Рішення
від 23.05.2022 по справі 440/17191/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

. 24 травня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/17191/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чеснокової А.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Споживчого Кооперативу "Кропкрафт-групп" про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Споживчого Кооперативу "Кропкрафт-групп" про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів на потужностях суб`єкта господарювання - СК "Кропкрафт-групп" за адресами: 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Станіславського, 14/2 та 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Європейська, 65 до усунення порушень вимог харчового законодавства та вжиття відповідних заходів реагування згідно вимог чинного законодавства, зазначених у Законі України "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції".

В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на те, що за результатами проведення заходу державного нагляду (контролю) на потужностях відповідача виявлено численні порушення законодавства у сфері безпечності та якості харчових продуктів, що зумовило прийняття контролюючим органом рішення про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів на потужності суб`єкта господарювання - СК "Кропкрафт-групп".

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 15 грудня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у порядку письмового провадження).

Правом на подання відзиву на позов відповідач не скористався, доказів на спростування доводів позовної заяви не надав. Натомість на адресу суду направив заяву про закриття провадження у цій справі, мотивовану прийняттям зборами СК "Кропкрафт-групп" рішення про повне припинення діяльності філій СК "Кропкрафт-групп" в м. Полтава.

У розумінні частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України подання заяв по суті справи є правом учасників справи.

А відповідно до частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Справу за вказаним позовом розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.

Вивчивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

СК "Кропкрафт-групп" у встановленому Законом порядку зареєстровано юридичною особою, ЄДРПОУ 44111378.

З 26 по 30 листопада 2021 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Полтавській області здійснено позапланові заходи державного контролю (інспектування) стосовно додержання операторами ринку вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин за адресами потужностей виробництва СК "Кропкрафт-групп" (з відбором зразків продукції та змивів з контактних поверхонь для дослідження на мікробіологічні показники).

За результатами перевірки складено акти № 111 від 26 листопада 2021 року та № 112 від 30 листопада 2021 року, в яких зафіксовано виявлені порушення, що можуть становити загрозу для життя та або здоров`я людини. Примірники зазначених актів вручено відповідачу 30 листопада 2021 року про що свідчить особистий підпис уповноваженої особи СК "Кропкрафт-групп".

На підставі вказаних актів, відеоматеріалів фіксування заходу державного контролю (інеспектування), а також експертного висновку Регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби в Полтавській області відповідачем прийнято рішення від 01 грудня 2021 року № 49 та № 50 про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів на потужностях суб`єкта господарювання - СК "Кропкрафт-групп" за адресами: 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Станіславського, 14/2 та 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Європейська, 65 до усунення порушень вимог харчового законодавства та вжиття відповідних заходів реагування згідно вимог чинного законодавства, зазначених у Законі України "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції".

Вищевказані рішення отримання представником відповідача 01 грудня 2021 року.

Судом встановлено, що рішення від 01 грудня 2021 року № 49 та № 50 про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів на потужностях суб`єкта господарювання - СК "Кропкрафт-групп" за адресами: 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Станіславського, 14/2 та 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Європейська, 65 відповідачем не оскаржувались.

03 грудня 2021 року позивачем проведено перевірку виконання суб`єктом господарювання вимог рішень ГУ Держпродспоживслужби в Полтавській області від 01 грудня 2021 року № 49 та № 50, за результатами якої встановлено та відображено в акті № 115, що відповідач знехтував вимогами вищевказаних рішень та продовжує виробництво напівфабрикатів.

Посилаючись на положення частини третьої статті 67 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

За змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику (...) з контролю за цінами (...).

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області, Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане.

Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя та здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до вимог статті 42 Конституції України держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів.

Таким чином, держава гарантує захист прав споживачів та здійснює контроль за якістю і безпечністю продукції та усіх видів послуг і робіт.

Преамбулою Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" (далі Закон) передбачено, що цей закон регулює відносини між органами виконавчої влади, операторами ринку харчових продуктів та споживачами харчових продуктів і визначає порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї.

Відповідно до приписів статті 4 Закону державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров`я та інтересів споживачів.

Статтею 5 цього Закону встановлено, що до системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належать, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган).

Оператор ринку харчових продуктів (далі - оператор ринку) - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів. До операторів ринку належать фізичні особи, якщо вони провадять діяльність з метою або без мети отримання прибутку та займаються виробництвом та/або обігом харчових продуктів або інших об`єктів санітарних заходів; потужності - споруди або комплекс споруд, приміщення, будівлі, обладнання та інші засоби, включаючи транспортні засоби, а також територія, що використовуються у виробництві та/або обігу об`єктів санітарних заходів (п.55 ч.1 ст.1 Закону).

Згідно з пунктом 1 частини другої статті 20 Закону оператори ринку зобов`язані: забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу.

Положеннями статті 41 Закону встановлено, що потужності, на яких здійснюється виробництво та/або обіг харчових продуктів, повинні відповідати таким вимогам: 1) підтримуватися в чистому та робочому стані; 2) бути спланованими, сконструйованими та розміщеними для належного утримання, чищення та/або дезінфекції, запобігання або мінімізації будь-якого забруднення, а також здійснення заходів, необхідних для забезпечення гігієнічних вимог, у тому числі заходів з боротьби із шкідниками, запобігання накопиченню бруду, контакту з токсичними речовинами та матеріалами, забрудненню харчових продуктів, підтримання необхідних температурних режимів; 3) мати належну природну або механічну вентиляцію. Система вентиляції має бути сконструйована таким чином, щоб механічний потік повітря із забрудненої зони не потрапляв до чистої зони, був забезпечений безперешкодний доступ до фільтрів та інших частин, які необхідно чистити або замінювати; 4) забезпечуватися належним природним та/або штучним освітленням приміщення, необхідним для виробництва та/або зберігання харчових продуктів; 5) підлога повинна мати достатню дренажну систему, конструкція якої запобігатиме ризику забруднення. При відкритих та/або частково відкритих дренажних каналах рух відходів має бути з чистої до забрудненої зони.

За змістом статті 43 Закону рухомі та/або тимчасові потужності (палатки, кіоски, прилавки, рухомі транспортні засоби для торгівлі) повинні відповідати таким вимогам: 1) утримуватися в чистоті та належному стані; 2) забезпечувати захист від будь-якого ризику забруднення, зокрема від шкідників та гризунів; 3) бути обладнані засобами для підтримання належної особистої гігієни; 4) поверхні (включаючи поверхню обладнань), що контактують з харчовими продуктами, утримуються у непошкодженому стані, легко чистяться та дезінфікуються, зроблені з гладких, нержавіючих, нетоксичних, придатних до миття матеріалів; 5) бути забезпечені гарячою та/або холодною питною водою у необхідній кількості; 6) мати належні засоби для гігієнічного зберігання небезпечних та/або неїстівних речовин та відходів (рідких або твердих), а також засоби для їх зберігання та подальшого поводження та/або мати відповідний договір щодо їх утилізації (знищення); 7) мати належні засоби для підтримання температури, необхідної для зберігання харчових продуктів, та її контролю; 8) забезпечувати розміщення харчових продуктів таким чином, щоб максимально знизити ризик їх забруднення.

Матеріалами справи підтверджено та не спростовано відповідачем, що останній знехтував вимогами положень статей 20, 22, 23, 25, 26, 32, 37, 40-50 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів".

Порядок тимчасового припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів визначено статтею 67 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин".

Так, не пізніше наступного дня з дня виявлення порушення законодавства про харчові продукти та корми головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) приймає рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, якщо таке виробництво та/або обіг становлять загрозу для життя та/або здоров`я людини та/або тварини. Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів повинно обмежувати відповідну господарську діяльність лише в частині, що є необхідною та достатньою для усунення загрози для життя та/або здоров`я людини та/або тварини, та має визначати, який конкретний вид діяльності та з використанням якої потужності (її частини) підлягає тимчасовому припиненню. Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів набирає чинності з моменту його вручення операторові ринку і оприлюднення на офіційному веб-сайті компетентного органу та діє протягом визначеного таким рішенням строку, але не більше 10 робочих днів. Якщо для усунення оператором ринку порушення законодавства про харчові продукти та/або корми необхідно припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів на час, що перевищує граничний строк, встановлений частиною другою цієї статті, головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) звертається в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, до суду з позовом про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів. Позов про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів має бути подано до суду не пізніше закінчення строку дії рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів. Оператор ринку має право відновити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, якщо: 1) відсутня постанова суду, що набрала законної сили, про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів та закінчився строк тимчасового припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів, визначений у рішенні головного державного інспектора (головного державного ветеринарного інспектора); 2) суд скасував рішення головного державного інспектора (головного державного ветеринарного інспектора) про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів; 3) суд, який ухвалив постанову про зобов`язання оператора ринку тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів та/або кормів, постановив ухвалу про її скасування на підставі усунення або припинення існування обставин, які стали підставою для її прийняття; 4) головний державний інспектор (головний державний ветеринарний інспектор) скасував винесене ним рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обігу харчових продуктів та/або кормів на підставі усунення або припинення існування обставин, які стали підставою для його винесення.

Частиною п`ятою статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

У відповідності до частини сьомої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно положень частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Факт вчинення відповідачем порушення вимог законодавства у сфері безпечності та якості харчових продуктів підтверджено наданими разом із позовною заявою письмовими доказами та не спростовано відповідачем, а виявлені порушення створюють загрозу здоров`ю людей, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та тимчасового припинення виробництва та обігу харчових продуктів на потужностях суб`єкта господарювання - СК "Кропкрафт-групп" за адресами: 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Станіславського, 14/2 та 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Європейська, 65 до усунення порушень вимог харчового законодавства та вжиття відповідних заходів реагування згідно вимог чинного законодавства, зазначених у Законі України "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції".

Що стосується клопотання відповідача про закриття провадження у цій справі з мотивовів прийняття зборами СК "Кропкрафт-групп" рішення про повне припинення діяльності філій СК "Кропкрафт-групп" в м. Полтава, то суд залишає зазначене клопотання без задоволення з огляду на ненадання відповідачем доказів фактичного припинення діяльності філій СК "Кропкрафт-групп" в м. Полтава.

З огляду на викладене, вимоги позивача є правомірними і обґрунтованими, а відтак, позов належить задовольнити у повному обсязі.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 257-263, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

. Адміністративний позов Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (вул. Воскресенський узвіз, 7, м. Полтава, Полтавська область, 36020, ЄДРПОУ 40358617) до Споживчого Кооперативу "Кропкрафт-групп" (вул. Героїв Чорнобиля 9-Б, м. Світловодськ, Кіровоградська область, 27500, ЄДРПОУ 44111378) про тимчасове припинення виробництва та обігу харчових продуктів задовольнити.

Тимчасово припинити виробництво та обіг харчових продуктів на потужностях суб`єкта господарювання - СК "Кропкрафт-групп" за адресами: 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Станіславського, 14/2 та 36000, Полтавська область, м. Полтава, вул. Європейська, 65 до усунення порушень вимог харчового законодавства та вжиття відповідних заходів реагування згідно вимог чинного законодавства, зазначених у Законі України "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції".

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на це рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя А.О. Чеснокова

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104437589
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —440/17191/21

Рішення від 23.05.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні