РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2022 року справа № 580/1519/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Тимошенко В.П.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Михайлівської сільської ради, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача комунальний заклад Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
23.02.2022 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави (20701, Черкаська обл, м. Сміла, вул. Ю. Кондратюка, буд. 25, код ЄДРПОУ 02911119) (далі - позивач) до Михайлівської сільської ради (20825, Черкаська обл., Черкаський р-н, с. Михайлівка, вул. Героїв Майдану, буд. 27, код ЄДРПОУ 34176446) (далі - відповідач), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі комунального закладу Жаботинський ліцей Михайлівської сільськоїради Черкаського району Черкаської області
- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі під комунальним закладом Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачем встановлено, що на приміщення та будівлі і земельну ділянку під комунальний заклад Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Ухвалою судді Тимошенко В.П. від 30.03.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі та постановлено розглядати справу за правилами за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Відповідач у встановлений судом строк відзив на позовну заяву на адресу суду не надіслав.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.
Під час вивчення Смілянською окружною прокуратурою стану додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі закладів освіти встановлено, що за адресою: вул. Шкільна, 8, с. Жаботин, Черкаського району, Черкаської області функціонує комунальний заклад «Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області» будівлі та споруди, якого використовуються без оформлення та реєстрації права власності.
Рішенням Михайлівської сільської ради № 1-19/ VIII від 18.12.2020 прийнято з 01 січня 2021 року із спільної власності територіальних громад сіл Черкаського району у спільну власність Михайлівської сільської ради з балансу відділу освіти, молоді, спорту та культури Кам`янської районної державної адміністрації на баланс Михайлівської сільської ради, Комунальний заклад Жаботинський ліцей Кам`янської районної ради Черкаської області.
Відповідно до Статуту комунального закладу «Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області», затвердженого рішенням Михайлівської сільської ради від 10.11.2021 № 15-3/VІІІ, Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області засновано Михайлівською сільською радою, перебуває в комунальній власності територіальної громади, уповноваженим органом управління є відділ освіти, молоді, спорту, сім`ї, культури та охорони здоров`я виконавчого комітету Михайлівської сільської ради.
Комунальний заклад «Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області» є юридичною особою, має статус не прибуткової установи, має печатку, штамп, код ЄДРПОУ, може мати самостійний баланс, рахунок в установах банку.
Юридична адреса закладу: 207822, Черкаська область, Черкаський район, с. Жаботин, вул. Шкільна, 8.
Пунктом 7.3 Статуту передбачено, що засновник закладу або орган управління здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу.
У відповідності до п.п. 5.1 Статуту матеріально-технічна база закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі закладу і передане в оперативне управління Органу управління.
Джерелами фінансування закладу є: державний бюджет; кошти місцевого бюджету; кошти за надання освітніх та інших послуг відповідно до укладених договорів, батьківська плата за харчування згідно з чинним законодавством; добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб; інші джерела, не заборонені чинним законодавством України (п.п. 5.7 Статуту).
Відповідно до інформації Михайлівської сільської ради від 09.02.2022 №02-09/433 встановлено, що комунальний заклад «Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області», що за адресою: вул. Шкільна, 8, с. Жаботин, Черкаський район, Черкаська область перебуває на балансі Михайлівської сільської ради. Правовстановлюючі документи на будівлі відсутні.
Разом з тим, відповідно до Інформації із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: вул. Шкільна,8, с.Жаботин, Черкаський район, Черкаська область, відсутні відомості щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості за вказаною адресою.
Таким чином, Смілянською окружною прокуратурою встановлено, що на будівлі та приміщення Жаботинського ліцею Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеними об`єктами нерухомості і ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Отже, Михайлівською сільською радою із часу прийняття рішення про зміну засновника комунального закладу «Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області» та затвердження Статуту закладу освіти, не вжито жодних дій, направлених на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та приміщення ліцею, які знаходяться у користуванні вказаного закладу освіти.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 5 Закону України «Про освіту», освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.
Статтею 10 Закону визначено, що невід`ємними складниками системи освіти, зокрема, є: дошкільна освіта; повна загальна середня освіта.
Згідно з ч. 6 ст. 25 Закону засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Відповідно до ст. 80 Закону України «Про освіту» до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Частиною 2 ст. 80 Закону «Про освіту» визначено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-III (далі ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
На підставі ч.1 ст.92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно з п. а ч.2 ст.92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки на підставі ч.1 ст.125 ЗК України виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до вимог п.2 ч.1 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.
Частиною 1 ст.5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Отже, речові права на нерухоме майно вказаного закладу освіти, зокрема земельну ділянку, підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
17.10.2012 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.
Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладу освіти прямо передбачена вищевказаними нормами.
Статтею 12 ЗК України визначено повноваження сільських, селищних, міських рад, до яких належить розпоряджання землями територіальних громад.
Частиною 1 ст.116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб згідно з ч.1 ст.122 ЗК України.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі Закон №280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин.
Управління закладами освіти, які належать територіальним громадам відповідно до підп.1 п. а ч.1 ст.32 Закону №280/97-ВР належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
З аналізу викладених норм суд дійшов висновку, що управління об`єктами культури, у т.ч. прийняття рішень щодо оформлення речових прав на об`єкти комунальної власності є обов`язком відповідної сільської ради.
Суд встановив, що відповідно до п. 7.3 Статуту передбачено, що засновник закладу або орган управління здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладу.
У відповідності до п.п. 5.1 Статуту матеріально-технічна база закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі закладу і передане в оперативне управління Органу управління.
Джерелами фінансування закладу є: державний бюджет; кошти місцевого бюджету; кошти за надання освітніх та інших послуг відповідно до укладених договорів, батьківська плата за харчування згідно з чинним законодавством; добровільні внески у вигляді коштів, матеріальних цінностей, нематеріальних активів, одержаних від підприємств, установ, організацій, фізичних осіб; інші джерела, не заборонені чинним законодавством України (п.п. 5.7 Статуту).
Згідно з відомостями із Державного реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: вул. Шкільна,8, с.Жаботин, Черкаський район, Черкаська область, відсутні дані щодо державної реєстрації права власності на об`єкти нерухомості за вказаною адресою.
Отже, з огляду на визначену Законом №1952-IV обов`язкову реєстрацію речових прав та надані відповідачу Законом №280/97-ВР повноваження, його бездіяльність щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу освіти не відповідає вимогам закону.
Відсутність заходів щодо оформлення речових прав свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення об`єкту освіти, порушує права його користувачів на безпечні умови функціонування і розвитку.
Захист прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави згідно зі ст.1 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII "Про прокуратуру" відносяться до мети здійснення функцій прокуратури України.
Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом та законом, що регулює виконавче провадження, звертатися до суду з позовом (п.1 ч.6 ст.23 вказаного Закону).
Зважаючи, що саме відповідач допустив спірну бездіяльність, суд дійшов висновку, що у цьому випадку порушені саме державні інтереси, і прокурор на підставі наведеної норми звернувся в суд обґрунтовано.
Врахувавши зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Михайлівської сільської ради Кам`янського району Черкаської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі комунального закладу «Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області» (20822, Черкаська область, Черкаський район, с. Жаботин, вул. Шкільна, 8, код ЄДРПОУ 33369405).
Зобов`язати Михайлівську сільську раду Кам`янського району Черкаської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі комунального закладу «Жаботинський ліцей Михайлівської сільської ради Черкаського району Черкаської області» (20822, Черкаська область, Черкаський район, с. Жаботин, вул. Шкільна, 8, код ЄДРПОУ 33369405).
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення.
Суддя Валентина ТИМОШЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2022 |
Оприлюднено | 28.06.2022 |
Номер документу | 104505398 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентина ТИМОШЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні