ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 травня 2022 року справа №200/11630/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),
суддів Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,
розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Краматорської районної державної адміністрації Донецької області на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2021 року у справі № 200/11630/20-а (головуючий І інстанції Зінченко О.В.) за позовом ОСОБА_1 до Краматорської районної державної адміністрації Донецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 25 січня 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації Донецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено повністю.
Визнано дії Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації в частині виплати ОСОБА_1 щорічної разової допомоги до 5 травня у розмірі, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року №112 Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» протиправними.
Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації донарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову допомогу до 5 травня за 2020 рік, як учаснику бойових дій, у відповідності до статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням фактично виплачених сум.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду по справі № 200/11630/20 набрало законної сили 25 лютого 2021 року.
26 березня 2021 року Донецьким окружним адміністративним судом видано виконавчий лист по справі, в якому визначено боржника Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації (юридична адреса: 84122, Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Банківська, буд. 70, код ЄДРПОУ 25928803).
23 жовтня 2021 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшла заява ОСОБА_1 про заміну сторони виконавчого провадження по справі №200/11630/20-а за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації Донецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії на правонаступника Краматорську районну державну адміністрацію Донецької області (код ЄДРПОУ 43991155).
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2021 року замінено боржника - Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації (юридична адреса: 84122, Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Банківська, буд. 70, код ЄДРПОУ 25928803) у виконавчому листі, виданому Донецьким окружним адміністративним судом 26 березня 2021 року по справі №200/11630/20-а на його правонаступника - Краматорську районну державну адміністрацію Донецької області (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, бульвар Машинобудівників, буд. 37, код ЄДРПОУ 43991155).
Не погодившись з ухвалою суду першої інстанції, Краматорська районна державна адміністрації Донецької області звернулась з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить змінити ухвалу суду першої інстанції, а саме визначити в якості боржника Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Нарахування та виплата разової щорічної грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій належить виключно до повноважень управлінь соціального захисту населення відповідних районних державних адміністрацій, які отримують кошти за відповідним цільовим призначення безпосередньо від обласних управлінь соціального захисту населення, а останні від Мінсоцполітики.
Районні державні адміністрації не є отримувачами коштів з державного бюджету на виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій, та не наділені повноваженнями щодо їх виплати визначеній категорії громадян.
Розпорядником коштів державного бюджету на виплату щорічної грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій є Управління соціального захисту населення Краматорської райдержадміністрації.
Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана постанова прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.
Сторони про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу у порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, розглядаючи апеляційну скаргу в межах викладених доводів, зазначає наступне.
Фактичні обставини справи.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 25 січня 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації Донецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.
Визнано дії Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації в частині виплати ОСОБА_1 щорічної разової допомоги до 5 травня у розмірі, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року №112 Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» протиправними.
Зобов`язано Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації донарахувати та виплатити ОСОБА_1 щорічну разову допомогу до 5 травня за 2020 рік, як учаснику бойових дій, у відповідності до статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням фактично виплачених сум.
Виконавчий лист по даній справі було видано ОСОБА_1 26.03.2021 року, в якому зазначено боржника - Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації.
На підставі розпорядження голови Слов`янської райдержадміністрації від 16.01.2021№3/3-21 «Про реорганізацію структурних підрозділів Слов`янської районної державної адміністрації» Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації перебувало у стані припинення.
Задовольняючи заяву про заміну сторони виконавчого провадження, суд першої інстанції вважав, що оскільки Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації перебуває у стані припинення з 20.01.2021 року, то всі права та обов`язки Управління перейшли до Краматорської райдержадміністрації з цієї дати та є підстави для заміни сторони у виконавчому провадженні.
Оцінка суду.
Відповідно до частини 1 статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
За змістом ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права.
Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу.
Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибулого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
В даному випадку, суд першої інстанції не дослідив обставин переходу від Управління соціального захисту населення Слов`янської районної до Краматорської райдержадміністрації функцій (адміністративної компетенції) щодо нарахування та виплати позивачу разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань.
Судом не встановлено чи дійсно відбулося публічно-владне правонаступництво від Управління соціального захисту населення Слов`янської районної до Краматорської райдержадміністрації.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 р. № 1635-р «Про реорганізацію та утворення державних районних організацій» 15.01.2021 року було створено юридичну особу - Краматорську районну державну адміністрацію Донецької області (код ЄДРПОУ 43991155).
Згідно з Законом України «Про державні місцеві адміністрації» Краматорська районна державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади, в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території Краматорського району, а також реалізує повноваження, делеговані їй Краматорською районною радою.
Правовий статус Краматорської райдержадміністрації встановлюється Конституцією України, Законом України "Про місцеві державні адміністрації" та іншими законами України.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня.
Згідно зі статтею 5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.
У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимог статті 18 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій.
Відповідно до статті 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, серед іншого належить вирішення питань соціального захисту, зайнятості населення, праці та заробітної плати.
Згідно до абзацу першого статті 42 «Про місцеві державні адміністрації» структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій здійснюють керівництво галузями управління, несуть відповідальність за їх розвиток.
З метою забезпечення вирішення питань соціального захисту населення Краматорського району розпорядженням голови райдержадміністрації від 10.03.2021 року № 7 «Про упорядкування структури та загальної чисельності Краматорської районної державної адміністрації Донецької області» утворено Управління соціального захисту населення Краматорської райдержадміністрації Донецької області, як структурний підрозділ зі статусом юридичної особи публічного права.
Розпорядженням голови Краматорської районної державної адміністрації від 16.03.2021 року №8 затверджено Положення про управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області (далі - Положення).
Згідно до пункту 4 Положення основним завданням управління у межах реалізації державної соціальної політики в районі у сфері соціального захисту населення на відповідній території серед іншого є призначення та виплата соціальної допомоги, адресної грошової, компенсацій та інших соціальних виплат, установлених законодавством (підпункт 2 пункту 4).
Згідно до підпункту 26 пункту 5 Положення Управління відповідно до визначених повноважень серед іншого виконує функції з організації роботи з надання пільг пенсіонера, особам з інвалідністю, ветеранам війни та праці, одиноким непрацездатним громадянам та іншим категоріям осіб, що мають право на пільги відповідно до законодавства України.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду, з метою виконання якого замінено боржника у виконавчому листі, було прийнято за наслідком розгляду позовної заяви ОСОБА_1 внаслідок порушення прав громадянина на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у визначеному законодавством розмірі.
Відповідно до статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. Одним з основних завдань Управління соціального захисту населення Краматорської райдержадміністрації є: призначення пільг та грошових компенсацій громадянам, згідно Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Порядок виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань визначався постановою Кабінету Міністрів України 19.02.2020 р. № 112 «Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань» (надалі - Порядок).
Пунктом 1 Порядку визначено, що виплату до 5 травня разової грошової допомоги, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань (далі - грошова допомога), проводить Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних. Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат).
Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у відповідних розмірах.
Таким чином, нарахування та виплата разової щорічної грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій належить виключно до повноважень управлінь соціального захисту населення відповідних районних державних адміністрацій, які отримують кошти за відповідним цільовим призначенням безпосередньо від обласних управлінь соціального захисту населення, а останні - від Мінсоцполітики.
Районні державні адміністрації не є отримувачами коштів з державного бюджету на виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій, та не наділені повноваженнями щодо їх виплати визначеній категорії громадян.
Враховуючи викладене, розпорядником коштів державного бюджету на виплату щорічної грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій є Управління соціального захисту населення Краматорської райдержадміністрації, чого не врахував суду першої інстанції при постановленні оскаржуваної ухвали.
Відтак, суд апеляційної інстанції вважає, що у цьому випадку належним боржником у справі є Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області (код ЄДРПОУ 44120358).
За приписами ч. 4 ст. 317 КАС України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частини.
З урахуванням викладеного, оскільки суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність підстав для задоволення заяви позивача про заміну сторони виконавчого провадження, при цьому судом невірно визначено правонаступника у справі, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне змінити ухвалу суду першої інстанції, визначивши, що належним боржником у справі є Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області.
Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 317, 321, 322, 329 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Краматорської районної державної адміністрації Донецької області на ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2021 року у справі № 200/11630/20-а задовольнити.
Ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2021 року у справі № 200/11630/20-а змінити в мотивувальній частині з урахуванням висновків суду апеляційної інстанції, викладених в цій постанові.
Абзац другий резолютивної частини ухвали Донецького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2021 року у справі № 200/11630/20-а викласти в наступній редакції:
«Замінити боржника - Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації (юридична адреса: 84122, Донецька область, місто Слов`янськ, вул. Банківська, буд. 70, код ЄДРПОУ 25928803) у виконавчому листі, виданому Донецьким окружним адміністративним судом 26 березня 2021 року по справі №200/11630/20-а на його правонаступника - Управління соціального захисту населення Краматорської районної державної адміністрації Донецької області (юридична адреса: 84313, Донецька область, місто Краматорськ, бульвар Машинобудівників, буд. 37, код ЄДРПОУ 44120358).»
В іншій частині ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2021 року у справі № 200/11630/20-а залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 23 травня 2022 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному ст. 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 23 травня 2022 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді А.В. Гайдар
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104413085 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні