Справа № 420/3909/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд в складі:
Головуючої судді Бойко О.Я.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення №128 від 09.12.2022 р., зобов`язання виключити з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
І. Суть спору
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД», звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до відповідача, Головного управління ДПС в Одеській області, в якому просив:
(1).Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 09 грудня 2021 року №17238 про відповідність ТОВ «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД» критеріям ризиковості платника податку.
(2).Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.
ІІ. Аргументи сторін.
(а) Позиція позивача
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив наступне.
Позивач вважає оскаржуване рішення від 09 грудня 2021 року №17238 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки в ньому не зазначені мотиви та причини віднесення позивача до ризикових відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування.
Крім того, позивач наголошує, що він надав відповідачу всі договори доручення на надання брокерських послуг з основними контрагентами, акти надання послуг, зовнішньо-економічний контракт на підставі якого здійснюється закупівля товарів, інвойси, митні декларації, договори поставки, видаткові накладні, виписки по банківському рахунку товариства, реєстри податкових накладних, зареєстрованих на отримувачів товарів та послуг, інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковоті платника податку.
Внесення позивача до переліку ризикових платників на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку фактично повністю "блокує" здійснення фінансово-господарської діяльності, адже є підставою для зупинення реєстрації ЄРПН в подальшому всіх складених товариством ПН/РК, що призвело до значного зниження оборотів компанії.
(в) Відзив відповідача
23.05.2022 р. на адресу суду від відповідача надійшов відзив, в якому просить суд відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, у зв`язку з наступним.
Рішенням комісії регіонального рівня № 17238 від 09.12.2021 р. прийнято рішення (з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів) про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
За результатами моніторингу реєстрації позивачем податкових накладних /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 2021 року встановлені операції реалізації товару/послуг (пряжа кручена, полотно трикотажне з синтетичних волокон, інверсійний стіл, послуги виготовлення ВМД) на контрагентів, які мають ознаки ризиковості.
Рішення щодо відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податків стосовно позивача винесено відповідно до діючого законодавства.
ІІІ. Процедура та рух справи
21.02.2022 ухвалою Одеський окружний адміністративний суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
ІІІ. Обставини, встановлені судом
Позивач є платником податку на ПДВ з 08.09.2020, основним видом діяльності якого відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (основний); 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
18.12.2020 Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняла рішення № 25888 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням комісії ГУ ДПС в Одеській області, позивачем було подано Пояснення від 30.11.2021 р. № 30/11 щодо виключення з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку та надано документи, необхідні для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
З урахуванням отриманого Пояснення та додатків, відповідач прийняв рішення № 17238 від 09.12.2021, яким відніс позивача до ризикових платників податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі поточної діяльності при реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданій на реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування.
У відзиві на позовну заяву від 23.05.2022 р. відповідач зазначив, що відповідність позивача критеріям ризиковості платника податків визначена відповідно до норм чинного законодавства. Також, за результатами проведеного моніторингу реєстрації ТОВ «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД» податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних протягом 2021 року встановлені операції реалізації товару/послуг на контрагентів, які мають ознаки ризиковості:
- ТОВ "ЕТКО ЛОДЖИК" (43709458) - внесено до переліку ризикових 24.09.2021 року;
- ТОВ "ТЕСЕЙ" (32572342) - внесено до переліку ризикових 27.05.2021 року.
Надаючи належну правову оцінку спірним правовідносинам суд виходить до наступного.
ІV Джерела права та висновки суду
Дослідивши надані письмові докази, перевіривши матеріали справи, а також проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов належить до задоволення. Свій висновок вмотивовує наступним чином.
Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Віднесення Комісією контролюючого органу Товариства до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості є передумовою зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування.
Отже, законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій.
Додатком 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. Пунктом 8 Критеріїв передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до форми рішення в ньому міститься графа про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
З огляду на спірне рішення, суд встановив, що воно не містить мотивів та обґрунтувань віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості. У графі «податкова інформація» відповідач не вказав, що позивач здійснює операції реалізацію товару/послуг на контрагентів-покупців з ознаками ризиковості.
Відповідач не зазначив суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано контрагентів-покупців з ознаками ризиковості, конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.
Аналогічну правову позицію про необхідність зазначати в рішенні суть та характер наявної податкової інформації, ідентифікацію конкретних господарських операцій, які відповідач вважає ризикованими та ПН, у яких вони були зафіксовані та, що стала підставою для прийняття такого рішення, висловив Верховний Суд у постанові від 05.01.2021 у справ № 640/11321/20.
Крім того, у спірному рішенні відповідач вказує, що воно прийняте з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 01.12.2021 № 3. Проте, ні в рішенні, ні у відзиві відповідач не зазначає чи подав позивач документи в достатньому обсязі для підтвердження господарських операцій, якщо ні, то яких конкретно документів не вистачало. Так само відповідач не вказав, які саме з поданих позивачем документів містять недоліки, що вказувало на нереальність господарських операцій.
Також, у відзиві на позовну заяву відповідач не надав доказів обґрунтувань та доказів того, що позивач є вигодотранспортуючим суб`єктом. Таким чином, позиція відповідача є недоведеною.
Отже на підставі викладеного, суд дійшов висновку, що рішення № 17238 від 09.12.2021 Комісії регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Одеській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Товариства з обмеженою відповідальністю «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД» є невмотивованим та безпідставним, а відтак протиправним та підлягає скасуванню.
VI. Розподіл судових витрат
Згідно з ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивач при зверненні до суду з даним позовом сплатив судовий збір у розмірі 2481,00 (дві тисячі чотириста вісімдесят один) 00 грн. відповідно до платіжного доручення №30 від 07 лютого 2022 року.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2,77, 244-246 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
1.Адміністративний позов задовольнити.
2.Визнати протиправним та скасувати Рішення комісії Головного управління ДПС в Одеській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 09 грудня 2021 року №17238 про відповідність ТОВ «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД» критеріям ризиковості платника податку.
3.Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.
4.Стягнути за рахунок бюджетний асигнувань Головного управління ДПС в Одеській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД» судовий збір у розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят один) 00 грн.
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Згідно з частиною першою статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складання повного тексту рішення.
Апеляційна скарга подається учасниками справи до П`ятого апеляційного адміністративного суду.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «АМОС ІНТЕРНЕШНЛ ЛТД», адреса: 68002, Одеська обл., м. Чорноморськ, вул. Шевченка, буд.7-А, офіс, 46, ЄДРПОУ 22489556.
Відповідач Головне управління ДПС в Одеській області, адреса: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ідентифікаційний код відокремленого підрозділу в ЄДРПОУ 44069166.
Суддя Оксана БОЙКО
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104543639 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Бойко О.Я.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні