Рішення
від 25.05.2022 по справі 916/3824/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" травня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/3824/21

Господарський суд Одеської області у складі судді Демешина О.А., за участю секретаря судового засідання Рибки Ю. Е., розглянувши справу № 916/3824/21

за позовом керівника Березівської окружної прокуратури (67300, Одеська область, Березівський район, м. Березівка, вул.Шаховцева,4) в інтересах держави,

в особі Раухівської селищної ради Березівського району Одеської області (67308, Одеська область, Березівського району, смт. Раухівка, вул. Є.Кравця,21, код ЄДРПОУ 22446206)

та в особі Березівської районної державної адміністрації (67300, Одеська область, Березівський район, м. Березівка, пл. Т.Г. Шевченка,1, код ЄДРПОУ 04056888)

до відповідача фермерського господарства Івашко (67333, Одеська область, Березівський район, с. Маринове, вул. Комарова,12, код ЄДРПОУ 36453981)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

з підстав зміни нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки та ухилення відповідача укласти угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки №9 від 29.01.2010р.

Представники сторін:

від прокуратури: Коломійчук І.О.

від позивача 1: не з`явився ;

від позивача 2: : не з`явився ;

від відповідача: Орловський І.С.

СУТЬ СПОРУ: 13.12.2021 року керівник Березівської окружної прокуратури, в особі Раухівської селищної ради Березівського району Одеської області та в особі Березівської районної державної адміністрації звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до фермерського господарства Івашко (далі Відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 29.01.2010 № 9, укладеного між Березівською районною державною адміністрацією Одеської області та Фермерським господарством «Івашко», який зареєстрований у Березівському відділі ОРФ ЦДЗК про, що вчинено відповідний запис у Державному реєстрі земель від 02.02.2010 за № 041051700003, виклавши у наступній редакції:

- доповнити п. 2 договору пунктом 2.1 з наступним змістом: «Кадастровий номер земельної ділянки загальною площею 43,7097 га: 5121282900:01:002:0633»

- пункт "3": "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 285 448,77 грн.

- пункт 7 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Раухівської селищної ради Березівського району Одеської області в УДКСУ в Березівському районі Одеської області у розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік. Загальна сума орендної плати за рік становить 102 835,90 грн., що становить 2 352,70 грн. за 1 га ріллі.

14.12.2021 року суд відкрив провадження по справі, ухвалив справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначив дату та час підготовчого засідання та встановив відповідачу строк для подання відзиву на позов із урахуванням вимог ст.165 ГПК України протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

24.01.2022 року суд отримав відзив Відповідач вимоги позивача стосовно збільшення нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки фермерське господарство «Івашко» визнає у повній мірі правомірними та такими, що підлягають обов`язковому виконанню у внесенні відповідних змін до пункту « 3» договору оренди землі, але з вимогою викласти пункт 7 договору у редакції, яка пропонується позивачем та яка встановлює орендну плату у розмірі 8% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - не визнав.

08.02.2022 року суд продовжив строк підготовчого провадження.

04.05.2022 року суд отримав заяву керівника Березівської окружної прокуратури про зміну предмету позову, в якій просить суд:

Внести зміни до договору оренди землі від 29.01.2010 N9 9, укладеного між Березівською районною державною адміністрацією Одеської області та Фермерським господарством «Івашко», який зареєстрований у Березівському відділі ОРФ ЦДЗК про, що вчинено відповідний запис у Державному реєстрі земель від 02.02.2010 за№ 041051700003, виклавши у наступній редакції:

- доповнити п. 2 договору пунктом 2.1 з наступним змістом: «Кадастровий номер земельної ділянки загальною площею 43,7097 га: 5121282900:01:002:0633»

- пункт "З": "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 285 448,77 грн.

- Пункт 7 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Раухівської селищної ради Берегівського району Одеської області в УДКСУ в Берегівському районі Одеської області у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік. Загальна сума орендної плати за рік становить 38 563,46 грн, що становить 882,26 грн за 1 га ріллі.

26.05.2022р. у судовому засіданні представник Відповідача надав суду заяву про визнання у повному обсязі змінених позовних вимог.

27.01.2022 року та 08.02.2022 року суд оголошував перерву у судовому засіданні.

В С Т А Н О В И В :

Березівською районною державною адміністрацією укладено з Фермерським господарством «Івашко» (далі ФГ «Івашко») в особі голови ФГ Орловського Івана Степановича договір оренди землі № 9 від 29.01.2010р.

Відповідно до п. 1, п. 2, п. 6, та п. 13 Договору оренди Березівська районна державна адміністрація надає Фермерському господарству «Івашко» у строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства загальною площею 43,7097 га (ріллі), яка знаходиться на території Маринівської сільської ради Березівського району Одеської області строком на 49 років.

Вказаний договір оренди зареєстрований у Березівському відділі ОРФ ЦДЗК про, що вчинено відповідний запис у Державному реєстрі земель від 02.02.2010 за № 041051700003.

Відповідно до п. 3 договору нормативно грошова оцінка орендованої земельної ділянки на час її передачі у користування складала 451 031,22 гривень.

Згідно п. 7 зазначеного договору сторони домовились, що орендна плата становитиме 10,31 гривень за 1 га, а загальна сума орендної плати за рік становить 451,03 грн. Таким чином орендна плата за землю становить 0,1 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно п. 8 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації. Крім того, п. 11 договору передбачає, що розмір орендної плати переглядається 1 раз на три роки у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно п. 33 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі відсутності взаємної згоди сторін щодо змін умов Договору, спір вирішується у судовому порядку.

Позов ґрунтується на наступному на тому, що Рішенням Раухівської селищної ради Березівського району Одеської області від 01.04.2021 № 104-УІІІ «Про затвердження Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки на території Раухівської селищної ради на 2021 рік» встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення фермерського господарства у розмірі 8 %. Отже, у оспорюваному договорі оренди земельної ділянки розмір орендної плати визначено нижче розміру, встановленого чинним законодавством України, в зв`язку з чим має місце зниження надходжень орендної плати до місцевого бюджету, чим порушено державні інтереси. Враховуючи викладене, виникла необхідність у внесенні зміни до договору оренди землі від 29.01.2010 № 9, укладеного між Березівською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством «Івашко».

Тому, посилаючись на ст.ст.13, 41, 121, 131-1 Конституції України, ст.ст. 12, 201, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 626, 632, 651, 654 Цивільного кодексу України, ст. 21 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 13,18, 20, 23 Закону України «Про оцінку земель», ст. ст. 288, 289 Податкового кодексу України, ст.ст. ст. ст.2, 4, 5, 20, 27, 29, ч. З, ч. 4 ст. 53, ст.ст. 161-164 Господарського процесуального кодексу України, керівник Березівської окружної прокуратури просить суд:

- внести зміни до договору оренди землі від 29.01.2010 N9 9, укладеного між Березівською районною державною адміністрацією Одеської області та Фермерським господарством «Івашко», який зареєстрований у Березівському відділі ОРФ ЦДЗК про, що вчинено відповідний запис у Державному реєстрі земель від 02.02.2010 за№ 041051700003, виклавши у наступній редакції:

- доповнити п. 2 договору пунктом 2.1 з наступним змістом: «Кадастровий номер земельної ділянки загальною площею 43,7097 га: 5121282900:01:002:0633»

- пункт "3": "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 285 448,77 грн.

- Пункт 7 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Раухівської селищної ради Березівського району Одеської області в УДКСУ в Березівському районі Одеської області у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік. Загальна сума орендної плати за рік становить 38 563,46 грн, що становить 882,26 грн за 1 га ріллі.

Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов слід задовольнити, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, зокрема з договорів та інших правочинів.

Згідно ч. 1, 5 ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Договір є відплатним, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає із суті договору.

Статтею 759 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором оренди наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Як регламентує ч. 1 ст. 762 ЦК України, за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Виходячи з положень ч. 2 ст. 189 ГК України, п. 3 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі», орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору.

Ціна в розумінні ч. 1 ст. 189 ГК України є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових та немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який повинен застосовуватися як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, що використовуються в системі оподаткування.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. При цьому, як вимагає ч. 1 ст. 654 ЦК України, зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Договором або законом відповідно до ч. 3 ст. 762 ЦК України може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» від 06.09.2012 № 5245-УІ (з наступними змінами та доповненнями), який набрав чинності з 01.01.2013 року, а також ст. 15-1, ст. 122 ЗК України Головне управління Держгеокадастру в Одеській області з 01.01.2013 до передачі земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення (розташованих за межами населених пунктів) на території Одеської області у комунальну власність було розпорядником таких земельних ділянок, у тому числі і оспорюваної земельної ділянки.

Відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 11.12.2020 № 78-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», Головним управління Держгеокадастру в Одеській області передано у комунальну власність до Раухівської селищної ради Березівського району Одеської області земельні ділянки державної форми власності, у тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 5121282900:01:002:0633, площею 43,7097, з цільовим призначенням 01.02. - для ведення фермерського господарства, яка на даний час перебуває в оренді ФГ «Івашко» згідно договору № 9 від 29.01.2010, що також підтверджується актом приймання-передачі землі від 11.12.2020 та п. 59 Додатку до акту.

Згідно витягу з Публічної кадастрової карти України та технічної документації земельна ділянка з кадастровим номером 5121282900:01:002:0633, розташована на території Раухівської селищної ради ОТГ (Маринівської сільської ради) Березівського району Одеської області, за межами населеного пункту відносяться до земель державної форми власності.

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 11.06.2021 № 261131690 відомості про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 5121282900:01:002:0633 відсутні.

За інформацією Раухівської селищної ради Березівського району Одеської області від 26.05.2021 № 403/02-02/20 у користуванні ФГ «Івашко» відповідно до договору оренди землі від 29.01.2010 № 9 перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 5121282900:01:002:0633 загальною площею 43,7097 га., яка на даний час передана у комунальну власність, проте зміни до договору оренди щодо нормативної грошової оцінки землі та орендної плати за землю селищною радою не вносились.

Відповідно до ст. ст. 319, 386 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

Відповідно до п. 269.1 ст.269 Податкового кодексу України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, які за змістом пп. 14.1.73 п.14.1 ст. 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 ст. 14 Кодексу).

Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 № 1166- VII (набув чинності з 01.04.2014) введено в дію зміни до пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України, відповідно до яких розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 284.1. ст. 284 Податкового кодексу України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Згідно п.п. 34, 35 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до положень ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно зі ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Приписами ст. ст. 13, 15 Закону «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Згідно зі ст. 21 Закону „Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За ст. 289.1. Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Стаття 13 Закону «Про оцінку земель» визначає випадки, коли проведення грошової оцінки земельних ділянок є обов`язковим. Зокрема, вказана норма визначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, поряд з іншим, проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Вищевказані законодавчі вимоги свідчать про те, що визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з обов`язковим врахуванням нормативної грошової оцінки землі. Тому, враховуючи, що земельна ділянка, яка є об`єктом оренди відповідача за договором належить до комунальної власності (орендодавцем є Березівська районна державна адміністрація), розмір орендної плати за користування нею має відповідати діючій нормативній грошовій оцінці землі.

Згідно п. 22 Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого Постановою КМУ від 07.02.18 № 105 дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23 травня 2017 р. № 262.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 5121282900:01:002:0633 нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає 1 285 448,77 грн.

В той же час, згідно п. 3. договору, нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки площею 43,7097 га складає 451 031,22 грн., яка визначена станом на 29.01.2010р.

Згідно ч. 2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено, або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам ч.1 ст.15, ст.21 Закону України «Про оренду землі».

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. Якщо зі зміною граничного розміру орендної плати таку ж зміну до договору оренди в установленому законом порядку не внесено, то застосуванню підлягає відповідна умова договору.

При цьому, згідно з ч. З ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Положеннями п. 288.1ст. 288 ПК України передбачено, що підставою нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. При цьому, слід вказати, що за пдп. 5.1. п. 5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Згідно інформації Раухівської селищної ради від 30.08.2021 № 731/02- 02/20 станом на 30.08.2021 селищною радою не укладався з ФГ «Івашко» договір про внесення змін до договору оренди землі від 29.01.2010 № 9 щодо приведення у відповідність до вимог закону ставки орендної плати за землю, а також селищна рада з цих питань не зверталась з позовом до суду.

Таким чином не внесення до договору оренди земельної ділянки змін щодо збільшення ставки орендної плати порушує інтереси держави, у вигляді надходження до бюджету коштів за оренду землі у розмірі меншому, ніж визначено законом, а саме у розмірі 0,1 % замість 8% нормативної грошової оцінки землі для ведення фермерського господарства, встановлених рішенням Раухівської селищної ради від 01.04.2021 № 104-УІІІ, що всього становить 102 835,90 грн. за рік або 2 352,70 грн. за 1 га. Не сплата орендної плати згідно вимог законодавства спричиняє шкоду економічним інтересам держави у вигляді не надходження відповідних коштів до бюджету, що у свою чергу призводить до недофінансування заходів щодо раціонального використання та охорони земель, реалізації політики держави у сфері земельних відносин. Між тим, за змістом п. 288.5 ст. 288 ПК України та України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку, а не рішення органів місцевого самоврядування. Єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України (стаття 75 Конституції України). Виключно законами України встановлюються система оподаткування, податки і збори (пункт 1 частини другої статті 92 Конституції України). Така правова позиція викладена Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19. В даному випадку рішення Раухівської селищної ради від 01.04.2021 № 104-УІІІ про встановлення ставки орендної плати для відповідача в розмірі 8 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є законодавчою зміною орендної плати.

Між тим, підпунктом 288.5.1. пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, в редакції Законів України № 1797-VIIвід 21.12.2016р. та № 2245-VIII від 07.12.2017р. встановлено, що розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, зокрема, для земельних ділянок, нормативну оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Як було зазначено, відповідач змінені позовні вимоги стосовно внесення змін до договору оренди в частині зазначення в договорі кадастрового номеру земельної ділянки, встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлення орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки - визнав у повному обсязі про що зазначено у заяві, яку надано суду під час підготовчого провадження 26.05.2022 року.

Згідно ч. 3, 4 ст. 185 ГПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем. Ухвалення в підготовчому засіданні судового рішення у разі відмови від позову, визнання позову, укладення мирової угоди проводиться в порядку, встановленому статтями 191, 192 цього Кодексу.

Відповідно ч. 1, 2, 4 ст. 191 ГПК України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві. До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення. У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.

Визнання позову Відповідачем не суперечить закону та не порушує права чи інтереси інших осіб, а тому, позов слід задовольнити з покладенням на Відповідача судових витрат по сплаті судового збору, з урахуванням вимог ст. 130 ГПК України.

Керуючись ст.ст. 129, 185, 191, 192, 233, 238, 240 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 29.01.2010 N9 9, укладеного між Березівською районною державною адміністрацією Одеської області та Фермерським господарством «Івашко», який зареєстрований у Березівському відділі ОРФ ЦДЗК про, що вчинено відповідний запис у Державному реєстрі земель від 02.02.2010 за№ 041051700003, виклавши у наступній редакції:

- доповнити п. 2 договору пунктом 2.1 з наступним змістом: «Кадастровий номер земельної ділянки загальною площею 43,7097 га: 5121282900:01:002:0633»

- пункт "3": "нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 285 448, 77 грн.

- Пункт 7 договору в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Раухівської селищної ради Березівського району Одеської області в УДКСУ в Берегівському районі Одеської області у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік. Загальна сума орендної плати за рік становить 38 563,46 грн, що становить 882,26 грн за 1 га ріллі.

3. Стягнути з фермерського господарства Івашко (67333, Одеська область, Березівський район, с. Маринове, вул. Комарова,12, код ЄДРПОУ 36453981) на користь Одеської обласної прокуратури (неприбуткова організація); адреса: 65026, м. Одеса, вул. Пушкінська, 3; код за ЄДРПОУ: 03528552;): судовий збір у сумі 1135 гривень.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст.241 ГПК України

та може бути оскаржено в порядку ст..ст.256-259 ГПК України.

Повний текст рішення складено 27 травня 2022 р.

Суддя О.А. Демешин

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення25.05.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104496905
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про права користування чужою земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис)

Судовий реєстр по справі —916/3824/21

Ухвала від 16.06.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Рішення від 25.05.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 25.04.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 17.03.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 27.01.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 13.01.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

Ухвала від 14.12.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Демешин О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні