Рішення
від 18.05.2022 по справі 280/1452/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19 травня 2022 року о/об 17 год. 00 хв.Справа № 280/1452/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )

до Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області (вул.Чкалова, буд.27, с.Чкалове, Мелітопольський район, Запорізька область, 72212; код ЄДРПОУ 25970923)

про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 (надалі позивач, ОСОБА_1 ) до Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області (надалі відповідач), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправною бездіяльність Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 07.10.2021, з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, в межах ділянки з кадастровим номером 2321282500:01:011:0103, яка розташована на землях Чкалівської ОТГ; 2) зобов`язати Чкаловську сільську раду Мелітопольського району Запорізької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 07.10.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, в межах ділянки з кадастровим номером 2321282500:01:011:0103, яка розташована на землях Чкалівської ОТГ, та прийняти рішення з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.

У позовній заяві зазначено наступне. 07.10.2021 позивач громадянин-учасник бойових дій звернувся до Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення ділянки для особистого селянського господарства, площею 2,0000 га., що розташована на території Чкаловської ОТГ в межах кадастрового номеру 2321282500:01:011:0103 та зазначив, що раніше не використовував своє право на безкоштовну приватизацію. До заяви долучив копію паспорта та ідентифікаційного номеру, графічні матеріали. Листом від 25.10.2021 за №1524/06-08 Чкаловська сільська рада Мелітопольського району Запорізької області повідомила, що заява позивача була розглянута на позачерговій дев`ятій сесії сільської ради восьмого скликання 22.10.2021. Проект рішення «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність» не набрав достатньої кількості голосів депутатів, а саме: «за» - 1, «проти» - 11, «утрималися» - 3. Рішення прийнято не було, дозвіл на розробку проекту землеустрою позивачу не надано. Не погоджуючись із формою прийнятого рішення та для встановлення причини відмови 03.11.2021 позивач звернувся до Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області із заявою про надання рішення позачергової дев`ятої сесії сільської ради восьмого скликання від 22.10.2021 про відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з послідуючою передачею її у власність. Листом від 29.11.2021 за №1923/06-08 Чкаловською сільською радою Мелітопольського району Запорізької області надано ідентичну із попереднім листом відповідь на заяву позивача. Копія запитуваного рішення не надана. Отже, відповідач не розглянув подану позивачем заяву у встановлений строк та не прийняв визначеного законом рішення. Позивач вважає, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність з чим позивач не погоджується. За результатами розгляду заяви про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орган місцевого самоврядування приймає одне із рішень визначених ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, зокрема надається дозвіл на розроблення проекту землеустрою або мотивована відмова у його наданні. Отже, за наслідками розгляду заяви позивача від 07.10.2021 відповідач як суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне управлінське рішення, в той час, як останній вказане питання по суті не розглянув, проект рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою не набрав достатньої кількості голосів депутатів, а проект про відмову у наданні дозволу взагалі не розроблявся. Позивач вважає, шо відсутність оформленого рішення Чкаловської сільської ради, з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи відмову у його наданні у формі рішення, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом. Відповідь на заяву позивача, оформлена листом від 25.10.2021 за №1524/06-08 та від 29.11.2021 за №1923/06-08 не може вважатись рішенням суб`єкта владних повноважень щодо відмови у наданні такого дозволу, оскільки фактично рішення Чкаловською сільською радою у встановленому законом порядку не приймалось. Враховуючи вищевикладене, слід дійти висновку, що Чкаловською сільською радою, всупереч вимог ст.ст.118, 122 Земельного кодексу України, не прийнято по суті рішення за наслідком розгляду заяви позивача, зокрема щодо відмови чи надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, а тому відповідачем допущено протиправну бездіяльність.

Позивач підтримав позовну заяву.

Відповідачем не надано до суду відзиву на позовну заяву. Про розгляд справи відповідач повідомлений належним чином.

Ухвалою судді від 31.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

У листі Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області від 25.10.2021 за №1524/06-08 на адресу позивача зазначено: «… Ваша заява від 07.10.2021 року, вхідний №511 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з послідуючою передачею її у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 2321282500:01:011:0103, площею 2,0000 га. розглянуто на позачерговій дев`ятій сесії Чкаловської сільської ради восьмого скликання 22.10.2021 року. Проект рішення «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність» не набрав достатньої кількості голосів депутатів, а саме: «за» - 1, «проти» - 11, «Утримались» - 3. Рішення прийняте не було, дозвіл на розробку проекту землеустрою Вам не надано. …».

У листі Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області від 29.11.2021 за №1923/06-08 на адресу позивача зазначено: «… Розглянувши Вашу заяву від 01.11.2021 року, що надійшла до сільської ради 03.11.2021 року та зареєстрована за №548 повідомляємо наступне. На Вашу заяву про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з послідуючою передачею її у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 2321282500:01:011:0103, площею 2,0000 га було розроблено проект рішення «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність», який подано на розгляд позачергової дев`ятої сесії Чкаловської сільської ради восьмого скликання 22.10.2021 року. За результатами голосування вищезазначений проект рішення не набрав достатньої кількості голосів депутатів, рішення з даного питання не прийнято, про що Вас було поінформовано листом 25.10.2021 року вихідний №1524/06-08. Проект рішення «Про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_1 » не розроблявся та на сесії не розглядався. …».

Судом досліджено: Заяву позивача від 01.11.2021; Заяву позивача від 07.10.2021; Схему місця розташування земельної ділянки; Інформацію з Публічної кадастрової карти України; інші матеріали справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

У ст.12 Земельного кодексу України зазначено: «До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону. До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону».

Як зазначено у ч.1 ст.122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно з ч.6 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, клопотання подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до ч.7 ст.118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. (…).

У ч.10 ст.118 Земельного кодексу України зазначено, що відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Згідно з п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради (ч.1 ст.46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету (ч.1 ст.47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Як зазначено у ч.2 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос. (…).

З огляду на наведені норми права та обставини справи, суд погоджується з твердженнями позивача наведеними у позовній заяві, що: «… відсутність оформленого рішення Чкаловської сільської ради, з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи відмову у його наданні у формі рішення, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом. …»; «… Відповідь на заяву позивача, оформлена листом від 25.10.2021 за №1524/06-08 та від 29.11.2021 за №1923/06-08 не може вважатись рішенням суб`єкта владних повноважень щодо відмови у наданні такого дозволу, оскільки фактично рішення Чкаловською сільською радою у встановленому законом порядку не приймалось. …».

Відповідачем доводи позивача нормативно та документально не спростовані.

На думку суду, позовні вимоги не впливають на дискреційні повноваження відповідача.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки відповідачем у справі була Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області, то з неї мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 992 грн. 40 коп.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області (вул.Чкалова, буд.27, с.Чкалове, Мелітопольський район, Запорізька область, 72212; код ЄДРПОУ 25970923) про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області щодо неприйняття рішення за Заявою ОСОБА_1 від 07.10.2021, з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,0000 га, в межах ділянки з кадастровим номером 2321282500:01:011:0103, яка розташована на землях Чкаловської ОТГ.

Зобов`язати Чкаловську сільську раду Мелітопольського району Запорізької області повторно розглянути Заяву ОСОБА_1 від 07.10.2021 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства площею 2,0000 га, в межах ділянки з кадастровим номером 2321282500:01:011:0103, яка розташована на землях Чкаловської ОТГ, та прийняти рішення з урахуванням вимог ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.

Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) з Чкаловської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області (вул.Чкалова, буд.27, с.Чкалове, Мелітопольський район, Запорізька область, 72212; код ЄДРПОУ 25970923) судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору у сумі 908 грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складено 19.05.2022.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.05.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104398159
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —280/1452/22

Рішення від 18.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 31.01.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні