ЦИВІЛЬНЕ СУДОЧИНСТВО Справа № 170/366/17
Позовне провадження Провадження № 2/170/5/22
Шацький районний суд Волинської області
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
17 травня 2022 року смт. Шацьк
Шацький районний суд Волинської області у складі:
головуючого судді - Матвійчука С.П.,
за участю:
секретаря судових засідань - Ковальчук О.П.,
прокурора - Ляшук І.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом заступника прокурора Волинської області Голинського Я.О., в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, до Ковельської районної державної адміністрації Волинської області, Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації, ОСОБА_1 про визнання незаконними розпоряджень Шацької районної державної адміністрації Волинської області, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок водного фонду, визнання недійсними договорів оренди водних об`єктів, зобов`язання повернути земельні ділянки та водні об`єкти, третя особа без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Волинській області,
в с т а н о в и в:
Заступник прокурора Волинської області Голинський Я.О. 22.06.2017 року звернувся в суд, в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, з трьома цивільними позовами до Шацької районної державної адміністрації Волинської області, Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації, ОСОБА_1 про визнання незаконними розпоряджень першого заступника голови Шацької районної державної адміністрації Волинської області № 156, № 157, № 158 від 25.06.2016 року «Про надання в оренду земельної ділянки водного фонду»; про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок водного фонду, укладених між Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області та ОСОБА_1 03.08.2016 року щодо земельних ділянок площею 26,4987 га, 11,8328 га, 21,3524 га, з кадастровими номерами 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620, та скасування їх державної реєстрації; визнання недійсними договорів оренди водних об`єктів № 57, № 58, № 59 від 27.09.2016 року, укладених між Управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації і ОСОБА_1 щодо водних об`єктів площею водного дзеркала 23,45 га, 10,0656 га, 15,3572 га, розташованих за межами населених пунктів Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області, а також зобов`язати ОСОБА_1 повернути за актом приймання-передачі вказані земельні ділянки та водні об`єкти, третя особа без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Волинській області.
Ухвалою суду вказані позови об`єднано в одне провадження.
Позови обґрунтовано тим, що прокуратурою області вивчено матеріали перевірки управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Волинській області щодо дотримання вимог земельного законодавства Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області при передачі в оренду фізичним особам земельних ділянок водного фонду для рибогосподарських потреб і встановлено, що розпорядженнями першого заступника голови Шацької районної державної адміністрації Волинської області Сидорука С. № 156, № 157 № 158 від 25.06.2016 року затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок водного фонду з кадастровими номерами 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620 в оренду ОСОБА_1 на строк десять років, загальною площею відповідно: 26,4987 га, в тому числі під ставом 23,4539 га, під гідротехнічними спорудами 3,0448 га; 11,8328 га, в тому числі: під ставом 10,0656 га, під гідротехнічними спорудами 1,7672 га; 21,3524 га, втому числі під ставом 15,3572 га, під гідротехнічними спорудами 5,9952 га; для рибогосподарських потреб, що розташовані на території Грабівської сільської ради за межами населених пунктів.
На підставі вказаних розпоряджень 03.08.2016 року між Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області та ОСОБА_1 укладено договори оренди землі. Вказані розпорядження не відповідають нормам чинного законодавства, є незаконним та підлягають скасуванню, а укладені на їх підставі договори оренди визнанню недійсними.
Згідно ч.3ст.122Земельного кодексуУкраїни районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, в тому числі для ведення водного господарства.
Поряд з тим, як зазначено вище, згадані земельні ділянки передані в оренду ОСОБА_1 для рибогосподарських потреб, а не для ведення водного господарства. Прийняття рішень про передачу земельних ділянок із земель державної власності, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб належить до повноважень обласної державної адміністрації відповідно до положень ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України.
Разом з тим, розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації № 83 від 10.03.2015 року "Про надання повноважень районним державним адміністраціям у сфері надання в оренду земельних ділянок під водними об`єктами, розташованими за межами населених пунктів на території Волинської області" уповноважено голів районних державних адміністрацій готувати документи, необхідні для передачі у користування на умовах оренди земель водного фонду, проводити процедуру земельних торгів в установленому законодавством порядку та доручено укладати договори оренди земельних ділянок вказаної категорії згідно з чинним законодавством.
Однак вказане розпорядження, на думку прокурора, не наділяє повноваженнями голів районних державних адміністрацій на прийняття відповідних розпорядчих документів щодо передачі в оренду земель водного фонду для рибогосподарських потреб, оскільки це виключні повноваження обласної державної адміністрації згідно ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України.
Статтею 14 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» визначено, що місцеві державні адміністрації здійснюють повноваження місцевого самоврядування, делеговані їм відповідними радами. Кабінет Міністрів України в межах, визначених законами України, може передавати місцевим державним адміністраціям окремі повноваження органів виконавчої влади вищого рівня.
Отже положеннями чинного законодавства не передбачено можливості делегування обласними державними адміністраціями повноважень районним державним адміністраціям щодо передачі в оренду земельних ділянок водного фонду із земель державної власності за межами населених пунктів для рибогосподарських потреб, тому оспорювані розпорядження Шацької районної державної адміністрації Волинської області прийняті з перевищенням повноважень, що є підставою для їх скасування.
Статтею 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» передбачено, що акти місцевих адміністрацій, що прийняті з порушенням законодавства, можуть бути оскаржені до суду.
Таким чином, укладені 03.08.2016 року між Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області та ОСОБА_1 , на підставі незаконних розпоряджень, з перевищенням наданих законом повноважень договори оренди землі підлягають визнанню недійсними.
Крім того, 27.09.2016 року між управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації, на підставі розпорядження Волинської обласної державної адміністрації № 425 від 15.10.2014 року "Про питання укладання договорів оренди водних об`єктів, розташованих на території Волинської області" та ОСОБА_1 укладено договори оренди водних об`єктів для рибогосподарських потреб, а саме, рибогосподарських технологічних водойм загальною площею водного дзеркала 23,4539 га, 10,0656 га, 15,3572 га, розташованих на земельних ділянках з кадастровими номерами 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620 відповідно, за межами населених пунктів Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області.
Уповноваженим органом на розпорядження земельних ділянок для рибогосподарських потреб, а відтак і водних об`єктів, відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України, ст. 51 Водного кодексу України та ст. 14 Закону України "Про аквакультуру" є Волинська обласна державна адміністрація, голова якої на виконання своїх повноважень видає розпорядження, в тому числі і щодо передачі в оренду земельних ділянок водного фонду для рибогосподарських потреб.
Зазначеним у договорах оренди водних об`єктів від 27.09.2016 року розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації № 425 від 15.10.2014 року уповноважено управління екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації готувати документи, необхідні для передачі у користування на умовах оренди водних об`єктів, розташованих на території Волинської області та від імені облдержадміністрації укладати (продовжувати) та розривати з орендарями договори оренди. Однак укладенню договору оренди водного об`єкта чи продовженні його дії повинно передувати прийняття головою обласної державної адміністрації відповідного розпорядження, оскільки згідно зі ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється органами державної влади на підставі відповідних рішень.
Таким чином, передача водних об`єктів ОСОБА_1 за договорами оренди відбулась без відповідного розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації, чим порушено вимоги ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" та ст. 123 Земельного кодексу України. Враховуючи викладене, договори оренди водних об`єктів, укладені між управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації та ОСОБА_1 № 57, № 58, № 59 від 27.09.2016 року, підлягають визнанню недійсними з тих же підстав, що і договори оренди земельних ділянок від 03.08.2016 року, укладені між Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області та ОСОБА_1 .
Положення ст. 58 Земельного кодексу України закріплює принцип цілісності водного об`єкта із земельною ділянкою, на якій він розташований.
Зважаючи на те, що між Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області та ОСОБА_1 у 2011 році укладено договір оренди водного об`єкта площею 60 га, можна зробити висновок, що площа земельної ділянки під цим об`єктом становила мінімум 60 га. Проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 26,4987 га, 11,8328 га, 21,3524 га у користування змінено її площу та присвоєно кадастрові номери, що є фактично створенням нових об`єктів оренди. За таких обставин зміна фактичної площі і межі земельної ділянки з присвоєнням їй нового кадастрового номера, що відбулося після укладення договору оренди землі від 2011 року з ОСОБА_1 , унеможливлює пролонгацію останнім укладеного раніше договору у порядку, передбаченому ч. 1, ч. 6 ст. 33 Закону України «Про оренду землі», оскільки такі зміни мають наслідком укладання договору оренди земельних ділянок із дотриманням вимог закону щодо порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.
Згідно з ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених ч. 2, ч. 3 ст. 134 цього Кодексу. Відповідно до ч. 3 ст. 51 Водного кодексу України водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою.
Передача Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області земельних ділянок та управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації водних об`єктів зі зміненими межами та присвоєнням кадастрових номерів, в порушення ст. 124 Земельного кодексу України, та ст. 51 Водного кодексу України, відбувалась без проведення торгів, що є ще однією підставою для визнання недійсними спірних договорів оренди землі та водних об`єктів.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України, прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Частиною другою статті 45 ЦПК України передбачено, що прокурор, з метою представництва інтересів громадянина або держави в суді, в межах повноважень, визначених законом, може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення Верховним Судом України, про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України повноваження на розпорядження землями водного фонду для рибогосподарських потреб належить до компетенції Волинської обласної державної адміністрації.
Частиною 3 ст. 33 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що голови обласних державних адміністрацій мають право скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, голів обласних державних адміністрацій, а також міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.
Незважаючи на те, що у Волинської обласної державної адміністрації існують повноваження на скасування розпоряджень районної державної адміністрації, таких дій щодо розпоряджень Шацької районної державної адміністрації Волинської області № 156, № 157, № 158 від 25.06.2016 року не було вжито та не ставилось питання про визнання недійсними договорів оренди землі.
Таким чином, у зв`язку з бездіяльністю уповноваженого органу на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах, прокурор вимушений звернутися до суду за захистом інтересів держави в особі Волинської обласної державної адміністрації. Неправильне застосування Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області та управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації норм чинного законодавства, а саме, передача в оренду земельних ділянок водного фонду та водних об`єктів для рибогосподарських потреб всупереч встановленим нормам цивільного та земельного законодавства, становить суспільний інтерес та порушує встановлений законом порядок отримання земельних ділянок під водними об`єктами в користування. Оскільки Волинська обласна державна адміністрація, яка є органом, уповноваженим державою на розпорядження спірним майном, не вживала заходів до усунення порушень, відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» наявні підстави для представництва інтересів держави в суді прокурором.
Не погоджуючись з позовом прокурора, представник Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації Тимощук В. надав суду письмові пояснення, у яких вказано, що станом на час укладання оспорюваних договорів оренди водних об`єктів були чинними розпорядження Шацької районної державної адміністрації Волинської області від 25.06.2016 року № 156, № 157, № 158 «Про надання в оренду земельних ділянок водного фонду». Крім того при укладанні оспорюваних договорів оренди водних об`єктів управління екології та природних ресурсів керувалося розпорядженням голови Волинської обласної державної адміністрації від 15.10.2014 року № 425 «Про питання укладання договорів оренди водних об`єктів, розташованих на території Волинської області», яким уповноважено управління екології та природних ресурсів від імені Волинської обласної державної адміністрації укладати (продовжувати) та розривати з орендарями договори оренди. Оспорювані розпорядження Шацької районної державної адміністрації від 25.06.2016 року № 156, № 157, № 158 «Про надання в оренду земельних ділянок водного фонду» не були скасовані Волинською обласною державною адміністрацією, згідно з ч. 3 ст. 33 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», а також не були визнані нечинними в судовому порядку. Проекти землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок ОСОБА_1 пройшли державну експертизу землевпорядної документації, про що свідчать відповідні висновки від 19.04.2016 року № 166, № 167, № 168, затверджені 19.04.2016 року начальником Головного управління Держгеокадастру у Волинській області. Тому ОСОБА_2 стверджував, що Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації при укладенні оспорюваних прокурором договорів оренди водних об`єктів діяло відповідно до вимог чинного законодавства.
Представником Шацької районної державної адміністрації Волинської області Голядинцем В. подано письмове заперечення щодо позову прокурора, яке обґрунтовано тим, що оспорювані розпорядження першого заступника голови Шацької районної державної адміністрації № 156, № 157 № 158 від 25.06.2016 року видано на підставі розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації № 83 від 10.03.2015 року «Про надання повноважень районним державним адміністраціям у сфері надання в оренду земельних ділянок під водними об`єктами, розташованих за межами населених пунктів на території Волинської області», яким уповноважено голів районних державних адміністрацій готувати документи, необхідні для передачі у користування на умовах оренди земель водного фонду, проводити процедуру земельних торгів в установленому законодавством порядку. Крім того доручено головам районних державних адміністрацій укладати (поновлювати, розривати) договори оренди землі водного фонду згідно з чинним законодавством на відповідній території. На підставі вказаного розпорядження Волинської ОДА 03.08.2016 року було укладено з ОСОБА_1 оспорювані договори оренди земельних ділянок водного фонду з кадастровими номерами 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620. Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами і громадянами. Частиною 1 статті 33 цього закону визначено, що обласні державні адміністрації в межах своїх повноважень спрямовують діяльність районних державних адміністрацій та здійснюють контроль за їх діяльністю. На підставі викладеного ОСОБА_3 просив у задоволенні позову прокурора відмовити.
Не погоджуючись з позовом прокурора, ОСОБА_1 подав письмове заперечення щодо позову. Відповідач вважає, що позов подано неналежним позивачем, не обґрунтовано який суспільний інтерес і яким чином порушено добропорядним орендарем та платником податків ОСОБА_1 ; позовні вимоги є безпідставними та не підтверджені належними доказами. Крім того ОСОБА_1 вказує, що йому правомірно надано в оренду земельну ділянку без проведення торгів, оскільки він має дозвіл на спеціальне водокористування, тому відповідно до ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України вказана земельна ділянка не підлягає продажу на земельних торгах. Тому ОСОБА_1 просив у задоволенні позову прокурора відмовити повністю.
Рішенням Шацького районного суду Волинської області від 27 вересня 2017 року у задоволенні вказаного позову прокурора було відмовлено повністю.
Ухвалою Апеляційного суду Волинської області від 05 грудня 2017 року рішення Шацького районного суду Волинської області від 27 вересня 2017 року в даній справі залишено без змін.
Постановою Верховного суду від 17 червня 2020 року рішення Шацького районного суду Волинської області від 27 вересня 2017 року та ухвалу Апеляційного суду Волинської області від 05 грудня 2017 року було скасовано та передано справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Прокурор в судовому засіданні позов підтримала з викладених у ньому підстав, просила позовні вимоги задовольнити повністю.
Представник Волинської обласної державної адміністрації Гаргола О.А. в судове засідання не з`явився, надіслав до суду клопотання про розгляд справи у його відсутності, позовні вимоги, зазначенні у позовній заяві, підтримує в повному обсязі, просив позов задовольнити.
Ковельська районна державна адміністрація Волинської області в судове засідання свого представника не направила, її представник ОСОБА_4 подала до суду письмову заяву в якій просила суд проводити розгляд справи без участі їх представника та не покладати на Ковельську районну державну адміністрацію Волинської області обов`язку по сплаті судового збору. Також ОСОБА_4 зазначила, що оскільки Ковельська районна державна адміністрація Волинської області стала правонаступником Шацької районної державної адміністрації Волинської області лише в квітні 2021 року, відтак до прийняття оскаржуваних розпоряджень безпосереднього відношення не має, тому надати пояснення по даній справі не може.
Начальник Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Боярчук В.А. в судове засідання не з`явився, надіслав до суду клопотання про розгляд справи у його відсутності.
Начальник Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації Кухарик В.І. в судове засідання не з`явився, надіслав до суду клопотання про розгляд справи у його відсутності, свою позицію, викладену у письмових поясненнях до позовної заяви підтримує у повному обсязі.
Представник відповідача ОСОБА_1 адвокат Стасюк О.Л. в судове засідання не з`явився, подав заяву про проведення розгляду справи без участі його та відповідача.
Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши наявні у справі письмові докази, суд дійшов висновку, що позов прокурора слід задовольнити з наступних підстав.
Судом установлено, що розпорядженнями голови Шацької районної державної адміністрації Волинської області № 293, № 294, № 295 від 03 серпня 2012 року було надано дозвіл ОСОБА_1 на складання проектів землеустрою щодо відведення трьох земельних ділянок водного фонду в оренду, строком на п`ять років, для рибогосподарських потреб, на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області, за межами населених пунктів, на землях державної власності: площею 11,8328 га, в тому числі водне плесо 10,0656 га; площею 21,6685 га, в тому числі водне плесо 16,2871 га; площею 26,4987 га, в тому числі водне плесо 23,6065 га.
Розроблені за замовленням ОСОБА_1 проекти землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок пройшли державну експертизу землевпорядної документації, про що свідчать відповідні висновки від 19.04.2016 року № 166, № 167, № 168, затверджені 19.04.2016 року начальником Головного управління Держгеокадастру у Волинській області Валиленко В.М.
Розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації від 10.03.2015 року № 83 «Про надання повноважень районним державним адміністраціям у сфері надання в оренду земельних ділянок під водними об`єктами, розташованих за межами населених пунктів на території Волинської області» уповноважено голів районних державних адміністрацій готувати документи, необхідні для передачі у користування на умовах оренди земель водного фонду, проводити процедуру земельних торгів в установленому законодавством порядку. Крім того доручено головам районних державних адміністрацій укладати (поновлювати, розривати) договори оренди землі водного фонду згідно з чинним законодавством на відповідній території.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами і громадянами.
Згідно з ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» обласні державні адміністрації в межах своїх повноважень спрямовують діяльність районних державних адміністрацій та здійснюють контроль за їх діяльністю.
На виконання вказаного розпорядження Волинської обласної державної адміністрації розпорядженнями заступника голови Шацької районної державної адміністрації Сидорука С. № 156, № 157 № 158 від 25.05.2016 року затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок водного фонду з кадастровими номерами 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620, для рибогосподарських потреб, що розташовані на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів, в оренду на строк десять років ОСОБА_1 , загальною площею відповідно: 26,4987 га, в тому числі під ставом 23,4539 га, під гідротехнічними спорудами 3,0448 га; 11,8328 га, в тому числі під ставом 10,0656 га, під гідротехнічними спорудами 1,7672 га; 21,3524 га, в тому числі під ставом 15,3572 га, під гідротехнічними спорудами 5,9952 га.
Згідно ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
03 серпня 2016 року між Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області, в особі першого заступника голови Сидорука С., який діяв на підставі розпорядження Волинської обласної адміністрації від 10.03.2015 року № 83, укладено з ОСОБА_1 договори оренди землі і останньому передано в оренду для рибогосподарських потреб, на строк десять років, земельні ділянки водного фонду з кадастровими номерами 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620, що розташовані на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів.
Крім того, 27 вересня 2016 року між Волинською обласною державною адміністрацією в особі начальника управління екології та природних ресурсів Новохатського Д.В., згідно з розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації «Про питання укладання договорів оренди водних об`єктів, розташованих на території Волинської області» № 425 від 15.10.2014 року, та ОСОБА_1 було укладено договори оренди водних об`єктів № 57, № 58, № 59, на підставі яких ОСОБА_1 було передано на строк п`ять років в оренду для рибогосподарських потреб: за договором № 59 рибогосподарську технологічну водойму загальною площею водного дзеркала 23,45 га, водний простір 316,6 тис.м.куб., а також земельну ділянку під водним об`єктом з кадастровим номером 0725780900:05:002:0619, площею під ставом 23,45 га, під гідротехнічними спорудами 3,0448 га; за договором № 58 рибогосподарську технологічну водойму загальною площею водного дзеркала 10,07 га, водний простір 195 тис.м.куб., а також земельну ділянку під водним об`єктом з кадастровим номером 0725780900:05:002:0620, площею під ставом 10,0656 га, під гідротехнічними спорудами 1,7672 га; за договором № 57 рибогосподарську технологічну водойму загальною площею водного дзеркала 15,36 га, водний простір 120,8 тис.м.куб., земельну ділянку під водним об`єктом з кадастровим номером 0725780900:05:002:0618, площею під ставом 15,3572 га, під гідротехнічними спорудами 5,0653 га. У договорі визначено розмір орендної плати як за водний об`єкт, так і за відповідну земельну ділянку та вказано, що передача об`єкта оренди здійснюється після розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, підставою для розроблення якого є розпорядження Шацької РДА від 03.08.2012 року № 294.
Отже судом встановлено, що вказані земельні ділянки водного фонду з кадастровими номерами 0725780900:05:002:0619, 0725780900:05:002:0618, 0725780900:05:002:0620 були об`єктами оренди згідно з оспорюваними договорами оренди, укладеними ОСОБА_1 03 серпня 2016 року з Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області, та об`єктами оспорюваних договорів оренди, укладених відповідачем 27 вересня 2016 року з Волинською обласною державною адміністрацією.
Фактично вказані земельні ділянки водного фонду як об`єкти оренди ОСОБА_1 було передано Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області, згідно з актами приймання-передачі об`єктів оренди без зазначення дати. Зазначені водні об`єкти ОСОБА_1 було фактично передано Волинською обласною державною адміністрацією згідно з актами приймання-передачі від 27 вересня 2016 року.
Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 року «Про утворення та ліквідацію районів» у Волинській області ліквідовано Шацький район та утворено Ковельський район з адміністративним центром у м. Ковель. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 року «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» вирішено здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно із вказаною постановою Верховної Ради України, шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1. Визначено, що юрисдикція районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених вказаною постановою, поширюється на всю територію відповідних новоутворених районів. Додатком 1 передбачено реорганізацію Шацької районної державної адміністрації Волинської області шляхом її приєднання до Ковельської районної державної адміністрації Волинської області.
За клопотанням прокурора ухвалою Шацького районного суду Волинської області від 23.11.2021 року залучено до участі у даній цивільній справі правонаступника Шацької районної державної адміністрації Волинської області - Ковельську районну державну адміністрацію Волинської області.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 2 ст. 7 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.
Відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України вбачається, що до компетенції районних державних адміністрацій на їхній території належить передача земельних ділянок із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, в тому числі для ведення водного господарства.
Відповідно до ст. 58 Земельного кодексу України до земель водного фонду належать землі, зайняті водними об`єктами.
Згідно ч. 4 ст. 59 Земельного кодексу України громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.
Згідно ч. 1 ст. 51 Водного кодексу України у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми.
Стаття 134Земельного кодексуУкраїни (у редакції чинній на момент укладення договорів оренди) передбачала обов`язковість продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах). Згідно з частиною 1 статті земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті. Поряд з цим частина 2 цієї статті визначає, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів.
Відповідно до ч. 3 ст. 51 Водного кодексу України (у редакції чинній на момент укладення договорів оренди) водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою.
Судом встановлено, що 10 квітня 2014 року Управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації видано дозвіл Укр. № 1565 Вол. на спеціальне водокористування щодо ставкового господарства на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області, орендар ОСОБА_1 , на строк до 26 квітня 2018 року. З відповіді на адвокатський запит представника ОСОБА_1 - адвоката Стасюка О.Л. Управлінням екології та природних ресурсів Волинської ОДА 07.08.2017 року повідомлено, що вказаний дозвіл на спеціальне водокористування № 1565 Вол. від 10.04.2014 року виданий орендарю ОСОБА_1 на строк до 26.04.2018 року на ставкове господарство, розташоване на території Грабівської сільської ради Шацького району (площа дзеркала 48,8767га), що складається з трьох ставів, площа дзеркала яких становить: ставу №1 23 4539 га, ставу №2 15,3572 га, ставу №3 10,0656 га. До листа додано копію схеми розташування ставів на двох аркушах.
За змістом ч.ч. 3, 5 ст. 122 Земельного кодексу України, ст.ст. 11, 14 Закону України «Про аквакультуру», ст. 51 Водного кодексу України передача у користування на умовах оренди земель державної власності водного фонду для рибогосподарських потреб за межами населених пунктів належить до компетенції обласної державної адміністрації.
В листі Державного агентства водних ресурсів України № 3427/9/11-13 від 09.07.2013 року викладено узагальнення практики щодо процедури надання водних об`єктів в користування на умовах оренди, а саме в п.2 зазначається, що повноваження надання водних об`єктів у користування на умовах оренди, за межами населених пунктів належить Раді міністрів Автономної Республіки Крим та обласним державним адміністраціям. При цьому, районні державні адміністрації не мають повноважень щодо передачі водних об`єктів в оренду.
Отже, розпорядження першого заступника голови Шацької районної державної адміністрації Волинської області №№ 156, 157, 158 від 25.06.2016 року, якими було передано ОСОБА_1 у платне користування для рибогосподарських потреб терміном на десять років згадані земельні ділянки водного фонду, що розташовані на території Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області за межами населених пунктів та укладені договори оренди землі від 03 серпня 2016 року, прийняті поза межами компетенції Шацької районної державної адміністрації Волинської області, всупереч вимог ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України, ст. 19 Конституції України та ст. 7 Закону України «Про місцеві державні адміністрації».
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
З урахуванням вищенаведеного, суд приходить до висновку, що позов прокурора є обґрунтованим і підлягає задоволенню в повному обсязі.
Згідно ч. 1 ст. 236 ЦК України нікчемний правочин або правочин визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Протягом дії оспорюваних договорів оренди земельних ділянок водного фонду та водних об`єктів, порушень ОСОБА_1 умов договорів оренди не встановлено, вини ОСОБА_1 у визнанні вказаних договорів оренди недійсними не має, тому, на думку суду, сторони мають право на реституцію, тобто повернення у попередній стан, а оспорювані договори слід визнати недійсними з моменту їх вчинення.
Вирішуючи питання щодо судових витрат суд вважає, що судові витрати по справі, які складаються з судового збору, сплаченого позивачем при поданні позову, поданні апеляційної та касаційної скарг, підлягають стягненню з відповідачів у рівній частині на користь позивача, що відповідає положеннямст. 141 ЦПК України.
На підставі ст.ст. 21, 203, 215 Цивільного кодексу України, ст.ст. 58, 59, 116, 122, 123, 134 Земельного кодексу України, ст. 51 Водного кодексу України, керуючись ст.ст. 2, 10, 12, 76, 77, 78, 81, 141, 258, 259, 263, 264, 265, 268 ЦПК України, суд
в и р і ш и в:
Позов прокурора задовольнити повністю.
Визнати незаконними розпорядження першого заступника голови Шацької районної державної адміністрації Волинської області Сидорука С.Ф. № 156, 157, 158 від 25.06.2016 «Про надання в оренду земельної ділянки водного фонду».
Визнати недійсними договори оренди земельних ділянок водного фонду, укладені між Шацькою районною державною адміністрацією Волинської області та ОСОБА_1 03.08.2016 щодо земельної ділянки площею 26,4987 га, кадастровий номер 0725780900:05:002:0619, земельної ділянки площею 11,8328га, кадастровий номер 0725780900:05:002:0618, земельної ділянки площею 21,3524га, кадастровий номер 0725780900:05:002:0620 та скасувати їх державну реєстрацію.
Визнати недійсним договори оренди водних об`єктів № 57, 58, 59 від 27.09.2016 року, укладених між управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласноїдержавної адміністраціїта ОСОБА_1 щодо водного об`єкта площею водного дзеркала 15,3572га, щодо водного об`єкта площею водного дзеркала 10,0656га та щодо водного об`єкта площею водного дзеркала 23,45га, розташованих за межами населених пунктів Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області.
Зобов`язати ОСОБА_1 повернути Волинській обласній державній адміністрації за актом приймання передачі земельну ділянку, площею 26,4987 га, кадастровий номер 0725780900:05:002:0619 та водний об`єкт площею водного дзеркала 15,3572га; земельну ділянку площею 11,8328га, кадастровий номер 0725780900:05:002:0618 та водний об`єкт площею водного дзеркала 10,0656га; земельну ділянку площею 21,3524га, кадастровий номер 0725780900:05:002:0620 та водний об`єкт площею водного дзеркала 15,3572га, що розташовані за межами населених пунктів Грабівської сільської ради Шацького району Волинської області.
Стягнути з Ковельської районноїдержавної адміністраціїВолинської області,Управління екологіїта природнихресурсів Волинськоїобласної державноїадміністрації, ОСОБА_1 накористь Волинської обласної державної адміністрації судові витрати, а саме судовий збір у сумі 65715 (шістдесят п`ять тисяч сімсот п`ятнадцять) грн. 49 коп., в рівній частині по 21905 (двадцять одній тисячі дев`ятсот п`ять) грн. 16 коп. з кожного.
На рішення суду може бути подано апеляційну скаргу до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлений 26 травня 2022 року.
Суддя /підпис/ С.П. Матвійчук
Згідно з оригіналом
Суддя Шацького районного суду Волинської області С.П. Матвійчук
Суд | Шацький районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 16.05.2022 |
Оприлюднено | 28.06.2022 |
Номер документу | 104477704 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Шацький районний суд Волинської області
Матвійчук С. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні