Кіровоградський окружний адміністративний суд
Новинка
Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.
РеєстраціяКІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
про залишення позову без розгляду
31 травня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/6378/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Казанчук Г.П. розглядаючи у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області та Управління соціального захисту населення Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити пенні дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області, які полягають у зменшенні розміру щорічної разової грошової допомоги ОСОБА_1 до 05 травня за 2021 рік;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, як учаснику бойових дій у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, виходячи з розрахунку мінімальної пенсії за віком, встановленої Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік", з урахуванням раніше виплачених сум.
Також ОСОБА_1 просить суд зобов`язати Управління соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області подати звіт про виконання рішення суду у строк - один місяць з дня набрання чинності рішенням суду по даній справі.
Позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що за 2021 рік йому було виплачено щорічну разову допомогу до 05 травня для учасників бойових дій у розмірі, визначеному постановою Кабінету Міністрів України №325 від 08.04.2021 року, а саме у сумі 1491 грн. На переконання позивача, така допомога має виплачуватися у розмірі, встановленому частиною 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком), а не у розмірі, визначеному у постанові Кабінету Міністрів України №325 від 08.04.2021 року, з огляду на те, що з 27.02.2020 року норми і положення статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" в редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998 року, з урахуванням рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10рп/2008, передбачають: щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Ухвалою судді від 28.09.2021 року відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні). Даною ухвалою сторонам встановлено порядок та строки для виконання процесуальних дій (а.с.14).
Представник відповідача надав суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти позовних вимог та зазначив, що Управлінням соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області матеріальна допомога до 05 травня3, оскільки він не перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги, у Знам`янській міській територіальній громаді, так як проживає у с. Володимирівка Кропивницького району Кіровоградської області, яка входить до складу Суботцівської сільської територіальної громади Кіровоградської області.
В подальшому суд ухвалою від 27.10.2021 року залучив до участі у справі як другого відповідача Управління соціального захисту населення Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області.
Ухвалою суду від 31 січня 2022 року у позивача витребувано докази отримання щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2021 рік; докази отримання від Управління соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області щорічної разової грошової допомоги до 05 травня за 2021 рік (в т.ч. в якому розмірі); докази від якого саме органу отримано щорічну разову грошову допомогу до 05 травня за 2021 рік.
Узв`язку з державним фінансуванням через брак коштів на закупівлю поштових марок, вказану ухвалу суду позивачем отримано 02.04.2022 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.37), проте вимоги ухвали суду станом на 31.05.2022 року не виконані.
Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.
Суд зазначає про те, що особи, які мають статус учасників бойових дій, мають певні пільги, у тому числі на право на отримання щорічної разової грошової допмоги, яка виплачується до 05 травня.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що для вирішення питання обгрунтованості та відповідності заявлених позовних вимог, суду належить встановити наявність спору між позивачем та управілінянм соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області. При цьому суд звертає увагу, що до матеріалів позову взагалі на долучено в якості доказу заяву про звернення до відповідача з вимогою виплатити щорічну допомогу в розмірі, який вважає позивач є належним згідно із законом. Тобто взагалі відсутні докази про наявність публічно-правового спору.
Управління соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області, відповідача, якого було вказано позивачем у відзиві на позов вказало про те, що позивачу не здійснювались будь які випали.
З огляду на необхідність визначення належного відповідача судом залучено в якості другого відповідача інший соціальний орган, а позивача було зобов`язано надати докази, якими він обґрунтовує свої позовні вимоги.
Статтею 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно зі статтею 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
Відповідно до частин 1, 2, 4, 5, 6 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Суд не може витребовувати докази у позивача в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, окрім доказів на підтвердження обставин, за яких, на думку позивача, відбулося порушення його прав, свобод чи інтересів.
Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Згідно з частиною 9 статті 80 КАС України у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.
Не заперечуючи право позивача на отримання щомісячної допомоги до 05 травня, суд зазначає, що позивач не надав витребуваних доказів, необхідних для вирішення спору, що не дозволяє вирішити його по суті, з огляду на неможливість визначити належного відповідача та встановити взагалі наявність публічно-правового спору.
ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням, виданим 08.06.2015 року.
Позивач мав були включений до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, за соціальною ознакою відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та має перебувати на обліку пільговиків в органі соціального захисту населення.
Доказів звернення до відповідача із заявою, у якій просив провести перерахунок та виплату йому як учаснику бойових дій щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту", у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком позивач суду не надав.
Вирішуючи спір, суд виходив з того, що відносини з приводу соціального захисту ветеранів війни врегульовані Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" №3551-XII від 22.10.1993 року.
Відповідно до статті 4 цього Закону ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав. До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.
Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" передбачено пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них (стаття 12), особам з інвалідністю внаслідок війни (стаття 13), учасникам війни (стаття 14), особам, на яких поширюється чинність цього Закону (стаття 15), особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (стаття 16).
Відповідно до частини 5 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (в редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" №367-XIV від 25.12.1998 року) щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Суд установив, що відповідач у 2021 році не виплачував позивачу цю допомогу, оскільки у переліках осіб, які відповідно до пункту 2 постанови КМУ №325 у 2021 року надійшли до Управління соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому від уповноважених державних органів, установ та формувань, інформація про позивача як про особу, яка має право на отримання грошової допомоги, була відсутня.
Позивач не виконав вимоги ухвали суду про витребування доказів, що унеможливлює встановлення обставин, що мають значення для визначення порядку та способу виплати разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Виплата допомоги відповідним категоріям осіб здійснювалася місцевими органами соціального захисту населення на підставі переліків осіб, що мають право на отримання грошової допомоги, які мали бути поданими до 14.04.2021 року місцевим органам соціального захисту населення за відповідним місцем проживання чи служби:
- Пенсійним фондом України - щодо осіб, які перебувають на обліку в його органах;
- Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державною податковою службою, Державною митною службою, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Службою зовнішньої розвідки, Міністерством юстиції, Управлінням державної охорони, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Офісом Генерального прокурора, Державною судовою адміністрацією, Державною спеціальною службою транспорту, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями - щодо осіб, які не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України.
Особи, яким не було виплачено грошову допомогу станом на 5 травня, мали право звернутися за її отриманням до місцевого органу соціального захисту населення за місцем реєстрації до 30.09.2021 року.
Статтею 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно зі статтею 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд вживає визначені законом заходи, необхідні для з`ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи.
Відповідно до частин 1, 2, 4, 5, 6 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Суд не може витребовувати докази у позивача в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, окрім доказів на підтвердження обставин, за яких, на думку позивача, відбулося порушення його прав, свобод чи інтересів.
Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.
Згідно з частиною 9 статті 80 КАС України у разі неподання суб`єктом владних повноважень витребуваних судом доказів без поважних причин або без повідомлення причин суд, залежно від того, яке ці докази мають значення, може визнати обставину, для з`ясування якої витребовувався доказ, або відмовити у її визнанні, або розглянути справу за наявними в ній доказами, а у разі неподання доказів позивачем - також залишити позовну заяву без розгляду.
Позивач, прохаючи суд визнати протиправними дії відповідача, які полягають у зменшенні розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік, посилаючись як на підставу позову на виплату йому цієї допомоги відповідачем у розмірі меншому, ніж установленому Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", не надав суду доказів того, що така допомога йому взагалі виплачувалася у 2021 році (наприклад, зарахована на його особовий рахунок) та виплачувалася саме цим чи іншим суб`єктом. Відтак позивач не довів порушення його прав, свобод чи інтересів цим відповідачем у межах спірних правовідносин.
У ході судового розгляду справи позивач не змінював підстави позову та не обґрунтовував позовні вимоги фактом невиплати йому відповідачем щорічної разової грошової допомоги у 2021 році.
Не заперечуючи право позивача, якому відповідно до законодавства встановлено статус учасника бойових дій, на отримання у 2021 році разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі, визначеному статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а саме у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, суд зазначає, що позивач не надав витребуваних доказів, необхідних для вирішення спору, що не дозволяє вирішити його по суті.
Суд констатує про неможливість розглянути дану справу без витребуваних у позивача доказів.
Відповідно до пункту 9 частини 1 статті 240 КАС України суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, якщо позивач у визначений судом строк без поважних причин не подав витребувані судом докази, необхідні для вирішення спору.
Згідно з частиною 4 статті 240 КАС України особа, позов якої залишено без розгляду, після усунення підстав, з яких позов було залишено без розгляду, має право звернутися до адміністративного суду в загальному порядку.
Керуючись статтями 77, 79, 80, 236, 237, 243, 248 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В :
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Знам`янського міськвиконкому Кіровоградської області (вул. Михайла Грушевського, 17, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27400; код ЄДРПОУ 13762094) та Управління соціального захисту населення Знам`янської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. вул. Трудова, 4, м. Знам`янка, Кіровоградської область, 27400; код ЄДРПОУ 03197724) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити пенні дії - залишити без розгляду.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 15-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104542910 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.П. Казанчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні