ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.05.2022 Справа № 914/3989/21
Господарський суд Львівської області у складі судді Петрашка М.М. розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Західземлепроект Плюс"
до відповідача Буської міської ради
про стягнення 45761,50 грн.
за участю представників:
від позивача не з`явився
від відповідача не з`явився
Суть спору: Позовні вимоги заявлено Товариством з обмеженою відповідальністю Західземлепроект Плюс до відповідача Буської міської ради
про стягнення 45761,50 грн.
Хід розгляду справи викладено в ухвалах суду та відображено в протоколах судового засідання.
Сторони явку представників в судове засідання з розгляду справи по суті 12.05.2022р. не забезпечили, про дату, час і місце судового засідання були належним чином повідомлені. Разом з тим, явка сторін в судове засідання не визнавалась судом обов`язковою.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, суд встановив таке.
24.06.2020р. між Товариством з обмеженою відповідальністю Західземлепроект Плюс (виконавець) та Тур`янською сільською радою (замовник), укладено договір № 35 проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (договір), відповідно до пункту 1.1 якого, замовник доручає, а виконавець зобов`язується надати з дотриманням вимог законодавства послуги з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, надалі послуги, у межах території с. Гутисько-Тур`янське Тур`янської сільської ради Буського району Львівської області.
Відповідно до пункту 1.2. договору, технічні, економічні та інші вимоги до послуг передбачені у технічному завданні, що є невід`ємною частиною договору (додаток 1).
Згідно пункту 2.1. договору, загальна вартість послуг за цим договором становить 45761,50 грн., без ПДВ.
Загальна вартість послуг визначається протоколом погодження договірної ціни (додаток 2), що складається на підставі погодженого сторонами кошторису (додаток 3), що розрахований за допомогою програмного комплексу АС-4ПИР версія 10.18.1.002.
Відповідно до пунктів 2.2. та 2.3. договору, оплата послуг здійснюється на підставі оформлених належним чином актів приймання-здавання. Остаточна оплата вартості послуг щодо розроблення технічної документації з проведення нормативної грошової оцінки земель, здійснюється замовником протягом 10-ти банківських днів з дня підписання акта приймання-здавання послуг.
Після надання послуг виконавець передає замовнику акт приймання-здавання робіт у 2-х примірниках. Матеріали з грошової оцінки земель населених пунктів передаються замовнику та в відділ Держгеокадастру у Буському районі Львівської області. Замовник протягом 5-ти банківських днів з дня одержання технічного звіту зобов`язаний підписати та направити виконавцеві акт або мотивовану відмову від приймання робіт з надання послуг (пункти 3.1, 3.2 договору).
Відповідно до пункту 4.1. договору, початок та закінчення робіт з надання послуг - Початок: червень 2020; Завершення: жовтень 2020.
Згідно пункту 4.2 договору, виконавець має право надати послуги достроково.
В матеріалах справи містяться погоджені сторонами: технічне завдання; протокол погодження договірної ціни на надання послуг; кошторис; календарний план роботи.
Як зазначає позивач та вбачається з матеріалів справи, 07.10.2020 р. між сторонами підписано та скріплено печатками акт № 26 здачі-прийняття робіт (надання послуг), відповідно до якого виконавцем були проведені такі роботи (надані послуги) згідно договору № 35 від 24.06.2020 року: - виконані послуги з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Гутисько-Тур`янське 1 послуга, загальна вартість робіт (послуг) 45761,50 грн. без ПДВ.
Однак, позивач стверджує, що в порушення умов договору, з моменту підписання акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) Тур`янською сільською радою не було здійснено оплати наданих послуг.
Також, як зазначає позивач та вбачається з матеріалів справи, рішенням Буської міської ради від 10.12.2020 № 6 «Про початок процедури реорганізації юридичних осіб сільських та селищної рад, розміщених поза адміністративним центром Буської міської територіальної громади», керуючись статею 25, підпунктами 1, 8 пункту 61 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» із змінами, внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій», Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 р. № 718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області, статтями 104, 105, 107 Цивільного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», частиною 4 статті 31 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи», Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 419 від 28.02.2000 р., п. 7 Розділу І Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 р. № 879, ч. 4 ст. 3 Розділу XIV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 р. № 1000/5, враховуючи факт припинення, з дня набуття повноважень Буською міською радою сформованої територіальної громади, повноважень Боложинівської, Гумниської, Заводської, Кізлівської, Купченської, Кутівської, Милятинської, Новосілківської, Ожидівської, Побужанської, Переволочнянської, Соколянської, Соколівської, Топорівської, Тур`янської, Чанизької, Яблунівської сільських та Одеської селищної рад, обраних територіальними громадами, території яких включені до території сформованої Буської міської територіальної громади, вирішено почати реорганізацію сільських рад, зокрема, Тур`янської сільської ради, шляхом приєднання до Буської міської ради;
Відповідно до пункту 3 вказаного рішення Буська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків, зокрема Тур`янської сільської ради.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, який міститься у матеріалах справи, 15.06.2021р. внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Тур`янська сільська рада, ідентифікаційний код 04372744. Підстава припинення рішення щодо реорганізації.
У зв`язку з неналежним виконанням Тур`янською сільською радою своїх обов`язків щодо оплати за виконані роботи (надані послуги), позивач звернувся до Господарського суду Львівської області з позовною заявою про стягнення з Буської міської ради, як правонаступника Тур`янської сільської ради, заборгованості за договором № 35 з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 24.06.2020 року у розмірі 45761,50 грн.
Відповідач щодо заявлених позивачем вимог заперечив. Зокрема у відзиві на позовну заяву зазначив, що 25.03.2021 комісією з реорганізації Тур`янської сільської ради був складений передавальний акт про передачу Буській міській раді необоротних активів (основних засобів, виробничих запасів, грошових коштів, дебіторської та кредиторської заборгованості), а також документів, що підтверджують право власності на об`єкти основних засобів та документів, які підтверджують право власності або користування земельними ділянками.
Відповідач стверджує, що у зазначеному акті відсутня інформація як про наявність кредиторської заборгованості Тур`янської сільської ради, так і про те, що сільська рада передала правонаступнику - Буській міській раді технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що входили до складу цієї адміністративно-територіальної одиниці, зокрема, технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту Гутисько-Тур`янське.
Таким чином, як зазначає відповідач, всупереч умовам пунктів 1.3., 3.1 договору № 35 від 24.06.2020р., позивач не надав замовнику (Тур`янській сільській раді) належну документацію з нормативної грошової оцінки земель.
Також у відзиві зазначено, що Тур`янською сільською радою, у зв`язку з відсутністю відповідних бюджетних призначень, не здійснювалася реєстрація бюджетного зобов`язання за договором №35 на суму 45761,50 грн.
Відтак, на думку відповідача, укладений Тур`янською сільською радою договір №35 на проведення нормативної грошової оцінки земель населеного пункту Гутисько-Тур`янське, за яким взято зобов`язання без відповідних бюджетних асигнувань, є недійсним. За таким договором не виникли бюджетні зобов`язання та не утворилася бюджетна заборгованість, яку зобов`язаний погасити правонаступник, у даному випадку Буська міська рада.
Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані докази, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Згідно частини 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно зі статтею 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Як передбачено статтею 174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.
Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Статтею 627 Цивільного кодексу України встановлено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Статтею 629 Цивільного кодексу України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
24.06.2020р. між Товариством з обмеженою відповідальністю Західземлепроект Плюс (виконавець) та Тур`янською сільською радою (замовник), укладено договір № 35 проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (договір), відповідно до пункту 1.1 якого, замовник доручає, а виконавець зобов`язується надати з дотриманням вимог законодавства послуги з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, надалі послуги, у межах території с. Гутисько-Тур`янське Тур`янської сільської ради Буського району львівської області.
За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (частина 1 статті 901 Цивільного кодексу України).
Відповідно до статті 903 Цивільного кодексу України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Факт виконання позивачем своїх зобов`язань по договору №35 проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 24.06.2020р. підтверджується наявним в матеріалах справи актом від 07.10.2020 № 26 здачі-прийняття робіт (надання послуг), який підписаний та скріплений печатками сторін, з якого вбачається, що виконавцем виконані послуги з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів Гутисько-Тур`янське 1 послуга, загальна вартість робіт (послуг) 45761,50 грн. без ПДВ.
Докази оплати таких послуг в матеріалах справи відсутні.
Щодо тверджень відповідача про те, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс» всупереч взятим на себе зобов`язанням не надано Тур`янській сільській раді належну технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель, суд зазначає, що відповідно до пунктів 3.1, 3.2 договору, після надання послуг виконавець передає замовнику акт приймання-здавання робіт у 2-х примірниках. Матеріали з грошової оцінки земель населених пунктів передаються замовнику та в відділ Держгеокадастру у Буському районі Львівської області. Замовник протягом 5-ти банківських днів з дня одержання технічного звіту зобов`язаний підписати та направити виконавцеві акт або мотивовану відмову від приймання робіт з надання послуг.
Слід зазначити, що матеріали справи не містять мотивованої відмови від приймання робіт з надання послуг, натомість факт виконання робіт підтверджується підписаним сторонами актом від 07.10.2020 № 26 здачі-прийняття робіт (надання послуг), а відтак у суду відсутні підстави вважати, що Тур`янській сільській раді не передано матеріали з нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, умовами договору сторонами погоджено строк та порядок здійснення оплати з моменту підписання акта приймання-здавання робіт. Матеріали справи не містять будь-яких претензій щодо виконання умов договору, натомість у акті приймання-здавання робіт (надання послуг) зазначено, що сторони претензій одна до одної не мають. Договір №35 проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 24.06.2020р. на час розгляду справи є чинним, іншого судом не встановлено.
Окрім цього, твердження відповідача про те, що у передавальному акті відсутня інформація про наявність кредиторської заборгованості Тур`янської сільської ради жодним чином не спростовує наявність заборгованості відповідача, як правонаступника Тур`янської сільської ради, перед позивачем за договором №35 проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 24.06.2020р.
У відповідності із статтею 193 Господарського кодексу України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
За приписами статей 525, 526 цього Кодексу зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства; одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 599 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно частини 1 статті 625 Цивільного кодексу України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.
Частина 2 статті 218 Господарського кодексу України та стаття 617 Цивільного кодексу України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення від відповідальності.
Європейським судом з прав людини в рішенні від 18.10.2005 у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" та в рішенні від 30.11.2004 у справі "Бакалов проти України" зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання. Відповідно до положень статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.
Отже, відсутність у боржника необхідних коштів або взяття ним зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень не звільняє його від обов`язку виконати господарські зобов`язання.
Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 23.03.2018 року у справі №904/6252/17, від 03.04.2018 у справі № 908/1076/17, від 07.11.2019 у справі №916/1345/18, від 30.03.2020 у справі № 910/3011/19, від 03.04.2018 у справі №908/1076/17 .
Враховуючи наведене, замовник не звільняється від відповідальності за невиконання зобов`язань за договором № 35 про проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 24.06.2020р. щодо оплати за виконані Товариством з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс» роботи з причин відсутності відповідних бюджетних асигнувань.
Також суд зазначає, що відповідно до статті 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.
Відповідачем недійсність правочину у порядку, встановленому законом, не підтверджена.
Разом з тим, суд визнає необгрунтованими посилання відповідача на приписи статті 48 Бюджетного кодексу України з огляду на таке.
За змістом частини 2 статті 1 Цивільного кодексу України до майнових відносин, заснованих на адміністративному або іншому владному підпорядкуванні однієї сторони другій стороні, а також до податкових, бюджетних відносин цивільне законодавство не застосовується, якщо інше не встановлено законом.
Відносини, що регулюються Бюджетним кодексом України, визначені статтею 1 цього Кодексу, як відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу.
Спірні відносини, які склались в межах даної справи на підставі договору проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що за своєю правовою природою є договором про надання послуг, є цивільно-правовими та регулюються положеннями Цивільного та Господарського кодексів України, в той час як норми Бюджетного кодексу України не впливають на зобов`язання сторін за договором.
Згідно із частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Відповідно до частини 4 статті 91 Цивільного кодексу України, цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Підпунктом 18 п. 61 Розділу V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи розформованих територіальних громад припиняються як юридичні особи з дня внесення запису про їх припинення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про затвердження перспективного плану формування територій громад Львівської області» від 27.05.2020 №624-р передбачено, що до складу Буської територіальної громади включено, зокрема Тур`янську сільську раду.
У відповідності до пункту 1.15. рішення Буської міської ради від 10.12.2020р. № 6 «Про початок процедури реорганізації юридичних осіб-сільських та селищної рад, розміщених поза адміністративним центром Буської міської територіальної громади» розпочато реорганізацію Тур`янської сільської ради (ЄДРПОУ 04372744), розташованої за адресою: Львівська область, Буський район, с. Тур`я, вул. Центральна, 1а, шляхом приєднання до Буської міської ради. Також, пунктом 3 зазначеного рішення встановлено, що Буська міська рада є правонаступником прав та обов`язків, зокрема Тур`янської сільської ради з дня набрання нею повноважень.
Із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо Тур`янської сільської ради вбачається, що така є припиненою 15.06.2021 на підставі рішення щодо реорганізації, номер запису: 1003941120023000366.
Відповідно до правової позиції, викладеної у постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17 при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво, при якому все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників; при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент.
Таким чином, Буська міська рада є правонаступником всіх прав та обов`язків Тур`янської сільської ради за договором № 35 з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 24.06.2020 року, а відтак відповідає за зобов`язаннями останньої, які виникли до її реорганізації (припинення).
Враховуючи наведене, беручи до уваги те, що Буська міська рада є правонаступником прав та обов`язків Тур`янської сільської ради, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 45761,50 грн. є обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та підлягають задоволенню.
Як вбачається з матеріалів справи, при поданні позову до суду позивачем було сплачено судовий збір в сумі 2270,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням №214 від 16.12.2021р.
Враховуючи, що позов у даній справі підлягає до задоволення в повному обсязі, відповідно до положень статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору слід покласти на відповідача.
Керуючись статтями 2, 13, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 129, 236, 237, 238, 239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Буської міської ради (80500, Львівська область, Золочівський район, місто Буськ, площа 900-річчя Буська, будинок 1, ідентифікаційний код 26307575) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Західземлепроект Плюс (79041, місто Львів, вулиця Героїв УПА, будинок 73, ідентифікаційний код 41027977) 45761,50 грн. заборгованості та 2270,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили, відповідно до статті 327 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку у відповідності до Глави 1 розділу IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 23.05.2022р.
Суддя Петрашко М.М.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104429619 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Петрашко М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні