ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 травня 2022 року м. ЧернівціСправа № 926/1291/22
Господарський суд Чернівецької області у складі судді Гурина М.О., за участю секретаря судового засідання Фагурел А.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Чернівецького обласного центру зайнятості (58000, м. Чернівці, вул. Університетська, 31, код ЄДРПОУ 05392708)
до Приватного акціонерного товариства «Агроспецмонтаж» (60300, Чернівецька обл., Новоселицький р-н, м. Новоселиця, вул.Кошового,1, код ЄДРПОУ 00910953)
про стягнення одноразової матеріальної допомоги в сумі 53492,89 грн
Представники сторін:
від позивача Грекул Н.Ф., представник за довіреністю;
від відповідача Чернушка Й.І., адвокат.
В С Т А Н О В И В :
Чернівецький обласний центр зайнятості звернувся до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Приватного акціонерного товариства «Агроспецмонтаж» про стягнення одноразової матеріальної допомоги в сумі 53492,89 грн.
05.04.2022 року відділом документального забезпечення та аналітичної роботи суду матеріали позовної заяви зареєстровані за вх.№1291.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.04.2022 року позовну заяву передано судді Гурину М.О.
Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 06.04.2022 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження, судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 20.04.2022 року.
19.04.2022 року Господарським судом Чернівецької області через відділ документального та інформаційного забезпечення від відповідача отримано відзив на позовну заяву (вх.№1486) згідно якого відповідач позовні вимоги не визнає вказуючи на їх необґрунтованість.
У судовому засіданні 20.04.2022 року оголошено перерву до 04.05.2022 року.
26.04.2022 року до Господарського суду Чернівецької області надійшла від позивача відповідь на відзив (вх.№1547).
У судовому засіданні 04.05.2022 року оголошено перерву до 19.05.2022 року.
Станом на день розгляду справи представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, наполягав на задоволення позову з підстав зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача, заперечував проти задоволення позову з мотивів викладених у відзиві на позов.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, заслухавши представників сторін, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд Чернівецької області,
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство «Агроспецмонтаж» звернулося до Новоселицької районної філії Чернівецького обласного центру зайнятості із заявою від 18.12.2020 про надання одноразової матеріальної допомоги суб`єкту господарювання, до якої долучило копію наказу №35 від 17.12.2020 «Про скорочення передбаченої тривалості робочого часу працівників» та копію відомості від 18.12.2020 за вих.№36 про найманих працівників в якій був зазначений загальний список найманих працівників у кількості 10 осіб й загальна сума одноразової матеріальної допомоги, яку просив надати роботодавець у розмірі 53492,89 грн.
Новоселицькою районною філією Чернівецького обласного центру зайнятості були розглянуті подані документи та видано Наказ «Про надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання» від 22.12.2020 №56-20.
11.02.2021 Новоселицькою районною філією Чернівецького обласного центру зайнятості складено Акт перевірки цільового використання коштів одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, яким встановлено, що кошти одноразової матеріальної допомоги перераховано роботодавцем на рахунки працівникам своєчасно та в повному обсязі.
Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області проведено збір інформації в рамках державного фінансового аудиту дослідження бюджетних програм, за якими Міністерству економіки України спрямовано кошти із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками в Чернівецькому обласному центрі зайнятості за період з 01.03.2020 по 31.12.2020, за наслідками якого 19.11.2021 сформовано Довідку №04-39/88-з.
Так, у розділі 2 вищезазначеної довідки (ст. 10-11 довідки) зазначено, що Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Чернівецькій області проведено суцільну перевірку правильності призначення та виплати районними та міськими філіями Центру зайнятості одноразової матеріальної допомоги всім 124 суб`єктам господарювання, з використанням даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних-осіб- підприємців та громадських формувань, на предмет дотримання вимог ст. 3 Закону України №1071-ІХ зокрема: «...період від дати державної реєстрації яких до дати набрання чинності Закону України №1071-ІХ (з 10.12.2020 року) становить менше трьох місяців; та діяльність яких на дату набрання чинності Закону України №1071- IX, припинена, перебуває у стані припинення або банкрутства».
Дослідженням встановлено, що на час проведення збору інформації за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПАТ «Агроспецмонтаж» з 03.11.2020 року перебувало у стані припинення діяльності, внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації. Оскільки, відповідно до п.п.2 п.3 Закону України №1071- IX, п.п 2 п.4 Порядку №1231, вказана одноразова матеріальна допомога не надається суб`єктам господарювання, діяльність яких на дату набрання чинності Закону України №1071-IX за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, припинена, перебуває у стані припинення або банкрутства, призначення допомоги ПАТ «Агроспецмонтаж» призвело до зайвої виплати одноразової матеріальної допомоги на суму 53492,89 гривень.
21.01.2022 Чернівецьким обласним центром зайнятості видано наказ №19 «Про повернення незаконно отриманих коштів наданої одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2».
21.01.2022 Новоселицькою районною філією Чернівецького обласного центру зайнятості на адресу відповідача надіслано претензію про повернення незаконно отриманих коштів наданої одноразової матеріальної допомоги в сумі 53492,89 грн.
02.02.2022 ПАТ «Агроспецмонтаж» надало відповідь на претензію Новоселицької районної філії Чернівецького обласного центру зайнятості в якій повідомила, що вважає виставлену претензію безпідставною та такою, що не підлягає задоволенню з мотивів викладених у відповіді.
Згідно із ст.16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч. 2 ст. 1 Закону України №1071-IX «Про соціальну підтримку застрахованих осіб та суб`єктів господарювання на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі - Закон №1071-IX), однією із форм реалізації соціальної підтримки є одноразова матеріальна допомога суб`єктам господарювання, одноразова виплата держави суб`єктам господарювання задля збереження робочих місць з метою виплати найманим працівникам суб`єкта господарювання одноразової матеріальної допомоги в період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (СОVID-19).
Відповідно до частин 1, 3 статті 3 Закону №1071-ІХ, суб`єкти господарювання - юридичні особи (далі - суб`єкти господарювання), які на дату набрання чинності цим Законом вимушено скоротили або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після впровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), за їх зверненням можуть отримати одноразову матеріальну допомогу для виплати таким працівникам. Розмір одноразової матеріальної допомоги, передбаченої цією статтею, визначається пропорційно робочому часу працівника, який скорочено або заплановано скоротити, у тому числі через простій, та не може перевищувати восьми тисяч гривень на одного працівника. Для отримання одноразової матеріальної допомоги, суб`єкт господарювання надає територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за своїм місцезнаходженням, відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань заяву та відомості за формою, встановленою Кабінетом Міністрів України, в тому числі в електронній формі через Єдиний державний вебпортал електронних послуг у строки, визначені Кабінетом Міністрів України.
Згідно із частиною 8 статті 3 Закону №1071-ІХ, порядок та строки надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, форма заяви та перелік документів, які подаються суб`єктом господарювання, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1231 затверджений Порядок надання одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання, розрахунку її розміру, стягнення, повернення невикористаної її суми (далі - Порядок № 1231).
Відповідно до п. 3 Порядку №1231 одноразова матеріальна допомога надається суб`єктам господарювання, які вимушено скоротили або можуть скоротити передбачену законодавством тривалість робочого часу працівників, у тому числі через простій, після запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів, для виплати найманим працівникам на підставі заяви про надання одноразової матеріальної допомоги згідно з додатком 1 та відомостей про найманих працівників згідно з додатком 2, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону. Одноразова матеріальна допомога виплачується найманому працівникові, який на момент її отримання перебуває у трудових відносинах із суб`єктом господарювання, що подав відомості про такого працівника відповідно до абзацу першого цього пункту.
Відповідно до п. 7 Порядку №1231 рішення про виплату або відмову у виплаті одноразової матеріальної допомоги у разі наявності підстав, передбачених пунктом 4 цього Порядку, приймається центром зайнятості до 22 грудня 2020 включно та оформлюється наказом відповідного центру зайнятості.
У відповідності до п.2 ч. 2 ст. 3 Закону №1071-ІХ одноразова матеріальна допомога, передбачена цією статтею, не надається:
2) суб`єктам господарювання:
-період від дати державної реєстрації яких до дати набрання чинності цим Законом становить менше трьох місяців;
-які на дату набрання чинності цим Законом отримують допомогу по частковому безробіттю та/або допомогу по частковому безробіттю на період карантину відповідно до Закону України "Про зайнятість населення";
-діяльність яких на дату набрання чинності цим Законом, за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, припинена, перебуває у стані припинення або банкрутства.
Аналогічні виключення містяться в п. 4 Порядку №1231.
Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Приватне акціонерне товариство «Агроспецмонтаж» з 03.11.2020 знаходиться в стані припинення.
Однак, Приватне акціонерне товариство «Агроспецмонтаж», подаючи до Новоселицької районної філії Чернівецького обласного центру зайнятості заяву встановленої форми від 18.12.2020 про надання одноразової матеріальної допомоги суб`єкту господарювання, замість того, щоб вказати у відповідній графі що підприємство «перебуває в стані припинення», поставило відмітку в графі «жодне із зазначеного».
За приписами частини 6 статті 3 Закону №1071-ІХ та частини 10 Порядку №1231, саме суб`єкт господарювання несе відповідальність за достовірність даних, що є підставою для надання одноразової матеріальної допомоги, та цільове використання отриманих коштів відповідно до Закону.
З огляду на викладене, відповідач допустив порушення статті 3 Закону №1071-ІХ вказавши недостовірну інформацію.
Щодо тверджень відповідача, що ПАТ «Агроспецмонтаж» перебуває у стані припинення у зв`язку із внесенням рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації в ТОВ «Агроспецмонтаж» без зміни коду ЄДРПОУ, місця знаходження, та яке відповідно Цивільного кодексу України з моменту державної реєстрації виступатиме правонаступником майна прав та обов`язків ПАТ «Агроспецмонтаж», тобто, як стверджує відповідач, мова йшла лише про зміну виду господарського товариства, суд зазначає, що як п.2 ч. 2 ст. 3 Закону №1071-ІХ так і п. 4 Порядку №1231 містять імперативну норму, яка вказує, що одноразова матеріальна допомога не надається суб`єктам господарювання діяльність яких за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, припинена, перебуває у стані припинення або банкрутства.
Дані норми Закону не містять жодних виключень, а факт перебування в стані припинення не ставлять в залежність кінцеву мету такого перебування.
Саме наявність даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про перебування в стані припинення особи виключає можливість отримання одноразової матеріальної допомоги.
Пунктом 6 статті 3 Закону №1071-ІХ визначено, що сума одноразової виплати матеріальної допомоги, передбаченої цією статтею, отримана суб`єктом господарювання на підставі наданих ним недостовірних даних або використана ним не за цільовим призначенням, стягується територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, з суб`єкта господарювання.
Пунктом 12 Порядку №1231 встановлено, що у разі встановлення фактів подання недостовірних даних суб`єктом господарювання, на підставі яких надано одноразову виплату матеріальної допомоги, неперерахування ним відповідних коштів найманим працівникам, зазначеним у відомостях про найманих працівників, щодо яких виконуються вимоги статті 3 Закону, недопущення представників центрів зайнятості до проведення перевірки та/або неподання документів для її проведення сума отриманої одноразової матеріальної допомоги стягується центром зайнятості із суб`єкта господарювання.
Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Частинами 1, 2, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Салов проти України» від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Надточий проти України» від 15.05.2008 р. зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Відповідно до частини 1 статті 14 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Оцінюючи подані сторонами докази, що ґрунтуються на повному, всебічному й об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, а також враховуючи встановлений судом факт подання недостовірної інформації відповідачем, який дозволив останньому отримати одноразову матеріальну допомогу, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Щодо тверджень відповідача, що перед стягненням відповідних коштів, має передувати відповідна перевірка суб`єкта господарювання, витребування відповідних документів для її проведення, тобто позивачем не дотримано допретензійний порядок звернення до суду, суд зазначає наступне.
За приписами п. 13 Порядку №1231, центр зайнятості контролює цільове використання коштів, що перераховуються суб`єкту господарювання для виплати найманим працівникам одноразової матеріальної допомоги, шляхом проведення відповідної перевірки протягом 180 календарних днів після виплати такої допомоги суб`єкту господарювання. Перевірка може бути проведена за місцем знаходження суб`єкта господарювання або у приміщенні центру зайнятості. Суб`єкт господарювання зобов`язаний допустити працівників центру зайнятості до проведення перевірки, а в разі її проведення у приміщенні центру зайнятості подати відповідні документи.
Дана перевірка стосується виключно контролю цільового використання коштів, що перераховуються суб`єкту господарювання і ніяким чином не зачіпає моменту прийняття рішення про видачу коштів.
Жодних інших перевірок а ні Закон №1071-ІХ, а ні Порядок №1231 не визначають.
Тобто, встановлення фактів подання недостовірних даних суб`єктом господарювання є самостійною підставою стягнення суми отриманої одноразової матеріальної допомоги.
Крім того, суд звертає увагу, що наявний в матеріалах справи Акт перевірки цільового використання коштів одноразової матеріальної допомоги суб`єктам господарювання від 11.02.2021 підтверджує, що кошти одноразової матеріальної допомоги перераховано роботодавцем на рахунки працівникам своєчасно та в повному обсязі, однак даний акт жодним чином не стосується перевірки правомірності отримання самим суб`єктом господарювання даних коштів.
Європейський суд з прав людини у рішенні по справі Серявін та інші проти України (Заява № 4909/04) вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія А, № 303А, п. 29).
Стосовно інших доводів та висновків, суд вважає, що на такі не слід давати детальної відповіді, з урахуванням мотивів, за яких суд прийшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову.
На підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір в сумі 2481,00 грн покласти на відповідача з вини якого спір доведено до вирішення в судовому порядку.
На підставі викладеного, керуючись статтями 123, 129, 236, 237, 238, 240, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1.Позов задовольнити.
2.Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Агроспецмонтаж» (60300, Чернівецька обл., Новоселицький р-н, м. Новоселиця, вул.Кошового,1, код ЄДРПОУ 00910953) на користь Чернівецького обласного центру зайнятості (58000, м. Чернівці, вул. Університетська, 31, код ЄДРПОУ 05392708) одноразову матеріальну допомогу в сумі 53492,89 грн та 2481,00 грн судового збору на рахунок Чернівецького обласного центру зайнятості, МФО 820172 Державна казначейська служба України, м. Київ, ЄДРПОУ 05392708, р/р UA638201720355479032700706226/
3.З набранням судовим рішенням законної сили видати наказ.
Повний текст рішення складено та підписано 24.05.2022 року.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене в Західному апеляційному господарському суді в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Суддя М.О. Гурин
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104442962 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гурин Микола Олександрович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гурин Микола Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні