ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2022 року Чернігів Справа № 620/100/22
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Соломко І.І., розглянувши в порядку спрощеного позовного без повідомлення (виклику) сторін в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішення,
У С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі також позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області (далі також відповідач),в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області від 29.06.2021 № VII-570/VIII в частині відмови у наданні їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 2,00 га, на території Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області та визнати за позивачем право на виготовлення технічної документації на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 2,00 га, згідно поданих нею графічних матеріалів.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що зміст спірного рішення конкретно не містить нормативно-правових актів, які передбачають підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою та мотиви відмови, тому є протиправним.
13.01.2022 ухвалою суду відкрито провадження у справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому позов не визнає, оскільки земельна ділянка, на яку претендує позивач, знаходиться у сформованому масиві, який згідно рішення від 04.06.2021 № VII-493/VIII включений до переліку ділянок, які виставлятимуться на торги для реалізації прав оренди, отже, у даному випадку, не може бути передана громадянам у власність. За таких обставин вважає рішення від 29.06.2021 № VII-570/VIII правомірним.
10.02.2022 ухвалою суду відмовлено у задоволенні заяви відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
04.06.2021 рішенням Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області № VII-493/VIII вирішено надати дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок комунальної власності Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської об призначених для продажу права оренди на земельних торгах у (аукціону окремими лотами) відповідно до Додатку 1. У додатку до вказаного рішення міститься запис про місце розташування земельної ділянки, цільове призначення земельної ділянки, площа, кадастровий номер земельної ділянки, умови продажу.
28.05.2021 позивач звернувся до відповідача із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 2,0000 га, що розташована на території Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області для ведення особистого селянського господарства. До заяви додано схему з розташування бажаної земельної ділянки, копії паспорта та ідентифікаційного номеру.
29.06.2021 рішенням Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області № VII-570/VIII позивачу відмовлено у наданні дозволу з підстав, що бажана земельна ділянка знаходиться у сформованому масиві, який згідно рішення від 04.06.2021 № VII-493/VIII включений до переліку ділянок, які виставлятимуться на торги для реалізації прав оренди.
Не погодившись з таким рішенням, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
За змістомстатті 3 ЗК Україниземельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною другоюстатті 4 ЗК Українизавданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до пункту «а» частини третьоїстатті 22 ЗК Україниземлі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
За змістом пункту «б» частини першоїстатті 121 ЗК Українигромадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у розмірі не більше 2,0 гектара.
Згідно із частиною четвертоюстатті 122 ЗК Україницентральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Положеннями частини сьомої статті 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі надання органом місцевого самоврядування відмови особі у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою обов`язковим є зазначення конкретної підстави для такої відмови, що визначені у частині сьомій статті 118 ЗК України.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави суду дійти висновку, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Зміст статті 79-1 ЗК України свідчить, що метою надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок є формування земельної ділянки, яке полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема, у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Стаття 25 Закону України від 22.05.2003 №858-IV «Про землеустрій» (далі - Закон №858-IV) визначає види документації із землеустрою, до яких, крім проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, належать, зокрема, технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.
Відповідно до статті 56 Закону №858-IVтехнічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок, зокрема, включає згоду власника земельної ділянки на поділ чи об`єднання земельних ділянок користувачем.
Зміст наведених норм права свідчить, що формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою, крім випадків, формування їх шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих ділянок, що в свою чергу здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. При цьому, для вилучення земель державної власності необхідна згода власника земельної ділянки, - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою.
Як вже встановив суд, рішенням Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області від 04.06.2021 № VII-493/VIII надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок комунальної власності Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської об призначених для продажу права оренди на земельних торгах у (аукціону окремими лотами).
У Додатку до вказаного рішення, відповідно до вимог статей79-1 та136 ЗК України, зазначено місце розташування земельної ділянки в адміністративних межах (за межами населених пунктів) Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області; її цільове призначення (функціональне використання земельної ділянки) 01.01. Для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; площа земельної ділянки 34,7532 га та 34,7817 га; кадастрові номери земельних ділянок - №7423383200:07:001:0007, № 7423380400:04:001:0022, та умови продажу-оренда.
Таким чином, включення земельної ділянки, на яку претендує позивач, до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності права оренди на які можуть бути реалізовані на земельних торгах слугувало підставою для відмови у наданні дозволу.
Позивач жодних доказів, які б спростували вказану інформацію не надав.
Дійсно, включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право на які буде виставлено на земельні торги не передбачено серед підстав для відмови, визначених у частині сьомійстатті 118 ЗК України, проте така підстава для відмови передбачена устатті 136 ЗК України.
Згідно із частиною третьоюстатті 136 ЗК Україниземельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Верховний Суд розглядав справи, де поставало таке ж питання, і у постанові від 03.04.2018 у справі № 815/3059/17 дійшов висновку, що віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Ця правова позиція була підтримана в інших постановах Верховного Суду, зокрема, від 23.01.2020 у справі №620/1058/19, від 28.10.2020 у справі №819/1976/17, від 22.10.2020 у справі №815/7279/16, і суд не знаходить підстав для відступу від зазначеної позиції.
Застосовуючи цей підхід до справи, що розглядається, суд звертає увагу, що на момент розгляду клопотання позивача про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою та прийняття відповідачем рішення з цього питання, землі, яких стосувалася заява, було включено до переліку земельних ділянок, права оренди на які можуть бути реалізовані на земельних торгах.
В силу приписів частини третьоїстатті 136 ЗК України це є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу.
Правова позиція щодо застосування норм прав у схожих правовідносинах також викладена Верховним Судом у постановах від 30.03.2021 у справі №2040/6485/18 та від 13.04.2021 у справі №818/1470/18 та від 29.07.2021 у справі № 120/1317/19-а.
Суд також акцентує увагу на те, що рішення Талалаївської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області від 04.06.2021 № VII-493/VIII є чинним, в судовому порядку не скасовано.
Водночас суд зазначає, що оскаржувана відмова не позбавляє позивача можливості набуття права на іншу земельну ділянку державної форми власності сільськогосподарського призначення у порядку визначеному статтями116,118 ЗК України.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову повністю.
В зв`язку з відмовою в задоволенні позовних вимог відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 АДРЕСА_1 рнокпп НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідач: Талалаївська сільська рада Ніжинського району Чернігівської області вул. Незалежності,8,с. Талалаївка,Ніжинський район, Чернігівська область,16651 код ЄДРПОУ 04415258.
Повний текст рішення виготовлено 20 травня 2022 року.
Суддя І.І. Соломко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2022 |
Оприлюднено | 29.06.2022 |
Номер документу | 104428861 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Соломко І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні