природного газу споживачу здійснюється на підставі договору постачання природного газу між постачальником та споживачем, який укладається відповідно до Правил постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2496, та за умови включення споживача до Реєстру споживачів постачальника в інформаційній платформі у відповідному розрахунковому періоді.

Відповідно до п.2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС з моменту реєстрації споживача за постачальником в інформаційній платформі постачальник набуває статусу діючою постачальника для такого споживача (крім майбутніх періодів постачання, які заброньовані за іншими постачальниками в інформаційній платформі, постачання природного газу постачальником «останньої надії» та випадків, передбачених пунктом 6 цієї глави) та вважається, що з цього моменту зазначений постачальник забронював за собою цього споживача на наступні розрахункові періоди та є відповідальним за обсяги споживання природного газу цим споживачем.

Таким чином, ТзОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз трейдинг» могло розпочати постачання природного газу відповідачу лише після його включення до реєстру споживачів ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз трейдині».

Згідно з абзацом 1 п. 4 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС постачальник, який має намір постачати природний газ новому споживачу, мас право не пізніше кінцевого терміну подання номінації на газову добу (О) газового місяця (М), визначеного цим Кодексом, зареєструвати за собою такого споживача в інформаційній платформі, вказавши період постачання природного газу такому споживачу (за умови відсутності споживача в Реєстрі іншого постачальника на період запланованого постачання, крім Реєстру постачальника «останньої надії».

Станом на 30.11.2021 Центр культури і дозвілля Дубівської сільської ради не був закріплений на інформаційній платформі за жодним постачальником.

Згідно з абзацом 18 п. 2 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС, у разі якщо за п`ять днів до кінцевої дати постачання природного газу поточним постачальником інформаційна платформа не фіксує такого споживача в Реєстрі іншого постачальника, у тому числі в Реєстрі постачальника із спеціальними обов`язками або постачальника «останньої надії», інформаційна платформа одночасно направляє оператору газорозподільної системи (оператору газотранспортної системи по прямих споживачах) інформаційне повідомлення про відсутність у споживача постачальника з певної дати за формою оператора газотранспортної системи, погодженою з Регулятором. Оператор газорозподільної системи (оператор газотранспортної системи по прямих споживачах), отримавши таке повідомлення, зобов`язаний протягом двох робочих днів проінформувати такого споживача про відсутність у нього постачальника з певної дати та можливі наслідки для нього і за необхідності розпочати заходи з припинення (обмеження) в установленому порядку газопостачання на об`єкти такого споживача.

Відповідно до п. 17 розділу II Правил постачання природного газу, за відсутності у споживача діючого постачальника (тобто в ситуації, коли споживач не включений до Реєстру споживачів будь-якого постачальника) у відповідному розрахунковому періоді споживач не має права здійснювати відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи та має подати до Оператора ГРМ письмову заяву про припинення розподілу природного газу на його об`єкт.

Із змісту позовної заяви випливає, що з метою уникнення негативних наслідків, пов`язаних із вжиттям заходів з припинення газопостачання на об`єкти споживача, зважаючи на відсутність закріплення його на інформаційній платформі за жодним постачальником, ТОВ «Волиньгаз Збут» включило Центр культури і дозвілля Дубівської сільської ради до власного реєстру споживачів з 01.12.2021, що узгоджується з приписами абзацу 1 п. 4 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС.

Відповідно до п.5 глави 5 розділу IV Кодексу ІТС, для непобутових споживачів, якщо при їх реєстрації за постачальником інформаційна платформа виявляє, що в ініційований постачальником період постачання природного газу споживач вже включений до Реєстру іншого постачальника на цей період, інформаційна платформа відхиляє реєстрацію непобутового споживача за постачальником, що ініціював реєстрацію непобутового споживача за собою, та надсилає такому постачальнику інформаційне повідомлення з кодом причини відмови. Одночасно інформаційна платформа інформує діючого постачальника про те, що на заброньований ним період постачання природного газу претендує інший постачальник (із зазначенням назви такого постачальника). У такому разі діючий постачальник зобов`язаний не пізніше 10 години ранку вісімнадцятої доби з дня інформаційного запиту вчиниш одну із нижченаведених дій:

- підтвердити на інформаційній платформі згоду на перехід непобутового споживача до нового постачальника з газової доби, яка визначалась в інформаційному запиті (але не пізніше ніж за дві доби до зазначеної газової доби);

- підтвердити на інформаційній платформі згоду па перехід непобутового споживача до нового постачальника, визначивши дату переходу, яка має бути не пізніше ніж на дев`ятнадцяту добу з дня інформаційного запиту;

- не погодити на інформаційній платформі перехід непобутового споживача до нового постачальника через наявність у непобутового споживача боргових зобов`язань за поставлений природний газ та ініціювати через інформаційну платформу заходи з припинення (обмеження) газопостачання такому споживачу (якщо до непобугового споживача ще не були застосовані заходи з припинення газопостачання);

- не погодити та надати оператору газотранспортної системи оригінал листа непобутового споживача про його незгоду на перехід до нового постачальника (через відсутність договірних відносин із новим постачальником, невідповідність заброньованого періоду постачання природного газу тощо).

Згідно даних інформаційної платформи, ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз трейдинг» звернулась із запитом про включення Центру культури і дозвілля Дубівської сільської ради лише 03.12.2021. Станом на вказану дату Центр культури і дозвілля Дубівської сільської ради вже був закріплений в реєстрі споживачів ТзОВ «Волиньгаз Збут» і мав непогашену заборгованість перед ним.

Відповідно до абз.2 п.2 розділу IV Правил постачання природного газу зміні постачальника має передувати укладення договору постачання природного газу з новим постачальником та розірвання договору постачання природного газу з діючим постачальником або його призупинення в частині постачання природного газу в певному розрахунковому періоді. Для зміни постачальника у споживача має бути відсутня прострочена заборгованість за поставлений природний газ перед діючим постачальником, що підтверджується письмовою довідкою діючого постачальника або складеним з ним актом звірки взаєморозрахунків, або наявний письмовий дозвіл діючого постачальника на перехід споживача до нового постачальника.

Заборгованість за природний газ перед ТзОВ «Волиньгаз Збут» було погашено відповідачем лише 08.12.2021, що підтверджується копією платіжного дорученням №186 від 06.12.2021, приєднаним відповідачем до відзиву.

10.12.2021 Центр культури і дозвілля Дубівської сільської ради був включений до реєстру споживачів ТзОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз трейдинг», тобто в межах строків, визначених згідно п.5 глави 5 розділу IV Кодексу ГТС.

Разом з цим, Центр культури і дозвілля Дубівської сільської ради у тому випадку, якщо він не бажав споживати природний газ до моменту його включення до реєстру споживачів ТзОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз трейдинг», не був позбавлений можливості самостійно припинити споживання природного газу.

Згідно з п. 5.4.2. договору № 41ЕВ437-3260-20, укладеного між позивачем та відповідачем, споживач має право самостійно припиняти (обмежувати) відбір природного газу для власних потреб з дотриманням вимог чинного законодавства.

Відповідно до п.20 розділу II Правил постачання природного газу споживач зобов`язується самостійно обмежувати (припиняти) споживання природного газу у випадку відсутності споживача у розрахунковому періоді в Реєстрі будь-якого постачальника на інформаційній платформі Оператора ГТС

Відповідно до п.21 розділу II Правил постачання природного газу, споживач має право самостійно припиняти (обмежувати) відбір природного газу для власних потреб з дотриманням вимог чинного законодавства, про що повинен письмово повідомляти всіх суб`єктів ринку природного газу, з якими укладено відповідні договори.

Щодо тверджень відповідача про те, що він є добросовісним набувачем відповідно до положень ст.388 ЦК України.

Відповідно до ч.1 ст.388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно: було загублене власником або особою, якій він передав майно у володіння; було викрадене у власника або особи, якій він передав майно у володіння; вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Природний газ, який був спожитий відповідачем з 01.12.2021 по 09.12.2021 не був придбаний ним за відплатним договором. Сам факт укладення договору на постачання природного газу не означає автоматичний перехід прав та обов`язків до нового постачальника. Центр культури і дозвілля Дубівської сільської ради почав придбавати природний газ за відплатним договором у ТзОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз трейдинг» лише з 10.12.2021. Природний газ 01.12.2021 по 09.12.2021споживався відповідачем без належної правової підстави, що й послужило підставою для звернення позивача з позовом до суду на підставі ст. 1212 ЦК України.

Правове регулювання взаємовідносин оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначення правових, технічних, організаційних та економічних засад функціонування газорозподільних систем здійснюється Кодексом газотранспортної системи, Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 №2496, а також положеннями Закону України "Про ринок природного газу", Цивільного та Господарського кодексів України.

Згідно з преамбулою Закону України "Про ринок природного газу" цей закон визначає правові засади функціонування ринку природного газу України, заснованого на принципах вільної конкуренції, належного захисту прав споживачів та безпеки постачання природного газу, а також здатного до інтеграції з ринками природного газу держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у тому числі шляхом створення регіональних ринків природного газу.

Відповідно до пунктів 19, 27, 28, 37 частини 1 статті 1 Закону України "Про ринок природного газу" оператор газотранспортної системи - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників); постачальник природного газу (далі - постачальник) - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу; постачання природного газу - господарська діяльність, що підлягає ліцензуванню і полягає в реалізації природного газу безпосередньо споживачам на підставі укладених з ними договорів; споживач - фізична особа, фізична особа-підприємець або юридична особа, яка отримує природний газ на підставі договору постачання природного газу з метою використання для власних потреб, а не для перепродажу, або використання в якості сировини.

Згідно з частинами 1, 3 статті 12 Закону України "Про ринок природного газу" постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із встановленими стандартами та нормативно-правовими актами. Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором та оприлюднюється в установленому порядку. Постачання природного газу постачальником "останньої надії" здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором. Договір на постачання природного газу постачальником "останньої надії" є публічним. Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Відповідно до частини 2 статті 13 Закону України "Про ринок природного газу" споживач зобов`язаний, зокрема: 1) укласти договір про постачання природного газу; 2) забезпечувати своєчасну та повну оплату вартості природного газу згідно з умовами договорів; 3) не допускати несанкціонованого відбору природного газу; 4) забезпечувати безперешкодний доступ уповноважених представників оператора газотранспортної системи, оператора газорозподільної системи до вузлів обліку природного газу та з метою встановлення вузлів обліку газу; 5) припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів.

Правила постачання природного газу, затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 року № 2496 (надалі - Правила постачання природного газу), розроблені на виконання пункту 17 частини третьої статті 4 Закону України "Про ринок природного газу" та регулюють відносини, які виникають між постачальниками та споживачами природного газу, з урахуванням їх взаємовідносин з операторами газорозподільної системи/газотранспортної системи (надалі - Оператори ГРМ/ГТС).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Правил постачання природного газу підставою для постачання природного газу споживачу є, зокрема: наявність у споживача, об`єкт якого підключений до газорозподільної системи, договору розподілу природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГРМ, та присвоєння споживачу Оператором ГРМ персонального ЕІС-коду як суб`єкту ринку природного газу; наявність у споживача, об`єкт якого підключений до газотранспортної системи, договору транспортування природного газу, укладеного в установленому порядку між споживачем та Оператором ГТС, та присвоєння споживачу Оператором ГТС персонального ЕІС-коду як суб`єкту ринку природного газу; наявність у споживача укладеного з постачальником договору постачання природного газу та дотримання його умов; відсутність простроченої заборгованості споживача за поставлений природний газ перед діючим постачальником (за його наявності), що має підтверджуватися письмовою довідкою діючого постачальника або складеним з ним актом звірки взаєморозрахунків.

Згідно з пунктом 2 розділу ІІ Правил постачання природного газу постачання природного газу споживачу здійснюється за договором постачання природного газу, який укладається відповідно до вимог цього розділу, за яким постачальник зобов`язаний поставити споживачу природний газ у необхідних для споживача об`ємах (обсягах), а споживач зобов`язаний своєчасно оплачувати постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені договором.

З аналізу наведених правових норм вбачається, що постачання позивачем природного газу без укладення відповідного договору і його отриманням відповідачем є таким, що здійснюється в позадоговірному порядку, і свідчить про відсутність правової підстави його набуття.

В період з 01.12.2021 по 09.12.2021 року договір постачання природного газу, який би містив усі необхідні істотні умови, передбачені ст. 12 Закону України «Про ринок природного газу», та який був би складений між сторонами у справі у формі єдиного документу, підписаний ними і скріплений їх печатками, відсутній.

Відповідач, як споживач газу, не припинив споживання природного газу та продовжував отримувати природний газ від ТОВ «Волиньгаз Збут» з 01.12.2021 по 09.12.2021, внаслідок чого відбулося позадоговірне постачання та споживання природного газу в кількості 276,59 м.куб. на суму 10420,22 грн.

Статтею 1212 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: повернення виконаного за недійсним правочином; витребування майна власником із чужого незаконного володіння; повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Згідно зі ст. 1213 Цивільного кодексу України набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі. У разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна.

Як зазначає позивач в позовній заяві, оскільки станом на дату звернення з позовними вимогами природний газ спожитий відповідачем та фактично не може бути повернутий позивачеві, на підставі ч. 2 ст. 1213 ЦК України відшкодуванню підлягає вартість такого майна.

Відповідно до ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України та ст. 193 Господарського кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, умов договору та вимог цього Кодексу, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно зі ст. 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст. 612 Цивільного кодексу України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно зі ст. 599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 Цивільного кодексу України, які застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Виходячи зі змісту зазначеної норми можна виокремити особливості змісту та елементів кондикційного зобов`язання.

Характерною особливістю кондикційних зобов`язань є те, що підстави їх виникнення мають широкий спектр: зобов`язання можуть виникати як із дій, так і з подій, причому з дій як сторін зобов`язання, так і третіх осіб, із дій як запланованих, так і випадкових, як правомірних, так і неправомірних. Крім того, у кондикційному зобов`язанні не має правового значення чи вибуло майно з володіння власника за його волею чи всупереч його волі, чи є набувач добросовісним чи недобросовісним.

Кондикційне зобов`язання виникає за наявності таких умов: набуття чи збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); набуття чи збереження майна відбулося за відсутності правової підстави або підстава, на якій майно набувалося, згодом відпала (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочинну або інших підстав, передбачених статтею 11 Цивільного кодексу України).

Зокрема, стаття 1212 Цивільного кодексу України регулює випадки набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав.

Конструкція статті 1212 ЦК України, як і загалом норм глави 83 ЦК України, свідчить про необхідність установлення так званої «абсолютної» безпідставності набуття (збереження) майна не лише в момент його набуття (збереження), а й станом на час розгляду спору.

Аналогічна правова позиція викладені в постанові Верховного Суду від 06.08.2019 у справі № 910/5027/18.

Предметом регулювання інституту безпідставного отримання чи збереження майна є відносини, які виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і які не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Об`єктивними умовами виникнення зобов`язань із набуття, збереження майна без достатньої правової підстави виступають: 1) набуття або збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); 2) шкода у вигляді зменшення або незбільшення майна у іншої особи (потерпілого); 3) обумовленість збільшення або збереження майна на стороні набувача шляхом зменшення або відсутності збільшення на стороні потерпілого; 4) відсутність правової підстави для вказаної зміни майнового стану цих осіб.

За змістом частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України безпідставно набутим майном є майно, набуте особою або збережене нею у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави.

Для правомірного набуття зазначеного обсягу природного газу між сторонами мали бути належним чином оформлені договірні правовідносини, зокрема, враховуючи вимоги ст.ст. 207, 208 Цивільного кодексу України, Закону України «Про ринок природного газу», Кодексу газотранспортної системи, та Правил постачання природного газу мав бути укладений письмовий договір.

Таким чином, встановлені судом обставини свідчать про відсутність між сторонами у справі договірних правовідносин у спірний період, а тому спожитий відповідачем за період з 01.12.2021 по 09.12.2021 в позадоговірному порядку природний газ в загальному обсязі 276,59 м.куб. у розумінні статті 1212 Цивільного кодексу України слід вважати майном, яке набуте безпідставно, відтак на підставі ст. 1213 ЦК України вимога позивача про стягнення з відповідача 10420,22 грн. вартості безпідставно набутого майна підлягає до задоволення.

У зв`язку із задоволенням позову витрати, пов`язані з оплатою судового збору на підставі ст. 129 ГПК України слід покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 237, 238, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Центру культури і дозвілля Дубівської сільської ради (45031, Волинська область, Ковельський район, с. Дубове, вул. Першотравнева, 9, код ЄДРПОУ 41813136) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Волиньгаз Збут" (43025, проспект Молоді, 14 А, м. Луцьк, код ЄДРПОУ 39589216) 10420 грн. 22 коп. вартості безпідставно набутого майна, 2481 грн. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги це рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст рішення виготовлено і підписано 20.05.2022

Суддя І. О. Якушева

Дата ухвалення рішення17.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104391583
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 10420,22 грн

Судовий реєстр по справі —903/208/22

Судовий наказ від 16.06.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Рішення від 17.05.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 26.04.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

Ухвала від 28.03.2022

Господарське

Господарський суд Волинської області

Якушева Інна Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні