ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/3688/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації щодо невидачі посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС" категорії 1 ОСОБА_2 ,

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації видати ОСОБА_2 посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС" категорії 1.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю рішення Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації, оформленого листом від 09 березня 2022 року № М-243/02.1, в частині відмови у видачі посвідчення ОСОБА_2 як учасника ліквідації аварії на ЧАЕС категорії 1, оскільки позивачем було надано весь пакет документів, в тому числі, й тих, що підтверджують факт перебування в зоні ЧАЕС та довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження. З аналізу пунктів 3, 11 Порядку №551 вбачається, що особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, віднесеним до категорії 1, видаються посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19_ році" (категорія 1) серії А синього кольору.

Ухвалою суду від 04 квітня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/3688/22; вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).

26 квітня 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації на позов. У відзиві на позов відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи на їх безпідставність (а.с. 18-22).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03 травня 2022 року залучено до участі у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії в якості другого відповідача Полтавську обласну військову адміністрацію.

23 травня 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Полтавської обласної військової адміністрації на позов. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи, що позивачем до своєї заяви не додано довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження від 29 грудня 1993 року, та наявні розбіжності щодо періоду виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Крім того, під час розгляду заяви ОСОБА_2 , Департаментом соціального захисту населення рішення про відмову у видачі посвідчення не приймалося. При цьому, листом від 09 березня 2022 року № М-243/02.1 не було оформлено рішення про відмову у видачі посвідчення позивачу як учаснику ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1 серії А, а повідомлено позивача про необхідність долучення документів до його особової справи (52-58).

Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

14 грудня 2021 року ОСОБА_2 звернувся до Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян із заявою в якій просив розглянути питання визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та видачі посвідчення категорії 1 в зв`язку з встановленням 2 групи інвалідності, пов`язаної з виконанням службових обов`язків по ліквідації ЛНА на ЧАЕС (а.с. 38).

До заяви позивачем додано: копію паспорта, копію посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС категорії 2, копію довідки МСЕК, копію архівної довідки МО України, копію експертного висновку, фото.

Відповідно до експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії №91 від 25 листопада 2021 року захворювання ОСОБА_2 пов`язане з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (а.с. 36).

Згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії 12 ААВ №110758 ОСОБА_2 встановлено 2 групу інвалідності з 06 грудня 2021 року, захворювання, так, пов`язане з виконанням службових обов`язків по ЛНА на ЧАЕС (а.с. 34).

ОСОБА_2 додано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 році, серії НОМЕР_1 категорія 2 (а.с. 33).

15 грудня 2021 року Управлінням соціального захисту населення Лубенської райдержадміністрації направлено до Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян подання № 06-44/2188 на видачу посвідчення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (а.с. 37).

До подання додано реєстр та особову справу ОСОБА_2 .

Листом № 04.1-15/705 від 21 січня 2022 року Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної адміністрації направив до Управління соціального захисту населення Лубенської райдержадміністрації справу ОСОБА_2 щодо видачі посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" категорії 1А на доопрацювання та приведення у відповідність до вимог пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551. В поданих на розгляд документах відсутні оригінали документів, на підставі яких ОСОБА_2 було встановлено статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2А, а саме довідки в/ч 21927 від 29 грудня 1993 року № 298 про нарахування підвищеної заробітної плати за виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в зоні відчуження, а також довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 29 грудня 1998 року № 51/1/10478. Долучена до справи копія довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України від 04 жовтня 2019 року № 179/1/15080, яка завірена нотаріально, не містить відомостей щодо участі в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС ОСОБА_2 в періоди, вказані у вище зазначених документах, а саме з 25 червня 1986 року по 30 червня 1986 року та з 15 липня 1986 року по 27 липня 1986 року. В одній довідці наявна інформація лише про прибуття ОСОБА_2 з м.Чорнобиль 3 липня 1986 року. З огляду на викладене необхідно проінформувати заявника щодо необхідності доповнення справи документами, які відповідають вимогам Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян. Одночасно рекомендовано направити запит до Галузевого державного архіву Міністерства оборони щодо отримання підтверджуючої інформації, щодо участі ОСОБА_2 в роботах по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в складі військової частини НОМЕР_2 (а.с. 28).

08 лютого 2022 року ОСОБА_2 звернувся до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації із заявою в якій просив розглянути заяву про встановлення статусу учасника ліквідації аварії на ЧАЕС категорії 1А (а.с. 24).

Листом № М-243/02.1 від 09 березня 2022 року Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної військової адміністрації повідомив ОСОБА_2 , що за результатами розгляду документів Департамент листом від 21 січня 2022 року № 04.1-15/705 поінформував управління соціального захисту населення Лубенської райдержадміністрації, що подані на розгляд документи потребують додаткового доопрацювання для приведення їх у відповідність до вимог пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян. Враховуючи вищезазначене, питання щодо видачі посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" категорії 1 серії А, буде розглянуто після доповнення справи документами, які містять відомості щодо участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, передбачені пунктом Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (а.с. 25-26).

На даний час заява ОСОБА_2 від 14 грудня 2021 року на розгляд комісії не виносилась, рішення про відмову у видачі посвідчення ОСОБА_2 як учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС категорії 1 серії А не приймалось.

Разом з тим, вважаючи протиправним та таким, що підлягає скасуванню рішення Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації, оформлене листом від 09 березня 2022 року № М-243/02.1, в частині відмови у видачі посвідчення ОСОБА_2 як учасника ліквідації аварії на ЧАЕС категорії 1 серії А, ОСОБА_2 звернувся до суду з цим позовом.

Оцінюючи обґрунтованість позовних вимог, суд виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення, визначає Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року №796-ХІІ (далі - Закон №796-ХІІ).

Стаття 9 Закону №796-ХІІ визначає, що особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, є:

1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків;

2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

3) громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації інших ядерних аварій та їх наслідків, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт;

4) громадяни, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих.

Відповідно до статті 10 Закону №796-ХІІ учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців*, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.

За приписами статті 14 Закону №796-ХІІ для встановлення пільг і компенсацій визначаються такі категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи:

- особа з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1;

- учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження: - з моменту аварії до 1 липня 1986 року - незалежно від кількості робочих днів; - з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів; - у 1987 році - не менше 14 календарних днів, а також потерпілі від Чорнобильської катастрофи;

- учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали: - у зоні відчуження з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - від 1 до 5 календарних днів; - у зоні відчуження в 1987 році - від 1 до 14 календарних днів.

Згідно зі статтею 15 Закону №796-ХІІ підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами.

Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами), а про період проживання на територіях радіоактивного забруднення, евакуацію, відселення, самостійне переселення - органами місцевого самоврядування.

Визначення рівнів забруднення, доз опромінення, відновлення їх шляхом розрахунку здійснюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідних державних органів та обласних державних адміністрацій.

Згідно з положеннями статті 65 Закону №796-ХІІ учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Дітям, які не досягли повноліття, посвідчення видаються на загальних підставах та вручаються батькам.

При зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні.

Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 25 серпня 1992 року №501 затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, який діяв до 20 січня 1997 року (далі - Порядок №501).

Так, згідно з приписами пунктів 1, 10 Порядку №501 цей Порядок регулює правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Посвідчення видаються, зокрема:

- учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС на підставі одного з таких документів:

а) посвідчення про відрядження в зону відчуження;

б) військовий квиток і довідка командира військової частини про участь в ліквідації наслідків аварії в зоні відчуження;

в) довідка про підвищену оплату праці в зоні відчуження (із зазначенням кількості днів і населеного пункту);

інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки МСЕК про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з наслідками Чорнобильської катастрофи

У подальшому, постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян" №551 від 11 липня 2018 року затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі Порядок №551).

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян №551 від 11 липня 2018 року затверджено нові зразки посвідчень, що видаються особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружині (чоловіку) померлого (померлої) громадянина (громадянки) з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, опікунам дітей (на час опікунства) померлого (померлої) громадянина (громадянки), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, згідно з додатками 1-14.

У пункті 7 постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян №551 від 11 липня 2018 року зазначено, що Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям:

забезпечити своєчасну видачу посвідчень і вкладок до них;

утворити у місячний строк після набрання чинності цією постановою комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, та затвердити відповідне положення;

провести до 1 січня 2022 р. заміну посвідчень у зв`язку із затвердженням нових зразків посвідчень:

- особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1);

- учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорії 2 і 3) з числа громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт;

- особи, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 2), з числа постраждалих від радіаційного опромінення за інших обставин не з власної вини.

Порядок №551 визначає процедуру видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та передбачає видачу посвідчень громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадянам, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих (пункт 1 Порядку №551).

Пунктом 2 Порядку №551 визначено, що посвідчення є документом, що підтверджує статус осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, громадян, які постраждали від радіоактивного опромінення внаслідок будь-якої аварії, порушення правил експлуатації обладнання з радіоактивною речовиною, порушення правил зберігання і захоронення радіоактивних речовин, що сталося не з вини потерпілих, дружин (чоловіків) померлих громадян з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (потерпілих), смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою або з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, а також опікунам дітей (на час опікунства) померлих громадян, смерть яких пов`язана з Чорнобильською катастрофою, і надає право користуватися пільгами та компенсаціями, встановленими Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Закон), іншими актами законодавства.

Відповідно до абзацу 1 пункту 3 Порядку №551 особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, віднесеним до категорії 1, видаються посвідчення Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році (категорія 1) серії А синього кольору.

Пунктом 11 Порядку №551 визначено, що посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).

Посвідчення видаються:

учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - на підставі одного з таких документів:

- довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами (наказ чи розпорядження про відрядження до зони відчуження із зазначенням періоду роботи (служби) в зоні відчуження;

- довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби (виконання робіт), днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження;

особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою;

хворим на променеву хворобу внаслідок Чорнобильської катастрофи - на підставі висновку уповноваженої медичної комісії не нижче обласного рівня або спеціалізованої медичної установи Міноборони, МВС, СБУ, які мають відповідну ліцензію МОЗ (далі - експертні комісії), та акта за формою Н-1;

потерпілим від Чорнобильської катастрофи з числа евакуйованих у 1986 році із зони відчуження (в тому числі особам, які на момент евакуації перебували у стані внутрішньоутробного розвитку, після досягнення ними повноліття) та особам, які постійно проживали в зоні безумовного (обов`язкового) відселення з моменту аварії до прийняття рішення про відселення, - на підставі довідки, виданої Волинською, Житомирською, Київською, Рівненською або Чернігівською облдержадміністраціями (додатки 3 і 4);

особам, які постійно проживали на територіях зон безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення на день аварії або які станом на 1 січня 1993 р. прожили в зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а на території зони гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років та відселені або самостійно переселилися з цих територій, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 5);

особам, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються у зонах безумовного (обов`язкового) та гарантованого добровільного відселення за умови, що вони станом на 1 січня 1993 р. прожили або відпрацювали чи постійно навчалися в зоні безумовного (обов`язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 6);

особам, які працювали з моменту аварії до 1 липня 1986 р. не менше 14 календарних днів або не менше трьох місяців протягом 1986-1987 років за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов`язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, що виконувалися за урядовими завданнями, - на підставі довідки встановленого зразка (додаток 7);

дітям, потерпілим від Чорнобильської катастрофи, - на підставі довідки встановленого зразка (додатки 8-10);

громадянам інших держав та особам без громадянства, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, у разі переїзду на постійне місце проживання в Україну - відповідно до законодавства;

дружині (чоловіку) померлого (померлої) громадянина (громадянки) з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеного (віднесеної) до категорій 1 або 2, або з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, віднесених до категорії 3, смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, а також дружині (чоловіку), якщо та (той) не одружилася (одружився) вдруге, померлого (померлої) громадянина (громадянки), віднесеного (віднесеної) до категорій 1, 2 або 3, смерть якого (якої) пов`язана з участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, - на підставі документів про підтвердження статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи, участі у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт, відповідного посвідчення (за наявності) та експертного висновку щодо встановлення причинного зв`язку смерті з Чорнобильською катастрофою, участю у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт;

опікуну дітей (на час опікунства) померлого (померлої) громадянина (громадянки), смерть якого (якої) пов`язана з Чорнобильською катастрофою, - на підставі документів про підтвердження статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи, відповідного посвідчення (за наявності) та експертного висновку щодо встановлення причинного зв`язку смерті з Чорнобильською катастрофою.

При цьому посвідчення померлого (померлої) громадянина (громадянки) підлягає здаванню уповноваженим органам для подальшого зберігання в особовій справі дружини (чоловіка) померлого (померлої) або опікуна дітей померлого (померлої).

У разі встановлення регіональними комісіями факту необґрунтованої видачі посвідчення відповідної категорії таке посвідчення на підставі рішення цієї комісії підлягає вилученню уповноваженими органами.

Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.

Під час заміни посвідчення з однієї категорії на іншу попереднє посвідчення підлягає вилученню уповноваженим органом для подальшого зберігання в особовій справі постраждалої особи.

Рішення про відмову у видачі посвідчення може бути оскаржено у судовому порядку.

Судовим розглядом встановлено, що згідно довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України в наказах командира військової частини НОМЕР_2 "с.Велика Круча", по стройовій частині за період з 01 липня 1986 року по 30 серпня 1986 року відображено відкомандирування ОСОБА_2 у військову частину НОМЕР_3 м.Гончарівськ, для участі в роботі по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС з 01 липня 1986 року (наказ від 01 липня 1986 року № 152) по 03 липня 1986 року (прибув з м.Чорнобиль (наказ від 03 липня 1986 року № 154)). В перевірених документах в/ч НОМЕР_3 за період з 01 липня по 30 липня 1986 року, наказах командира в/ч 64678 по стройовій частині з 01 липня по 30 серпня 1986 року, в роздавальних відомостях на виплату грошового забезпечення військовослужбовцям в/ч НОМЕР_2 за період з 01 липня 1986 року по 30 серпня 1986 року ОСОБА_2 не значиться (а.с. 31).

Згідно довідки в/ч НОМЕР_3 за грудень 1993 року ОСОБА_2 за роботу в населених пунктах м.Чорнобиль зони відчуження в період з 25 червня 1986 року по 30 червня 1986 року та з 15 липня 1986 року по 27 липня 1986 року по місцю роботи військова частина НОМЕР_2 виплачена заробітна плата в сумі 204 крб. 57 коп. з урахуванням коефіцієнта три відповідно до постанови Ради Міністрів Української РСР (а.с. 29).

Відповідно до діючого на той час Порядку №501 на підставі вказаної довідки позивачу 26 січня 1994 року було видано посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 року Категорія 2 Серія НОМЕР_1 (а.с. 5).

Жодних рішень регіональною комісією щодо вилучення у позивача зазначеного посвідчення з підстав необґрунтованості його видачі у подальшому не приймалось.

Тобто, на момент звернення до уповноваженого органу із заявою про видачу посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році" (категорія 1) серії А синього кольору, позивач вже мав статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і такого статусу не позбавлявся.

Суд зауважує, що законодавство України окремо вирізняє категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема, такі як: - особи з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1; - учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження - категорія 2.

Згідно з довідкою до акта медико-соціальною експертною комісією Серія 12 ААВ №110942 від 27 січня 2022 року ОСОБА_2 встановлено безтерміново 2 групу інвалідності з 09 січня 2022 року у зв`язку із захворюванням, пов`язаним з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Відтак, отримання позивачем вказаної довідки до акта медико-соціальною експертною комісією Серія 12 ААВ №110942 від 27 січня 2022 року відповідно до приписів пункту 11 Порядку №551 є підставою для видачі йому посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році" (категорія 1) серії А синього кольору, оскільки особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, такі посвідчення видаються на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою, а не довідки про підвищену оплату праці за роботи в зоні відчуження.

Суд зауважує, що спірним листом Департаменту соціального захисту населення Полтавської ОДА від 09 березня 2022 року № М-243/02-1 ОСОБА_2 повідомлено про те, що для розгляду питання видачі посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" категорії 1 серії А у відповідності до пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року №551, необхідно долучити до справи один з документів: довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами або довідку архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби, днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження.

З цього приводу суд вважає за доцільне зазначити, що визначений у пункті 11 Порядку №551 обов`язок надати для отримання відповідного посвідчення відповідні довідки, стосується осіб, які бажають отримати статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, тоді як для осіб з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесених до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, для отримання такого посвідчення необхідним є надання довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою.

За приписами пункту 11-1 Порядку №551 для отримання посвідчення особи подають заяви разом з необхідними документами, зазначеними у пункті 11 цього Порядку, до районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а в разі коли така послуга надається через центр надання адміністративних послуг, - до центрів надання адміністративних послуг.

Заяви разом з необхідними документами подаються в паперовій або за наявності технічної можливості - в електронній формі.

У разі пред`явлення заявником паспорта громадянина України у формі електронного відображення інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки, оформленому засобами Єдиного державного демографічного реєстру, разом з унікальним електронним ідентифікатором (QR-кодом, штрих-кодом, цифровим кодом, інформацією про місце проживання (за наявності), скановані копії такого документа не подаються.

Районна в мм. Києві та Севастополі держадміністрація опрацьовує інформацію, зазначену в документах, поданих у паперовій формі, та передає їх на розгляд уповноваженому органу.

Виконавчий орган сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центр надання адміністративних послуг протягом семи робочих днів з дати надходження заяви разом з відповідними документами у паперовій формі передає їх виконавчому органу міської ради міста обласного значення, районній держадміністрації.

Виконавчий орган сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центр надання адміністративних послуг за наявності технічної можливості реєструє заяву та формує електронну справу (заповнює відповідні електронні форми з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики), яку надсилає не пізніше наступного робочого дня засобами електронного зв`язку виконавчому органу міської ради міста обласного значення, районній держадміністрації через інформаційні системи Мінсоцполітики з дотриманням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги, Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.

Якщо заяви разом з необхідними для отримання посвідчення документами формуються виконавчим органом сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центром надання адміністративних послуг виключно в електронній справі, такі документи у паперовій формі передаються виконавчому органу міської ради міста обласного значення, районній держадміністрації не рідше ніж раз на два тижні.

Виконавчий орган міської ради міста обласного значення, районна держадміністрація на підставі отриманої електронної справи перевіряє пакет документів та після отримання їх у паперовій формі передає уповноваженому органу.

Видача посвідчення особі провадиться уповноваженим органом через районні в мм. Києві та Севастополі держадміністрації або виконавчий орган сільських, селищних, міських, районних у містах рад або центр надання адміністративних послуг.

Перевірка обґрунтованості прийняття рішень щодо видачі посвідчень здійснюється Нацсоцслужбою у порядку, визначеному Мінсоцполітики.

Отже, виходячи з приписів Порядку №551, враховуючи наявність у позивача довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою, а також чинного статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, наданого останньому за раніше діючим законодавством, суд доходить висновку про відсутність підстав для додаткового витребовування Департаментом соціального захисту населення Полтавської ОДА у ОСОБА_2 один з документів: довідку про підвищену оплату праці в зоні відчуження із зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами або довідку архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби, днів виїзду на об`єкти або в населені пункти зони відчуження.

За даних обставин, викладені у листі від 09 березня 2022 року № М-243/02.1 вимоги Департаменту соціального захисту населення Полтавської ОДА суд вважає необґрунтованими та безпідставними.

Разом з тим, як слідує з матеріалів справи та не заперечується відповідачами у справі, на даний час заява ОСОБА_2 від 14 грудня 2021 року на розгляд Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян в особі Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації фактично не виносилася, рішення про відмову у видачі посвідчення ОСОБА_2 як учаснику ліквідації аварії на ЧАЕС категорії 1 серії А не приймалось.

Так, за змістом відзиву Полтавської обласної військової адміністрації, оскільки станом на 22 квітня 2022 року ОСОБА_2 додаткові необхідні документи не надав, відповідь з архівної установи не отримано, справа ОСОБА_2 не виносилась на розгляд Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Тому Регіональна комісія не приймала рішення про відмову у видачі посвідчення ОСОБА_2 як учаснику ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1 серії А.

За викладених обставин, суд доходить висновку, що лист Департаменту соціального захисту населення Полтавської ОДА від 09 березня 2022 року № М-243/02.1, яким ОСОБА_3 повідомлено про те, що для розгляду питання видачі посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" категорії 1 серії А у відповідності до пункту 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2018 року №551, необхідно долучити до справи первинні документи, в розумінні приписів Порядку №551 не є рішенням про відмову у видачі посвідчення.

Резюмуючи викладене, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування рішення Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації, оформленого листом від 09 березня 2022 року № М-243/02.1, в частині відмови у видачі посвідчення ОСОБА_2 як учасника ліквідації аварії на ЧАЕС категорії 1 серії А.

Вирішуючи вимоги позивача в частині зобов`язання Департамент соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації видати ОСОБА_2 , посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1 серії А, суд доходить висновку, що такі вимоги також не підлягають задоволенню з огляду на їх передчасність, оскільки розгляд за заявою ОСОБА_2 від 14 грудня 2021 року на даний час триває, рішення по суті заяви не прийнято.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,? ? ? ? ? ?

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_4 , АДРЕСА_1 ) до Департаменту соціального захисту населення Полтавської обласної військової адміністрації (вул. Ціолковського, 47, м. Полтава, Полтавська область, 36023, ідентифікаційний код 03195234), Полтавської обласної військової адміністрації (вул. Соборності, 45, м.Полтава, 36014, ідентифікаційний код 43421817) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Удовіченко

Дата ухвалення рішення 31.05.2022
Оприлюднено 19.08.2022

Судовий реєстр по справі 440/3688/22

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Рішення від 31.05.2022 Полтавський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 02.05.2022 Полтавський окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 03.04.2022 Полтавський окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 440/3688/22

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону