РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
01 червня 2022 р. Справа № 120/1897/22-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Богоноса М.Б., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області до Комунальної установи «Вінницький обласний цент цивільного захисту та матеріальних резервів» про надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії
УСТАНОВИВ:
11.02.2022 у Вінницький окружний адміністративний суд надійшов адміністративний позов Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області (далі позивач, Управління Північного офісу) до Комунальної установи «Вінницький обласний цент цивільного захисту та матеріальних резервів» (далі відповідач, Установа).
У позовній заяві позивач просить надати дозвіл на проведення позапланової виїзної ревізії окремих питань фінансово господарської діяльності Установи, терміном 15 робочих днів, з питань дослідження стану збереження майна, придбання та використання оборотних, необоротних активів та запасів, а також дотримання законодавства про закупівлі.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 24.01.2022 та 02.02.2022 до Управління Північного офісу надійшли звернення голови Вінницької обласної державної адміністрації про проведення ревізії Установи з питань наявності, умов зберігання, обліку та звітності матеріальних та інших активів, а також дотримання законодавства про публічні закупівлі.
Позивач вказав, що відповідно до ст. 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» позапланова виїзна ревізія може здійснюватися лише за наявності підстав для її проведення на підставі рішення суду.
Тому з метою надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії позивач звернувся до суду із цим позовом.
Ухвалою від 16.02.2022 відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснити у спрощеному позовному провадженні без проведення судового засідання. Цією ж ухвалою учасникам справи встановлено строки для подання заяв по суті та відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про залучення Вінницької обласної ради у статусі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.
02.03.2022 відповідачем подано відзив на позовну заяву. У тексті відзиву відповідач, аналізуючи норми ст. 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», зазначає про відсутність підстав для призначення позапланової ревізії за рішенням суду. Однак при прийнятті рішення відповідач покладається на розсуд суду.
31.05.2022 надійшло клопотання позивача про пришвидшення розгляду справи.
Надавши оцінку аргументам учасників справи, що наведені у заявах по суті справи та доказам, що подані сторонами, суд встановив наступне.
Рішенням Вінницької обласної ради від 19.03.2008 № 555 утворено Комунальну установу «Вінницький обласний цент цивільного захисту та матеріальних резервів».
Згідно п. 2.1 статуту Комунальної установи, що затверджений у новій редакції рішенням Вінницької обласної ради від 15.06.2018 № 678, Установа створена з метою організації збереження та постачання матеріального резерву для запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій, а також засобів індивідуального захисту населення; обслуговування та експлуатації спеціальних технічних засобів, які входять до складу регіонального матеріального резерву і зберігаються на складах Установи; забезпечення заходів із територіальної оборони, мобілізації, зміцнення обороноздатності держави та функціонування запасних пунктів управління обласної державної адміністрації.
24.01.2022 на адресу Управління Північного офісу надійшов лист голови Вінницької обласної державної адміністрації С. Борзова від 24.01.2022 № 01.01.45/457 (а.с. 19). У листі його автор посилаючись на введення в дію Закону України «Про основи національного спротиву», просить розглянути питання щодо невідкладного проведення позапланової перевірки наявності, умов зберігання, обліку та звітності матеріальних та інших активів, які знаходяться в Комунальній установі «Вінницький обласний цент цивільного захисту та матеріальних резервів». Зазначає, що проведення контрольного заходу сприятиме зміцненню обороноздатності Вінницької області та Держави загалом.
Листом начальника Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області № 260204-14/370-2022 від 01.02.2022 голову Вінницької обласної державної адміністрації повідомлено, що у плані заходів державного фінансового контролю Північного офісу на І квартал 2022 не передбачено проведення ревізії Установи. Також проінформовано, що Управління має намір звернутися до Вінницького окружного адміністративного суду із позовною заявою про надання дозволу на проведення позапланової ревізії Установи, оскільки такий вид інспектування може здійснюватися із підстав передбачених ст. 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» та виключно з дозволу суду (а.с. 20-21).
03.02.2022 до Управління Північного офісу надійшов лист від 02.02.2022 № 01.01-68/676 в доповнення до листа від 24.01.2022 № 01.01.45/457 (а.с. 22). Цим документом голова Вінницької обласної державної адміністрації, із посиланням на ст. 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», уточнив період який необхідно охопити позаплановою ревізією з 01.01.2019 по 31.12.2021 та конкретизував предмет перевірки питаннями про стан збереження майна, придбання та використання оборотних, необоротних активів та запасів, а також про дотримання законодавства про закупівлі (а.с. 22).
Посилаючись на звернення голови Вінницької обласної державної адміністрації від 24.01.2022 № 01.01.45/457 та від 02.02.2022 № 01.01-68/676 як на фактичну підставу, а також на норми ст. 11 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» як на нормативну підставу, позивач просить суд надати Управлінню дозвіл на проведення позапланової виїзної ревізії окремих питань фінансово господарської діяльності Установи.
Визначаючись щодо наявності підстав для надання позивачу дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії Комунальної установи «Вінницький обласний цент цивільного захисту та матеріальних резервів», суд керується такими мотивами.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні, визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-XII (далі - Закон № 2939-XII).
Відповідно до статті 1 Закону № 2939-XI здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Згідно ч. 1 ст. 4 Закону № 2939-XI, інспектування здійснюється органом державного фінансового контролю у формі ревізії та полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності підконтрольної установи, яка повинна забезпечувати виявлення наявних фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
За змістом статті 11 Закону № 2939-XII ревізії, які проводяться органами державного фінансового контролю поділяються на виїзні планові та виїзні позапланові ревізії.
Частиною 1 ст. 11 Закону № 2939-XII передбачено, що плановою виїзною ревізією вважається ревізія у підконтрольних установах, яка передбачена у плані роботи органу державного фінансового контролю і проводиться за місцезнаходженням такої юридичної особи чи за місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така планова виїзна ревізія (ч. 1 ст. 11 Закону № 2939-XII).
У свою чергу позаплановою виїзною ревізією вважається ревізія, яка не передбачена в планах роботи органу державного фінансового контролю. Така ревізія може здійснюватися виключно на підставі рішення суду та лише за наявності підстав для її проведення (ч. 6 ст. 11 Закону № 2939-XII).
Підстави, що надають контролюючому органу право на проведення позапланової ревізії унормовані ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII. До таких підстав належать:
підконтрольною установою подано у встановленому порядку скаргу про порушення законодавства посадовими особами органу державного фінансового контролю під час проведення планової чи позапланової виїзної ревізії, в якій міститься вимога про повне або часткове скасування результатів відповідної ревізії (п. 2);
у разі виникнення потреби у перевірці відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з підконтрольною установою, якщо підконтрольна установа не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит органу державного фінансового контролю протягом десяти робочих днів з дня отримання запиту (п. 3);
проводиться реорганізація (ліквідація) підконтрольної установи (п. 4);
у разі надходження доручення щодо проведення ревізії у підконтрольних установах від Кабінету Міністрів України, Офісу Генерального прокурора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, Національної поліції України, Служби безпеки України, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, в якому містяться факти, що свідчать про порушення підконтрольними установами законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державного фінансового контролю (п. 5);
у разі, коли вищестоящий орган державного фінансового контролю в порядку контролю за достовірністю висновків нижчестоящого органу державного фінансового контролю здійснив перевірку актів ревізії, складених нижчестоящим органом державного фінансового контролю, та виявив їх невідповідність вимогам законів. Позапланова виїзна ревізія в цьому випадку може ініціюватися вищестоящим органом державного фінансового контролю лише у тому разі, коли стосовно посадових або службових осіб нижчестоящого органу державного фінансового контролю, які проводили планову або позапланову виїзну ревізію зазначеної підконтрольної установи, розпочато службове розслідування або у випадку повідомлення їм про підозру у вчиненні кримінального правопорушення (п. 6).
Орган або особа, що ініціює проведення позапланової виїзної ревізії, подає до суду письмове обґрунтування підстав такої ревізії та дати її початку і закінчення, документи, які відповідно до частин п`ятої і сьомої цієї статті свідчать про виникнення підстав для проведення такої ревізії, а також на вимогу суду - інші відомості (ч. 8 ст. 11 Закону № 2939-XII).
Обґрунтовуючи підстави для надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії Установи орган державного фінансового контролю нормативні підстави зазначає узагальнено, посилаючись в цілому на ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII не конкретизуючи яку із підстав необхідно застосувати для надання відповідного дозволу.
Однак у контексті фактичних підстав на які позивач зіслався обґрунтовуючи позов про надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії (такими зазначено звернення голови Вінницької обласної державної адміністрації від 24.01.2022 № 01.01.45/457 та від 02.02.2022 № 01.01-68/676), очевидно, що нормативну підставу позивач пов`язує із обставинами про які йдеться в п. 5 ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII.
До того ж аналіз інших нормативних підстав для проведення позапланової виїзної ревізії (передбачених у п. 2, 3, 4, 6 ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII) дає підстави для беззаперечного висновку про те, що позивач не наводить жодних доводів, які б свідчили про наявність підстав для їх застосування при розгляді цієї справи.
Відтак, із урахуванням вказаних аргументів суд доходить висновку, що своє звернення про надання дозволу на проведення позапланової ревізії позивач обґрунтовує із посиланням на п. 5 ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII.
Як зазначалося, диспозиція норми п. 5 ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII викладена у такій редакції: «Позапланова виїзна ревізія проводиться за наявності таких обставин:
у разі надходження доручення щодо проведення ревізії у підконтрольних установах від Кабінету Міністрів України, Офісу Генерального прокурора, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, Національної поліції України, Служби безпеки України, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної безпеки України, в якому містяться факти, що свідчать про порушення підконтрольними установами законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державного фінансового контролю».
Аналіз тексту процитованої норми дає підстави для висновку, що повноваженнями на звернення до контролюючого органу із дорученням про проведення позапланової ревізії наділені лише суб`єкти, виключний перелік яких передбачено у п. 5 ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII, а саме: 1) Кабінет Міністрів України; 2) Офіс Генерального прокурора; 3) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику; 4) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну митну політику; 5) Національна поліція України; 6) Служба безпеки України; 7) Національне антикорупційне бюро України; 8) Бюро економічної безпеки України.
Водночас автором звернень від 24.01.2022 № 01.01.45/457 та від 02.02.2022 № 01.01-68/676 на підставі яких позивач просить надати дозвіл на проведення позапланової ревізії є голова Вінницької обласної державної адміністрації.
Відповідно до ст. 1, 8 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 № 586-XIV, місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади, а її голова є посадовою особою яка очолює відповідну місцеву державну адміністрацію.
Відтак, голова місцевої (обласної) державної адміністрації не належить до числа суб`єктів, які згідно п. 5 ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII можуть звертатися до контролюючого органу із дорученням та ініціювати проведення позапланової виїзної ревізії.
До того ж, згідно п. 5 ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII у дорученні щодо проведення позапланової ревізії повинні бути наведені факти, що свідчать про порушення підконтрольними установами законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державного фінансового контролю.
Повертаючись до обставин цієї справи суд зазначає, що у зверненнях голови Вінницької обласної державної адміністрації від 24.01.2022 № 01.01.45/457 та від 02.02.2022 № 01.01-68/676 про існування таких фактів взагалі не зазначено. У вказаних листах автор інформує про набрання чинності Законом України «Про основи національного спротиву», та у зв`язку із цим просить розглянути питання щодо невідкладного проведення позапланової перевірки наявності, умов зберігання, обліку та звітності матеріальних та інших активів, які знаходяться в Комунальній установі «Вінницький обласний цент цивільного захисту та матеріальних резервів». Зазначає, що проведення контрольного заходу сприятиме зміцненню обороноздатності Вінницької області та Держави загалом.
Відтак, у тексті вказаних вище звернень відсутня будь яка інформація про факти, що свідчать про порушення Установою законів України, перевірку додержання яких віднесено законом до компетенції органів державного фінансового контролю.
Підсумовуючи суд зазначає, що у позовній заяві Управління Північного офісу відсутнє належне та достатнє письмове обґрунтування підстав призначення позапланової виїзної ревізії Комунальної установи «Вінницький обласний цент цивільного захисту та матеріальних резервів». При цьому звернення від 24.01.2022 № 01.01.45/457 та від 02.02.2022 № 01.01-68/676 не можуть вважатися належними та допустимими дорученнями щодо проведення позапланової ревізії адже внесені не одним із суб`єктів, виключний перелік яких передбачено Законом, а також не відповідають за своїм змістом приписам п. 5 ч. 5 ст. 11 Закону № 2939-XII. Тому вказані листи не можуть вважатися достатньою правовою підставою для проведення позапланової виїзної ревізії відповідача.
За таких обставин адміністративний позов про надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії задоволенню не підлягає.
Факт відмови у задоволенні адміністративного позову не позбавляє позивача повноважень повторно звернутися до суду із позовом про надання дозволу на проведення позапланової виїзної ревізії, із належним обґрунтуванням підстав передбачених ст. 11 Закону № 2939-XII. Також позивач вправі ініціювати включення перевірки відповідача до планів проведення заходів державного фінансового контролю, в порядку передбаченому законодавством.
Враховуючи, що позивачем є суб`єкт владних повноважень якому відмовлено у задоволенні позову, відсутні підстави для присудження в користь Північного офісу сплаченого при зверненні до суду судового збору.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні вимог адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Управління Північного офісу Держаудитслужби у Вінницькій області - вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21036, код ЄДРПОУ 40919605;
Відповідач: Комунальна установа «Вінницький обласний цент цивільного захисту та матеріальних резервів» - вул. Монастирська, 26, м. Вінниця, 21050, код ЄДРПОУ 35823471.
Суддя Богоніс Михайло Богданович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104561843 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Богоніс Михайло Богданович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Богоніс Михайло Богданович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні