Рішення
від 30.05.2022 по справі 280/1116/22
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

31 травня 2022 року о/об 09 год. 10 хв.Справа № 280/1116/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шевченко С.О., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного провадження адміністративну справу

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тищенка 2» (71112, Запорізька область, м.Бердянськ, вул.Тищенка, буд.2; код ЄДРПОУ 40225773)

до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Північне шосе, буд.25; код ЄДРПОУ 39833546)

про визнання незаконною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тищенка 2» (надалі позивач, ОСББ «Тищенка 2») до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (надалі відповідач, ГУ Держпраці у Запорізькій області), в якому позивач просить суд: визнати незаконною та скасувати постанову від 20.10.2021 за №ЗП6777/1153/СП-ФС про накладення штрафу на ОСББ «Тищенка 2» в розмірі 18000,00 грн. згідно абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України.

У позовній заяві зазначено наступне. На підставі наказу від 30.08.2021 за №1795 та направлення від 30.08.2021 за №1060 ГУ Держпраці у Запорізькій області проведено інспекційне відвідування ОСББ «Тищенка 2», за результатами якого складено акт від 07.09.2021 за №ЗП6777/1153/НП. В акті зафіксовано про неможливість проведення заходу державного контролю. Порушення позивачем у вигляді не виконання вимоги про надання документів №ЗП6777/1153/ВД від 06.09.2021, а саме: надання наказу про звільнення ОСОБА_1 №9 від 17.01.2020, бухгалтерської документації нарахувань та виплат заробітної плати, пояснення керівника з питань внесення запису про звільнення до трудової книжки ОСОБА_1 . За результатами розгляду справи відповідачем про накладення штрафу, видано постанову від 20.10.2021 за №ЗП6777/1153/СП-ФС про накладення штрафу на ОСББ «Тищенка 2» в розмірі 18000,00 грн. абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України. Позивач вважає акт та постанову про накладення штрафу протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Викладені в акті перевірки відомості не є беззаперечним доказом вини особи в порушенні вимог законодавства про працю та підлягають перевірці. Так, ОСОБА_1 перебувала на посаді голови правління ОСББ «Тищенка 2» з 16.09.2019 по 25.10.2019. Не погодившись із звільненням, ОСОБА_1 оскаржила дії ОСББ «Тищенка 2» щодо її звільнення у судовому порядку. Постановою Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 04.08.2021 по справі №310/8875/19 провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тищенка 2» про визнання незаконним та скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі закрито. Листом від 23.09.2020, діючим на той час головою правління ОСОБА_2 запропоновано ОСОБА_1 надати до ОСББ трудову книжку для внесення до неї відповідного запису про звільнення. Дана пропозиція з боку ОСОБА_1 проігноровано. Трудову книжку надано не було. 10.12.2020 загальними зборами співвласників ОСББ «Тищенка 2» обрано новий склад правління. Відповідно до рішення правління обрано головою ОСОБА_3 та данні внесені до державного реєстру. На час вступу на посаду, складу нового правління не було передано справи ОСББ та первину документацію. В усному порядку головою правління ОСОБА_3 були спроби отримати пояснення щодо наявності документації у попередніх голів правління ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , та вимагав передати новому складу правління всю документацію та передати за актом прийому-передачі з описом, але дані вимоги були проігноровані. Враховуючи дані обставини, було направлено офіційно листи ОСОБА_1 (вих.№5 від 25.03.2021) та ОСОБА_2 (вих.№7 від 25.03.2021) з вимогою протягом 5 днів передати чинному голові правління передбачену чинним законодавством первинну та фінансово-господарську документацію. ОСОБА_2 відреагувала на дані листи та надала відповідь що у неї відсутня необхідна документація, та що вона її так само не отримала від ОСОБА_1 , остання ніяк не відреагувала на дану вимогу. Після цього, з боку ОСББ «Тищенка 2» було направлено звернення до поліції із заявою про встановлення обставин щодо наявності документації у попередніх голів правління (вих.№10 від 01.04.2021 та вих.№11 від 01.04.2021), відповідно до чого були видані талони-повідомлення №7398 та №7395 єдиного реєстру та прийняття та реєстрації заяв про кримінальне правопорушення. Також, на початку вересня ОСОБА_4 , колишній член правління та заступник голови ОСОБА_2 , принесла папку з паперами, в якій було виявлено вище зазначене повідомлення про необхідність надання трудової книжки для внесення відповідного запису від 23.09.2020 вих.№1 з описом цінним листом (ф.107) накладна Укрпошти №7111100952078, спрямоване ОСОБА_1 на адресу: АДРЕСА_1 . Тобто, на час проведення зазначеної перевірки, необхідні документи були відсутні у діючого правління ОСББ «Тищенка 2» у зв`язку із ухиленням їхньої передачі від членів попереднього правління, та як слід, ніякого умисного перешкоджання у проведенні заходу державного нагляду №ЗП6777/1153/НП з боку ОСББ «Тищенка 2» не було. Окрім того, діючим керівництвом ОСББ було прийнято всі необхідні міри для повернення всієї первинної документації, про що було надано пояснення представнику відповідача Рахубіній І.В. що проводила перевірку, та додатково надані письмові пояснення ГУ Держпраці у Запорізькій області. Факт того, що відповідач не сповістивши ОСББ «Тищенка 2» про дату розгляду матеріалів по справі, позбавив останнього права на захист та надання пояснень по даним обставинам.

Позивач підтримав позовну заяву.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено наступне. 18.08.2021 на адресу відповідача надійшло звернення через Урядову гарячу лінію Федорової Надії Сергіївни щодо встановлення факту порушення порядку звільнення її з посади Голови ОСББ «Тищенка 2». 30.08.2021 відповідачем видано наказ №1795 «Про проведення заходу державного нагляду (контролю) на підставі звернення фізичної особи ОСОБА_1 . Організація та проведення заходів держаного нагляду контролю визначена Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». 30.08.2021 видано направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) про здійснення позапланової перевірки ОСББ «Тищенка 2» з питань порядку звільнення, розрахунку при звільненні, порядку ведення трудових книжок. 06.09.2021 інспектором праці Рахубною І.В. було здійснено спробу проведення позапланової перевірки позивача та надано Вимогу про надання документів Голові ОСББ «Тищенка 2» - ОСОБА_3 в 1 примірнику під підпис, про що міститься відповідна відмітка у строк до 12 год. 00 хв. 17.09.2021. Зазначені у Вимозі документи, а саме: наказ про звільнення ОСОБА_1 , бухгалтерські документи про нарахування заробітної плати за період з 01.01.2020-06.06.2021 надано не було. 07.09.2021, в останній день перевірки відповідно до направлення №1061, державним інспектором з урахуванням невиконаних вимог та відсутністю документів, на підставі яких можливо було здійснити контрольний захід, складено Акт №ЗП6777/1153/НП «Про неможливість проведення заходу державного контролю» та надано примірник Голові ОСББ «Тищенка 2» ОСОБА_3 під підпис, про що зроблено відмітку «Зауваження та заперечення будуть надані на окремому аркуші». 07.09.2021 було надано письмові пояснення ОСОБА_3 щодо причин ненадання документів зазначених у Вимозі в яких зазначено, що на час вступу на посаду голови правління не було передано справи ОСББ та первинну документацію. На підставі вищевикладеного, державним інспектором направлено Доповідну записку про наявність підстав розгляду справи про накладення штрафу на ОСББ «Тищенка 2» на підставі абз.7 ч.2 ст.265 КЗпП України. Розглянувши справу про накладання штрафу та на підставі акта про неможливість проведення контрольного заходу та матеріалів єдиної справи, першим заступником начальника ГУ Держпраці у Запорізькій області прийнято рішення про накладення штрафу на ОСББ «Тищенка 2» та винесено постанову №ЗП6777/1153/НП/СП-ФС від 20.10.2022 та направлено примірник постанови рекомендованим листом на адресу суб`єкта господарювання за №6906704668830. При винесені даної постанови посадовими особами відповідача цілком було дотримано процедуру накладення штрафу. Таким чином, ГУ Держпраці у Запорізькій області діяло на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що прямо передбачений законодавством України. Прийняті рішення є законними, обґрунтованими та відповідають вимогам закону.

Відповідач проти позовної заяви заперечував.

Ухвалою судді від 14.02.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) та без проведення судового засідання.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

18.08.2021 через Урядову гарячу лінію на адресу ГУ Держпраці у Запорізькій області надійшло звернення ОСОБА_1 наступного змісту, зокрема: «… Прошу розібратися у випадку який склався із моїм звільненням. В ОСББ «Тищенка 2», де я займала посаду голови ОСББ, за наказом №6 від 25.10.2019р. мене було звільнено за п.1 ст.40 КзПП України, але відмітку про звільнення в трудову книжку поставлено не було. Через деякий час нове керівництво ОСББ внесло зміни в наказ №6 про моє звільнення, а саме видали наказ №9 від 17.01.2020р. та змінили статтю звільнення зі п.1 ст.40 КзПП України на п.5 ч.1 ст.41 КзПП України та знову ні якої відмітки про це в трудову книжку проставлено не було. Також наголошую на тому, що згідно п.5 ч.1 ст.41 КзПП України зі мною повинні були провести остаточний розрахунок, а саме не менше ніж шестимісячний середній заробіток. Я неодноразово повідомляла нового голову правління ОСББ, що він зобов`язаний поставити відмітку про звільнення в трудову книжку згідно наказу №9, але він це ігнорує і на контакт не іде. …» (а.с.81).

30.08.2021 ГУ Держпраці у Запорізькій області видано Наказ №1795 «Про проведення заходу державного нагляду (контролю)» щодо організації та проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у формі інспекційного відвідування ОСББ «Тищенка 2» з питань додержання законодавства про працю у термін по 07.09.2021 (а.с.82-зворот).

На підставі вказаного Наказу №1795 від 30.08.2021 оформлено Направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 30.08.2021 за №1061 (а.с.83).

Копію вказаного Направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 30.08.2021 за №1061 позивач отримав під підпис.

Також, позивачем під підпис було отримано від відповідача Вимогу про надання документів №ЗП6777/1153/ВД від 06.09.2021, відповідно до якої він повинен був надати у строк до 12 год. 00 хв. 07.09.2021 для проведення заходу державного нагляду: 1) Накази про звільнення ОСОБА_1 ; Наказ №9 від 17.01.2020; Бухгалтерські документи по нарахуванню зарплати за період з 01.01.2020 по 06.09.2021; 3) Пояснення керівника з питання внесення запису про звільнення до трудової книжки ОСОБА_1 (а.с.83-зворот-84).

У вказаній Вимозі про надання документів №ЗП6777/1153/ВД від 06.09.2021 зазначено, що надано лише «Пояснення керівника з питання внесення запису про звільнення до трудової книжки ОСОБА_1 ».

У «Поясненнях керівника з питання внесення запису про звільнення до трудової книжки ОСОБА_1 » наводяться доводи голови правління ОСББ «Тищенка 2» Попова С.М. з приводу не можливості надати витребувані документи та з інших питань заходу державного нагляду (контролю) (а.с.85-зворот-86).

07.09.2021 інспектором праці ГУ Держпраці у Запорізькій області Рахубіною І.В. складено Акт про неможливість проведення заходу державного контролю №ЗП6777/1153/НП, в якому зазначено наступне, зокрема: «… Предмет контролю: порядок звільнення, розрахунок при звільненні, порядок ведення трудових книжок. Захід державного контролю неможливо провести у зв`язку з: … ненадання документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять відомості з питань, які є предметом перевірки/інспекційного відвідування, їх завірених об`єктом відвідування копій …» (а.с.84-зворот-85).

20.10.2021 першим заступником начальника ГУ Держпраці у Запорізькій області Дановським В.В. прийнято Постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП6777/1153/НП/СП-ФС, якою на ОСББ «Тищенка 2» накладено штраф у розмірі 18000 грн. 00 коп. (а.с.15, 87-зворот-88).

Зокрема, у Постанові про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП6777/1153/НП/СП-ФС від 20.10.2021 зазначено: «… ненадання посадовій особі ГУ Держпраці у Запорізькій області необхідних для проведення заходу контролю документів є порушенням норм чинного законодавства, відповідальність за яке передбачена абзацом 7 частини 2 ст.265 КЗпП України …».

Судом досліджено: Акт №1 від 19.03.2021; Заяву від 01.04.2021 за вих.№11; Талон-повідомлення єдиного обліку №7398 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення) про кримінальне правопорушення та іншу подію; Звернення від 25.03.2021 за №7; Лист від 25.03.2021 за №5; Повідомлення від 23.09.2020 за вих.№1 про необхідність надання трудової книжки; Звернення від 25.03.2021 за №6; Постанову про відкриття виконавчого провадження ВП №67923153 від 20.12.2021; Заяву від 01.04.2021 за вих.№10; Талон-повідомлення єдиного обліку №7395 про прийняття і реєстрацію заяви (повідомлення) про кримінальне правопорушення та іншу подію; інші матеріали справи.

При вирішенні спору по суті суд виходить з викладеного вище та наступного.

Згідно з ч.1 ст.259 Кодексу законів про працю України (надалі КЗпПУ) державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.1 «Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю», затвердженого 21.08.2019 постановою Кабінету Міністрів України №823 (надалі «Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю»), цей Порядок визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (зокрема їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об`єкт відвідування), з урахуванням особливостей, визначених Конвенцією Міжнародної організації праці №81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованою Законом України від 8 вересня 2004р. №1985-IV, Конвенцією Міжнародної організації праці № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві, ратифікованою Законом України від 8 вересня 2004р. №1986-IV, та Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон). Заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю, крім заходів з питань виявлення неоформлених трудових відносин, здійснюються відповідно до вимог Закону та з урахуванням пунктів 2-4 цього Порядку.

Заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю з питань виявлення неоформлених трудових відносин здійснюються у формі інспекційних відвідувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів (абз.1 п.2 «Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю»).

Як зазначено у п.5 «Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю», підставами для здійснення інспекційних відвідувань є: 1) звернення працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю; 2) звернення фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин; 3) рішення керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань, прийняте за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4-7 цього пункту; 4) рішення суду; 5) повідомлення посадових осіб органів державного нагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені в ході виконання ними повноважень ознак порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин; 6) інформація: ДПС та її територіальних органів про: - невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності; - факти порушення законодавства про працю, виявлені в ході здійснення повноважень; - факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом, як суб`єкта господарювання; Пенсійного фонду України та його територіальних органів про: - роботодавців, в яких стосовно працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу; - роботодавців, в яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилася на 20 і більше відсотків; - фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року; - роботодавців, в яких 30 і більше відсотків фізичних осіб працюють на умовах цивільно-правових договорів; - роботодавців із чисельністю 20 і більше працівників, в яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників; 7) інформація профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлені у ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю; 8) доручення Прем`єр-міністра України; 9) звернення Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини; 10) запит народного депутата України; 11) невиконання вимог припису інспектора праці. (…).

Інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно мають право: 1) під час проведення інспекційних відвідувань за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, без попереднього повідомлення о будь-якій годині доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об`єкта відвідування, в яких використовується наймана праця; 2) ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об`єктом відвідування їх копії або витяги; 3) наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об`єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення; 4) за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів; 5) на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування; 6) фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки; 7) отримувати від органів державної влади, об`єктів відвідування інформацію та/або документи, необхідні для проведення інспекційного відвідування (п.10 «Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю»).

У п.11 «Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю» зазначено, що вимога інспектора праці про надання об`єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій або витягів з документів, пояснень, доступу до всіх видів приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов`язковою для виконання.

Згідно з п.14 «Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю» у разі створення об`єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до проведення відвідування, зокрема ненадання на письмову вимогу інспектора праці інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування; перешкода в реалізації інших прав, передбачених пунктом 10 цього Порядку), відсутності об`єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням (адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інших документах, що стали підставою для проведення відвідування), відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, перевищення строків проведення інспекційного відвідування, визначених пунктом 9 цього Порядку, складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування із зазначенням відповідних підстав, який у разі можливості підписується об`єктом відвідування або іншою уповноваженою ним особою.

Відповідно до п.1 «Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення», затвердженого 17.07.2013 постановою Кабінету Міністрів України №509 (надалі «Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення») цей Порядок визначає механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України Про зайнятість населення (далі - штрафи).

У п.2 «Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення» зазначено: «2. Штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, керівниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами третім - сьомим цього пункту) (далі - уповноважені посадові особи). Штрафи накладаються на підставі: …; акта про неможливість проведення інспекційного відвідування/невиїзного інспектування; …».

Як зазначено у ч.2 ст.265 КЗпПУ, юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі: фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження; вчинення порушення, передбаченого абзацом другим цієї частини, повторно протягом двох років з дня виявлення порушення - у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення; порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення; недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у двократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення; недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов`язків, передбачених законами України "Про військовий обов`язок і військову службу", "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", - у чотирикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження; недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення; вчинення дій, передбачених абзацом сьомим цієї частини, при проведенні перевірки з питань виявлення порушень, зазначених в абзаці другому цієї частини, - у шістнадцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення; порушення інших вимог законодавства про працю, крім передбачених абзацами другим - восьмим цієї частини, - у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення; вчинення порушення, передбаченого абзацом дев`ятим цієї частини, повторно протягом року з дня виявлення порушення - у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення.

Згідно з ст.8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» у 2021 році установлено мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі: з 1 січня - 6000 гривні, з 1 грудня - 6500 гривень; (…).

Враховуючи матеріали справи, суд вважає, що позивачем при проведенні заходу державного нагляду (контролю) не було надано відповідачу витребувані документи за об`єктивних, не залежних від позивача обставин, що виключають можливість притягнення його до відповідальності у вигляді штрафу.

Відповідачем безпідставно не прийнято до уваги наведене у «Поясненнях керівника з питання внесення запису про звільнення до трудової книжки ОСОБА_1 ».

Відсутність у позивача витребуваних відповідачем документів підтверджується матеріалами даної справи.

При цьому, з матеріалів справи не вбачається вчинення ОСОБА_1 активних дій щодо питань висвітлених у зверненні, яке 18.08.2021 через Урядову гарячу лінію надійшло на адресу ГУ Держпраці у Запорізькій області, та ухилення ОСББ «Тищенка 2» від розгляду та задоволення цих питань.

З урахуванням приписів ч.2 ст.2 КАС України суд оцінивши докази, які є у справі, в їх сукупності приходить до висновку, що оскаржувана Постанова про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП6777/1153/НП/СП-ФС від 20.10.2021 прийнята відповідачем не обґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, не розсудливо, а отже є протиправною і підлягає скасуванню.

Згідно з приписами п.1, п.2 ч.2 ст.245 КАС України суд не може «визнати незаконним та скасувати» індивідуальний акт чи окремі його положення.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи позивача та відповідача частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Оскільки відповідачем у справі було ГУ Держпраці у Запорізькій області, то з нього мають бути стягнуті на користь позивача понесені ним судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 3225 грн. 30 коп. (3225 грн. 30 коп. = 2481 грн. 00 коп. (судовий збір за подання адміністративного позову до суду) + 744 грн. 30 коп. (судовий збір за подання заяви про забезпечення позову)).

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тищенка 2» (71112, Запорізька область, м.Бердянськ, вул.Тищенка, буд.2; код ЄДРПОУ 40225773) до Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Північне шосе, буд.25; код ЄДРПОУ 39833546) про визнання незаконною та скасування постанови задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати Постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗП6777/1153/НП/СП-ФС від 20.10.2021, якою на Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тищенка 2» накладено штраф у розмірі 18000 грн. 00 коп.

В іншій частині позовної заяви відмовити.

Стягнути на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Тищенка 2» (71112, Запорізька область, м.Бердянськ, вул.Тищенка, буд.2; код ЄДРПОУ 40225773) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Північне шосе, буд.25; код ЄДРПОУ 39833546) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 3225 грн. 30 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Повний текст судового рішення складено 31.05.2022.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104542487
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці

Судовий реєстр по справі —280/1116/22

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 29.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 29.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 30.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Рішення від 30.05.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 01.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні