ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 лютого 2022 року Справа № 160/24720/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Врони О. В.
розглянувшиу порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю " СМАРТКЄМ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 3321228/42816494 від 03.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 02.11.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 02.11.2020 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ", датою її фактичного подання до реєстрації;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 3326103/42816494 від 04.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 03.11.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 3 від 03.11.2020 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ", датою її фактичного подання до реєстрації;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 3326038/42816494 від 04.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 05.11.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 4 від 05.11.2020 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ", датою її фактичного подання до реєстрації.
В обґрунтування позову позивачем зазначено, що Товариством направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні, але їх реєстрацію зупинено із посиланням на п.8 Критеріїв ризиковості та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних. ТОВ «СМАРТКЕМ» до контролюючого органу були надані пояснення, які підкріплені належними доказами, натомість Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийняті відповідні рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 року відкрито провадження у справі №160/24720/21, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Відповідно до ч.6 ст.12, ч.1, 2 ст. 257, ч.1 ст. 260 Кодексу адміністративного судочинства України зазначена справа є справою незначної складності та розглядається за правилами спрощеного позовного провадження. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження.
Згідно з ч. 5 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
05.01.2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву від Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області.
Відповідач-1 просить відмовити у задоволенні позову, вказує на необхідність підтвердження Товариством господарських операцій первинними документами відповідно до п.п.1.2 п. 1, пп.2.1 п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995. Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції дії або події, що спричинили реальні зміни в структурі активів та зобов"язань, власному капіталі підприємства, тобто майновому стані платника податків.
Відповідач вважає, що при направленні квитанції дотримався вимог абзацу 10 п. 201.10 ст. 201 ПК України та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних №1246. У платника податку після отримання квитанції виникає право на подання документів, що були складені ним відповідно до Закону України №996 «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», та які можуть вважатися первинними та пітвердити факт наявності чи відсутності господарської операції. Податковий орган не зобов"язаний у квитанції вказувати перелік документів, який необхідно подати для підтвердження реальності господарської операції, оскільки таке прямо не передбачено нормативно-правовими актами.
На переконання відповідача, оскільки у платника податків є обов"язок вести бухгалтерський облік господарських операцій, шляхом складання первинних документів, позивач вважається обізнаним з тим, які первинні документи в силу вимог Закону №996 підтверджують факт здійснення господарської операції.
Відповідачем звертається увага на те, що адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішення дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим КАС України критеріям, не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб"єкта владних повноважень поза межами перевірки за такими критеріями.
10.01.2022 судом також отримано відзив від Державної податкової служби України. Відповідач- 2 підтримує доводи відповідача-1 та вказує, що для ухвалення рішення про зобов"язання ДПС зареєструвати податкову накладну, суд повинен перевірити саме той факт, що податкова накладна, яка була подана позивачем відповідає всім критеріям відповідно до п. 12 Порядку №1246 і її можливо зареєструвати в ЄРПН. При цьому, така перевірка здійснюється податковим органом автоматично і судом не може бути проведена. Отже, суд у разі ухвалення рішення про зобов"язання податковий орган зареєструвати податкову накладну, фактично візьме на себе повноваження суб"єкта владних повноважень (відповідача), до компетенції якого, у даному випадку, віднесено розгляд пояснень та документів, здійснення автоматичної перевірки податкових накладних та/або розрахунку коригування в ЄРПН.
13.01.2022 до суду від відповідача-1 надійшли додаткові пояснення. Відповідач зазначає, що п. 4-5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 визначено перелік документів необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов"язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування (п. 15 Порядку).
За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №3321228/42816494 від 03.11.2021, №3326103/42816494 від 04.11.2021, №3326038/42816494 від 04.11.2021 у зв"язку з тим, що не прослідковується ланцюг придбання товару. Без підтвердження обгрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку.
Відповідач повідомив, що відповідно до п. 8 постанови від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» ТОВ «СМАРТКЄМ» (код 41430840) включено до переліку ризикових платників - 02.12.2021.
Судом встановлено наступні обставини справи:
Відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Товариство з обмеженою відповідальністю «СМАРТКЄМ» є платником податку на додану вартість.
До видів діяльності підприємства за кодом КВЕД віднесено:
46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами (основний);
20.13 Виробництво інших основних неорганічних хімічних речовин;
20.14 Виробництво інших основних органічних хімічних речовин;
20.15 Виробництво добрив і азотних сполук;
20.20 Виробництво пестицидів та іншої агрохімічної продукції;
20.59 Виробництво іншої хімічної продукції, н. в. і. у.;
46.12 Діяльність посередників у торгівлі паливом, рудами, металами та промисловими хімічними речовинами;
46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту;
82.11 Надання комбінованих офісних адміністративних послуг;
82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н. в. і. у.;
63.99 Надання інших інформаційних послуг, н. в. і. у.;
68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 69.20 Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту; консультування з питань оподаткування;
70.22 Консультування з питань комерційної діяльності й керування;
73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки.
20.05.2019 між ТОВ «СМАРТКЄМ» (Покупець) і ВАТ «ЩЕКІНОАЗОТ» (Постачальник) був укладений контракт № MPOD 76, за яким Постачальник продав, а Покупець купив масло ПОД виробництва ВАТ «ЩЕКІНОАЗОТ».
За умовами контракту у Розділі 2 ціна товару на момент укладення контракту 14200 російських рублів за 1 тн. на умовах поставки DAP кордон Україна-Росія, кількість товару 1000 тн. з можливістю збільшення. У вартість товару включено митні платежі на території Росії та вартість сертифікату. В подальшому ціна погоджується щомісячно з оформленням відповідних додаткових угод.
В Розділі 3 контракту сторони погодили, що товар постачається на умовах 100% передоплати в російських рублях за кожну окремо погоджену партію товару на підставі рахунку, строк оплати 5 банківських днів.
23.12.2019 сторонами до контракту було укладено Додаткову угоду №6, відповідно до якої було погоджено в період січень-грудень 2020 поставку товару 130 тон в місяць +/- 50% масло ПОД.
На забезпечення митного оформлення і декларування товару ТОВ «СМАРТКЄМ» , як клієнтом і ТОВ «ВКФ «МАРС», як виконавець 21.10.2019 за №9 був укладений договір доручення (про надання митно-брокерських послуг). Клієнт доручив, а виконавець прийняв на себе зобов"язання вчинити від імені, за рахунок і за дорученням клієнта операції з митного оформлення та декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України відповідно до чинного митного законодавства України, а клієнт зобов"язався оплатити належним чином надані послуги згідно з умовами даного договору.
Відповідно до пунктів 6.2, 6.3. договору оплата здійснюється шляхом безготівкового платежу, на підставі виписаних виконавцем рахунків, на розрахунковий рахунок виконавця протягом 3 банківських днів з моменту підписання акту про надані послуги. Підставою для оплати послуг виконавця вважаються належно оформлена і надана Клієнту вантажна митна декларація або оформлена вантажна митна декларація, за якою отримано відмову в митному оформленні з вини Клієнта.
В Додатку №1 до цього договору сторони погодили вартість послуг: оформлення митної декларації в робочий час -2500,00 грн. без ПДВ,оформлення митної декларації в робочий час -2500,00 грн. без ПДВ,оформлення митної декларації в офіційні вихідні, неробочі та святкові дні, а так само в неробочий час -3750,00 грн. без ПДВ.
Виконання договору ТОВ «ВКФ «МАРС» підтверджується митною декларацією ІМ 40 ДЕ №UA102180/2020/10093 від 02.04.2020 з додатками, актом приймання-передачі наданих послуг від 02.04.2020, рахунком №40 від 02.04.2020 і платіжним дорученням на сплату за послуги з митного оформлення та декларування товару на суму 5000,00 грн.
З вказаної митної декларації вбачається, що товар транспортувався залізничним транспортом, що підтверджується залізничною накладною №28771374.
Послуги з перевезення товару були надані ТОВ «Прайм логістик груп» на підставі договору №39/05-2019 від 03.05.2019. Виконання цих послуг підтверджується актом приймання-передачі наданих послуг від 30.04.2020 №234, додатку до нього, рахунків на оплату №843 від 30.04.2020, №684 від 07.04.2020,№685 від 07.04.2020,, №768 від 15.04.2020, платіжними дорученнями на оплату послуг №88 від 15.09.2020, №85 від 07.09.2020, випискою АТ «УКРСИББАНК» з рахунку за період з 01.04.2020 по 31.12.2020.
Факт поставки товару ВАТ «ЩЕКІНОАЗОТ» на виконання контракту № MPOD 76 підтверджується митною декларацією ІМ 40 ДЕ №UA102180/2020/10093 від 02.04.2020 і платіжним дорученням №14 від 13.03.2020.
28.11.2019 між ТОВ «Татнафта-АЗС-Україна» (Зберігач) і ТОВ «СМАРТКЄМ» (Поклажедавець) був укладений договір №2019/19хр зберігання масла-ПОД. Відповідно до п. 2.1. цього договору Зберігач зобов"язався здійснити розвантаження, приймання, зберігання та відпуск товару .
Сплата за послуги зберігання товару на складі м. Харків, вул.Магнітогорська, 1 здійснюється на підставі виставлених рахунків.
Зберігання товару на складі підтверджується актами надання послуг №№ТА 000000337 від 30.04.2020, ТА 000000359 від 31.05.2020, ТА000000525 від 30.06.2020,ТА000000668 від 31.07.2020, ТА000000758 від 31.08.2020, ТА000000823 від 30.09.2020,ТА 000000960 від 31.10.2020, ТА 0000001056 від 05.11.2020.
Олатат послуг за договором зберігання підтверджується банківською випискою АТ «УКРСИББАНК» з 01.04.2020 по 31.12.2020 і платіжним дорученням №84 від 97.09.2020.
В подальшому ТОВ «СМАРТКЄМ» (Постачальник) з ТОВ «РЕЗ ГРУП»(Покупець) 15.06.2020 був укладений договір поставки №1506/20 на масло ПОД .
Умови поставки FCA-склад Постачальника: м. Харків, вул. Магнітогорська, 1, що відповідає адресі складу зберігання товару.
Поставка товару у кількості 22,92 тонн на суму 134082,00 грн. без ПДВ підтверджується видатковою накладною №29 від 02.11.2020, товарно-транспортною накладною №Р29 від 02.11.2020 і довіреністю №28 від 02.11.2020.
За вказаною господарською операцією позивачем складена податкова накладна №1 від 02.11.2020.
На виконання договір поставки №1506/20 від 15.06.2020 ТОВ «СМАРТКЄМ» 03.11.2020 було поставлено масло ПОД у кількості 7,94 тонн на загальну суму 46449,00 грн. без ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №31 від 03.11.2020, товарно-транспортною накладною №Р31 від 03.11.2020, довіреністю №28 від 02.11.2020.
За вказаною господарською операцією позивачем складена податкова накладна №3 від 03.11.2020.
05.11.2020 на виконання вказаного договору поставки ТОВ «СМАРТКЄМ» було поставлено масло ПОД у кількості 6,14 тонн на загальну суму 35919,00 грн. без ПДВ, що підтверджується видатковою накладною №32 від 05.11.2020, товарно-транспортною накладною Р32 від 05.11.2020 і довіреністю №28 від 02.11.2020.
За вказаною господарською операцією позивачем складена податкова накладна №4 від 05.11.2020.
Вказані податкові накладні були направлені до податкового органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкова накладна №1 від 02.11.2020 відповідно до квитанції №9317205011 була прийнята 30.11.2020.
Податкова накладна №3 від 03.11.2020 відповідно до квитанції №9317276167 була прийнята 30.11.2020.
Податкова накладна №4 від 05.11.2020 відповідно до квитанції №9317748059 була прийнята 01.12.2020.
Проте,реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України. Платник податку,яким подано для реєстрації податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критерії ризиковості платника податку.
Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних для розгляду питання прийняття рішення про рестрацію/відмову в реєстрації податкових накладних.
Для забезпечення прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних позивачем були наданні повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних: №SC2020-281/0111 від 01.11.2021 щодо податкової накладної №1 від 02.11.2020, №SC2020-282/0211 від 02.11.2021 щодо податкової накладної №3 від 03.11.2020 і №SC2020-283/0211 від 02.11.2021 щодо податковох накладної №4 від 05.11.2020.
За результатами розгляду пояснень позивача Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних були прийняті наступні рішення:
№3321228/42816494 від 03.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.11.2020;
№3326103/42816494 від 04.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 03.11.2020;
№3326038/42816494 від 04.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 05.11.2020.
Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних вказано ненадання платником податків копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, (інвентаризаційні описи),у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Вказані рішення були оскаржені позивачем до Комісії центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкових накладних розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних
Не погоджуючись із рішеннями Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних, з метою його скасування та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Вирішуючи спір по суті суд виходить з наступного:
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (ПК України).
Пунктом 44.1 ПК України на платників податків покладено обов"язок вести облік доходів, витрат та інших показників, пов"язаних з визначенням об"єктів оподаткування та/або податкових зобов"язань, на підставі первинних документів, рігістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов"язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачене законодавством. Крім того, платникам податків забороняється формувати показники податкової звітності, митних декларацій з даних, не підтверджених первинними документами.
Пунктом 185.1 ст. 185 ПК України об"єктом оподаткування визначено операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання, яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об"єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об"єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України відповідно до ст. 186 цього кодексу.
Датою виникнення податкових зобов"язань з постачання товарів/послуг згідно з п.187.1 ст. 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
За п. 188.1 ст. 188 Пк, база опадаткування операції з постачання товарів/послуг визначається виходячи із договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються, та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
Згідно п.201.1ст.201 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7ст.201 ПК України).
Відповідно доп.201.10ст.201 ПК Українипри здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 р. затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (Порядок № 1246).
За визначенням, наведеним у п. 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимогПодаткового кодексу Українив електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
За змістом п. 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимогЗаконів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг»та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до п. 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (п. 14 Порядку №1246).
Аналогічні приписи наведені у пункті201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначається Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (Порядок № 1165).
Згідно п. 5, п.6 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до вимог пп. 10, 11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
В свою чергу, додатком 1 до Порядку № 1165 установлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
У направлених позивачу квитанціях підставою зупинення реєстрації РК вказано, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Згідно вказаного критерію у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Наявні у матеріалах справи квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування не містять жодної інформації податкового органу, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданому на реєстрацію розрахунку коригування.
В той же час податковий орган, зупиняючи реєстрацію ПН/РК з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій для реєстрації ПН/РК, має обґрунтувати суду, на підставі якої інформації відповідач дійшов такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації.
Проте, під час розгляду справи в суді відповідач-1 не лише не надав доказів щодо наявності у нього податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданому для реєстрації розрахунку коригування, а взагалі не вказує про наявність у нього такої інформації.
Відповідачами не надано інших доказів виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з поставки товару (надання послуг), дані про який зазначені у податкових накладних, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16статті201 Податкового кодексу України(далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийнаказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520(Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку №520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до п. 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (п. 3 Порядку №520).
Відповідно до п. 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
У п. 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Такий перелік може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (п. 9 Порядку №520).
Відповідно до пунктів 10, 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно здодаткомдо цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно допункту 5цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Судом встановлено, що позивачем були подані повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до яких долучено наявні у нього копії документів на підтвердження факту поставки товару та реалізації на адресу покупця цих послуг. При цьому, до пояснень були додані копії документів, які підтверджують реальність здійснених господарських операцій з поставки товару та на за безпечення виконання поставки. Зокрема, були додані такі первинні документи як копії контракту №МРОD 76 від 20.05.2019 на поставку товару, додаткової угоди №6 від 23.12.2019 до контракту, договору доручення №9 від 21.10.2019 з додатком, митної декларації ІМ 40 ДЕ №UA102180/2020/100393 від 02.04.2020 з додатками, акту приймання-передачі послуг від 02.04.2020, договору транспортно-експедиториських послуг №39/05-2019 від 03.05.2019, акту №234 від 30.04.2020 з додатком, договору зберігання товару №2019/19хр, актів надання послуг №ТА 000000337 від 30.04.2020, №ТА 000000359 від 31.05.2020, №ТА000000525 від 30.06.2020, №ТА000000668 від 31.07.2020, №ТА758 від 31.08.2020,№ТА000000823 від 30.09.2020, №ТА 000000960 від 31.10.2020, від №0000001056 від 05.11.2020, договору поставки №1506/20 ввід 15.06.2020 з додатками.
Вказані первинні документи підтверджують господарські операції і відповідають вимогам ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» та п. 2.4. Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України №88 від 24.05.1995.
Надання позивачем пояснень і документів не заперечується відповідачем-1, проте оскаржувані рішення прийняті без зазначення конкретних документів, яких, на думку податкового органу, не вистачає для здійснення реєстрації податкових накладних, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Таким чином, суд приходить до висновку, що оскаржувані рішення податкового органу не містять чітких підстав для відмови в реєстрації податкових накладних №1 від 02.11.2020, №3 від 03.11.2020 і №4 від 05.11.2020.
За вимогами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 77 КАС України).
Відповідачем - 1, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірність прийнятих ним рішень, рішення є необгрунтованими і такими, що прийняті всупереч вимогам чинного законодавства, у зв`язку із чим підлягають скасуванню.
Стосовно вимог зобов"язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд зазначає таке.
За пунктами 2, 4, 10 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
-прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
-набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
-неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Аналізуючи наведені положення, суд дійшов висновку, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.
Враховуючи встановлені обставини справи суд вважає, що ефективним та реальним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні №1 від 02.11.2020, №3 від 03.11.2020, №4 від 05.11.2020 датою їх фактичного подання до реєстрації.
Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду був сплачений судовий збір у сумі 6810,00 грн., що підтверджується копією платіжного доручення №119 від 01.12.2021. Сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись статтями 139, 243-246, 250, 255,262,295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ" (вул. Соборна, буд. 11, офіс 17, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931, код ЄДРПОУ 42816494) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658), Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 3321228/42816494 від 03.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 02.11.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №1 від 02.11.2020 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ" (вул. Соборна, буд. 11, офіс 17, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931, код ЄДРПОУ 42816494) , датою її фактичного подання до реєстрації.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 3326103/42816494 від 04.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 3 від 03.11.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 03.11.2020 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ" (вул. Соборна, буд. 11, офіс 17, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931, код ЄДРПОУ 42816494) , датою її фактичного подання до реєстрації.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 3326038/42816494 від 04.11.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 4 від 05.11.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 05.11.2020 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ" (вул. Соборна, буд. 11, офіс 17, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931, код ЄДРПОУ 42816494) , датою її фактичного подання до реєстрації.
Стягнути з Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17-а, м. Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ" (вул. Соборна, буд. 11, офіс 17, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931, код ЄДРПОУ 42816494) судові витрати з оплати судового збору у сумі 3405,00 грн.
Стягнути з Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "СМАРТКЄМ" (вул. Соборна, буд. 11, офіс 17, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931, код ЄДРПОУ 42816494) судові витрати з оплати судового збору у сумі 3405,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Врона
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104541405 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Врона Олена Віталіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні