Постанова
від 18.05.2022 по справі 904/429/21
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.05.2022 року м. Дніпро Справа № 904/429/21

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Кощеєва І.М. (доповідач),

суддів: Чус О.В., Орєшкіної Е.В.

секретар судового засідання Логвиненко І.Г.

представники сторін:

від позивача: Жежель С.С., довіреність № 01/1-06/1/967вих від 21.12.2021 р., представник

від відповідача: не з`явивися

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу

Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2021р. (суддя Красота О.І., м. Дніпро, повний текст рішення складено 01.12.2021 р.) у справі

за позовом Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, м.Кам`янське

до Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ", м.Кам`янське

про внесення змін до п.2.2, 4.1 договору оренди земельної ділянки 5,7196 га від 15.12.2014р..

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст вимог.

Кам`янська міська рада звернулася до Господарського суду з позовом до Акціонерного товариства "ДНІПРОАЗОТ" і просить суд внести зміни до п.2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки №12997 від 15.12.2014р. (державна реєстрація права оренди земельної ділянки №8680454 від 29.01.2015р.), яка розташована за адресою: вул. Медова (вул. Петровського), 25А/51, смт. Карнаухівка, м.Кам`янське, загальна площа 5,7196 га, кадастровий номер 1210400000:04:006:0022, для розміщення виробничого комплексу, укладеного між Кам`янською міською радою та Акціонерним товариством ДНІПРОАЗОТ, виклавши їх у наступній редакції:

2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 14.01.2021 становить 24 201 915,44 грн.

4.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 968 076,62 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VІІ Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, від 22.06.2018 №1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста, від 09.07.2020 №1975-44VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 від 18.12.2020 №41-03/VIII Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020, а також стягнути судовий збір.

Позовні вимоги обґрунтовані підвищенням ставки орендної плати відповідно до рішення міської ради від 22.06.2018р. №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".

2. Короткий зміст оскаржуваного судового рішення у справі.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2021р. у справі №904/429/21, позовні вимоги задоволено в повному обсязі - внесено зміни до п.2.2 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки №12997 від 15.12.2014р. (державна реєстрація права оренди земельної ділянки №8680454 від 29.01.2015р.), яка розташована за адресою: вул. Медова (вул. Петровського), 25А/51, смт. Карнаухівка, м. Кам`янське, загальна площа 5,7196 га, кадастровий номер 1210400000:04:006:0022, для розміщення виробничого комплексу, укладеного між Кам`янською міською радою (51931, м. Кам`янське, м-н Петра Калнишевського, 2, ЄДРПОУ 24604168) та Акціонерним товариством "ДНІПРОАЗОТ" (51909, м.Кам`янське, вул. С.Х.Горобця, 1, ЄДРПОУ 05761620), виклавши їх у наступній редакції:

"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 14.01.2021р. становить 24 201 915,44 грн.

4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 968 076,62 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 29.09.2017р. №816-19/VІІ "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018р. №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста", від 09.07.2020р. №1975-44VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020" від 18.12.2020р. №41-03/VIII "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р.".

Рішення суду мотивовано тим, що позивачем доведено наявність правових та фактичних підстав для внесення змін до договору оренди землі.

3. Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, АТ "ДНІПРОАЗОТ" (відповідач) звернулося до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати повністю рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2021р. у справі №904/429/21 та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

4. Узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, Скаржник посилається на те, що при винесенні рішення від 30.11.2021р. у справі № 904/429/21 Господарський суд Дніпропетровської області не дослідив факти та обставини викладені AT «ДНІПРОАЗОТ» в письмових поясненнях та не застосував закон, який підлягає застосуванню, зокрема п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України, в зв`язку з чим прийняв помилкове рішення, яке підлягає скасуванню.

Зокрема, Скаржник зазначає на тому, що рішення від 18.12.2020р. № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 р.», в частині дати впровадження нормативної грошової оцінки з 01.01.2021р., суперечить п. 271.2 ст. 271 ПК України, в тому числі щодо дати початку застосування, оскільки вважає, що його норми, не могли застосовуватись раніше 01.01.2022 р..

5. Узагальнений виклад позиції інших учасників справи.

Від Кам`янської міської ради Дніпропетровської області надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому, міська рада не погоджується з доводами апеляційної скарги, вважає її безпідставною і необґрунтованою.

Зокрема, міська рада посилається на те, що нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське було затверджено рішенням Камянської міської ради № 1975-44/VII від 09.07.2020р., а не рішенням № 41-03/VIII від 18.12.2020р., при цьому, вказує на те, що рішення №1975-44/УІІ від 09.07.2020р. офіційно оприлюднене в місцевих засобах масової інформації - газеті «Любимый-город» від 09.07.2020р. «Специальный выпуск», розміщено на офіційному веб-сайгі міської ради, тобто до 15 липня відповідного року, що узгоджується з вищенаведеними приписами Податкового Кодексу України та до моменту запровадження цієї нормативної грошової оцінки жодних зауважень до цього проекту рішення від заінтересованих осіб не надходило.

Міська рада вказує на те, що законність та чинність вищеприведених рішень міської ради була предметом розгляду адміністративних справ № 160/17179/20 та 160/1936/21 по яким прийняті рішення, які набрали законної сили. Остаточно вирішено спір щодо законності рішення Кам`янеької міської ради № 1975-44/VII від 09.07.2020р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року» Верховним Судом у постанові від 07.10.2021р. по справі №160/17179/20.

Отже, міська рада вважає, що оскільки рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020р. № 1975-44/VII «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020», яке було підставою для прийняття рішення Кам`янською міською радою № 41-03/VIII від 18.12.2020р. не визнано протиправним та нечинним, тому є підстави для внесення змін до спірного договору.

6. Рух справи в суді апеляційної інстанції.

Автоматизованою системою документообігу Центрального апеляційного господарського суду для розгляду справи визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Кощеєв І.М. (доповідач ), судді - Чус О.В., Орєшкіна Е.В.

Враховуючи, що суддя-доповідач Кощеєв І.М. перебував на лікарняному (для вирішення питання щодо відкриття апеляційного провадження тощо), за розпорядженням керівника апарату суду від 13.01.2022р. відповідно до пункту 2.3.50. Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого Рішенням Ради суддів України від 26.11.2010 №30 зі змінами, відповідно до пункту 2.6.2. Засад використання автоматизованої системи документообігу суду у Центральному апеляційному господарському суді, затверджених рішенням, оформленим протоколом зборів суддів Центрального апеляційного господарського суду №2 від 08.10.2018 зі змінами, проведено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, за результатами якого визначено колегію суддів у наступному складі: головуючий суддя - Подобєд І.М. (доповідач), судді - Чус О.В., Орєшкіна Е.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 14.01.2022р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "ДНІПРОАЗОТ" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2021 у справі №904/429/21. Зупинено дію рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2021 у справі №904/429/21 на час розгляду апеляційної скарги.

На підставі розпорядження керівника апарату суду від 24.01.2022р., у зв`язку з виходом на роботу головуючого судді Кощеєва І.М. (доповідач), визначеного протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.01.2022р., для дотримання принципу незмінності колегії суддів при розгляді справи здійснено автоматичну зміну складу колегії суддів у справі № 904/429/21, відповідно до якої визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Кощеєв І.М., судді: Чус О.В., Орєшкіна Е.В.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 25.01.2022р. розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 17.02.2022р..

16.02.2022р. в систему "Діловодство спеціалізованого суду" внесено інформаційну довідку, відповідно до якої, у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Орєшкіної Е.В. - члена колегії суддів, розгляд справи № 904/429/21 в судовому засіданні не відбувся.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 18.02.2022р. розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 17.03.2022р..

17.03.2022р. розгляд справи №904/429/21 в судовому засіданні не відбувся.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 14.04.2022р. розгляд апеляційної скарги призначено в судове засідання на 19.05.2022р. на 14:30 год..

Від Скаржника до суду надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, у зв`язку з веденням з 24.02.2022 р. в Україні воєнного стану, та не можливістю AT"ДніпроАЗОТ" забезпечити явку представника в судове засідання.

Розглянувши зазначене клопотання, колегія суддів відмовляє в його задоволенні, з огляду на наступне.

Згідно з ч. 11 ст. 270 ГПК України суд апеляційної інстанції відкладає розгляд справи в разі неявки у судове засідання учасника справи, стосовно якого немає відомостей щодо його повідомлення про дату, час і місце судового засідання, або за його клопотанням, коли повідомлені ним причини неявки будуть визнані судом поважними.

При цьому обов"язок щодо подання відповідних доказів, підтверджуючих неможливість явки представника в судове засідання, покладається на сторону, яка заявляє клопотання, на загальних підставах.

Згідно наявних у справі доказів сторони повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

При цьому, колегія суддів врахувала стадію розгляду апеляційної скарги, право AT"ДніпроАЗОТ" скористатись участю в судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами суду.

Разом з тим, у поданому клопотанні не наведено обставин, які б перешкоджали представнику взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.

Посилання сторін на введення Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, який затверджений Верховною Радою України 24.02.2022 р. Законом № 2102-ІХ, воєнного стану у країні на 30 діб, який продовжено Указом Президента України від 14.03.2022 р. № 133/2022, затвердженим Верховною Радою України 15.03.2022 р. Законом № 2119-ІХ, з 26.03.2022 р. ще на 30 діб, та, в подальшому, Указом Президента № 259/2022 від 18.04.2022 р. строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 р. строком на 30 діб, що затверджено Верховною Радою Законом № 2212-ІХ, відхиляються колегією суддів, оскільки відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України; повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.

Відтак, заявлене стороною клопотання є безпідставним, не підтвердженим жодним належним і допустимим доказом.

Беручи до уваги, що неявка вказаних учасників провадження у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи, матеріали справи є достатніми для розгляду апеляційної скарги, апеляційний господарський суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності представника Скаржника.

У судовому засіданні 19.05.2022 р. була оголошена вступна та резолютивна частини постанови Центрального апеляційного господарського суду.

7. Встановлені судом обставини справи.

15.12.2014р., між Дніпродзержинською міською радою, правонаступником якої є Кам`янська міська рада Дніпропетровської області (далі-Орендодавець) та Акціонерним товариством "ДніпроАЗОТ" (далі-Орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки №12997 (т. 1 а.с.11-12).

Відповідно до п. 1.1 Договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул. Петровського, 25А/51 смт.Карнаухівка, кадастровий номер 1210400000:04:006:0022, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки від 15.12.2014р. (т.1 а.с.13) Відповідачу передано об`єкт оренди, згідно п. 1.1 Договору.

Згідно п. 2.1 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,7196 га для розміщення виробничого комплексу.

Пунктом 2.2 Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 23.09.2014р. становить 9 722 748,04 грн.

Договір укладається строком до 29.08.2024р. (п. 3.1 Договору).

Відповідно до п. 4.1 Договору, орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 291 682,44 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ, ст. 288 ПК України.

Згідно п. 4.4 Договору, розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Між Дніпродзержинською міською радою, правонаступником якої є Кам`янська міська рада Дніпропетровської області (далі-Орендодавець) та Акціонерним товариством "ДніпроАЗОТ" (далі-Орендар) укладено додаткову угоду № 7833 від 04.11.2016р. до Договору оренди земельної ділянки № 12997 від 15.12.2014р. (т. 1 а.с.14), якою сторони внесли зміни до п.п. 2.2 та 4.1 договору, в такій редакції:

2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 13.10.2016р. становить 17 403 718,99 грн..

4.1 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 609 130,16 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ, від 30.09.2016р. № 349-10/VII Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI зі змінами, ст. 288 Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 9.6.14 Договору, у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок земельного податку, орендної плати орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до орендодавця із заявкою про внесення змін до п. 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для підписання зі своєї сторони додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі та подати нову декларацію до податкових органів у порядку, визначеному чинним законодавством.

29.09.2017р., Кам`янською міською радою прийнято рішення №816-19/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало чинності з 01.10.2017 р..

Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме п. 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки. П. 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в п.п. 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, п. 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Кам`янською міською радою 22.06.2018р. прийнято рішення № 1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста, яким установлена на території міста ставка земельного податку та розмір орендної плати за землю, відповідно до якого річний розмір орендної плати за користування юридичними особами земельними ділянками для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості становить 4% від нормативної грошової оцінки (т.1 а.с.23).

Кам`янською міською радою 09.07.2020р. прийнято рішення № 1975-44/VII, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р. (т.1 а.с.31).

Згідно з вищезазначеним рішенням Кам`янською міською радою 18.12.2020р. прийнято рішення № 41-03/VIII Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 (т.1 а.с. 32-33) яким, зокрема, вирішено таке:

1. Впровадити нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1м2 в розмірі 461,69 грн. та ввести в дію з 01.01.2021р..

2. Застосувати сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, який дорівнює 1, для земельних ділянок, що входять до економіко-планувальних зон №№16, 67, 68, 69, 73, 74, 89, на яких розташовані підприємства, що є основними джерелами забруднення атмосферного повітря.

3. Після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське з 01.01.2021р. вважати таким, що втратило чинність, рішення міської ради від 12.07.2013р. №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська (зі змінами та доповненнями, внесеними рішеннями міської ради від 26.12.2014р. №1168-58/VI, від 08.07.2015р. №1339-64/VI, від 30.09.2016р. №349-10/VIІ, від 24.02.2017р. №621-14/VIІ).

5. Орендарям привести договори оренди земельних ділянок у відповідність

до цього рішення, звернувшись до департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради.

Позивач просить суд внести зміни до п.п. 2.2. та 4.1. договору оренди, виклавши їх у такій редакції:

"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 14.01.2021р. становить 24 201 915,44 грн."

"4.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 968 076,62 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 29.09.2017р. № 816-19/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, від 22.06.2018р. №1105-25/УІІ Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста, від 09.07.2020р. №1975-44/УІІ Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р., від 18.12.2020р. № 41-03/УШ Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р..

Не погодившись з вищезазначеними рішеннями Позивача ПП фірма Бомонд звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Кам`янської міської ради, в якому просило визнати протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020р. № 1975-44/VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р..

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021р. у справі № 160/17179/20 у задоволенні позову відмовлено. Вказане рішення було оскаржено ПП фірма Бомонд до апеляційного суду.

Третім апеляційним адміністративним судом 29.06.2021р. було прийнято постанову у справі № 160/17179/20, якою апеляційну скаргу Приватного підприємства фірма Бомонд задоволено. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021р. по справі №160/17179/20 скасовано та прийнято нову постанову про задоволення позову. Рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020р. № 1975-44/VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р. визнано протиправним та нечинним.

В ході розгляду даної справи Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 07.10.2021р. касаційну скаргу Кам`янської міської ради Дніпропетровської області задоволено. Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021р. скасовано та залишено в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021р..

Відповідач внести зміни до договору оренди землі відмовився, що і стало підставою для звернення позивача із позовом до суду.

8. Оцінка аргументів учасників справи і висновків суду першої інстанції.

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1). Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2). Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3). Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши доводи, наведені в апеляційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а рішення господарського суду залишити без змін, виходячи з наступного.

Місцевий господарський суд встановив, що 15.12.2014 р. між Дніпродзержинською міською радою, правонаступником якої є Кам`янська міська рада Дніпропетровської області (далі-Орендодавець) та Акціонерним товариством "ДніпроАЗОТ" (далі-Орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки №12997 (т. 1 а.с.11-12).

Відповідно до п. 1.1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул. Петровського, 25А/51 смт.Карнаухівка, кадастровий номер 1210400000:04:006:0022, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки від 15.12.2014р. (т.1 а.с.13) Відповідачу передано об`єкт оренди згідно п. 1.1 Договору.

Згідно п. 2.1 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,7196 га для розміщення виробничого комплексу.

П.2.2 Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 23.09.2014р. становить 9 722 748,04 грн..

Договір укладається строком до 29.08.2024 р. (п. 3.1 Договору).

Відповідно до п. 4.1 Договору, орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 291 682,44 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ, ст. 288 ПК України.

Згідно п. 4.4 Договору розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Між Дніпродзержинською міською радою, правонаступником якої є Кам`янська міська рада Дніпропетровської області (далі-Орендодавець) та Акціонерним товариством "ДніпроАЗОТ" (далі-Орендар) укладено додаткову угоду № 7833 від 04.11.2016р. до Договору оренди земельної ділянки № 12997 від 15.12.2014р. (т. 1 а.с.14), якою сторони внесли зміни до п.п. 2.2 та 4.1 договору в такій редакції:

2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 13.10.2016р. становить 17 403 718,99 грн.

4.1 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 609 130,16 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ, від 30.09.2016р. № 349-10/VII Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI зі змінами, ст. 288 ПК України.

Відповідно до п. 9.6.14 Договору, у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок земельного податку, орендної плати орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до орендодавця із заявкою про внесення змін до п. 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для підписання зі своєї сторони додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі та подати нову декларацію до податкових органів у порядку, визначеному чинним законодавством.

В силу ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно із п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

29.09.2017р. Кам`янською міською радою прийнято рішення №816-19/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало чинності з 01.0.2017 р..

Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме п. 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки. П. 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в п.п. 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, п. 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.

Кам`янською міською радою 22.06.2018р. прийнято рішення № 1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста, яким установлена на території міста ставка земельного податку та розмір орендної плати за землю, відповідно до якого річний розмір орендної плати за користування юридичними особами земельними ділянками для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості становить 4% від нормативної грошової оцінки (т.1 а.с.23).

Кам`янською міською радою 09.07.2020р. прийнято рішення № 1975-44/VII, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р. (т.1 а.с.31).

Згідно з вищезазначеним рішенням Кам`янською міською радою 18.12.2020р. прийнято рішення № 41-03/VIII Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р. (т.1 а.с. 32-33) яким, зокрема, вирішено таке:

1. Впровадити нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1м2 в розмірі 461,69 грн. та ввести в дію з 01.01.2021р..

2. Застосувати сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, який дорівнює 1, для земельних ділянок, що входять до економіко-планувальних зон №№16, 67, 68, 69, 73, 74, 89, на яких розташовані підприємства, що є основними джерелами забруднення атмосферного повітря.

3. Після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське з 01.01.2021р. вважати таким, що втратило чинність, рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська (зі змінами та доповненнями, внесеними рішеннями міської ради від 26.12.2014р. №1168-58/VI, від 08.07.2015р. №1339-64/VI, від 30.09.2016р. №349-10/VIІ, від 24.02.2017р. №621-14/VIІ).

5. Орендарям привести договори оренди земельних ділянок у відповідність

до цього рішення, звернувшись до департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради.

Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м. Кам`янське смт Карнаухівка, вул Медова (Петровського), 25-А/51 (кадастровий номер 1210400000:04:006:0022), відповідно до якого станом на 14.01.2021р. нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 24 201 915,44 грн. (т.1 а.с.34).

Прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить:24 201 915,44 х 4% = 968 076,62 грн..

Як зазначалось вище, Позивач просить суд внести зміни до п.п. 2.2. та 4.1. договору оренди, виклавши їх у такій редакції:

"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 14.01.2021р. становить 24 201 915,44 грн."

"4.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 968 076,62 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 29.09.2017р. № 816-19/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, від 22.06.2018р. №1105-25/УІІ Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста, від 09.07.2020р. №1975-44/УІІ Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р., від 18.12.2020р. № 41-03/УШ Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р..

Ухвалюючи оскаржуване рішення про задоволення позовних вимог, місцевий господарський суд виходив з наявності підстав для внесення змін до спірного договору

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з таким висновком місцевого господарського суду, з огляду на наступне.

Згідно зі ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України), ЦК України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

У ст. 626 ЦК України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення правовідносин

У ст. 627 ЦК України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною 1 ст. 628 ЦК України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно зі ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до ст. 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Відповідно до ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

За змістом ч. ч. 1, 2, 4 ст. 652 ЦК України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених ч. 4 цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

За загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Визначення договору оренди землі містить ст. 792 ЦК України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У ст. 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом ст. 15 Закону України "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

В ч. 1 ст. 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (далі - ПК України).

Пунктом 288.5 ст. 288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відтак, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Положеннями п. 289.1 ст. 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної і комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021р. у справі № 635/4233/19, викладено висновок про те, що з аналізу положень ПК України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі", вбачається, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Такі правові висновки кореспондуються також з висновками, які містяться в постановах Верховного Суду України від 03.12.2013р. у справі № 3-34гс13, від 07.10.2015р. у справі № 3-481гс15, від 18.05.2016р. у справі № 6-325цс16, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 24.07.2019р. у справі № 644/9862/14-ц, від 09.10.2019р. у справі № 645/1972/16-ц, від 30.01.2020р. у справі № 640/15419/15-ц, та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.01.2019р. у справі № 922/539/18, від 13.06.2019р. у справі № 910/11764/17, від 20.11.2019р. у справі № 916/2769/18, від 16.01.2020р. у справі № 904/1912/19, від 04.02.2020р. у справі № 922/378/19, від 26.01.2022р. у справі №922/195/21.

Звертаючись з апеляційною скаргою, AT"ДніпроАЗОТ", як на підставу апеляційного оскарження посилається на те, рішення від 18.12.2020р. № 41-03/VIII «Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 р.», в частині дати впровадження нормативної грошової оцінки з 01.01.2021р., суперечить п. 271.2 ст. 271 ПК України, в тому числі щодо дати початку застосування, оскільки вважає, що його норми, не могли застосовуватись раніше 01.01.2022 р..

Апеляційний господарський суд не погоджується із такими доводами апелянта, з огляду на наступне.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування").

Відповідно до ст. 144 Конституції України, рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Доказів визнання зазначених рішень Кам`янської міської ради незаконними матеріали справи не містять.

Натомість, матеріалами справи підтверджується, що не погодившись з вищезазначеними рішеннями Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, ПП фірма Бомонд звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Кам`янської міської ради, в якому просило визнати протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020р. № 1975-44/VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р..

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021р. у справі № 160/17179/20 у задоволенні позову відмовлено. Вказане рішення було оскаржено ПП фірма Бомонд до апеляційного суду.

Третім апеляційним адміністративним судом 29.06.2021р. прийнято постанову у справі № 160/17179/20, якою апеляційну скаргу Приватного підприємства фірма Бомонд задоволено. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року по справі №160/17179/20 скасовано та прийнято нову постанову про задоволення позову. Рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020р. № 1975-44/VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 р. визнано протиправним та нечинним.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 07.10.2021р. касаційну скаргу Кам`янської міської ради Дніпропетровської області задоволено. Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021р. скасовано та залишено в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021р..

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.04.2021р. у справі № 160/1936/21 за позовом Акціонерного товариства ДНІПРОАЗОТ до Кам`янської міської ради про визнання нечинними рішення Кам`янської міської ради №1975-44/VII від 09.07.2020р. Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р. та рішення № 41-03/VIII Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р., Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 461,69 грн. та введено в дію з 01.01.2021р. відмовлено.

Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021р. апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДніпроАзот" залишено без задоволення. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.04.2021р. у справі №160/1936/21 залишено без змін.

Рішення судів по справах №160/17179/20 та №160/1936/21 набрали законної сили.

Відтак, адміністративні суди приймаючи рішення надали належну оцінку способу та повноваженням міської ради, щодо прийняття рішень № 1975-44/VII від та № 41-03/VIII від 18.12.2020р., а також відповідність цих нормативних правових актів вимогам ПК України.

Таким чином, оскільки рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020р. № 1975-44/VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020р., яке було підставою для прийняття рішення Кам`янською міською радою № 41-03/VIII від 18.12.2020р., не визнано протиправним та нечинним, вони є чинними й обов`язковими до виконання.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Частиною 1 ст. 74 ГПК встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ст. 79 ГПК України).

З урахуванням усіх фактичних обставин справи, встановлених місцевим та апеляційним судами, інші доводи апелянта за змістом його апеляційної скарги не приймаються судом апеляційної інстанції, оскільки не спростовують доводів та висновків місцевого господарського суду, а отже не впливають на вирішення спору у даній справі.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів апеляційного суду зазначає, що суд першої інстанцій дійшов правомірного висновку про наявність підстав для внесення змін до спірного договору, тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

9. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.

У справі "Руїз Торіха проти Іспанії", ЄСПЛ вказав, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися у світлі обставин кожної справи.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів Скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" ( Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006 р. ).

Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

У даній справі суд дійшов висновку, що Скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.

З огляду на приписи ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23.02.2006 р." Конвенція застосовується судами України як частина національного законодавства, а практика ЄСПЛ, через рішення якого відбувається практичне застосування Конвенції, застосовується судами як джерело права.

Отже, доводи заявника апеляційної скарги про порушення норм матеріального та процесуального права судом попередньої інстанцій під час прийняття оскаржуваного процесуального документу не знайшли свого підтвердження.

Водночас колегія суддів погоджується з аргументами, викладеними Позивачем у відзиві на апеляційну скаргу, що ґрунтуються на встановлених місцевим господарським судом обставинах справи та відповідають нормам процесуального права, які регулюють спірні правовідносини.

За змістом ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Згідно із ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин та з урахуванням меж розгляду апеляційної скарги в порядку ст. 269 ГПК України, апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а оскаржуване рішення підлягає залишенню без змін.

10. Судові витрати.

У зв`язку з відмовою в задоволенні апеляційної скарги, згідно вимог ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору за її подання і розгляд покладаються на Скаржника.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 269, 270, 273, 275 - 285, 287 ГПК України, Центральний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.11.2021 р. у справі № 904/429/21 залишити без змін.

Витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Скаржника.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Право касаційного оскарження, строк на касаційне оскарження та порядок подання касаційної скарги передбачено статтями 286-289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 23.05.2022 р.

Головуючий суддяІ.М. Кощеєв

СуддяО.В. Чус

Суддя Е.В. Орєшкіна

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.05.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104414712
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —904/429/21

Ухвала від 11.07.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 23.06.2022

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Постанова від 18.05.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 13.04.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 18.02.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 25.01.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Кощеєв Ігор Михайлович

Ухвала від 14.01.2022

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Подобєд Ігор Миколайович

Судовий наказ від 22.12.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Рішення від 30.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 30.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні