ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 травня 2022 рокуЛьвівСправа № 300/1057/21 пров. № А/857/4450/22
Восьмий апеляційний адміністративний суду складі колегії суддів:
головуючого суддіКузьмича С. М.,
суддівМатковської З.М., Улицького В.З.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС в Івано-Франківській області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 січня 2022 року (ухвалене головуючим суддею Шумей М.В. у м. Івано-Франківськ) у справі № 300/1057/21 за адміністративним позовом Приватного селянського (фермерського) господарства «Білка» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання до вчинення дій,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із адміністративним позовом до відповідача про визнання протиправним та скасування рішення № 4116 від 18.03.2020, зобов`язання до вчинення дій.
В обґрунтування позовних вимог вказував на те, що рішення про відповідність Приватного селянського (фермерського) господарства «Білка» критеріям ризикованості платника податку № 4116 від 18.03.2020 прийнято безпідставно та всупереч вимогам Податкового кодексу України.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.01.2022 адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправним та скасовано рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризикованості платника податку від 18.03.2020 № 4116, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області. Зобов`язано Головне управління ДПС в Івано-Франківській області в особі комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області виключити Приватне селянське (фермерське) господарство «Білка» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризикованості.
Приймаючи оскаржене рішення суд першої інстанції виходив з того, що оскаржене рішення №4116 від 18.03.2020 не містить жодної інформації про те, яких документів недостатньо для спростування проведення ризикових операцій, та які операції є ризикованими. Доказів, на підставі яких винесено оскаржуване рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, відповідачем не надано та не наведено.
Вказане рішення в апеляційному порядку оскаржив відповідач, у апеляційній скарзі покликається на те, що оскаржуване рішення винесене з порушенням норм процесуального та матеріального права, з неповним з`ясуванням обставин справи та є незаконним, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Відзив на апеляційну скаргу поданий не був. Відповідно до ч. 4 ст. 304 КАС України, відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
Оскільки апеляційна скарга подана на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження, колегія суддів, керуючись п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, вирішила розглядати справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати, з наступних підстав.
З матеріалів справи слідує, що Приватне селянське (фермерське) господарство «Білка» з 29.02.2000 зареєстроване як юридична особа, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 6).
18.03.2020 Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області прийняла рішення № 4116 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: «згідно баз даних ДПС наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення господарських операцій, а саме декларування господарських операцій з придбання/постачання ТМЦ з ознаками ризиковості» (а.с. 36).
Позивач вважаючи оскаржене рішення відповідача протиправним, звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.
Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, з 01.02.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 1165 від 11.12.2019, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зокрема, цим Порядком визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1), повноваження комісії контролюючого органу, яка приймає рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, порядок прийняття рішення комісією тощо (далі - Порядок № 1165).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку № 1165 установлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, до якого, в тому числі входить наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (п.8).
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 25 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (пункт 26 Порядку № 1165).
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення (абз. 8 пункту 40 Порядку № 1165)
Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років (пункт 43 Порядку № 1165).
У додатку 4 до Порядку № 1165 зазначено, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Колегією суддів встановлено, що відділом адміністрування ПДВ управління податків і зборів з юридичних осібна розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних подано доповідну записку № 87/09-19-04-01-17 від 18.03.2020, щодо діяльності Приватного селянського (фермерського) господарства «Білка» з метою розгляду на засіданні комісії з питань включення позивача в перелік ризикових суб`єктів господарювання, де зокрема зазначено:
«Відповідно до поданої звітності 20 - ОПП за адресою Івано-Франківська область, Городенківський район, с. Білка, наявні такі об`єкти : DAF XF-1 510R, MAN F200, Гаражний комплекс (утримання с/г техніки), Земля сільгоспугіддя (177,4 га), Зерносушилка мобільна, Зерносушильний комплекс PEDROTTI» LARGE,Комбайн JOHN DEERE 7600, Мобільна зерносушилка У13-СЩ, Мотокультиватор PUBERT AGRO, Оборотний плуг GASPARDO MIRCO, Офісне приміщення, Причіп BODEX SAF DVL-13, Причіп Schmitz SAF, Сівалка зернова PLANTER, Склад для зберігання зернових (з підлоговою зерносушилкою), Трактор «Беларус» МТЗ 82, Трактор MTZ 880, DAF XF-1 510R експлуатується право довгострокового користування або оренди.
За результатами аналізу поданої звітності та даних ЄРПН встановлено проведення господарських з елементами ризиковості, пересорту товарів.
Протягом 2019 року здійснювалося придбання силосу (39 т) та реалізація молока (14,3 тис.л). При цьому будь-які витрати на транспортування відсутні.
Згідно поданої фінансової звітності станом на 01.01.2019 залишки запасів становили 4101 грн станом на 01.01.2020 - 4304 грн. Водночас відсутні витрати на електроенергію та інші супутні витрати.
Слід також зазначити, що постачальниками ПС(Ф)Г «БІЛКА»(код ЄДРПОУ30586641) є ФГ «СІМ`Я 2007» (35611840) та СФГ «ПОЛЕ» (20589743), по яких в АІС Податковий блок наявна податкова інформація щодо неправомірного декларування податкових зобов`язань за липень-серпень 2019 року.»
Враховуючи вказану інформацію, Протоколом № 32 від 18.03.2020, Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Івано-Франківській області ухвалила включити ПСФГ «Білка»(код ЄДРПОУ 30586641) в перелік ризикових платників податків згідно з п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.
В спірному рішенні контролюючого органу у розділі «Податкова інформація», який заповнюється у разі відповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, зокрема зазначено: «згідно баз даних ДПС наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення господарських операцій, а саме декларування господарських операцій з придбання/постачання ТМЦ з ознаками ризиковості».
Відтак оскаржене рішення, в силу вимог Порядку № 1165, містить мотивовані підстави та причини віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку.
Разом з цим, на переконання суду, оскаржуване рішення не містить і не може містити доказів включення платника до переліку ризикових, оскільки такого законом не передбачено.
Щодо твердження, суду першої інстанції, про ненадання до суду жодних документів - податкової інформації, яка стала відома контролюючому органу в процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на нього завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції то колегія суддів поділяє доводи апелянта, що таке не відповідає дійсності з огляду на таке.
Так, 11.05.2021 до суду першої інстанції подано Заяву №4996/5/09-19 від 11.02.2021 про долучення до матеріалів справи рішення № 4980 від 05.02.2020, яким визнано СФГ «ПОЛЕ» таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, податкову інформацію стосовно СФГ «ПОЛЕ» код ЄДРПОУ 20589743 на 10 аркушах та схему руху ТМЦ по ПСФГ «Білка».
Зокрема, контролюючими органами встановлено відсутність платника за місцезнаходженням за податковою адресою 07353, Вишгородський район, с. Старі Петрівці, вул. Заярська, будинок 32 (за вказаною адресою знаходиться житловий будинок, ознаки підприємства та його діяльності), здійснення ним господарських операцій з контрагентами, які задіяні в схемах ухилення від оподаткування, недостатності трудових та основних засобів власних чи орендованих потрібних для здійснення господарської діяльності, ненадання платником жодних пояснень та документів на надані запити.
Таким чином, висновки суду першої інстанції, щодо задоволення позову, ґрунтуються на неправильному тлумаченні норм матеріального права та не відповідають встановленим обставинам справи.
Згідно ч. 1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи викладене вище, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваного рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Щодо розподілу судових витрат, то такий у відповідності до ст.139 КАС України не здійснюється.
Керуючись статтями 139, 229, 243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Івано-Франківській області задовольнити.
Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17 січня 2022 року у справі № 300/1057/21 скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України.
Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді З. М. Матковська В. З. Улицький
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104548004 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні