ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/17193/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/17193/21 за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Артлайн-Полтава" про стягнення штафу,
В С Т А Н О В И В:
09.12.2021 позивач, Головне управління Держпродспоживслужби в Полтавській області (надалі - Управління), звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Артлайн-Полтава" (надалі - ТОВ "Артлайн-Полтава", відповідач), в якому просить суд стягнути з відповідача штраф у розмірі 1080,00 грн, накладений рішенням Управління від 09.09.2021 №35 за порушення законодавства про рекламу.
В якості підстави для звернення до суду позивач вказує на факт несплати відповідачем у добровільному порядку суми штрафу, застосованого на підставі ч. 4 ст. 27 Закону України "Про рекламу" за розміщення рекламних засобів на опорному елементі контактної мережі.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 14.12.2021 позовну заяву було залишено без руху.
Після усунення недоліків позовної заяви, ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду 28.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
У відзиві на позов, що надійшов до суду 13.01.2022, відповідач позов не визнав у повному обсязі. Стверджує про дотримання ним усіх вимог чинного законодавства щодо розміщення спеціальної конструкції, яка є вказівником та не містить ознак реклами, тому підстави для застосування адміністративно-господарської санкції відсутні. Просив врахувати, що дозвіл на розміщення вказівника наданий шляхом оформлення паспорту В-495 від 28.08.2012, який є чинним на цей час, будь-які зміни до нього не вносилися (а.с. 87-89).
Ухвалою суду від 17.01.2022 заяву представника позивача про розгляд за правилами загального провадження справи №440/17193/21 залишено без задоволення.
У відповіді на відзив позивач навів доводи аналогічні тим, що наведені у позовній заяві (а.с. 98).
Розгляд справи, відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, здійснюється в порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи за наявними у справі матеріалами.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ "Артлайн-Полтава" у визначеному законом порядку зареєстроване у статусі юридичної особи 28.03.2008 за №15881020000007635, як це видно з виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Основним видом діяльності відповідача за КВЕД є: 73.12 посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації (а.с. 59-60).
17.03.2021 посадовою особою Управління захисту споживачів був складений протокол про порушення законодавства про рекламу № 11 за фактом розміщення реклами (кронштейн на опорі) за адресою: м. Полтава, вул. Європейська, 75. Рекламний засіб належить ТОВ "АТБ-Маркет" (юридична адреса: 49000, Дніпропетровська область, місто Дніпро, проспект Олександра Поля, будинок 40, ЄДРПОУ 30487219).
Згідно з протоколом порушення порядку розповсюдження реклами виявилося у розміщенні реклами та/або рекламних засобів на підтримуючих, опорних та інших елементах контактної мережі, на засобах та обладнанні (у тому числі опорах) зовнішнього освітлення, чим порушено ч. 7 ст. 8 Закону України "Про рекламу" (а.с. 15-16).
Відповідно до п. 11 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №693, Управлінням було прийнято рішення №11 від 17.03.2021 про початок розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (а.с. 17).
Позивач звернувся з вимогою від 17.03.2021 № 01-27/05.3/1664 до ТОВ "АТБ-Маркет" надати у термін до 13.04.2021 наступні документи: належним чином засвідчені копії свідоцтва про державну реєстрацію або витягу з ЄДРПОУ, макет замовлення та документальне підтвердження вартості виготовлення та розповсюдження реклами (договори, акти виконаних робіт, рахунки, платіжні документи, тощо), а також письмові пояснення з приводу виявленого порушення. Повідомлено, що розгляд справи про порушення відповідачем вимог законодавства про рекламу відбудеться 13.04.2021 о 10:10 год в приміщенні Управління (а.с. 18).
Лист направлено рекомендованим поштовим відправленням №3600400710838 та вручений адресату 25.03.2021 (а.с. 19).
У відповідь на вимогу, ТОВ "АТБ-Маркет" листом від 29.03.2021 №м-2021-1410 повідомило, що розповсюджувачем реклами є ТОВ "Астрея-реклама" на підставі договору № 9272-0 від 01.09.2012 (а.с. 20).
У зв`язку з цим протоколом №15 від 13.04.2021 засідання стосовно справи про порушення законодавства про рекламу щодо зафіксованого Протоколом №11 від 17.03.2021 порушення законодавства про рекламу призначено на 29.04.2021 о 10:10 год з направленням вимоги про необхідність надання інформації щодо наявності дозволу на розміщення реклами, її вартості (а.с. 21).
15.04.2021 Управління звернулося з вимогою №Вих-01- 27/05.3/2461 до ТОВ "Астрея-реклама" надати в термін до 29.04.2021 наступні документи: належним чином засвідчені копії свідоцтва про державну реєстрацію або витягу з ЄДРПОУ, макет замовлення та документальне підтвердження вартості виготовлення та розповсюдження реклами (договори, акти виконаних робіт, рахунки, платіжні документи, тощо), а також надати письмові пояснення з приводу виявленого порушення. Повідомлено, що розгляд справи про порушення відповідачем вимог законодавства про рекламу відбудеться 29.04.2021 о 10:30 год в приміщенні Управління (а.с. 22).
Лист направлено рекомендованим поштовим відправленням № 3602104586954, яке вручено 27.04.2021 (а.с. 23).
У відповідь на вимогу, директор ТОВ "Астрея-реклама" Анісова О.В. своїм листом від 28.04.2021 №07 надала пояснення з приводу розміщення спеціальної конструкції інформаційного покажчика типу вказівник у м. Полтава по вул. Європейська, 75 та повідомила, що ТОВ "Астрея-реклама" не отримувала замовлення від ТОВ "АТБ-Маркет" на погодження, виготовлення або розміщення даної конструкції і що розповсюджувач по даній рекламі їм невідомий. Щодо надання інформації з приводу розміщення спеціальної конструкції інформаційного покажчика типу вказівник у м. Полтава по вул. Степового фронту, 7, вул. Мазепи, 3 повідомила, що порушення ч. 7 ст. 8 Закону України "Про рекламу" відсутні, оскільки спеціальна конструкція не є рекламою або рекламним засобом, тому що не містить рекламної інформації; вказівник був виготовлений без участі ТОВ "Астрея-реклама"; ТОВ "Астрея-реклама" не є власником спеціальних конструкцій, а лише займалося погодженням та обслуговуванням вказівника ТОВ "АТБ-Маркет" згідно з декількома договорами (а.с. 24).
Після цього Управлінням на адресу КП "Полтава Сервіс" було направлено листа №Вих-01-27/05.3/2680 від 23.04.2021 про надання інформації щодо наявності дозволу на розміщення рекламних засобів ТОВ "Астрея-реклама", що розташовані на опорних елементах контактної мережі за адресами: м. Полтава, вул. Грушевського, 17, вул. Степового фронту, 7, вул. Мазепи, З, вул. Європейська, 75 (а.с. 25).
У відповідь в.о. начальника КП "Полтава Сервіс" Нос О. листом від 13.05.2021 №741 повідомив про те, що за вказаними адресами за ТОВ "Астрея-реклама": по вул. Мазепи, 3 оформлено паспорт на вказівник №584; по вул. Степового Фронту оформлено паспорт на вказівник № 1327; по вул. Грушевського, 17 оформлено паспорт на вказівник № В-70 (а.с. 26).
08.07.2021 Управлінням до КП "Полтава Сервіс" було направлено листа №Вих-01-27/05.3/4538 про надання інформації щодо наявності дозволів (з термінами) на розміщення рекламних засобів у м. Полтава за адресами: вул. Грушевського, 17, вул. Степового фронту, 7, вул. Мазепи, 3, вул. Європейська, 75 за ТОВ "Астрея-реклама" (а.с. 27).
У відповідь начальник КП "Полтава Сервіс" Поліщук Д. листом від 21.07.2021 №1197 надав інформацію про оформлені паспорти на вказівники, які не є зовнішньою рекламою, а тому отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами не потребують. Оскільки вказівники ТОВ "Астрея-реклама" знаходяться на опорах балансоутримувачів: ПЕЗО "Міськсвітла" та КП "Полтаваелектротранс", то термін дії паспортів не вказано, але визначається балансоутримувачами місця розміщення, тому більш детальну інформацію можна отримати від цих підприємств (про укладені договори чи інші документи за користування місця розташування) (а.с. 28).
У свою чергу КП "Полтаваелектротранс" листом від 17.08.2021 №01-11.5юс/724 повідомило Управління про те, що з ТОВ "Астрея-реклама" укладено договори на розміщення вказівників ТОВ "АТБ-Маркет" на підставі оформлених паспортів КП "Полтава-Сервіс": Договір № 61 від 26.02.2013 на розміщення по вул. Івана Мазепи, 3 на опору контактної мережі № 63 (паспорт на вказівник № 583); Договір № 86 від 16.04,2015 на розміщення вказівників по вул. Європейській та по вул. Степового фронту на опору контактної мережі № 17 (паспорт на вказівник № 1327) (а.с. 29).
09.08.2021 Управління листом від 09.08.2021 № 01-27/05.3/5073 направило вимогу ТОВ "АТБ-Маркет" надати письмові пояснення з приводу виявленого порушення, повідомивши про розгляд справи про порушення вимог законодавства про рекламу, яке відбулося 26.08.2021 о 10:20, а також про необхідність надання засвідчених копій установчих документів, макету замовлення та документального підтвердження вартості виготовлення і розповсюдження реклами (договори, акти виконаних робіт, рахунки, платіжні документи, тощо) (а.с. 30).
У відповідь ТОВ "АТБ-Маркет" листом від 17.08.2021 № 2021-3576 повідомило Управління про те, що розповсюджувачем спеціальних конструкцій типу "вказівник" є ТОВ "Артлайн-Полтава", тоді як ТОВ "АТБ-Маркет" використовує цю конструкцію на підставі договору № 17 від 01.01.2014 з ТОВ "Артлайн-Полтава" (а.с. 32-40).
Відповідно до протоколу засідання у справі про порушення законодавства про рекламу №60 від 26.08.2021 за підсумками отриманих відповідей на листи №01-27/05.3/1664 від 17.03.2021 (рекомендований лист з повідомленням №3600400710838) та 01-27/05.3/5073 від 09.08.2021 (рекомендований лист з повідомленням №3602201994986), направлених до замовника реклами ТОВ "АТБ-Маркет", Управлінням прийнято рішення направити ТОВ "Артлайн-Полтава" вимогу про необхідність надання інформації щодо наявності дозволу на розміщення реклами, її вартості, повідомивши про розгляд справи на 09.09.2021 о 10:00 год (а.с. 41).
Цього ж дня листом № 01-27/07.2/5304 від 26.08.2021 на адресу ТОВ "Артлайн-Полтава" було направлено вимогу про надання засвідчених копій свідоцтва про державну реєстрацію або витягу з ЄДРПОУ, макету замовлення та документальне підтвердження вартості виготовлення та розповсюдження реклами (договори, акти виконаних робіт, рахунки, платіжні документи, тощо), про надання письмових пояснень з приводу виявленого порушення, а також повідомлено про розгляд справи про порушення вимог законодавства про рекламу 09.09.2021.
У відповідь ТОВ "Артлайн-Полтава" листом № 28 від 06.09.2021 повідомило, що вказівник "АТБ", який розташований за адресою вул. Европейська, 75 розміщується згідно з договором №1 від 02.01.2019 між ТОВ "Артлайн-Полтава" та КП "Полтаваелектроавтотранс", на балансі якого є дана опора за номером №67 та має необхідну дозвільну документацію, а саме: паспорт на вказівник В-495 від 28.08.2012, виданий КП "Полтава-сервіс" Полтавської міської ради та узгоджений необхідними контролюючими органами (а.с. 44).
Відповідно до протоколу №67 від 09.09.2021 на засіданні у справі про порушення законодавства про рекламу прийнято рішення про накладення штрафу на ТОВ "Артлайн-Полтава" за порушення встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдження реклами в сумі 1080,00 та про направлення ТОВ «Артлайн-Полтава» припису про усунення порушень (а.с. 64-65).
Супровідним листом № 01-27/07.2/5681 від 17.09.2021 (а.с. 66) ТОВ "Артлайн-Полтава" було повідомлено про прийняте рішення.
Листом №38 від 08.10.2021 ТОВ "Артлайн-Полтава" повідомило про свою незгоду з рішенням Управління про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу №35 від 09.09.2021, оскільки кронштейн на опорі (вказівник), що розташований за адресою Європейська, 75 встановлений згідно з паспортом № В-495 виданим КП "Полтава-сервіс" у 2021 році згідно з нормами Закону України "Про рекламу" (а.с. 70).
Посилаючись на те, що відповідач штрафні санкції у добровільному порядку у строк визначений законом не сплатив, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Засади рекламної діяльності в Україні та регулювання відносин, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами впорядковує Закон України від 03.07.1996 №270/96-ВР "Про рекламу" (надалі - Закон №270/96-ВР).
Відповідно до частини другої статті 26 Закону №270/96-ВР на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.
Згідно з частиною першою статті 27 цього ж Закону, особи, винні у порушенні законодавства про рекламу, несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Відповідно до пп. 3 п. 2 ст. 27 Закону №270/96-ВР відповідальність за порушення законодавства про рекламу несуть розповсюджувачі реклами, винні в порушенні встановленого законодавством порядку розповсюдження та розміщення реклами.
Згідно з ч. 5 ст. 27 Закону №270/96-ВР вартість розповсюдженої реклами визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості без урахування суми внесених (нарахованих) податків, зборів (обов`язкових платежів), які встановлені Податковим кодексом України.
Як з`ясував позивач, вартість розповсюдження реклами складає 216,00 грн без ПДВ.
Абзацом 4 частини 4 статті 27 Закону №270/96-ВР передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладає штраф у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, на розповсюджувачів реклами за вчинення дій, передбачених пунктом 3 частини другої цієї статті, - у розмірі п`ятикратної вартості розповсюдження реклами.
Статтею 238 Господарського кодексу України визначено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб`єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб`єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.
За змістом частини першої статті 239 Господарського кодексу України органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб`єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції: адміністративно-господарський штраф.
Питання накладення уповноваженими особами Держспоживінспекції та її територіальних органів штрафів на рекламодавців, виробників і розповсюджувачів реклами за порушення законодавства про рекламу урегульовано Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №693 (надалі - Порядок №693).
Пунктом 8 Порядку №693 передбачено, що накладати штрафи на рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами мають право Голова Держспоживінспекції, його заступники, начальники територіальних органів Держспоживінспекції та їх заступники. Рішення про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу в розмірі 300 і більше неоподатковуваних мінімумів доходів громадян приймається виключно уповноваженою посадовою особою Держспоживінспекції.
У силу окремих положень пунктів 9, 11, 12 Порядку №693 підставою для розгляду справи про порушення законодавства про рекламу (далі - справа) є відповідний протокол, складений уповноваженою посадовою особою (...) Держспоживінспекції та її територіальних органів.
За наявності ознак порушення законодавства про рекламу приймається рішення про початок розгляду справи.
Справа розглядається у місячний строк з дня прийняття рішення про початок її розгляду. До строку розгляду справи не зараховується час на отримання необхідних доказів і проведення експертизи. Строк розгляду справи може бути продовжений Головою Держспоживінспекції, його заступниками, начальниками територіальних органів Держспоживінспекції, їх заступниками не більше ніж на три місяці.
Згідно з пунктами 18-20 Порядку №693 за результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку.
Рішення у справі може бути оскаржено в установленому порядку.
Сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства.
Аналіз викладених норм чинного законодавства свідчить на користь висновку про те, що порушення законодавства про рекламу тягне відповідальність, передбачену Законом України "Про рекламу", зокрема у вигляді штрафів, які сплачуються добровільно або стягуються в судовому порядку відповідно до законодавства.
Рішення №35 від 09.09.2021 про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу в сумі 1080,00 грн направлено відповідачу за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань листом від 17.09.2021 №01-27/07.2/5681 (а.с. 42), що підтверджується фіскальними чеками АТ "Укрпошта" (а.с. 69).
Заперечення у відзиві на позов фактично ґрунтуються на твердженні відповідача про те, що ним дотримано всі вимоги чинного законодавства щодо розміщення спеціальної конструкції, яка є вказівником та не містить ознак реклами.
Разом з тим факт вчинення відповідачем порушення вимог законодавства про рекламу встановлений за результатами розгляду органом Держпродспоживслужби справи щодо ТОВ "Артлайн-Полтава" та не спростований відповідачем у порядку визначеному законом.
Доказів оскарження зазначеного рішення, як і доказів сплати відповідачем суми штрафу матеріали цієї адміністративної справи матеріали справи не містять, а суд таких не встановив.
У зв`язку з цим будь-які заперечення відповідача щодо правильності нарахування штрафу у даному провадженні суд до уваги не приймає, оскільки предмет спору у цій справі зводиться лише до з`ясування обставин дотримання позивачем передбачених законом передумов та наявності фактичних підстав для заявлення перед судом вимог про стягнення суми цього штрафу.
З огляду на викладене вимоги позивача суд визнає обґрунтованими.
Відтак позов належить задовольнити у повному обсязі.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Тож підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Головного управління Держпродспоживслужби в Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Артлайн-Полтава" про стягнення штрафу - задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Артлайн-Полтава" (вул. Конституції, буд. 4, м. Полтава, 36000, код ЄДРПОУ 35868308) на користь Державного бюджету України (21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106, отримувач - ГУК у Полт.обл./тг м.Полтава/21081100, код ЄДРПОУ 37959255, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), р/р UA768999980313010106000016712) штраф у розмірі 1080 (одна тисяча вісімдесят) грн 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку впродовж тридцяти днів з моменту його підписання в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104576245 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні