Рішення
від 29.05.2022 по справі 300/5402/21
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"30" травня 2022 р. справа № 300/5402/21

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Остап`юка С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "ЕКОАГРО-СЛК" до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

23.09.2021 Фермерське господарство "ЕКОАГРО-СЛК" (надалі також позивач, ФГ "ЕКОАГРО-СЛК") звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (надалі також відповідач 1, контролюючий орган), Державної податкової служби України (надалі також - відповідач 2) про визнання протиправними та скасування рішень: за № 1915279/41779640 від 09.09.2020, за №52076/41779640/2 від 24.09.2020 та зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 06.08.2020.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за результатами здійснення господарських операцій, Фермерським господарством "ЕКОАГРО-СЛК" сформовано та направлено на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №1 від 06.08.2020. Проте, за результатами обробки, згідно отриманої квитанції, реєстрацію податкової накладної зупинено. З метою розблокування вище вказаної податкової накладної, позивачем було надіслано до податкового органу пояснення по зупиненій накладній, однак Головним управлінням Державної податкової служби в Івано-Франківській області прийнято рішення від 09.09.2020 за №1915279/41779640 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно, а рішенням Державної податкової служби України за №52076/41779640/2 від 24.09.2020 відмовлено в задоволенні скарги про її реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 28.09.2021 відкрито провадження у даній адміністративній справі, а розгляд справи суд ухвалив здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України.

28.10.2021 ухвалою суду позовну заяву Фермерського господарства "ЕКОАГРО-СЛК" до Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень: за № 1915279/41779640 від 09.09.2020 та за №52076/41779640/2 від 24.09.2020, зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 06.08.2020, - залишено без руху. Надано позивачу п`ятиденний строк з дня вручення (отримання) ухвали для усунення недоліків позовної заяви, шляхом: подання заяви на поновлення пропущеного строку звернення до суду та доказів поважності причин його пропуску, з обґрунтуваннями достатніх підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними.

На виконання ухвали суду від 28.10.2021 позивач, у встановлений судом строк, подав заяву про поновлення строку звернення до суду, з викладом обставин поважності причин його пропуску, та зазначенням підстав для визнання причин пропуску строку звернення до суду поважними. Ухвалою від 08.11.2021 наведені в заяві обставини визнано судом поважними, строк звернення із адміністративним позовом у справі поновлено, а розгляд справи продовжено.

Водночас, 01.11.2021 позивач подав клопотання про заміну неналежного відповідача у справі, яке ухвалою від 08.11.2021 суд залишив без розгляду, оскільки на стадії вирішення питання щодо відкриття провадження у даній справі суд допустив заміну неналежного відповідача належним.

Окрім того, 01.11.2021 на адресу суду надійшла заява про уточнення позовних вимог від позивача, в якій він через допущені неточності під час подання позовної заяви сформулював позовні вимоги у новій редакції.

Правом подання відзиву на позов відповідач не скористався. Однак, 27.10.2021 на адресу суду від нього надійшло клопотання про залишення позовної заяви без розгляду, в якому відповідач зазначив, що рішення контролюючого органу комісії центрального рівня не підлягає оскарженню у зв`язку тим, що результати розгляду скарги, на переконання відповідача, не мають безпосереднього впливу на суб`єктивні права та обов`язки платника податків шляхом позбавлення його можливості реалізовувати належне йому право або покладення на нього будь-якого обов`язку, а позовні вимоги щодо оскарження рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, прийнятого комісією регіонального рівня слід залишити без розгляду через порушення строків звернення позивачем до адміністративного суду.

Суд, розглянувши відповідно до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заяві по суті справи, встановив таке.

Фермерське господарство "ЕКОАГРО-СЛК", зареєстроване-05.12.2017, ідентифікаційний код 41779640, що підтверджується Витягом із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а. с.25-29).

Основними видами його економічної діяльності (за КВЕД) згідно копії статуту, долученої до матеріалів справи, є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів; вирощування тютюну, вирощування інших однорічних і дворічних культур, вирощування ягід, горіхів та інших фруктів; відтворення рослин; допоміжна діяльність у рослинництві; оброблення насіння для відтворення; оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; оптова торгівля фруктами і овочами, неспеціалізована оптова торгівля; інші види діяльності незаборонені законом.

На підтвердження здійснених господарських операцій позивачем долучено до матеріалів справи договори оренди землі: договори оренди землі без номера від 03.05.2018 (0.7543 гектара), договір оренди землі без номера від 03.05.2018 (0.7832 гектара), договір оренди землі без номера від 03.05.2018 (0,7946 гектара), договір оренди землі без номера від 03.05.2018 (0,7544 гектара), договір оренди землі без номера від 29.04.2019 (0,7585 гектара), договір оренди землі без номера від 29.04.2019 (0, 8095 гектара), договір оренди землі без номера від 02.01.2020 (0,4927 гектара). Для реалізації посівних робіт пшениці та з метою збору врожаю позивачем укладено договір оренди від 17.05.2018, у якому зазначено, що позивачем взято у оренду транспортні засоби.

З метою здійснення постачання посівного матеріалу між Товариством з обмеженою відповідальністю «Бучачагрохлібпром» (надалі також-ТОВ «Бучачагрохлібпром») та позивачем укладено договір купівлі-продажу №09/09/03 від 09.09.2019 (а.с. 101-102). Підтвердженням цього є видаткова накладна №2773 від 16.09.2019 у якій зазначено, що ТОВ «Бучачагрохлібпром» постачало Фермерському господарству «ЕКОАГРО-СЛК» пшеницю озиму у кількості 6 000 кілограм на суму 41 520, 00 гривень без ПДВ, 49 824, 00 гривень з ПДВ та платіжне доручення №9 від 12.09.2019 (а.с.111).

Перевезення посівного матеріалу здійснювалось на підставі товарно-транспортної накладної за № Р2773 від 16.09.2019, вага нетто 6 000 кг, перевізник ФГ«ЕКОАГРО-СЛК».

01.03.2019 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Белнафтогаз (надалі також-«ТОВ «Белнафтогаз») та ФГ «ЕКОАГРО-СЛК» укладено договір про відпуск паливно-мастильних матеріалів.

Згідно з підпунктом 1.1. пункту 1 цього довогору продавець ТОВ «Белнафтогаз» зобов`язується передати покупцю бланки-дозволи та/або електронні паливні картки, які надають право на здійснення заправки паливно-мастильними матеріалами автотранспорту покупця на автозаправній станції, а покупець зобов`язується приймати та оплачувати бланки-дозволи їх номіналом та/або поповнювати електронні паливні картки на бажану кількість/суму ортимання паливно-мастильних матеріалів (а. с. 103).

Водночас, 06.09.2019 між позивачем, як продавцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю «УПГ-ІНВЕСТ», як покупцем, було укладено Договір купівлі-продажу за № 2019/09/06-01, предметом якого є продаж сільськогосподарської продукції. Підпунктами 3.1. та 3.2. пункту 3 цього договору визначено, що ціна по кожному найменуванню, на кожну партію товару вказується в накладних та\або рахунках. Вартість товару зазначається у видаткових накладних/товарно-транспортних накладних. Згідно з підпунктом 4.4. пункту 4 договору купівлі-продажу продавець при продажу товару передає покупцю товаросупровідну документацію: видаткову накладну та у разу необхідності оригінали чи належним чином засвідчені копії документів, які підтверджують якість товару (а.с. 30). Оплату підтверджено платіжними дорученнями №12 від 20.09.2019 та №132 від 14.08.2020 (а.с. 121, 124).

Постачальником запасних частин та мастила для позивача було Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРОСЕМ», між якими з метою поставки укладено договір №13.02.20/26-85 від 13.02.2020. Згідно підпункту 1.1. пункту 1 договору ТОВ «АГРОСЕМ» зобов`язується поставити, а фермерське господарство «ЕКОАГРО-СЛК» прийняти та оплатити запасні частини та супутні матеріали до сільськогосподарської техніки за ціною, в кількості та асортименті, узгоджених сторонами та вказаних у специфікаціях та/або видаткових накладних.

На підтвердження вищезазначених операцій позивачем долучено видаткові накладні №АГ-08/07011 від 08.07.2020; №АГ-14/02060 від 14.02.2020, якими підтверджується покупка гідравлічного мастила у кількості 20 літрів на суму 1 593,20 гривень без ПДВ, 1 911,84 гривень з ПДВ, а також фільтрів, фільтруючих елементів, мастила на суму 16 454, 64 гривень без ПДВ та 19 745,57 гривень з ПДВ. Оплату підтверджено платіжним дорученням №100 від 13.02.2020.

Також, згідно договору поставки № П87/08-1103 Приватне акціонерне товариство «Галнафтохім» постачало позивачу мінеральні добрива та засоби захисту для рослин. Дані господарські операції підтверджуються платіжними дорученнями №131 від 14.08.2020 на суму 186 329, 40 гривень та №8 від 12.09.2019 на суму 136620, 00 гривень, видатковою накладною №ФР200001062 від 19.08.2020 на поставку мінерального добрива на суму 12 198 гривень без ПДВ та 186 629, 40 гривень з ПДВ.

На виконання вимог пункту 187.1. статті 187, пункту 201.10. статті 201 Податкового кодексу України (надалі також - ПК України) позивач склав податкову накладну № 1 від 06.08.2020 ну суму 152 055,11 гривень, в якій відобразив операцію з постачання пшениці своєму контрагенту Товариству з обмеженою відповідальністю "УПГ-ІНВЕСТ" та направив податкову накладну для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно квитанції від 25.08.2020, документ прийнято, однак реєстрація зупинена. Підставою для зупинення зазначено те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі також - ЄРПН).

На виконання вимог квитанції, позивачем було направлено Повідомлення №1 від 02.09.2020 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної/розрахунків коригування, реєстрацію якої зупинено з додатком -16 документів.

Проте, рішенням від 09.09.2020 за № 1915279/41779640 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2020 з підстави ненадання платником податків копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Позивач оскаржив дії комісії Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до комісії центрального рівня Державної податкової служби України, однак рішенням комісії від 24.09.2020 за №52076/41779640/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної без змін. Підставою відмови зазначено ненадання платником податку копій первинних документів, щодо постачання, придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження/розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, а також ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.

Вважаючи рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних протиправним, та таким, що перешкоджає здійсненню його господарської діяльності, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Спеціальним законом з питань оподаткування та установлення порядку погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначених заходів, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України (надалі також - ПК України).

Згідно підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є у тому числі, операції із постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з приписами пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Згідно з вимогами пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29.12.2010 № 1246 (надалі також - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (надалі також - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до Державної податкової служби в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

На виконання положень ПК України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11 грудня 2019 року № 1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Пунктом 2 Порядку № 1165 визначено, зокрема, що автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

В пункті 3 Порядку № 1165 визначені ознаки податкових накладних/розрахунків коригування, яким вони повинні відповідати для безумовної їх реєстрації.

Відповідно до пунктів 4, 5 вказаного Порядку у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної /розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Із процитованих норм випливає, що у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, можливо зупинення їх реєстрації.

Судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації податкової накладної позивача № 1 від 06.08.2020 слугувало те, що платник податку відповідає вимогам пункту 1 "Критеріїв ризиковості здійснення операцій".

На момент формування квитанції, якою зупинено реєстрацію податкової накладної, Критерії ризиковості здійснення операцій визначені додатком 3 до Порядку №1165.

Зокрема, відповідно до пункту 1 критерієм ризиковості здійснення господарської операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в ЄРПН, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у ЄРПН, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

З урахуванням положень наведених норм, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення господарських операцій, контролюючий орган має вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з діяльностю юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях. Разом з тим, метою зупинення реєстрації податкових накладних є перевірка ознак наявності ризиків можливого порушення платником норм податкового законодавства, що може бути спростовано шляхом надання додаткових пояснень та/або доказів.

Суд зазначає, що отримана позивачем квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2020 містить загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку та без вказівки на норму права, яка такий містить.

У частині визначення критерію ризиковості контролюючий орган зіслався лише на номер пункту та чітко не конкретизував, про який саме ризик платника податку йдеться.

Разом з тим, на переконання суду, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для чіткого розуміння платником податків адресованої йому вимоги.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Відсутність конкретизації податковим органом щодо переліку документів, які необхідно надати позивачу, фактично призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до того критерію, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Як наслідок, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

При цьому допущені державним органом помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються, як і не можуть покладати на таких осіб тягар відповідальності.

Аналогічного правового висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 23.10.2018, у справі № 822/1817/18, від 04.12.2018 у справі № 821/1173/17.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі також - Порядок № 520).

Згідно з пунктом 2 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку № 520).

Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

В даному випадку, позивачем подано до контролюючого органу Повідомлення № 1 від 02.09.2020 про подання пояснень та копії документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено з додатками: 16 документів.

Суд встановив, що надіслані позивачем копії первинних та інших документів, за формальними критеріями відображають господарські операції позивача та є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №1 від 06.08.2020.

Судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника, яка передбачає економічну виправданість дій платника, наслідком яких є отримання податкової вигоди, та достовірність у бухгалтерській та податковій звітності платника.

Як наслідок, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарської операції між позивачем та його контрагентом, суд вважає, що у відповідача 1 не було достатніх підстав для відмови у проведенні реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2020.

Суд також наголошує, що при вирішенні цього спору не надається оцінка реальності здійснення господарських операцій, на підставі яких позивач склав спірні податкові накладні, оскільки це питання має досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог Податкового кодексу України, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про протиправність дій відповідачів та визнання такими, що підлягають скасуванню рішення за №1915279/41779640 від 09.09.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних та рішення за №52076/41779640/2 від 24.09.2020 про відмову у задоволенні скарги щодо рішення про відмову реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Що ж до позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну позивача за № 1 від 06.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання, то суд зазначає таке.

Відповідно до вимог пунктів 201.1, 201.10 статті 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року N 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до Державної податкової служби України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.

При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Як наслідок, реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням відповідача 2.

В даних правовідносинах, задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 06.08.2020 за датою її фактичного подання на реєстрацію, є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений. Оскільки, саме по собі скасування рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не покладає на контролюючий орган обов`язок самостійно здійснити реєстрацію податкової накладної, для ефективного захисту порушеного права позивача необхідно зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати спірну податкову накладну.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної №1 від 06.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Відповідно частини 3 статті 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Таким чином, з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України вчинити необхідні дії шляхом реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2020 датою її подання на реєстрацію. На підставі викладеного суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з таких мотивів.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Документально підтвердженими судовими витратами в даній справі є витрати позивача на сплату судового збору в розмірі 2 270 гривень, згідно платіжного доручення за № 214 від 17.09.2021.

Таким чином, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, суд робить висновок про стягнення на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби України в Івано-Франківській області судовий збір в розмірі 1 135 гривень та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір в розмірі 1 135 гривень.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області за №1915279/41779640 від 09.09.2020 про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Визнати протиправним та скасувати рішення №52076/41779640/2 від 24.09.2020 Державної податкової служби України за результати розгляду скарги про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 06.08.2020 у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, Львівська площа 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну №1 від 06.08.2020, подану Фермерським господарством «ЕКОАГРО-СЛК» (78125, вул. Стефаника, 16, с. Вікно, Коломийський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 41779640), у Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (76018, вул. Незалежності, 20, м. Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 43968084) на користь Фермерського господарства «ЕКОАГРО-СЛК» (78125, вул. Стефаника, 16, с. Вікно, Коломийський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 41779640) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1 135 (одна тисяча сто тридцять п`ять) гривень.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, Львівська площа 8, м. Київ, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Фермерського господарства «ЕКОАГРО-СЛК» (78125, вул. Стефаника, 16, с. Вікно, Коломийський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 41779640) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1 135 (одна тисяча сто тридцять п`ять) гривень.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Остап`юк С.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104522159
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —300/5402/21

Постанова від 27.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 10.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 08.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 08.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 26.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 26.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Рішення від 29.05.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

Ухвала від 28.10.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Остап'юк С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні