Рішення
від 30.05.2022 по справі 480/9879/21
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 травня 2022 року Справа № 480/9879/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Осіпової О.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/9879/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення державного кадастрового реєстратора Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгекадастру у Сумській області від 20.09.2021 № РВ-5901335912021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

- зобов`язати державних кадастрових реєстраторів Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгекадастру у Сумській області зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області.

Свої вимоги мотивує тим, що Північна регіональна філія ДП «УкрДАГП», що є розробником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу звернулась до Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки. За результатом розгляду заяви позивача, державним кадастровим реєстратором Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області було прийнято рішення №РВ-5901335912021 від 20.09.2021 р. про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: невідповідність поданих документів законодавству, а саме Закону України «Про землеустрій». Позивач з вказаним рішенням не погоджується.

Відповідач у письмовому відзиві позов не визнав. Пояснив, що на момент звернення Північної регіональної філії ДП «УкрДАГП», що є розробником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, щодо проведення державної реєстрації земельної ділянки, ділянка була сформована, мала кадастровий номер 5920685300:02:003:0169 та на неї було зареєстроване право власності Миколаївської територіальної громади, а також інше речове право - право користування ФГ «Смакол» на підставі договору оренди, укладеного з 02.07.2018 року строком на 7 років. В такому випадку, до внесення змін до Закону України «Про землеустрій», поділ чи об`єднання земельних ділянок мав відбуватися виключно за технічною документацією щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Після внесення змін до законодавства, а саме: до ст. 50 Закону України «Про землеустрій» було додано формулювання, що проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи. Під час повторного звернення Північної регіональної філії ДП «УкрДАГП», що є розробником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, щодо проведення державної реєстрації земельної ділянки, державним кадастровим реєстратором було прийняте рішення про проведення державної реєстрації земельної ділянки за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства позивачу. Таким чином, було здійснено поділ земельної ділянки комунальної власності під кадастровим номером 5920685300:02:003:0169 та сформовано 6 окремих земельних ділянок. З них земельна ділянка площею 2 га під кадастровим номером 5920685300:02:003:0309 сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі 15.11.2021 року в результаті вказаного поділу за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 . Таким чином, позовні вимоги, викладені у прохальній частині позовної заяви, є фактично виконаними, і як наслідок виконання - реєстрація в Державному земельному кадастрі земельної ділянки під кадастровим номером 5920685300:02:003:0309, що за проектом відводиться позивачу ОСОБА_1 . Тому просив у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою суду від 05 жовтня 2021 року вказану позовну заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Ухвалою суду від 22 листопада 2021 року було замінено відповідача у справі - Відділ у Білопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області правонаступником - Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області.

Ухвалою суду від 31 травня 2022 року провадження у справі, в частині позовних вимог щодо зобов`язання державних кадастрових реєстраторів Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгекадастру у Сумській області зареєструвати в Державному земельному кадастрі земельну ділянку на підставі Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Миколаївської селищної ради Білопільського району Сумської області закрито.

Розглянувши наявні у справі матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

З матеріалів справи судом встановлено, що Північна регіональна філія ДП «УкрДАГП», що є розробником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу звернулась до Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області із заявою про реєстрацію в Державному земельному кадастрі земельної ділянки.

За результатом розгляду заяви позивача, державним кадастровим реєстратором Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області було прийнято рішення №РВ-5901335912021 від 20.09.2021 р. про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: невідповідність поданих документів законодавству, а саме Закону України «Про землеустрій». Рекомендовано наступне: земельна ділянка, що відводиться за цим проектом, виділяється як частина вже сформованої земельної ділянки, тобто відбувається поділ.Ст.56 Закону України «Про землеустрій» передбачає, що у випадку поділу та об`єднання земельних ділянок розробляється технічна документація щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у випадках формування нових земельних ділянок або при зміні їх цільового призначення (а.с.6).

Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач звернувся до суду.

Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про державний земельний кадастр" від 07 липня 2011 року №3613 VI (далі - Закон №3613-VI) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

У відповідності до ч. 5 ст. 5 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону № 3613-VI внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно із ч. 4 ст. 9 Закону № 3613-VI державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Відповідно до ч. ч. 6, 7 ст. 9 Закону № 3613-VI державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.

У відповідності до ч. 4 ст. 24 Закону № 3613-VI для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа.

Відповідно до ч. 5 ст. 24 Закону № 3613-VI державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі Порядок 1051).

Згідно до пункту 67 Порядку 1051 внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.

Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України "Про Державний земельний кадастр".

Документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам:

текст документів має бути написаний розбірливо;

документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;

документи мають відповідати вимогам Закону України "Про Державний земельний кадастр" та цього Порядку.

Відповідно до ч. 6 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" (в редакції, що діяла на момент ухвалення рішення відповідачем) підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:

розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;

невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Відповідно до ст. 56 Закону України «Про землеустрій» технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок розробляється за рішенням власників земельних ділянок за згодою заставодержателів, користувачів земельних ділянок.

Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає:

а) пояснювальну записку;

б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації;

в) кадастрові плани земельних ділянок, які об`єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку;

г) матеріали польових геодезичних робіт;

ґ) відомості про встановлені межові знаки на межі поділу;

д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути.

На момент звернення Північної регіональної філії ДП «УкрДАГП», що є розробником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, щодо проведення державної реєстрації земельної ділянки, ділянка була сформована, мала кадастровий номер 5920685300:02:003:0169 та на неї було зареєстроване право власності Миколаївської територіальної громади, а також інше речове право - право користування ФГ «Смакол» на підставі договору оренди, укладеного з 02.07.2018 року строком на 7 років.

В такому випадку, до внесення змін до Закону України «Про землеустрій», поділ чи об`єднання земельних ділянок мав відбуватися виключно за технічною документацією щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Після внесення змін до законодавства, а саме: до ст. 50 Закону України «Про землеустрій» було додано формулювання, що проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки також можуть передбачати поділ, об`єднання земельних ділянок, які перебувають у власності однієї особи.

Під час повторного звернення Північної регіональної філії ДП «УкрДАГП», що є розробником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, щодо проведення державної реєстрації земельної ділянки, державним кадастровим реєстратором було прийняте рішення про проведення державної реєстрації земельної ділянки за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства позивачу.

Таким чином, було здійснено поділ земельної ділянки комунальної власності під кадастровим номером 5920685300:02:003:0169 та сформовано 6 окремих земельних ділянок. З них земельна ділянка площею 2 га під кадастровим номером 5920685300:02:003:0309 сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі 15.11.2021 року в результаті вказаного поділу за проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 .

Згідно з частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

У цій справі предметом спору є протиправність, на думку позивача, рішення державного кадастрового реєстратора Відділу у Білопільському районі Головного управління Держгекадастру у Сумській області від 20.09.2021 № РВ-5901335912021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: невідповідність поданих документів законодавству, а саме Закону України «Про землеустрій».

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру за результатом розгляду заяви, поданої позивачем, слугувала невідповідність документів законодавству, а саме Закону України «Про землеустрій». Земельна ділянка, що відводиться за вказаним позивачем проектом, виділяється як частина вже сформованої земельної ділянки, тобто відбувається поділ. Ст.56 Закону України «Про землеустрій» передбачає, що у випадку поділу та об`єднання земельних ділянок розробляється технічна документація щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розробляються у випадках формування нових земельних ділянок або при зміні їх цільового призначення.

За викладених обставин, рішення по суті звернення прийняте суб`єктом владних повноважень на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги є необґрунтованими.

З огляду на висновки суду про правомірність оскаржуваного рішення про відмову, підстави для задоволення позову ОСОБА_1 відсутні.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.О. Осіпова

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104544233
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —480/9879/21

Рішення від 30.05.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 30.05.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

Ухвала від 05.10.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.О. Осіпова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні