Рішення
від 01.06.2022 по справі 380/4775/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 червня 2022 року

справа №380/4775/22

провадження № П/380/4798/22

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М. розглянув за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження, без виклику сторін та проведення судового засідання) адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області до Львівського казенного експериментального підприємства засобів пересування і протезування про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області 28.02.2022 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Львівського казенного експериментального підприємства засобів пересування і протезування (далі ЛКЕПЗПІП, відповідач) про стягнення заборгованості в розмірі 9237,88 грн. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до рішення №469 від 07.12.2021 відповідачем підлягала поверненню до Фонду соціального страхування України неправомірно витрачена сума страхових коштів в сумі 5523,39 грн.; цим же рішенням на відповідача накладено штраф за порушення порядку використання страхових коштів в розмірі 2761 грн., а всього 8285,09 грн. Оскільки відповідач страхові кошти, використані з порушенням встановленого порядку використання, та фінансові санкції у 10-денний строк після отримання рішення №469 від 07.12.2021 не сплатив, позивач прийняв рішення №1/469 від 12.01.2022 та застосував фінансові санкції, а саме пеню в розмірі 124,28 грн. та застосував штраф в сумі 828,51 грн. Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області просить стягнути з Львівського казенного експериментального підприємства засобів пересування і протезування в цьому провадженні суму заборгованості 9237,88 грн. (8285,09 + 952,79).

Суд ухвалою від 09.03.2022 суд відкрив провадження в адміністративній справі за цим позовом та вирішив розглянути таку справу за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами. Копію ухвали про відкриття провадження у справі надіслано учасникам справи, відповідачу запропоновано подати суду відзив на позовну заяву, в якому вказати про визнання/заперечення позовних вимог. Копію ухвали про відкриття провадження у справі відповідач отримав 12.03.2022 (а.с. 18звор.). Відповідач по суті заявлених вимог не висловився, відзив на позовну заяву не подав, заяв чи клопотань процесуального характеру суду не надсилав, про причини неподання відзиву суд не повідомив. Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Суд дослідив долучені до матеріалів справи копії письмових доказів, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:

Львівське казенне експериментальне підприємство засобів пересування і протезування (ідентифікаційний код 03187714) зареєстроване як суб`єкт господарювання, що підтверджується відповідним записом в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 3).

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області провело документальну планову перевірку ЛКЕПЗПІП з питань правильності використання та обліку коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування. За результатами перевірки складений акт №136 від 29.11.2021. Позивачем виявлені порушення пункту 1 частини другої статті 15, пункту 1 частини четвертої статті 19, абз.1 частини другої статті 22, абз. 2 частини другої статті 33 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-ХІV; абз. 1 пункту 3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, затв. постановою КМУ від 26.09.2001 №1266, в редакції Постанови КМУ від 26.06.2015 №439; за наслідками проведеної перевірки підлягає поверненню до Фонду соціального страхування України неправомірно витрачена сума страхових коштів в сумі 5523,39 грн.

На підставі висновків акта перевірки №136 від 29.11.2021 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області прийняло рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.12.2021 №469, яким застосувало до ЛКЕПЗПІП фінансові санкції у вигляді штрафу за порушення порядку використання страхових коштів в сумі 2761,70 грн., а всього 8285,09 грн. Правовою підставою застосування фінансових санкцій позивач вказав абз. 1 частини шостої статті 15 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (а.с. 5).

ЛКЕПЗПІП 10.01.2022 подало звіт про заборгованість страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 2021 рік, відповідно до якого недоїмка зі сплати страхових коштів складає 8285,09 грн., у тому числі суми неприйнятих до зарахування витрат за соціальним страхуванням 5523,39 грн., штраф за недотримання законодавства про соціальне страхування 2761,70 грн. (а.с. 7-8).

У зв`язку із несвоєчасним поверненням ЛКЕПЗПІП страхових коштів Фонду в сумі 8285,09 грн. згідно з рішенням про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.12.2021 №469 позивач прийняв рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду від 12.01.2022 №1/469, відповідно до якого застосував до ЛКЕПЗПІП фінансові санкції, а саме штраф за несвоєчасне повернення коштів Фонду в розмірі 828,51 грн. та пеня в розмірі 124,28 грн., а всього 952,79 грн. (а.с. 6).

При прийнятті рішення суд керується такими нормами права:

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до статті 4 Закон №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Відповідно до статті 9 Закону №1105-XIV основними завданнями Фонду та його робочих органів є, зокрема: - реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; - надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; - здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності; - здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Згідно з частиною другою статті 9 Закону №1105-XIV Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань: - здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном; - проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, страхових виплат; - здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.

Відповідно до частини другої статті 10 Закону №1105-XIV Фонд зобов`язаний: - здійснювати контроль за дотриманням порядку використання страхувальником страхових коштів; - контролювати правильність витрат за соціальним страхуванням, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань соціального страхування; - стягувати надміру виплачені кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку.

Стаття 15 Закону №1105-XIV містить такі норми: ... 2. Роботодавець зобов`язаний: 1) надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом; 3) під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам Фонду необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки; 5) інформувати про кожний нещасний випадок або професійне захворювання на підприємстві; 8) подавати звітність до Фонду у строки, в порядку та за формою, що встановлені правлінням Фонду; 9) повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків. ... 6. У разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми. За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів. Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу. ... 7.Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом. ... 8. Право застосовувати фінансові санкції та накладати адміністративні штрафи від імені Фонду мають директор виконавчої дирекції Фонду та його заступники, керівники робочих органів Фонду та їх заступники.

Відповідно до норм статті 17 Закону №1105-XIV: 1. Спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються в судовому порядку. 2. Строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується. 3. Спори щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань вирішуються в судовому порядку. За бажанням заінтересована особа може звернутися з питань вирішення спору до спеціальної комісії Фонду. До складу цієї комісії на громадських і паритетних засадах входять представники держави, застрахованих осіб і страхувальників. Такі самі комісії на тих самих засадах створюються при робочих органах Фонду із залученням представників місцевих органів виконавчої влади, застрахованих осіб і страхувальників.

Суд, застосовуючи наведені вище норми права, керується такими міркуваннями:

Проведеною перевіркою позивача виявлено порушення ЛКЕПЗПІП пункту 1 частини другої статті 15, пункту 1 частини четвертої статті 19, абз.1 частини другої статті 22, абз. 2 частини другої статті 33 Закону №1105-ХІV; абз. 1 пункту 3 Порядку №1266, у зв`язку з цим відповідач повинен повернути до Фонду соціального страхування України неправомірно витрачену суму страхових коштів в сумі 5523,39 грн. На підставі частини шостої статті 15 Закону №1105-XIV Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області застосувало до ЛКЕПЗПІП фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі 50 відсотків суми повернення (5523,39 грн.), що складає 2761,70 грн., всього 8285,09 грн., про що прийняло рішення про повернення страхових коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення порядку використання страхових коштів Фонду від 07.12.2021 №469.

10.01.2022 ЛКЕПЗПІП подало звіт про заборгованість страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України за 2021 рік, відповідно до якого вказало недоїмку зі сплати страхових коштів 8285,09 грн. (а.с. 7-8). У зв`язку із несвоєчасним поверненням ЛКЕПЗПІП страхових коштів Фонду в сумі 8285,09 грн. згідно з рішенням від 07.12.2021 №469 позивач прийняв рішення про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів Фонду від 12.01.2022 №1/469. Відповідно до цього рішення застосував до ЛКЕПЗПІП фінансові санкції, а саме штраф за несвоєчасне повернення коштів Фонду в розмірі 828,51 грн. та пень в розмірі 124,28 грн., а всього 952,79 грн. (а.с. 6).

ЛКЕПЗПІП заборгованість на загальну суму 9237,88 не сплатило, доказів оскарження перелічених рішень про застосування санкцій суду не надало.

З огляду на це суд дійшов висновки, що позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області є обґрунтованими та такими, що підлягають до задоволення.

Відповідно до приписів статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки позивач не надав доказів понесення таких судових витрат, суд не має підстав вирішувати питання про їх розподіл. Щодо сплаченого позивачем судового збору, то підстав для розподілу цих судових витрат немає, тому такі покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Стягнути з Львівського казенного експериментального підприємства засобів пересування і протезування (79052, Львівська область, місто Львів, вул. Рудненська, буд.10; ідентифікаційний код 03187714) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Львівській області (79041, Львівська область, місто Львів, вул. Героїв УПА, буд. 73, корпус 8; ідентифікаційний код 41322361) заборгованість в сумі 9237 (дев`ять тисяч двісті тридцять сім) гривень 88 коп.

Судові витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом тридцяти днів з дня його складення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Москаль Р.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104590582
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі

Судовий реєстр по справі —380/4775/22

Ухвала від 01.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 01.06.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 08.03.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні