Рішення
від 30.05.2022 по справі 200/19131/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 травня 2022 року Справа№200/19131/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Загацької Т.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом комунального підприємства Компанія Вода Донбасу до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування наказу, -

В С Т А Н О В И В:

Комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправним та скасування наказу від 07.10.2021 №1759-п Про проведення документальної планової виїзної перевірки Маріупольського регіонального виробничого управління КП Компанія Вода Донбасу.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що комунальним підприємством Компанія Вода Донбасу отримано наказ від 07.10.2021 №1759-п Про проведення документальної планової виїзної перевірки Маріупольського регіонального виробничого управління КП Компанія Вода Донбасу. Вказує, що спірний наказ було винесено з порученням норм чинного законодавства, а саме: пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України та ст.29 Закону України Про захист населення від інфекційних хвороб. Вважає, що зважаючи на пряму заборону на проведення документальних перевірок, встановлену Податковим кодексом України, прийняття податковим органом оскаржуваного наказу - є порушенням положень податкового законодавства. Оскільки, спірний наказ прийнято відповідачем з порушенням положень діючого податкового законодавства України, він повинен бути скасований.

У відзиві на позовну заяву відповідач вказував, що з метою проведення перевірки, ознайомлення та вручення направлення на проведення перевірки від 25.10.2021 №2275 та №2276, посадовими особами Головного управління ДПС у Донецькій області, 28.10.2021 здійснено вихід за податковою адресою юридичної особи Маріупольське регіональне виробниче управління комунального підприємства «Вода Донбасу», однак на порушення абзацу шостого пункту 81.1 статті 81 Податкового кодексу України директором підприємства ОСОБА_1 28.10.2021 о 9 годині 00 хвилин було відмовлено в допуску до проведення/відмовились від проведення перевірки. З огляду на наказ від 07.10.2021 №1759-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Маріупольського регіонального виробничого управління КП «Компанія «Вода Донбасу» код ЄДРПОУ 35397832 його зміст відповідає вимогам визначеним п. 81.1 ст. 81 ПК України. На підставі викладеного просив відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

Ухвалою суду від 14.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, судом встановлено наступне.

Позивач, комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу (код ЄДРПОУ 00191678, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Митрополитска, буд.177а) пройшов передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, є юридичною особою.

Судом встановлено, що засобами інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів сформовано план-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2021 рік, та визначено Маріупольське регіональне виробниче управління комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" (податковий номер 35397832).

На підставі вказаного плану-графіка ГУ ДПС у Донецькій області видано наказ від 07.10.2021 №1759-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Маріупольського регіонального виробничого управління комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу".

Вказаним наказом визначено строки проведення перевірки, а саме з 28.10.2021 тривалістю 20 робочих днів.

Зазначений наказ разом з повідомленням направлено відповідачем на адресу позивача засобами поштового зв`язку, що не заперечується сторонами.

Листом від 28.10.2021 вих.№1005/12 комунальне підприємство Компанія Вода Донбасу звернулось до ГУ ДПС у Донецькій області, в якому зазначало, що законні підстави для проведення документальної планової виїзної перевірки Маріупольського регіонального виробничого управління комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" відсутні.

Уповноваженими особами ГУ ДПС у Донецькій області здійснено 28.10.2021 вихід за податковою адресою юридичної особи Маріупольське регіональне виробниче управління комунального підприємства «Вода Донбасу», (м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 177-а), однак посадовими особами підприємства було відмовлено в допуску до проведення/відмовились від проведення перевірки.

Вважаючи протиправними наказ ГУ ДПС у Донецькій області від 07.10.2021 №1759-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Маріупольського регіонального виробничого управління комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу", позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку доводам позивача про безпідставність дій контролюючого органу щодо прийняття спірного наказу, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному аналізі в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд виходить з таких мотивів та норм права.

Відповідно до п.75.1. ст.75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Види документальних перевірок, порядок планування, проведення та оформлення їх результатів, що проводяться контролюючим органом, визначеним пп.41.1.2 п.41.1 ст.41 цього Кодексу, встановлюються Митним кодексом України.

Пункт 75.1.2. Податкового кодексу України передбачає, що документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок.

Змінами внесеними у Податковий кодекс України (перший пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX в редакції Закону №540-ІХ від 30.03.2020: із змінами, внесеними згідно із Законом №591-ІХ від 13.05.2020), а саме:

установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім:

-документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків;

-документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу;

-фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

-цільового використання пального та спирту етилового платниками податків;

-обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;

-здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Інформація про перенесення документальних планових перевірок, які відповідно до плану-графіку проведення планових документальних перевірок мали розпочатися у період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), та на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" не були розпочаті, включається до оновленого плану-графіку, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 календарних днів з дня завершення дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19).

Документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті до 18 березня 2020 року та не були завершеними, тимчасово зупиняються на період по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Таке зупинення перериває термін проведення перевірки та не потребує прийняття будь-яких додаткових рішень контролюючим органом.

На період з 18.03.2020 по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), зупиняється перебіг строків давності, передбачених статтею 102 цього Кодексу.

Стаття 9 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" передбачає, що карантин встановлюється та відміняється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України №1236 09.12.2020 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2021 №104) продовжено дію карантину до 30.04.2021.

Щодо твердження відповідача про наявність постанови Кабінету Міністрів України, відповідно до якої скорочений строк дії обмежень, встановлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Кодексу, в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок, суд зазначає наступне.

Відповідно до листа Міністерства юстиції України від 26.12.2008 №758-0-2-08-19 "Щодо практики застосування норм права у випадку колізії" у разі існування суперечності між актами, прийнятими різними за місцем в ієрархічній структурі органами - вищестоящим та нижчестоящим, застосовується акт, прийнятий вищестоящим органом, як такий, що має більшу юридичну силу.

Суд наголошує, що відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 17.10.2002 №17-рп (Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо офіційного тлумачення положень статей 75, 82, 84. 91, 104 Конституції України (щодо повноважності Верховної Ради України) Верховна Рада України визначена в статті 75 Конституції України парламентом - єдиним органом законодавчої влади в Україні. Як орган державної влади Верховна Рада України є колегіальним органом, який складають чотириста п`ятдесят народних депутатів України. Повноваження Верховної Ради України реалізуються спільною діяльністю народних депутатів України на засіданнях Верховної Ради України під час її сесій. Визначення Верховної Ради України єдиним органом законодавчої влади означає, що жоден інший орган державної влади не уповноважений приймати закони. Верховна Рада України здійснює законодавчу владу самостійно, без участі інших органів.

Вища юридична сила закону полягає також у тому, що всі підзаконні нормативно- правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України (ст.8).

Згідно з ч.3 ст.113 Конституції України Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.

Суд наголошує, що у випадку суперечності норм підзаконного акту нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

Отже, за наявності чинної норми пункту 52-2 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень ПК України, прийняття оскаржуваного наказу Головного управління Державної податкової служби у Донецькій області від 07.10.2021 №1759-п «Про проведення документальної планової виїзної перевірки Маріупольського регіонального виробничого управління комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" у період дії карантину суперечить вимогам податкового законодавства, а тому є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

У ході розгляду справи суд надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору та здатні вплинути на результат вирішення спору. Інші доводи сторін висновки суду не спростовують.

Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень не надав до суду достатні, беззаперечні докази в обґрунтування обставин, на яких ґрунтується його відзив, і не довів правомірність його дій.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст. 8, 9, 10, 19, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 257, 258, 262, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов комунального підприємства Компанія Вода Донбасу (код ЄДРПОУ 00191678, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м.Маріуполь, вул. Митрополитська, буд.177а) до Головного управління ДПС у Донецькій області (код ЄДРПОУ 44070187, 87515, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Італійська, буд.59) про визнання протиправним та скасування наказу задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДПС у Донецькій області від 07.10.2021 №1759-п Про проведення документальної планової виїзної перевірки Маріупольського регіонального виробничого управління КП Компанія Вода Донбасу.

Стягнути на користь комунального підприємства Компанія Вода Донбасу судовий збір у розмірі 2270,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Донецькій області.

Повне судове рішення складено 31.05.2022.

Рішення набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 255 КАС України, і може бути оскаржене до Першого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя Т.В.Загацька

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104541919
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —200/19131/21

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 14.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 02.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 22.12.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Рішення від 30.05.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 14.01.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

Ухвала від 29.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Загацька Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні