Рішення
від 29.05.2022 по справі 560/17753/21
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/17753/21

РІШЕННЯ

іменем України

30 травня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом Державної авіаційної служби України, до приватного підприємства - агрофірми "ДАРИНА" про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Державна авіаційна служба України звернулася до суду з адміністративним позовом до приватного підприємства - агрофірми "ДАРИНА", у якому просить зобов`язати приватне підприємство - агрофірму "ДАРИНА" виконати рішення від 12.10.2021 №226 Державної авіаційної служби України.

В обґрунтування позовних вимог Державна авіаційна служба України вказує, що на адресу Державної авіаційної служби надійшов лист комунального підприємства "АЕРОПОРТ ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ" разом із актом обстеження приаеродромної території від 01.10.2021, який (акт обстеження) затверджений 01.10.2021 директором КП "АЕРОПОРТ ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ" Сорокою В.Р. Вказаним актом обстеження приаеродромної території встановлено, що за будівельною адресою: вул. Проскурівського підпілля, 131/2, без погодження здійснюється будівництво, замовником якого є ПП - агрофірма "ДАРИНА". У зв`язку з відсутністю погодження вказаного будівництва, Державна авіаційна служба України прийняла рішення від 12.10.2021 №226 про припинення будівництва, яке відповідач не виконав у добровільному порядку.

Ухвалою від 13.12.2021 Хмельницький окружний адміністративний суд залишив без руху позовну заяву Державної авіаційної служби України; вказав, що недоліки позовної заяви можуть бути усунуті шляхом подання позовної заяви, оформленої з дотриманням вимог статті 160 КАС України, а саме - з обґрунтуванням позовних вимог.

Позивач усунув недоліки адміністративного позову, й ухвалою від 13.01.2022 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалами від 31.01.2022 і від 11.02.2022 Хмельницький окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні клопотання Державної авіаційної служби України про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

Відповідач правом на подання відзиву на адміністративний позов у наданий йому згідно з ухвалою строк не скористався, жодних документів до суду не подав.

Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив таке.

07.10.2021 на адресу Державної авіаційної служби України надійшов акт обстеження приаеродромної території аеродрому Хмельницький від 01.10.2021, затверджений директором КП "АЕРОДРОМ ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ", згідно з яким 01.10.2021 комісія Хмельницького аеропорту встановила, що за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 131/2, кадастровий номер земельної ділянки: 6810100000:01:008:0905, замовник будівництва - ПП - агрофірма "ДАРИНА", здійснює будівництво багатоповерхового житлового будинку; комісія прийшла до висновку, що власник земельної ділянки не здійснив погодження погодження зазначеного будівництва, проте воно не є перешкодою роботи аеродрому Хмельницький та не створює загрозу безпеці повітряного руху.

На підставі зазначеного акта обстеження та враховуючи здійснення будівництва на приаеродромній території без попереднього погодження місця розташування і висоти такого об`єкта будівництва з уповноваженими суб`єктами, Державна авіаційна служба України 12.10.2021 винесла рішення №226 про припинення будівництва (діяльності, передбаченої частиною другою статті 69 Повітряного кодексу України) на приаеродромній території, яким Державна авіаційна служба України вимагає негайно припинити будівництво за адресою: м.Хмельницький, вул. Проскурівського підпілля, 131/2, що здійснює замовник будівництва - приватне підприємство - агрофірма "ДАРИНА" - до вирішення питання щодо можливості й умов подальшого будівництва відповідно до законодавства. Окрім того, від керівника або уповноваженої особи зазначеної юридичної особи Державна авіаційна служба України вимагає невідкладно вжити заходів щодо погодження місця розташування та висоти об`єкта на приаеродромній території відповідно до вимог пунктів 56, 57, 60 Положення №954 й у спосіб, передбачений Порядком погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації.

У зв`язку з невиконанням приватним підприємством - агрофірмою "ДАРИНА", винесеного 12.10.2021 рішення №226 про припинення будівництва у добровільному порядку, Державна авіаційна служба України звернулася до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

В силу вимог частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Державіаслужби у спірних правовідносинах регулюються, зокрема, Повітряним кодексом України (далі - ПК України) у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, Положенням про Державну авіаційну службу України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2014 №520 (далі - Положення №520), Порядком погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 30.11.2012 №721 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 24.12.2012 за №2147/22459 (далі - Порядок №721).

Відповідно до частин першої та другої статті 4 ПК України Україна як держава, що приєдналася до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, несе відповідальність за виконання міжнародних зобов`язань, що випливають із цієї Конвенції, та за гарантії і створення умов безпеки для суспільства, захисту інтересів під час провадження діяльності в галузі цивільної авіації та використання повітряного простору України.

Державне регулювання діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України полягає у формуванні державної політики та стратегії розвитку, визначенні завдань, функцій, умов діяльності в галузі авіації та використання повітряного простору України, застосуванні заходів безпеки авіації, прийнятті загальнообов`язкових авіаційних правил України, у здійсненні державного контролю за їх виконанням та встановленні відповідальності за їх порушення.

Згідно з частиною п`ятою цієї норми державне регулювання у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України здійснюють у межах повноважень:

центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту;

центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики в галузі цивільної авіації (далі - уповноважений орган з питань цивільної авіації);

національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту.

Пунктом 1 Положення №520 визначено, що Державна авіаційна служба України (Державіаслужба) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України та є уповноваженим органом з питань цивільної авіації.

Відповідно до пункту 4 цього Положення, Державіаслужба, зокрема, погоджує місця розташування, висоту об`єктів на приаеродромних територіях з урахуванням умов впливу авіаційного шуму і емісій авіаційних двигунів та об`єктів, які можуть вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних засобів цивільної авіації.

Порядок №721 встановлює порядок розгляду та надання Державіаслужбою погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації відповідно до ПК України.

Пунктом 1.2 Порядку №721 передбачено, що дія цього Порядку поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форм власності, які займаються будівництвом об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, провайдерів аеронавігаційного обслуговування та експлуатантів аеродромів (вертодромів).

Згідно пункту 3.4 Порядку №721, за результатом розгляду матеріалів Державіаслужба надає висновок щодо погодження місця розташування та висоти об`єктів на приаеродромних територіях та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, або обґрунтовану відмову у наданні такого погодження.

На підставі частини десятої статті 69 ПК України, органи виконавчої влади, юридичні та фізичні особи незалежно від форми власності, які допустили порушення порядку діяльності, зазначеної в частині другій цієї статті, містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, зобов`язані згідно з рішенням уповноваженого органу з питань цивільної авіації припинити будівництво чи діяльність, зазначену в частині другій цієї статті, до вирішення питання щодо можливості та умов подальшого будівництва відповідно до законодавства.

Отже, Державіаслужба є уповноваженим органом з питань цивільної авіації, до повноважень якого належить погодження місця розташування, висоти об`єктів на приаеродромних територіях з урахуванням умов впливу авіаційного шуму і емісій авіаційних двигунів та об`єктів, які можуть вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних засобів цивільної авіації.

Таким чином, в разі виявлення порушення особливого порядку будівництва на приаеродромній території, містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, Державіаслужба приймає рішення про припинення будівництва до вирішення питання щодо можливості та умов подальшого будівництва відповідно до законодавства, яке є обов`язковим для органів виконавчої влади, юридичних та фізичних осіб незалежно від форми власності, які допустили це порушення.

Відповідно до частини першої статті 69 ПК України, будівлі і природні об`єкти, розташовані на приаеродромній території, не повинні становити загрози для польотів повітряних суден.

Згідно з частиною другою статті 69 ПК України, на приаеродромній території запроваджується особливий порядок здійснення діяльності, яка може вплинути на безпеку авіації та створити перешкоди для роботи наземних засобів зв`язку, навігації та спостереження. До такої діяльності належить, зокрема, будівництво.

Визначення поняттю «приаеродромна територія» надано в пункті 84 частини першої статті 1 ПК України, відповідно до якого такою є обмежена регламентованими розмірами місцевість навколо зареєстрованого згідно із встановленим порядком аеродрому (вертодрому) або постійного злітно-посадкового майданчика, до якої встановлені спеціальні вимоги щодо розташування різних об`єктів, а їх висота контролюється з урахуванням умов безпеки маневрування, зльоту та заходу на посадку повітряних суден.

Пунктом 1.5 Порядку №721 встановлено, що для аеродромів класів А, Б, В, Г приаеродромна територія визначається колом з радіусом 50км від КТА; класів Д, Е і некласифікованих - 25км від КТА, вертодромів - 12км від КТА, для злітно-посадкових майданчиків - 2,5км від КТМ.

Відповідно до пункту 56 Положення про використання повітряного простору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.12.2017 №954 (далі - Положення №954) - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, місце розташування і висота об`єктів на приаеродромній території та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації, погоджуються з керівником експлуатанта аеродрому, Державіаслужбою або Міноборони (відповідно до компетенції).

Дія Положення №954 поширюється на фізичних та юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми та підпорядкованості за напрямами діяльності у галузі авіації, використання повітряного простору та діяльність яких створює або потенційно може створювати небезпеку повітряному руху, перешкоди для роботи наземних засобів зв`язку, навігації та спостереження.

Відповідно до пункту 57 Положення №954, погодженню з Державіаслужбою та Міноборони підлягають місце розташування і висота таких об`єктів будівництва та реконструкції:

- аеродромів, вертодромів, постійних злітно-посадкових майданчиків;

- об`єктів, що перетинають поверхні обмеження перешкод аеродромів, вертодромів, постійних злітно-посадкових майданчиків;

- об`єктів заввишки 45 і більше метрів відносно контрольної точки аеродрому в радіусі до 50 кілометрів;

- повітряних ліній електрозв`язку та електропостачання, вибухонебезпечних, радіотехнічних, світлотехнічних та інших об`єктів (залізничних колій, автомобільних шляхів, об`єктів з викидом відкритого полум`я, газів та диму, діяльність яких може призвести до погіршення видимості в районах аеродромів, тощо), які можуть створити загрозу безпеці повітряного руху або перешкоджати роботі аеродрому чи засобів зв`язку, навігації та спостереження (радіотехнічного забезпечення), незалежно від їх розміщення;

- об`єктів незалежно від їх розміщення заввишки 100 і більше метрів над земною поверхнею.

Згідно пункту 60 Положення №954, підприємства, установи та організації, заінтересовані в розміщенні об`єктів на приаеродромній території, повинні погоджувати таке розміщення з експлуатантом аеродрому, відповідними державними органами, органами місцевого самоврядування та дотримуватися умов погодження будівництва.

Процедура погодження здійснюється фахівцями Державіаслужби України на підставі заявки, яка реєструється в день її надходження (пункт 2.3 Порядку №721).

Отже, погодження місця розташування та висотності здійснюється Державіаслужбою щодо тих об`єктів будівництва, які розміщені на приаеродромних територіях, та об`єктів, діяльність яких може вплинути на безпеку польотів і роботу радіотехнічних приладів цивільної авіації.

При цьому, до таких об`єктів, зокрема, відносяться об`єкти, що перетинають поверхні обмеження перешкод аеродромів, вертодромів, постійних злітно-посадкових майданчиків, об`єкти заввишки 45 і більше метрів відносно контрольної точки аеродрому в радіусі до 50 кілометрів, об`єктів незалежно від їх розміщення заввишки 100 і більше метрів над земною поверхнею.

Аналогічий висновок міститься, зокрема, в постановах Верховного Суду від 18.05.2021 у справі №260/888/19, від 20.07.2021 у справі №260/867/19, від 24.11.2021 у справі №260/868/19 і від 09.02.2022 у справі №260/863/19.

Наказом Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради від 16.07.2021 №195 затверджені містобудівні умови та обмеження за реєстраційним №MU01:8923-5574-0454-2870 для проектування об`єкта будівництва «нове будівництво багатоповерхових, багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями (І-ша черга: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями; ІІ-га черга: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими приміщеннями) по вул. Проскурівського підпілля, 131/2 в м.Хмельницькому» на земельній ділянці з кадастровим номером: 6810100000:01:008:0903, замовник: приватне підприємство - агрофірма "ДАРИНА". Із зазначених містобудівних умов та обмежень вбачається, що гранично допустима висотність зазначеного об`єкта будівництва становить 34м.

Наказом Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради від 11.12.2020 №308 затверджені містобудівні умови та обмеження за реєстраційним №MU01:1932-7042-2084-1336 для проектування об`єкта будівництва «нове будівництво багатоповерхових, багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями (І-ша черга: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями; ІІ-га черга: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями; ІІІ-тя черга: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями) по АДРЕСА_1 » на земельній ділянці з кадастровим номером: 6810100000:01:008:0904, замовник: приватне підприємство - агрофірма "ДАРИНА". Із зазначених містобудівних умов та обмежень вбачається, що гранично допустима висотність зазначеного об`єкта будівництва становить 40м.

Наказом Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради від 11.12.2020 №307 затверджені містобудівні умови та обмеження за реєстраційним №MU01:1940-6250-1295-0842 для проектування об`єкта будівництва «нове будівництво багатоповерхових, багатоквартирних житлових будинків з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями (І-ша черга: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями; ІІ-га черга: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями; ІІІ-тя черга: будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудовано-прибудованими нежитловими приміщеннями) по АДРЕСА_1 » на земельній ділянці з кадастровим номером: 6810100000:01:008:0905, замовник: приватне підприємство - агрофірма "ДАРИНА". Із зазначених містобудівних умов та обмежень вбачається, що гранично допустима висотність зазначеного об`єкта будівництва становить 40м.

Відповідно до вказаних містобудівних умов висотність усіх трьох зазначених об`єктів будівництва, замовником яких є приватне підприємство - агрофірма «ДАРИНА» (в тому числі і об`єкта будівництва на земельній ділянці з кадастровим номером 6810100000:01:008:0905, зазначеній в акті від 01.10.2021) є меншою ніж встановлена Положенням №954 мінімальна висота (45 метрів), з досягнення якої об`єкт будівництва вважається таким, що може вплинути на безпеку польотів та роботу засобів зв`язку, навігації та спостереження. Отже, висотність усіх зазначених об`єктів будівництва не потребує погодження.

У постанові від 18.05.2021 у справі № 260/888/19 Верховний Суд зазначив, що дійсну та реальну загрозу безпеці польотів може завдавати розміщення у приаеродромній зоні будівель, що перевищують 45м відносно контрольної точки аеродрому в радіусі до 50 кілометрів.

Таким чином, вимога про зобов`язання приватного підприємства - агрофірми "ДАРИНА" виконати рішення від 12.10.2021 №226 Державної авіаційної служби є необґрунтованою.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи викладене, в задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

в задоволенні адміністративного позову Державної авіаційної служби України - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Державна авіаційна служба України (пр. Перемоги, 14, Київ 135, 01135 , код ЄДРПОУ - 37536026) Відповідач:приватне підприємство - агрофірма "ДАРИНА" (вул. Свободи, 36, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 30246671)

Головуючий суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104527026
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —560/17753/21

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 29.06.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Рішення від 29.05.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 10.02.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 31.01.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 13.01.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні