Рішення
від 22.05.2022 по справі 500/1526/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1526/22

23 травня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мандзія О.П. за участю:

секретаря судового засідання Порплиці Т.В.

представника позивача Мартинюка З.І.

представника відповідача Чепиги М.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Тернопільській області до Комунального підприємства "Товстенське комунальне підприємство" про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Тернопільській області (далі позивач) звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Комунального підприємства "Товстенське комунальне підприємство" (далі відповідач, КП "Товстенське комунальне підприємство"), в якому просить застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) до КП "Товстенське комунальне підприємство" у вигляді тимчасової заборони (зупинення) здійснення господарської діяльності в частині поводження з відходами до моменту повного виконання вимог припису №1/1-2-11-2485 від 22.06.2021.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що під час проведення планового заходу нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів позивачем виявлено допущення КП "Товстенське комунальне підприємство" ряд порушень. З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, підприємству видано припис. Проте, за наслідками позапланової перевірки відповідача, встановлено невиконання вимог припису, що фактично є порушенням абз.3 ч.1 ст.11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За переконанням позивача, така діяльність призводить до негативних наслідків на стан навколишнього природного середовища і підлягає безумовному зупиненню, що і стало підставою звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 21.03.2022 визнано поважними причини пропуску і поновлено пропущений строк звернення з позовом до адміністративного суду. Прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомлення (викликом) сторін та призначено судове засідання.

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 21.03.2022 КП "Товстенське комунальне підприємство" отримало 28.03.2022, що підтверджується відомостями рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (а.c.104).

Відповідач у строк встановлений судом (п`ятнадцять днів з дня вручення йому ухвали про відкриття провадження у справі) та станом на 23.05.2022 відзив на позов не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог. Клопотань про продовження процесуального строку також до суду не надходило.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених в позовній заяві, просив позов задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні, заперечуючи проти позову, зазначив, що виконати (усунути) порушення вимог природоохоронного законодавства, а саме: розробити проект полігону твердих, побутових відходів на земельну ділянку з кадастровим номером 6122055500:01:001:002:0003 та отримати висновок з оцінки впливу на довкілля не видається за можливе по причині відсутності коштів у КП "Товстенське комунальне підприємство" та у місцевому бюджеті. Просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

Судом встановлено, що КП "Товстенське комунальне підприємство" 13.04.2007 зареєстроване як суб`єкт господарювання з основним видом економічної діяльності збирання безпечних відходів, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.17).

На підставі наказу №195 від 07.06.2021 (а.с.20) та направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №215 від 07.06.2021 (а.с.21), Державною екологічною інспекцію у Тернопільській області проведено плановий захід нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання КП "Товстенське комунальне підприємство" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, результати якого викладено в акті №9/002 від 14.06.2021 (а.с.22-37).

За результатами даної перевірки на директора КП "Товстенське комунальне підприємство" 10.06.2021 складено протоколи про адміністративне правопорушення за №005458, №005459, №005460, №005681 (а.с.39-42) та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №30 (а.с.43), яке сплачено в повному обсязі (а.с.40).

З метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, 22.06.2021 Державною екологічною інспекцію у Тернопільській області видано припис №1/1-2-11-2485 від 22.06.2021, яким до 20.09.2021 КП "Товстенське комунальне підприємство" приписано (а.с.45):

1. Розробити проект полігону твердих побутових відходів на земельну ділянку з кадастровим №6125287800:01:001:2324.

2. Отримати висновок з оцінки впливу на довкілля.

3. Отримати документи на право користування земельною ділянкою з кадастровим №6125287800:01:001:2324.

4. Забезпечити захист земель від забруднення, засмічення.

5. Вжити заходів, щодо запобіганню негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу. Ліквідувати засмічення земельної ділянки згідно акта перевірки від 14.06.2021 №9/002.

6. Здійснити організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх споживачам або підприємствам, установам, організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів.

7. Вжити заходів по недопущенню змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки (пластик, скло, відходи поліетилену, тощо).

8. Забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами.

9. Отримати дозвіл на здійснення операцій поводження з відходами якщо їх діяльність призводить до утворення відходів, для яких Пзув перевищує 1000.

10. Здійснити моніторинг стану грунтів, атмосферного повітря та підземних вод місця зберігання і видалення відходів. Дані занести у паспорт місця видалення відходів та подати результати промірів до Управління екології та природних ресурсів Тернопільської ОДА.

11. Подати статистичну звітність про відходи.

12. Розробити та зареєструвати карту об`єкту оброблення та утилізації відходів.

13. Розробити заходи щодо недопущення захоронения неперероблених (необроблених) побутових відходів, а саме: полімери (пластик, ПЕТ пляшки, плівка, поліетилен), текстиль, макулатура, скло, деревина, харчові відходи, тощо.

14. Вести облік відходів та пакувальних матеріалів і тари за формою 1-ВТ.

15. Забезпечити щоквартальне подання інформації згідно Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1-221 від 17.12.2012 до 20.09.2021.

20.09.2021 на адресу позивача надійшов лист КП "Товстенське комунальне підприємство" №51 від 20.09.2021, відповідно до якого розробити проект полігону твердих, побутових відходів на земельну ділянку з кадастровим номером 6122055500:01:002:0003 та отримати висновок з оцінки впливу на довкілля надзвичайно складно по причині відсутності фінансових коштів у підприємства і в місцевому бюджеті. При планування бюджету Товстенської селищної ради на 2022 рік буде розглянуто питання виділення коштів для створення полігону побутових відходів та отримання висновку з оцінки впливу на довкілля. Також суб`єктом господарювання вживаються заходи на виконання інших пунктів припису, щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства (а.с.48-49).

На підставі наказу №384 від 23.11.2021 (а.с.51) та направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №455 від 23.11.2021 (а.с.50), Державною екологічною інспекцію у Тернопільській області проведено позаплановий захід нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання КП "Благоустрій" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, результати якого викладено в акті №8/043 від 24.11.2021 (а.с.53-78).

Так, перевіркою встановлено невиконання КП "Товстенське комунальне підприємство" вимоги припису №1/1-2-1-1-2485 від 22.06.2021, що є порушенням, абз.3 ч.1 ст.11 Закону України "Про основні засади державного, нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

За результатами даної перевірки на директора КП "Товстенське комунальне підприємство" 24.11.2021 складено протокол про адміністративне правопорушення за №006314 (а.с.79) та на основі такого винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №13 (а.с.80), яке сплачено в повному обсязі (а.с.81).

Вважаючи порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Зокрема, обов`язки суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами визначені ч.1 ст.17 Закону України "Про відходи".

Згідно з ч.5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку ( ч.8 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

Таким чином, законодавцем передбачено право органу державного нагляду (контролю) за наявності підстав звернутися до суду з позовом про вжиття заходів реагування, зокрема, шляхом тимчасової заборони (зупинення) здійснення господарської діяльності в частині поводження з відходами до моменту повного виконання вимог припису.

Зміст спірних правовідносин, що склались у цій справі зводиться до питання наявності чи відсутності правових підстав для вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду, заявлених позивачем.

Вирішуючи спір, суд враховує, що проведеним позаплановим заходом нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання КП "Благоустрій" вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, результати якого викладено в акті №8/043 від 24.11.2021, встановлено невиконання КП "Товстенське комунальне підприємство" вимоги припису №1/1-2-1-1-2485 від 22.06.2021, що є порушенням, абз.3 ч.1 ст.11 Закону України "Про основні засади державного, нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", згідно яким суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

Помилкове зазначення у п.1, 3 припису №1/1-2-1-1-2485 від 22.06.2021 невірного кадастрового номеру земельної ділянки 6125287800:61:001:2324 замість 6122055500:01:002:0003, про що повідомлялося суб`єкта господарювання додатково, жодним чином не спростовує допущення відповідачем порушення вимог природоохоронного законодавства.

Матеріали справи не містять доказів про оскарження відповідачем згаданого вище припису або його скасування, про що також сторонами не подано до суду належних, достатніх та допустимих доказів.

Разом з тим, посилання КП "Товстенське комунальне підприємство" на неможливість розробити проект полігону твердих, побутових відходів на земельну ділянку з кадастровим номером 6122055500:01:002:0003 та отримати висновок з оцінки впливу на довкілля по причині відсутності фінансових коштів у підприємства і в місцевому бюджеті свідчать про не усунення умов, які несуть ризик негативних наслідків на стан навколишнього природного середовища.

При обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Як встановлено судом, рішенням шостого скликання п`ятої сесії Товстенської селищної ради Заліщицького району Тернопільської області від 21.06.2011 №152 закріплено за Товстенською селищною радою земельну ділянку під селищне сміттєзвалище площею 1,8 га в масиві "за господарським двором" під звалище твердих побутових відходів (а.с.11).

Рішення виконавчого комітету Товстенської селищної ради Заліщицького району Тернопільської області від 29.03.2018 №15 визначено КП "Товстенське комунальне підприємство" виконавцем послуг з виведення твердих побутових відходів для населення, підприємств, установ та організацій селища Товсте (а.с.13).

За умовами договору про надання послуг з вивезення побутових відходів на території селища Товсте від 29.03.2018, укладеного між Товстенською селищною радою та КП "Товстенське комунальне підприємство", як виконавцем, терміном дії до 29.03.2023, виконавець зобов`язується перевозити побутові відходи на сміттєзвалище, розміщене на земельній ділянці за межами населеного пункту за господарськими дворами в північно-східні частині, загальною площею 1,8 га (а.с.14-15).

Рішення восьмого скликання третьої сесії Товстенської селищної ради Заліщицького району, Тернопільської області від 17.02.2021№117 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки КП "Товстенське комунальне підприємство" в постійне користування із земель комунальної власності смт. Товсте для розташування місця знешкодження та утилізації відходів (під сміттєзвалище) на території Товстенської селищної ради смт.Товсте площею 1,8 га (а.с.16).

Таким чином у спірних правовідносинах має місце триваюче порушення вимог природоохоронного законодавства (діяльність несанкціонованого сміттєзвалища) саме на земельній ділянці з кадастровим №6122055500:01:0002:0003.

Згідно даних шару Публічної кадастрової карти, земельна ділянка з кадастровим номером 6122055500:01:002:0003 поділена (перенесена в архів). Натомість утворено дві земельні ділянки: земельна ділянка з кадастровим №6125055500:01:002:0040, де знаходиться несанкціоноване сміттєзвалище, та земельна ділянка з кадастровим №6125055500:01:002:0041 (а.с.8-10).

З урахування вищевикладеного та беручи до уваги загрозу життю та/або здоров`ю людей, а також з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає за доцільне застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до КП "Товстенське комунальне підприємство" у вигляді тимчасової заборони (зупинення) господарської діяльності в частині вивезення відходів на земельну ділянку з кадастровим номером №6125055500:01:002:0040 (діяльності несанкціонованого сміттєзвалища) до повного виконання вимог припису № 1/1-2-11-2485 від 22.06.2021.

Часткове задоволення позову обгрунтовується тим, що повна заборона на здійснення господарської діяльності в частині поводження з відходами може призвести до фактичної заборони збору побутового сміття підприємством.

Разом з тим, суд відзначає, що застосовує такий захід реагування у зв`язку з наявністю декількох наявних порушень природоохоронного законодавства на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, оскільки ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, до повного їх усунення.

Водночас, відповідач у разі усунення недоліків у повному обсязі, виявлених позивачем, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливості звернутися до органу державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення із повідомленням відновлення господарської діяльності.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення частково.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Застосувати захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Комунального підприємства "Товстенське комунальне підприємство" у вигляді тимчасової заборони (зупинення ) господарської діяльності в частині вивезення відходів на земельну ділянку з кадастровим номером №6125055500:01:002:0040 до повного виконання вимог припису № 1/1-2-11-2485 від 22.06.2021.

В задоволенні інших вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 25 травня 2022 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- Державна екологічна інспекція у Тернопільській області (місцезнаходження/місце проживання: вул. Шашкевича, 3,м. Тернопіль,46008 код ЄДРПОУ/РНОКПП 37977693);

відповідач:

- Комунальне підприємство "Товстенське комунальне підприємство" (місцезнаходження/місце проживання: вул. Українська, 105,смт Товсте,Чортківський район, Тернопільська область,48642 код ЄДРПОУ/РНОКПП 34852936);

Головуючий суддяМандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104460950
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —500/1526/22

Рішення від 22.05.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Рішення від 22.05.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні