ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2022 року ЛуцькСправа № 140/2875/22
Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління містобудування, архітектури, капітального будівництва, житлово-комунального господарства та комунального майна Локачинської селищної ради про зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся з позовом до Управління містобудування, архітектури, капітального будівництва, житлово-комунального господарства та комунального майна Локачинської селищної ради про зобов`язання змінити адресу житлового будинку з адреси: АДРЕСА_1 на адресу: АДРЕСА_1 (а.с.20-21).
В обґрунтування позову зазначив, що після смерті своєї матері є спадкоємцем майна, яке складається з житлового будинку з надвірними спорудами, а також присадибної земельної ділянки та земельної частки (паю). Оскільки за життя мати право власності на житловий будинок не зареєструвала, то позивач виготовив технічний паспорт на будинок садибного типу з господарськими будівлями та спорудами й звернувся до нотаріуса для отримання свідоцтва про право власності на спадщину на нерухоме майно. Разом з тим, нотаріусом було встановлено, що за адресою: АДРЕСА_1 зареєстровано право власності на житловий будинок на ім`я іншої особи ( ОСОБА_2 ) та у вчиненні нотаріальних дій було відмовлено із рекомендацією впорядкувати адресну нумерацію житлового будинку, привести у відповідність правовстановлюючі документи з присвоєним адресним номером.
Як стверджує позивач, він звернувся до відповідача із заявою про упорядкування нумерації об`єктів нерухомого майна у зв`язку з подвоєнням/дублюванням поштової адреси та просив змінити адресу житлового будинку, який він успадкував після смерті. Однак відповідач повідомив про можливість зміни, коригування адреси у цьому випадку лише на підставі рішення суду.
З урахуванням наведеного позивач просив позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 28 березня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Копію ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі від 28 березня 2022 року разом з позовною заявою та доданими до неї матеріалами відповідач отримав 05 квітня 2022 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.25).
Відповідач відзив на позовну заяву не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог.
Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Суд, перевіривши доводи позову, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.
ОСОБА_1 є сином ОСОБА_3 , що підтверджується свідоцтвом про народження серії НОМЕР_1 від 05 жовтня 1977 року (а.с.7). Свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_2 стверджується, що ОСОБА_3 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.6).
Відповідно до довідки Локачинської селищної ради від 16 квітня 2021 року №348 після смерті ОСОБА_3 її сини ОСОБА_1 та ОСОБА_4 є спадкоємцями на спадкове майно, яке складається з житлового будинку, присадибної земельної ділянки та земельної частки (паю), які знаходяться в селі Привітне Волинської області (а.с.13).
З витягу з погосподарської книги №4 за 2020 рік Привітненської сільської ради Локачинського району слідує, що по господарському рахунку №02-342-01 будинок з надвірними будівлями і спорудами належав ОСОБА_3 ; місце знаходження АДРЕСА_1 , рік побудови 1984. Тут же вказано, що свідоцтво про право власності не видавалося, речові права на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано (а.с.14).
З матеріалів справи також видно, що 15 квітня 2021 року на підставі заяви ОСОБА_1 про прийняття спадщини та заяви про відмову від прийняття спадщини ОСОБА_4 приватним нотаріусом відкрита спадкова справа №127/2021 на майно померлої ОСОБА_3 .
На замовлення ОСОБА_1 Комунальне підприємство «Локачинський будпроект» виготовило технічний паспорт на будинок садибного типу з господарськими будівлями та спорудами АДРЕСА_1 станом на 23 червня 2021 року (а.с.9-11).
26 січня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до приватного нотаріуса із заявою про видачу свідоцтва про право на спадщину за законом на житловий будинок з господарськими будівлями та надвірними спорудами АДРЕСА_1 . Постановою приватного нотаріуса Дильного І.Г. від 26 січня 2022 року №14/02-31 відмовлено у вчинені нотаріальної дії, оскільки в результаті інформації, отриманої з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна встановлено, що за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстровано право власності на житловий будинок на ім`я ОСОБА_2 . Запропоновано впорядкувати адресну нумерацію житлового будинку та привести у відповідність правовстановлюючі документи з присвоєним адресним номером (а.с.15).
03 грудня 2021 року позивач звернувся до відповідача із заявою, у якій просив змінити адресу житлового будинку у АДРЕСА_1 » на « АДРЕСА_2 » (а.с.27). Листом від 23 грудня 2021 року №Т-2703 Локачинська селищна рада роз`яснила позивачу, що відповідно до підпункту 5, пункту 11, статті 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», статті 52 Порядку присвоєння адрес об`єктам будівництва, об`єктам нерухомого майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2021 року №690, у разі виявлення дублювання номерів об`єктів нерухомого майна, один чи більше з яких не є об`єктами державної чи комунальної власності та не підпадають під випадки, зазначені у пункті 50 цього Порядку, зміна, коригування адреси здійснюються на підставі рішення суду. Оскільки випадок позивача не зазначений у пункту 50 цього Порядку, тому вирішити питання зміни нумерації адрес у зв`язку з дублюванням можливо виключно на підставі рішення суду (а.с.16).
Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд враховує такі нормативно-правові акти.
Частиною другою статті 19 Конституції України імперативно визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зазначена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Згідно з підпунктом 10 пункту «б» статті 30 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон №280/97-ВР) до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать облік відповідно до закону об`єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.
Відповідно до пункту 1-1 статті 37 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження, як прийняття рішень про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адрес об`єктів нерухомого майна у випадках та порядку, встановлених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлює Закон України від 17 лютого 2011 року №3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон №3038-VI).
Згідно з частинами першою-третьою статті 26-3 Закону №3038-VI адресою об`єкта нерухомого майна (далі - адреса) є унікальна структурована сукупність реквізитів, що використовуються для ідентифікації об`єкта та визначення місця його розташування на місцевості.
Порядок присвоєння адрес об`єктів нерухомого майна затверджується Кабінетом Міністрів України. Порядок не може передбачати обов`язок фізичних та юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень державних органів, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи.
Адреса присвоюється об`єктам будівництва, будинкам, будівлям, спорудам, квартирам, гаражним боксам, машиномісцям, іншим житловим та нежитловим приміщенням, які є самостійними об`єктами нерухомого майна. Адреса не присвоюється: 1) тимчасовим спорудам; 2) будівлям та спорудам, що є приналежністю відповідної будівлі або споруди або їх складовою частиною; 3) іншим об`єктам нерухомого майна, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України в Порядку присвоєння адрес об`єктів нерухомого майна (далі - Порядок присвоєння адрес). Порядок присвоєння адрес, визначений цим Законом, не поширюється на земельні ділянки.
Приписами частини четвертої статті 26-3 Закону №3038-VI визначено, що реквізитами адреси є: 1) назва держави (Україна); 2) назва адміністративно-територіальної автономії у складі України - для об`єктів, розташованих на території Автономної Республіки Крим; 3) назва області (крім Автономної Республіки Крим, міст Києва та Севастополя); 4) назва району - для населених пунктів районного підпорядкування; 5) назва населеного пункту, а для об`єктів, розташованих за його межами, - назва найближчого населеного пункту (об`єднаної територіальної громади), розташованого у межах відповідного району (об`єднаної територіальної громади); 6) назва гідрографічного, соціально-економічного, природно-заповідного або іншого подібного об`єкта (за наявності); 7) назва вулиці, площі, майдану, шосе, проспекту, бульвару, алеї, провулку, узвозу тощо (далі - вулиця) (за наявності); 8) номер об`єкта (будинку, будівлі, споруди); 9) номер корпусу - для об`єктів, які складаються з декількох корпусів; 10) номер квартири, гаражного боксу, машиномісця, іншого житлового та нежитлового приміщення, яке є самостійним об`єктом нерухомого майна (за наявності).
Адреса (крім реквізиту, визначеногопунктом 10частини четвертої цієї статті) присвоюється, змінюється, коригується, анулюється: виконавчим органом сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради (частина п`ята статті 26-3 Закону №3038-VI).
Положенням про Управління містобудування, архітектури, капітального будівництва, житлово-комунального господарства та комунального майна Локачинської селищної ради, затвердженого рішенням Локачинської селищної ради від 11 листопада 2020 року №32/4, визначено, що Управління є виконавчим органом Локачинської селищної ради та відповідно до визначених галузевих повноважень виконує такі завдання, зокрема, забезпечує проведення заходів щодо присвоєння поштових адрес об`єктам містобудування на території Локачинської громади (пункт 1.1 пункту 1 розділу І; підпункт 11 пункту 2.1 розділу ІІ).
Таким чином, слід дійти висновку, що вирішення питання про присвоєння об`єкту нерухомого майна поштової адреси чи зміни адреси належить до повноважень відповідача.
Постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2021 року №690 затверджено Порядок присвоєння адрес об`єктам будівництва, об`єктам нерухомого майна (далі Порядок №690).
Згідно з пунктом 1 вказаного Порядку він визначає процедуру присвоєння, зміни, коригування адрес об`єктів будівництва, будинків, будівель, споруд, окремих частин об`єкта, які є самостійними об`єктами права на нерухоме майно (квартир, гаражних боксів, машиномісць, інших житлових та нежитлових приміщень).
Згідно з пунктом 23 Порядку №690 для нумерування об`єктів використовуються арабські цифри. Номер об`єкта може також містити літеру. Літера використовується у разі, коли відсутня можливість забезпечити послідовну нумерацію будівель, розташованих вздовж вулиці, відповідно до пункту 25 цього Порядку (наприклад, у разі будівництва двох чи більше будівель замість однієї, поділу будівель на дві чи більше блоковані). Також може використовуватися літера для будівель, що розташовані (або будуються) посеред кварталу та не мають фасаду, що виходить на вулицю. У такому разі номер найближчої житлової будівлі (для інших житлових) або споруди (для інших споруд), яка має фасад, який виходить на вулицю, отримує літеру «А», а будівля чи будівлі (споруда чи споруди) відповідно отримують інші літери. Для нумерації об`єктів використовуються великі літери українського алфавіту в такій послідовності: «А», «Б», «В», «Г», «Д», «Е», «Ж», «И», «К», «Л», «М», «Н», «П», «Р», «С», «Т», «У», «Ф», «X», «Ц», «Ч», «Ш», «Ю», «Я». Літера зазначається після номера через дефіс.
У разі виявлення дублювання номерів окремих частин об`єкта зміна (коригування) адреси здійснюється на підставі рішення суду, крім випадку, визначеного абзацом другим цього пункту. У разі коли всі окремі частини об`єкта з однаковими адресами є комунальною або державною власністю та належать одному власнику, їх адреси можуть бути змінені в порядку упорядкування нумерації окремих частин об`єкта (пункт 10 Порядку №690).
Відповідно до пункту 50 Порядку №690 упорядкування нумерації об`єктів нерухомого майна здійснюється: у випадку виявлення невідповідності адреси фактичному розташуванню об`єкта; у випадку виявлення дублювання адрес існуючих об`єктів державної або комунальної власності; у випадку подвоєння адрес внаслідок об`єднання населених пунктів; у випадках, визначених пунктами 9, 10 та 41 цього Порядку; у випадках, встановлених законодавством та цим Порядком.
Пункти 51-52 Порядку №690 передбачають, що упорядкування нумерації будинків здійснюється з використанням Реєстру будівельної діяльності. У разі виявлення дублювання номерів об`єктів нерухомого майна, один чи більше з яких не є об`єктами державної чи комунальної власності та не підпадають під випадки, зазначені у пункті 50 цього Порядку, зміна, коригування адреси здійснюються на підставі рішення суду.
З аналізу викладених норм слідує, що за результатами розгляду заяви власника об`єкта нерухомого майна про зміну адреси об`єкта нерухомого майна уповноважений орган містобудування та архітектури приймає рішення про зміну адреси або рішення про відмову у зміні адреси з надсиланням заявнику повідомлення про відмову у зміні адреси з обґрунтуванням підстав такої відмови.
Як вбачається з матеріалів справи, будинку, право на спадкування на який позивач набув після смерті своєї матері ОСОБА_3 , та житловому будинку ОСОБА_2 присвоєні однакові поштові адреси, а саме: АДРЕСА_2 . У свою чергу будь-яких спорів щодо права власності на належне кожному з них нерухоме майно немає, доказів протилежного матеріали справи не містять. При цьому право власності на житловий будинок (запис №50 в книзі 1) ОСОБА_2 набула на підставі рішення Локачинського районного суду Волинської області від 30 квітня 2010 року №2-88/10, про що міститься запис в Реєстрі прав власності на нерухоме майно (а.с.36). Право власності на об`єкт нерухомого майна, належного за життя ОСОБА_3 , не було зареєстроване у встановленому порядку (а.с.14).
Єдиною підставою для відмови відповідача у зміні адреси об`єкту нерухомого майна слугувала відсутність рішення суду про зміну такої адреси.
Суд враховує, що позивач не може реалізувати свої спадкові права, оскільки нотаріусом виявлено дублювання адрес існуючих об`єктів нерухомості. У той же час відповідач самостійно не вправі змінити нумерацію будинків, які не є об`єктом державної чи комунальної власності, а тому коригування адреси можливе на підставі рішення суду.
За таких обставин суд вважає, що існують підстави та необхідність для захисту прав та інтересів позивача шляхом зміни адреси житлового будинку, право спадкування на який він набув після смерті матері.
Поряд з тим позовні вимоги про зобов`язання змінити адресу житлового будинку на конкретну адресу не підлягають задоволенню, оскільки питання про присвоєння конкретного номеру будинку належить до дискреційних повноважень відповідача.
Отже, з урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, суд у цій справі дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог частково шляхом зобов`язання відповідача прийняти рішення про зміну адреси житлового будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , право спадкування на який набув позивач.
Як визначено частинами першою, третьою статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Звертаючись до суду, позивач сплатив судовий збір у сумі 992,40 грн, що підтверджується квитанцією від 18 березня 2022 року №3250093365, випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету (а.с.3, 34).
Предметом позову є вимога немайнового характеру, яка хоч і задоволена частково, але розмір компенсації за сплачений судовий збір суд визначає, виходячи з кількості (а не з розміру) задоволених/незадоволених позовних вимог.
З урахуванням наведеного на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати у сумі 992,40 грн.
Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) до Управління містобудування, архітектури, капітального будівництва, житлово-комунального господарства та комунального майна Локачинської селищної ради (45500, Волинська область, селище міського типу Локачі, вулиця Миру, 37, ідентифікаційний код юридичної особи 44094302) про зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Зобов`язати Управління містобудування, архітектури, капітального будівництва, житлово-комунального господарства та комунального майна Локачинської селищної ради прийняти рішення про зміну адреси житлового будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , право спадкування на який набув ОСОБА_1 .
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Управління містобудування, архітектури, капітального будівництва, житлово-комунального господарства та комунального майна Локачинської селищної ради судові витрати у сумі 992,40 грн (дев`ятсот дев`яносто дві грн 40 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ж.В. Каленюк
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104402319 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Каленюк Жанна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні