ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 травня 2022 року Справа № 925/1867/21
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Васяновича А.В.,
секретар судового засідання Пріхно Л.А.,
за участі представників сторін:
від Уманської окружної прокуратури Барбаш О.А. прокурор відділу Черкаської обласної прокуратури,
від позивача представник не з`явився,
від відповідача представник не з`явився,
від третіх осіб:
від Жашківської міської ради представник не з`явився,
від Уманської районної державної адміністрації Черкаської області представник не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури, м. Умань,
Черкаської області, в інтересах держави в особі:
Міністерства молоді та спорту України, м. Київ
до Уманської районної ради Черкаської області, м. Умань,
Черкаської області
за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:
1. Жашківської міської ради, м. Жашків, Черкаської області;
2. Уманської районної державної адміністрації Черкаської області,
м. Умань, Черкаської області
про визнання недійсним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Черкаської області звернувся з позовом заступник керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Міністерства молоді та спорту України до Уманської районної ради Черкаської області (правонаступника Жашківської районної ради Черкаської області) про визнання незаконним та скасування рішення Жашківської районної ради Черкаської області від 20 жовтня 2020 року №46-15/VII Про ліквідацію комунального закладу Жашківський фізкультурно-спортивний центр фізичного здоров`я населення Спорт для всіх Жашківської районної ради.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 05 січня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 03 лютого 2022 року.
Ухвалою суду від 03 лютого 2021 року продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів. Відкладено підготовче засідання на 10 год. 30 хв. 15 березня 2022 року. Залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Жашківську міську раду та Уманську районну державну адміністрацію Черкаської області.
Ухвалою суду від 15 березня 2022 року закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті. Розгляд справи по суті призначено на 11 год. 00 хв. 26 квітня 2022 року.
В судовому засіданні, яке відбулося 26 квітня 2022 року суд відклав розгляд справи по суті на 10 год. 00 хв. 26 травня 2022 року.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив суд позов задовольнити повністю з підстав наведених у позові.
Сторони та треті особи в судове засідання не з`явилися.
Від відповідача до суду надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності його представника.
У відзиві на позов відповідач проти позовних вимог прокурора заперечував та зокрема, вказував, що у зв`язку з реформою децентралізації влади, ліквідацією та утворенням нових укрупнених районів Уманською районною радою Черкаської області було прийнято рішення №1-8/VІІІ від 18 грудня 2020 року Про початок реорганізації Жашківської, Маньківської, Монастирищенської, Христинівської районних рад Черкаської області шляхом приєднання до Уманської районної ради Черкаської області, у зв`язку з чим Жашківську районну раду було реорганізовано шляхом приєднання до Уманської районної ради Черкаської області. Згідно передавального акту від 04 лютого 2021 року Жашківська районна рада не мала та не передала до Уманської районної ради ніякого майна в тому числі і документів, що підтверджують майнові права на об`єкти основних засобів та права користування земельними ділянками.
Основні засоби та інші необоротні матеріальні активи Жашківського фізкультурно-спортивного центру фізичного здоров`я населення Спорт для всіх Жашківської районної ради Черкаської області були передані до комунальної власності Жашківської міської ради, а саме на баланс відділу освіти Жашківської міської ради згідно акту приймання-передачі майна, на виконання рішення Жашківської міської ради від 09 листопада 2020 року №1-37/ІХ Про прийняття до комунальної власності Жашківської міської ради майна зі спільної власності територіальних громад сіл і міста.
Уманській районній раді не передано права засновника комунального закладу Жашківський фізкультурно-спортивний центр фізичного здоров`я населення Спорт для всіх Жашківської районної ради Черкаської області, у зв`язку з чим остання не має повноважень, щодо відновлення функціонування такого закладу.
Відповідно до пункту 30 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні прийняття рішень щодо створення, ліквідації, реорганізації та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності віднесено до компетенції сільської, селищної чи міської ради. В даному випаду, це стосується Жашківської міської ради Черкаської області.
Також відповідач зауважував, що спірне рішення було оприлюднено на офіційному сайті Жашківської районної ради radazhashkiv.gov.ua та перебувало у вільному доступі для всіх відвідувачів сайту.
Отже, працівники Мінмолодіспорту, а також органи прокуратури могли безперешкодно ознайомитись з даною інформацією та викласти свої заперечення у письмових зверненнях до Жашківської районної ради Черкаської області, якщо вважали, що дане рішення є спірним та було прийнято з грубим порушенням Закону України Про фізичну культуру і спорт.
Враховуючи вищенаведене, відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
У відповіді на відзив прокурор не погоджується з доводами викладеним відповідачем у відзиві.
У письмових поясненнях третя особа - Жашківська міська рада Черкаської області вказувала, що відповідно до рішення Уманської районної ради Черкаської області Жашківську районну раду реорганізовано шляхом приєднання до Уманської районної ради Черкаської області, яка є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Жашківської районної ради.
Таким чином до Уманської районної ради Черкаської області перейшло усе майно, а також усі права та обов`язки Жашківської районної ради.
В судовому засіданні, яке відбулося 26 травня 2022 року згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України було оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення зі справи №925/1867/21.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, а також дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного:
Прокурор звертаючись до суду з позовом вказував, що спірне рішення Жашківської районної ради Черкаської області від 20 жовтня 2020 року №46-15/ VII не відповідає положенням Конституції України, Законів України та інших нормативно-правових актів, які регулюють правовідносини у сфері зайняття фізичною культурою, а відтак є незаконним, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.
Судом встановлено, що рішенням Жашківської районної ради Черкаської області від 20 жовтня 2020 року №46-15/VII припинено діяльність шляхом ліквідації комунального закладу Жашківський фізкультурно-спортивний центр фізичного здоров`я населення Спорт для всіх Жашківської районної ради.
Згідно ст. 1 Закону України Про фізичну культуру та спорт закладами фізичної культури і спорту, зокрема, є: спортивні клуби, дитячо- юнацькі спортивні школи, заклади спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров`я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю.
Згідно Статуту комунального закладу Жашківський фізкультурно- спортивний центр фізичного здоров`я населення Спорт для всіх Жашківської районного ради (далі - КЗ Спорт для всіх), затвердженого рішенням районної ради від 14 червня 2017 року №14-25/VІІ вказаний центр є комунальним закладом у сфері фізичної культури і масового спорту, який заснований та функціонує на базі майна спільної власності територіальних громад сіл та міста Жашківського району Черкаської області.
Засновником Центру є Жашківська районна рада Черкаської області, органом управління та головним розпорядником коштів є Жашківська районна державна адміністрація.
У своїй діяльності КЗ Спорт для всіх керується Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказом міністерства, рішеннями Жашківської районної ради, розпорядчими актами голови Жашківської районної державної адміністрації та профільного відділу (сектору), іншими нормативними актами та цим Статутом.
Основною метою діяльності КЗ Спорт для всіх є створення сприятливих умов для реалізації права громадян на заняття фізичною культурою і спортом, задоволення їх потреб в оздоровчо-рекреаційних послугах за місцем проживання та в місцях масового відпочинку населення, укріплення фізичного здоров`я населення.
Відповідно до статті 5 Закону України Про фізичну культуру і спорт державне управління фізичною культурою і спортом здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, за сприяння відповідно інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Статтею 16 Закону України Про фізичну культуру і спорт визначено, що центри фізичного здоров`я населення - заклади фізичної культури і спорту, які здійснюють діяльність шляхом залучення різних груп населення, зокрема соціально незахищених, до занять фізичною культурою.
Центри фізичного здоров`я населення створюються та діють відповідно до положення про центр фізичного здоров`я населення, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту.
Відповідно до статті 4 Закону України Про фізичну культуру і спорт державна політика у сфері фізичної культури і спорту ґрунтується на засадах визнання фізичної культури як важливого чинника всебічного розвитку особистості та формування здорового способу життя та сприяння безперервності та послідовності занять фізичною культурою і спортом громадян різних вікових груп.
Розділом VI Статуту також передбачено, що припинення діяльності КЗ Спорт для всіх відбувається шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення ) або ліквідації.
Відповідно до п. 6.2. вказаного розділу Статуту реорганізація і ліквідація КЗ Спорт для всіх здійснюється за рішенням засновника або на підставі рішення господарського суду.
Засновником вищезазначеного закладу є Жашківська районна рада Черкаської області. Таким чином, районна рада, як засновник комунального закладу при прийнятті оскаржуваного рішення була наділена повноваженнями щодо прийняття рішення №46-15/VІІ від 20 жовтня 2020 року про припинення КЗ Спорт для всіх шляхом ліквідації.
Водночас, відповідно до ч. 12 ст. 48 Закону України Про фізичну культуру і спорт існуюча мережа державних та комунальних закладів фізичної культури і спорту не може бути скорочена без згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури і спорту.
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство молоді та спорту України (Мінмолодьспорт), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року №220, Міністерство молоді та спорту України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Мінмолодьспорт є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у молодіжній сфері, сферах фізичної культури і спорту, національно-патріотичного виховання, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики у молодіжній сфері, сферах фізичної культури і спорту, національно-патріотичного виховання, участь у формуванні та реалізації в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.
Згідно зі ст.ст. 1, 6 Закону України Про центральні органи виконавчої влади, п. 1 Положення про Міністерство молоді та спорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року №22 Міністерство молоді та спорту України є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у молодіжній сфері, сфері фізичної культури та спорту.
За нормами ст. 6 Закону України Про фізичну культуру і спорт центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури і спорту, організовує виконання цього Закону та інших нормативно-правових актів.
Таким чином, Міністерство молоді та спорту України є тим органом, який надає згоду органу місцевого самоврядування на скорочення мережі комунальних закладів фізичної культури і спорту.
Міністр утворює, ліквідовує, реорганізовує підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Мінмолодьспорту, затверджує їх положення (статути), здійснює у межах своїх повноважень інші функції з управління об`єктами власності, що належать до сфери управління Мінмолодьспорту (п.п.16 п.10 Положення).
Як вбачається з інформації від 16 вересня 2021 року №8016/5.4 документи від Жашківської районної ради Черкаської області щодо погодження ліквідації КЗ Спорт для всіх до Мінмолодьспорту не надходили і, відповідно, згода щодо припинення діяльності комунального закладу Жашківський фізкультурно- спортивний центр фізичного здоров`я населення Спорт для всіх Жашківської районної ради Міністерство не надавало.
Тобто, Жашківською районною радою Черкаської області до прийняття спірного рішення не надавалось до Міністерства відповідного клопотання (погодження) із зазначенням причин та обґрунтуванням необхідності ліквідації КЗ Спорт для всіх.
Оприлюднення рішення про ліквідацію (припинення) спортивного закладу на офіційному сайті в мережі Інтернет для ознайомлення вже після його прийняття не є отриманням згоди центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури і спорту.
З урахуванням викладеного вбачається, що Жашківською районною радою Черкаської області не було дотримано встановленого законом порядку припинення діяльності вищевказаного Центру, оскільки не дотримано обов`язкової процедури його прийняття, та як наслідок, порушення приписів ч. 12 ст. 48 Закону України Про фізичну культуру і спорт, що є достатньою підставою для визнання його незаконним та скасування.
Також судом враховано, що відповідно до рішення Уманської районної ради Черкаської області №1-8/VІІІ від 18 грудня 2020 року Про початок реорганізації Жашківської, Маньківської, Монастирищенської, Христинівської районних рад Черкаської області шляхом приєднання до Уманської районної ради Черкаської області Жашківську районну раду Черкаської області реорганізовано шляхом приєднання до Уманської районної ради Черкаської області.
Статтями 104, 105 ЦК України передбачено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Установа не може бути перетворена, крім випадків, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення. Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.
Злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади. Законом може бути передбачено одержання згоди відповідних органів державної влади на припинення юридичної особи шляхом злиття або приєднання (ст. 106 ЦК України).
Частиною 2 вищевказаного рішення (а.с. 38) передбачено, що Уманська районна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Жашківської, Маньківської, Монастирищенської, Христинівської районних рад.
З відкритих відомостей з ДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань вбачається, що стосовно Жашківської районної ради до ДР внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи - дата запису: 01 березня 2021 року, номер запису: 1000031120018000047, підстава: рішення щодо реорганізації.
Таким чином до Уманської районної ради перейшли усі права та обов`язки Жашківської районної ради, а тому Уманська районна рада Черкаської області є правонаступником Жашківської районної ради в спірних правовідносинах щодо раніше прийнятих рішень.
При цьому саме майно, що було передано за передавальним актом від 04 лютого 2021 року не є спірним, а тому доводи відповідача, що викладені ним у відзиві судом відхиляються.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо питання представництва прокурором інтересів держави в суді слід зазначити, що стаття 23 Закону України Про прокуратуру визначає, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом (частина 1). Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 травня 2020 року у справі №912/2385/18 звернула увагу, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26 червня 2019 року у справі №587/430/16-ц зазначила, що системне тлумачення абзацу 1 частини 3 статті 23 Закону дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах; 2) якщо немає органу державної влади, органу місцевого самоврядування чи іншого суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України Про прокуратуру, прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
З матеріалів справи, зокрема листа №8016/5.4 від 16 вересня 2021 року вбачається, що Мінмолодьспорту протягом тривалого часу не вживались заходи стосовно оскарження вказаного рішення органу місцевого самоврядування, що в силу Закону є підставою для звернення прокурора до суду з позовною заявою в даному випадку.
Отже, враховуючи нездійснення Міністерством молоді та спорту України в розумні строки заходів для звернення до суду з позовом стосовно захисту прав територіальної громади на забезпечення дітей та молоді можливістю займатися спортом, враховуючи повноваження прокурора самостійно визначати, у чому полягає порушення інтересів держави і визначати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, суд дійшов висновку, що прокурор в даному випадку належним чином обґрунтував та довів підстави для представництва інтересів держави в суді, а тому підстав для залишення позову без розгляду не вбачається.
Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.
На підставі викладеного, та керуючись ст. 129, 237, 238, 240 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити повністю.
2.Визнати незаконним та скасувати рішення Жашківської районної ради Черкаської області від 20 жовтня 2020 року №46-15/VII Про ліквідацію комунального закладу Жашківський фізкультурно-спортивний центр фізичного здоров`я населення Спорт для всіх Жашківської районної ради.
3.Стягнути з Уманської районної ради Черкаської області, площа Соборності, буд. 1, м. Умань, Черкаської області, ідентифікаційний код 25585007 на користь Черкаської обласної прокуратури, бул. Шевченка, 286, м. Черкаси, ідентифікаційний код 02911119 судовий збір у розмірі 2 270 грн. 00 коп.
Видати відповідний наказ після набрання рішення законної сили
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строк визначені ст. 241 ГПК України.
Рішення суду може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV ГПК України.
Повне рішення складено 01 червня 2022 року.
Суддя А.В.Васянович
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2022 |
Оприлюднено | 29.06.2022 |
Номер документу | 104561642 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Васянович А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні