Постанова
від 18.05.2022 по справі 160/9102/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

19 травня 2022 року м. Дніпросправа № 160/9102/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Чабаненко С.В.,

суддів: Чумака С.Ю., Юрко І.В.,

за участю секретаря судового засідання Солодкової К.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року по справі № 160/9102/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Тантал Днепр" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "Тантал Днепр" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 12595 від 20 квітня 2021 року про відповідність платника податку на додану вартість - ТОВ "Тантал Днепр" критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ "Тантал Днепр" (ідентифікаційний код юридичної особи: 41467315, місцезнаходження: Україна, 49000, Дніпропетровська обл., місто Дніпро, пр. Хмельницького Богдана, будинок 24а, квартира 75) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 12595 від 20 квітня 2021 року про відповідність платника податку на додану вартість - ТОВ "Тантал Днепр" критеріям ризиковості платника податку, на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Зобов`язано Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ "Тантал Днепр" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції, ГУ ДПС у Дніпропетровській області подало апеляційну скаргу, в якій просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Представник відповідача - Ферафонтов Ю.В. підтримав доводи апеляційної скарги.

Позивач, повідомлений належним чином про дату, час та місце розгляду справи в судове засідання не прибув, надіслав клопотання про розгляд справи без його участі.

Перевіривши підстави для перегляду, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено письмовими доказами, наявними в матеріалах справи, ТОВ «Тантал Днепр» з 01.09.2017 року зареєстровано як юридична особа та перебуває на обліку в податковому органі як платник ПДВ.

20.04.2021 року Комісія регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області прийняла відносно підприємства позивача Рішення про відповідність платника податків критеріям ризикованості платника податків за №12595.

Підставою прийняття оскаржуваного рішення слугувала наявна податкова інформація структурного підрозділу стосовно взаємовідносин з суб`єктами господарювання, які віднесені та/або свідчать про здійснення ризикових операції. Зокрема, податковий орган зазначає, що за період діяльності з 01.12.2020 року по 15.04.2021 року на ТОВ "Тантал Днепр" зареєстровано податкові накладні на придбання шпонки, болтів, гайок, заклепок, шайб тощо від контрагентів, які внесені до переліку ризикових платників: - ТОВ "ТРІАД ПРАЙМ" (43402904) на суму ПДВ 24,3тис.грн. (січень 2021 року), підприємство внесено до переліку ризикових платників 26.03.2021, даний податковий кредит ТОВ "Тантал Днепр" включило до декларації з ПДВ за лютий 2021 року. Сума ризикового податкового кредиту складає 24,3тис.грн., або 21,3% від загальної суми податкового кредиту. По ТОВ "ТРІАЛ ПРАЙМ" не прослідковується походження реалізованих шпонків, болтів, гайок, заклепок до виробника або імпортера; - ТОВ «ТЕРРАФЛОР» (код 42642955) на суму ПДВ 9,1тис.грн. (грудень 2020 року), підприємство внесено до переліку ризикових платників 26.03.2021, даний податковий кредит ТОВ "Тантал Днепр" включило до декларації з ПДВ за січень 2021 року. Сума ризикового податкового кредиту складає 9,1тис.грн., або 7,9% від загальної суми податкового кредиту. По ТОВ «ТЕРРАФЛОР» не прослідковується походження реалізованих болтів, гвинтів, кілець мідних тощо, а саме, платник придбаває дані товари у ТОВ "КОЛЛОСУС" (код 43743066), який в свою чергу придбаває у ТОВ "ГРАФФИАС" (код 43292732), яке внесено до реєстру ризикових СГ 24.02.2021року.

Не погодившись із вищезазначеним рішенням, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд першої інстанції зазначив, що в рішенні №12595 від 20.04.2021 року відповідачем не викладено розшифрування податкової інформації, з урахуванням якої прийнято рішення не наведено ризикових операцій та назв підприємств, що були задіяні в таких операціях, як це передбачено пунктом 8 Порядку № 1165, а тому, відповідач фактично діяв без дотримання власної процедури, не прозоро та не у спосіб, що виключає можливість мінімізувати ризик помилки у спірних відносинах.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

В силу пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Функціонування Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) відбувається в автоматизованому режимі за правилами, визначеними Порядком ведення єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246), а також Порядком електронного адміністрування податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 р. (далі - Порядок №569).

Зокрема, пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що саме в автоматизованому режимі здійснюється перевірка одержаної від платника податків податкової накладної на предмет наявності підстав для зупинення реєстрації.

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. № 1165 (далі - Порядок № 1165).

За визначенням пункту 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Відповідно до пунктів 6 та 7 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Рішення, що оскаржуються в цій справі, прийняті з підстав відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

При цьому, у процедурі прийняття рішення перевірці підлягали податкові накладні, реєстрація яких податковим органом була здійснена раніше.

Додатком №1 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає такий критерій як наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з додатком 4 до Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

Як вбачається з матеріалів справи, в оскаржуваному рішенні податкового органу вказане поле заповнено наступним чином: «Наявна податкова інформація структурного підрозділу стосовно взаємовідносин з суб`єктами господарювання, які віднесені та/або свідчать про здійснення ризикових операцій».

Яка саме податкова інформація слугувала підставою для прийняття цього рішення, податковим органом не зазначено.

Крім того, колегія судів зазначає, що комісія контролюючого органу, приймаючи рішення з посиланням на наявність податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

В свою чергу, колегія суддів зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до індивідуального акту як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, а суб`єкт владних повноважень контролюючий орган повинен навести у рішенні конкретні підстави (фактичні і юридичні), а також переконливі і зрозумілі мотиви його прийняття.

Однак, оскаржуване рішення податкового органу не містить належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку, в рішенні не зазначена конкретна інформація, яка слугувала підставою для прийняття рішень, з посиланнями на відповідні документи.

Оскільки саме рішення доводиться до відома суб`єкта господарювання, воно має відповідати критеріям, наведеним у ч. 2 ст. 2 КАС України, в тому числі в частині його обґрунтованості.

Втім, в оскаржуваному рішенні податкового органу не конкретизовано, які саме документи розглянуто податковим органом.

Водночас, колегія суддів враховує висновк Верховного Суду, викладені у постанові від 05 січня 2021 року по справі № 640/10988/20 стосовно того, що Комісія контролюючого органів, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.

Отже, віднесення за рішенням особи до переліку ризикових платників податків Порядком № 1165 імперативно визначено підставою для зупинення реєстрації будь-яких податкових накладних такого платника податків. Винятків з цього правила не існує.

Аналізуючи наведене, цілком логічним є висновок, стосовно якого прийняттю рішення про віднесення платника податків до ризикових має передувати перевірка поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування. Водночас, встановлені обставини справи свідчать, що оскаржуване рішення було прийнято фактично не за результатами перевірки поданих для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань (позивачем стверджується та відповідач належними доказами ці твердження не спростував, що рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків корегувань не отримував), а враховуючи здійснений аналіз господарської діяльності позивача та його контрагентів.

наведені обставини також свідчать про порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваного рішення, визначеного п.6 Порядку №1165.

Оскаржуване рішення також не містить і підстави здійснення податковим органом моніторингу/ перевірки платника податків (відповідні графи не заповнені). Будь яких пояснень щодо підстав здійснення моніторингу чи перевірки позивача представником податкового органу під час апеляційного перегляду не надано.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165 у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Безпосередньо самим Порядком № 1165 передбачено, що суд має право розглядати позови щодо виключення платника податку з переліку ризикових платників та приймати такі рішення.

Доводи апеляційної скарги, які фактично зводяться до пояснень щодо існування певної податкової інформації, на підставі якої прийнято спірне рішення. не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу судового рішення, тому не можуть бути підставою для скасування рішення суду першої інстанції.

З урахуванням приведеного, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні в судовому засідання усіх обставин справи в їх сукупності.

Статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року у справі №160/9102/21 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених ст. 328-329 КАС України.

Головуючий - суддяС.В. Чабаненко

суддяС.Ю. Чумак

суддяІ.В. Юрко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104486091
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/9102/21

Ухвала від 02.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 18.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Постанова від 18.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 11.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 11.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 28.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Мельник В.В.

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

Рішення від 21.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Врона Олена Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні